Medietrends nyhedsbreve
Nu uden holdning til noget som helst 😉
Time satser på opinionsstof
Fire minutter med Thomas Noppen
Tre nyheder om AI
Læs hele nyhedsbrevet Nu uden holdning til noget som helst 😉
Hvem ville savne dit medie, hvis det døde?
Fire minutter med Sune Gudmundsson
AI – Tre dilemmaer og to muligheder
90.000 betaler selvom de kan få det gratis
Læs hele nyhedsbrevet Hvem ville savne dit medie, hvis det døde?
AI – tre dilemmaer vi bør tale om
Fire minutter med Uffe Alici Pedersen
Praktikanterne fiksede fremtidsstrategien
Danske mediehuse lader døren stå åben for ChatGPT
Fire minutter med Christina Johansen
Mediehus integrerer chatbot til læserne
Google lancerer vandmærke i kunstigt skabte billeder
Læs hele nyhedsbrevet Danske mediehuse lader døren stå åben for ChatGPT
Det er en god ide at true sine læsere
Fire minutter med Sophie Ruhnau
Meta lancerer tale-til-tale oversætter
Vil fyre medarbejdere der ikke bruger ChatGPT
Fire minutter med Pelin Cemile Ata Gottfredsen
Buzzfeed fordobler AI-indhold hvert kvartal
Google vil opsummere artikler
Læs hele nyhedsbrevet Vil fyre medarbejdere der ikke bruger ChatGPT
AI booster læsetider for svensk medie
Fire minutter med Magnus Bjerg
Nye tider tvinger medierne til at stå på egne ben
Fire minutter med Pernille Holbøll
Læs hele nyhedsbrevet Nye tider tvinger medierne til at stå på egne ben
Når otte procent er mange
Fire minutter med Lea Korsgaard
To supertips for nyhedsbreve, som jeg sjældent følger
Er du på Folkemøde?
Kun 19% har prøvet ChatGPT
Fire minutter med Tor Nørretranders
Læs hele nyhedsbrevet To supertips for nyhedsbreve, som jeg sjældent følger
AI truer clickbait-økonomi
Hvert femte medie har retningslinjer for AI
AP lancerer AI-søgning
Fire minutter med Poul Nesgaard
Ny kildedatabase samler tusindvis af kvindelige og non-binære kilder
Det er en forrygende god ide, når et samarbejde af flere organisationer på tirsdag lancerer kildedatabasen, DiverseEksperter.dk. Diverse.Eksperter.dk indeholder tusindvis af navne på kvindelige og non-binære eksperter, ledere, specialister og andre profiler, der kan have interesse for medierne. Hvis nogle journalister tidligere har ment, at det var for svært at opstøve kvindelige alternativer til dominansen af mandlige kilder, er den undskyldning hermed forsvundet. Initiativet med den nye kildedatabase falder på et tørt sted. Selvom kvinder udgør 50,7 procent af befolkningen, optræder de kun 35 gange, hver gang medierne anvender 100 nyhedskilder. Kigger man kun på rollen som ekspertkilder, er den kvindelige andel, ifølge initiativtagerne til diverseeksperter, helt nede på 25 procent. Hvilket ovenikøbet er en tilbagegang fra 2015, hvor andelen var 13 procentpoint højere. Uanset hvad forklaringerne er på den store skævhed, så er det en uacceptabel ubalance. For det er journalistikkens pligt at beskrive virkeligheden nøgternt og ubiased, og det kan man ikke, hvis man konsekvent peger mikrofonen i en retning og kun sjældent i den anden. Det er ikke fordi kvindelige eksperter nødvendigvis forventes at have andre perspektiver på deres ekspertise end mandlige…
Læs hele nyhedsbrevet Ny kildedatabase samler tusindvis af kvindelige og non-binære kilder
Kunstige fake news i voldsom stigning
Twitter på vej som højreorienteret reservat
Kunstige fake news i voldsom stigning
Faldende trafik er topprioritet
Fire minutter med Mia Skovby
36 nye job
Stakkels Pedro
Fire minutter med Morten Reimar
Nyt medie med 150 journalister
Stakkels Pedro
Hvis ikke medierne serverer fast news gør nogle andre det
Hvis ikke medierne serverer fast news gør nogle andre det
Fire minutter med Anne Kirstine Cramon
Læs hele nyhedsbrevet Hvis ikke medierne serverer fast news gør nogle andre det
Se om dit medie bruges som træningsmad til AI
Missede du Perugia?
Skal bold.dk til at clickbaite?
