Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

Ny kildedatabase samler tusindvis af kvindelige og non-binære kilder

Det er en forrygende god ide, når et samarbejde af flere organisationer på tirsdag lancerer kildedatabasen, DiverseEksperter.dk. Diverse.Eksperter.dk indeholder tusindvis af navne på kvindelige og non-binære eksperter, ledere, specialister og andre profiler, der kan have interesse for medierne.  Hvis nogle journalister tidligere har ment, at det var for svært at opstøve kvindelige alternativer til dominansen af mandlige kilder, er den undskyldning hermed forsvundet. Initiativet med den nye kildedatabase falder på et tørt sted. Selvom kvinder udgør 50,7 procent af befolkningen, optræder de kun 35 gange, hver gang medierne anvender 100 nyhedskilder.  Kigger man kun på rollen som ekspertkilder, er den kvindelige andel, ifølge initiativtagerne til diverseeksperter, helt nede på 25 procent. Hvilket ovenikøbet er en tilbagegang fra 2015, hvor andelen var 13 procentpoint højere. Uanset hvad forklaringerne er på den store skævhed, så er det en uacceptabel ubalance. For det er journalistikkens pligt at beskrive virkeligheden nøgternt og ubiased, og det kan man ikke, hvis man konsekvent peger mikrofonen i en retning og kun sjældent i den anden. Det er ikke fordi kvindelige eksperter nødvendigvis forventes at have andre perspektiver på deres ekspertise end mandlige…

Læs hele nyhedsbrevet Ny kildedatabase samler tusindvis af kvindelige og non-binære kilder

Nyhedsbrev: Hvad Mads Brügger mener mediebranchen kan lære af natteporno og flyttefirmaer

Godmorgen, Selvom vi er midt i en valgkamp, er denne uge også efterårsferie for mange, inklusive undertegnede, så derfor må du i dag nøjes med Fire minutter med Mads Brügger. Nyhedsbrevet bugner også med gode tilbud om at deltage i kommende arrangementer. Blandt andet trækker jeg lod blandt Medietrends medlemmer om at komme gratis med til Festival for Nye Medier. Mere om det længere nede. God læselyst Jan PS: I næste uge glæder jeg mig til at studere Semafor, der er et helt nyt globalt medie, som jeg tror, vi kommer til at snakke om. Semafor går nemlig meget radikalt til værks i udfordringen med lav troværdighed og bias. Umiddelbart tænker jeg, at de er lidt for firkantede i deres håndtering, men at de alligevel kan komme til at skubbe på mod en sund udvikling. Mere om det i næste uge. Kom gratis med til Festival For Nye Medier Medlemmer af Medietrends kan komme gratis med til heldagsarrangementet den 24. november. Jeg har fem billetter (+ en til mig selv), som jeg trækker lod om blandt støttemedlemmerne. Det koster 25 kroner om måneden at…

Læs hele nyhedsbrevet Nyhedsbrev: Hvad Mads Brügger mener mediebranchen kan lære af natteporno og flyttefirmaer

Umotiveret gik jeg tilbage til min IBM-tykskærm og satte fart i mine tanker om et jobskifte

• Positivt og grønt årsregnskab fra Zetland
• Lige tre regnskaber mere …
• Ukrainsk modemagasin skriver kun om krig
• Fire minutter med Mikala Krogh
• Journalister dækker flere stofområder end tidligere
• Hvad koster dårlig UX?
• Få overblik over krigen på sociale medier

Læs hele nyhedsbrevet Umotiveret gik jeg tilbage til min IBM-tykskærm og satte fart i mine tanker om et jobskifte

Har du før hørt om andelsmedier?

• Q&A: Fire minutter med Morten Frich
• Egmont investerer 50 mia. i indhold over de næste fem år
• The Associated Press vil sælge fotos som NFTs
• Axios lancerer fem betalingsnyhedsbreve
• Axios er et af de mest interessante mediehuse i disse år.
• Medietrends
• Reuters Institute for the Study of Journalism har vejret stemningen blandt 246 mediechefer fra 52 lande

Læs hele nyhedsbrevet Har du før hørt om andelsmedier?

“Somme tider kan man godt betvivle, om det er de rigtige mennesker, der sidder for bordenden i medierne og forklarer, hvordan alle andre bør opføre sig”

• New York Times vil vriste sig fri fra Apple og Spotify
• Berlingske runder 100.000 betalende abonnenter
• Pandemien hjælper digitalt annoncemarked
• Har du styr på jeres privacy?
• APs bedste billeder fra 2021 efterlader ikke megen håb

Læs hele nyhedsbrevet “Somme tider kan man godt betvivle, om det er de rigtige mennesker, der sidder for bordenden i medierne og forklarer, hvordan alle andre bør opføre sig”