Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

Fyr chefen!

– Trump skaffer igen kunder til medierne

– Trump benåder folk, der angreb journalister

– Kun 44% af mediernes indtægter kommer fra print

– En mand udgiver 355 daglige nyhedsbreve med AI

– Quartz gør det også

– Fire minutter med Ikran Abdiaziz Mohamed

Læs hele nyhedsbrevet Fyr chefen!

Ny kildedatabase samler tusindvis af kvindelige og non-binære kilder

Det er en forrygende god ide, når et samarbejde af flere organisationer på tirsdag lancerer kildedatabasen, DiverseEksperter.dk. Diverse.Eksperter.dk indeholder tusindvis af navne på kvindelige og non-binære eksperter, ledere, specialister og andre profiler, der kan have interesse for medierne.  Hvis nogle journalister tidligere har ment, at det var for svært at opstøve kvindelige alternativer til dominansen af mandlige kilder, er den undskyldning hermed forsvundet. Initiativet med den nye kildedatabase falder på et tørt sted. Selvom kvinder udgør 50,7 procent af befolkningen, optræder de kun 35 gange, hver gang medierne anvender 100 nyhedskilder.  Kigger man kun på rollen som ekspertkilder, er den kvindelige andel, ifølge initiativtagerne til diverseeksperter, helt nede på 25 procent. Hvilket ovenikøbet er en tilbagegang fra 2015, hvor andelen var 13 procentpoint højere. Uanset hvad forklaringerne er på den store skævhed, så er det en uacceptabel ubalance. For det er journalistikkens pligt at beskrive virkeligheden nøgternt og ubiased, og det kan man ikke, hvis man konsekvent peger mikrofonen i en retning og kun sjældent i den anden. Det er ikke fordi kvindelige eksperter nødvendigvis forventes at have andre perspektiver på deres ekspertise end mandlige…

Læs hele nyhedsbrevet Ny kildedatabase samler tusindvis af kvindelige og non-binære kilder

Nyhedsbrev: Hvad Mads Brügger mener mediebranchen kan lære af natteporno og flyttefirmaer

Godmorgen, Selvom vi er midt i en valgkamp, er denne uge også efterårsferie for mange, inklusive undertegnede, så derfor må du i dag nøjes med Fire minutter med Mads Brügger. Nyhedsbrevet bugner også med gode tilbud om at deltage i kommende arrangementer. Blandt andet trækker jeg lod blandt Medietrends medlemmer om at komme gratis med til Festival for Nye Medier. Mere om det længere nede. God læselyst Jan PS: I næste uge glæder jeg mig til at studere Semafor, der er et helt nyt globalt medie, som jeg tror, vi kommer til at snakke om. Semafor går nemlig meget radikalt til værks i udfordringen med lav troværdighed og bias. Umiddelbart tænker jeg, at de er lidt for firkantede i deres håndtering, men at de alligevel kan komme til at skubbe på mod en sund udvikling. Mere om det i næste uge. Kom gratis med til Festival For Nye Medier Medlemmer af Medietrends kan komme gratis med til heldagsarrangementet den 24. november. Jeg har fem billetter (+ en til mig selv), som jeg trækker lod om blandt støttemedlemmerne. Det koster 25 kroner om måneden at…

Læs hele nyhedsbrevet Nyhedsbrev: Hvad Mads Brügger mener mediebranchen kan lære af natteporno og flyttefirmaer