Fire minutter med Cecilie Lange
Debat om mikrobetaling lever videre
Danske medier bruges som træningsdata til AI
Læs hele nyhedsbrevet Se om dit medie bruges som træningsmad til AI
Du bliver AI-fremtidens svar på vinylplader
Fire minutter med Kathrne Abrahamsen
Faglige Seniorer lanceres chatbot
Har du hørt om grundlæggeritis?
Overskriftsgeneratorens fætre
Insider lægger AT-strategi
Læs hele nyhedsbrevet Du bliver AI-fremtidens svar på vinylplader
❤️Sådan får du læserne til at elske dig
Overskriftsgenerator har skrevet 18.000 overskrifter
Bloomberg lancererer egen GPT
Fire minutter med Sofie Sytnik
Podcast med video trender
Læs hele nyhedsbrevet ❤️Sådan får du læserne til at elske dig
Nyhedsbrev: Et bæst af en snylter?
• The Economist har succes med nyhedsbrev på Linkedin
• Medietrends præsenterer overskriftsgenerator
• Marty Baron om journalistisk ydmyghed
• 80 hemmelige plug-ins til ChatGPT
• Fire minutter med Helin Erdem
• Positive medieregnskaber
Nyhedsbrev: Er du klar til GPT-5?
• Danske betalingsmure skal granskes
• ChatGPT forbedrede TV2Fyns overskrifter
• Fire minutter med Stine Rosenfeldt Bjerregaard
• New York Times’ succespodcast får lillesøster
Nyhedsbrev: Financial Times lancerer potentiel gamechanger
• Fire minutter med Jacob Ege Hinchely
• Schibsted lancerer AI-oplæste artikler
• Færre end hver fjerde chefredaktør er kvinde
• Reginalt medie har succes med fokus på småbørnsfamilier
• Workshop med VOXs senior producer for explainer video
Læs hele nyhedsbrevet Nyhedsbrev: Financial Times lancerer potentiel gamechanger
Nyhedsbrev: Robotterne skal blive en del mere neurotiske, hvis de vil slå os som skribenter
• Ny model for brugerbehov
• Fire minutter med Morten Wichmann
• Substack runder to millioner betalende
• 10 tips til alternativ journalistisk metode
• Webinar: Sådan kan du bruge ChatGPT til nyhedsbreve
Nyhedsbrev: Vi aner ikke, hvad der rammer os
• Britiske lokalmedier overvejer ChatGPT som skribent
• Sådan kan du bruge ChatGPT til nyhedsbreve
• Amerikanere mister fidusen til medierne
• Fire minutter med Camilla Boraghi
Læs hele nyhedsbrevet Nyhedsbrev: Vi aner ikke, hvad der rammer os
Nyhedsbrev: Google uden links koster medierne vigtig søgetrafik
• Ballade i JP/Pols bestyrelse
• Fire minutter med Jonatan Spang
• Webinar om ChatGPT i eftermiddag
• 144 færre skrevne medier siden 2019
• WSJ lancerer ongoing pop up nyhedsbrev
Læs hele nyhedsbrevet Nyhedsbrev: Google uden links koster medierne vigtig søgetrafik
Nyhedsbrev: TIME Magazine fandt 60.000 nye brugere i web3
• Tips fra Europas næststørste nyhedsmedie på TikTok
• Medium.com indfører mærkning af AI-indhold
• Interview: TIME Magazines kup i web3
• ChatGPT skal quizze på Buzzfeed
• Screendump koster mig 3.750 kr
• Fire minutter med Thomas Buhl
• Webinar om ChatGPT
• Medietrends 2023
Læs hele nyhedsbrevet Nyhedsbrev: TIME Magazine fandt 60.000 nye brugere i web3
Nyhedsbrev: Her er Spotify for news i light version
• Trofaste abonnenter er mere værd end nye abonnenter
• Fire minutter med Issa Mahmoud Jeppesen
• Webinar om ChatGPT
• Medietrends 2023
Læs hele nyhedsbrevet Nyhedsbrev: Her er Spotify for news i light version
Nyhedsbrev: Jeg blev fyret som abonnent
• Sådan filmede Lasse Rahbek Sirius
• Fire Minutter med Faton Nesimi
• Mediechefernes forventninger til 2023
• TV 2 Lorry lukker – TV 2 Kosmopol åbner
• Erfaringer fra hyperlokale nyhedsbreve
• Guide til SEO
Læs hele nyhedsbrevet Nyhedsbrev: Jeg blev fyret som abonnent
Nyhedsbrev: 28 millioner artikler blev læst i 361 milliarder minutter
• Fire Minutter med Ronni Abergel
• Fem ingredienser til en podcast med succes
• AI-værktøj skabte min personlige farve-algoritme
• Medievinkler til magtudredningen
• Bedste guide til ChatGPT so far
• Fem spændende kurser
• B.T. bygger datamur
Læs hele nyhedsbrevet Nyhedsbrev: 28 millioner artikler blev læst i 361 milliarder minutter
Nyhedsbrev: Nu kan læsere bortfiltrere nyheder der ødelægger humøret
• Fire minutter med Lene Rimestad
• Twitter lukker Medietrends tidligere nyhedsbrevssystem
• Nyt navn til journalistforbundet
• Solojournalist lancerer nyt medie
• 375 journalister sidder i fængsel
Læs hele nyhedsbrevet Nyhedsbrev: Nu kan læsere bortfiltrere nyheder der ødelægger humøret
Nyhedsbrev: Kunstig intelligens revolutionerer medierne, men kræver varedeklarering
• Fire minutter med Jesper Sørensen
• New York Times sælger al annonceplads til en annoncør
• EU erklærer Metas personaliserede annoncer for ulovlige
• Kunstig intelligens kan true journalistisk frihed
• Washington Post kopierer Spotifys Wrapped 2022
Nyhedsbrev: Medietrends jobplatform er bedst
• Endelig virker tale-til-tekst på dansk
• Medie fik doneret 1.000 dollars i timen
• Sådan bruger danske medier kunstig intelligens
• Google nedprioriterer negative søgeresultater om Qatar i nogle lande
• Fire minutter med Sebastian Stanbury
Læs hele nyhedsbrevet Nyhedsbrev: Medietrends jobplatform er bedst
Nyhedsbrev: Journalistik uden diversitet skaber skæve vinkler og alt for homogene verdenssyn
• Fire minutter med Mikka Tecza
• Guide til SEO for journalister
• Kunstig intelligens i journalistik
• Bloomberg når spansk målgruppe med syntetisk tale
Nyhedsbrev: Er mediernes pengekasser så hellige at de ikke må redde medierne?
• Fire minutter med Ditte Giese
• Washington Post pønser på mikrobetaling
• Journalisters troværdighed
• Sådan blev forsidens mandemonopol brudt
Læs hele nyhedsbrevet Nyhedsbrev: Er mediernes pengekasser så hellige at de ikke må redde medierne?
Nyhedsbrev: Unges vigtigste nyhedskilder er deres venner
• Fire minutter med Anne Sofie Allarp
• Sundhed og klima dominerede mediernes valgkamp
• Værdifulde tips til mediespirer
• Sådan gik valget på SoMe
• 28 nye job
Læs hele nyhedsbrevet Nyhedsbrev: Unges vigtigste nyhedskilder er deres venner
Nyhedsbrev: Morgenpost fra en halvskuffet mand
Kom gratis med til Festival For Nye Medier 🔴 Får rød, blå og lilla blok ens opmærksomhed? 🔴 Socialdemokratiet dominerer TV2 Fyn 🔴 Fire minutter med Peter Ernstved Rasmussen
Læs hele nyhedsbrevet Nyhedsbrev: Morgenpost fra en halvskuffet mand
Nyhedsbrev: Hvad Mads Brügger mener mediebranchen kan lære af natteporno og flyttefirmaer
Godmorgen, Selvom vi er midt i en valgkamp, er denne uge også efterårsferie for mange, inklusive undertegnede, så derfor må du i dag nøjes med Fire minutter med Mads Brügger. Nyhedsbrevet bugner også med gode tilbud om at deltage i kommende arrangementer. Blandt andet trækker jeg lod blandt Medietrends medlemmer om at komme gratis med til Festival for Nye Medier. Mere om det længere nede. God læselyst Jan PS: I næste uge glæder jeg mig til at studere Semafor, der er et helt nyt globalt medie, som jeg tror, vi kommer til at snakke om. Semafor går nemlig meget radikalt til værks i udfordringen med lav troværdighed og bias. Umiddelbart tænker jeg, at de er lidt for firkantede i deres håndtering, men at de alligevel kan komme til at skubbe på mod en sund udvikling. Mere om det i næste uge. Kom gratis med til Festival For Nye Medier Medlemmer af Medietrends kan komme gratis med til heldagsarrangementet den 24. november. Jeg har fem billetter (+ en til mig selv), som jeg trækker lod om blandt støttemedlemmerne. Det koster 25 kroner om måneden at…
Nyhedsbrev: Har du hørt at du kan lytte til nyhedsbreve?
Axios kan vokse 100 gange mere
Tortoise tjener penge på podcast
Seks ud af ti danske printmediehuse har overskud
Medietrends Netværk har to ledige pladser
80-20-procentsreglen hersker også hos medierne
Fire minutter med Camilla Martin
Læs hele nyhedsbrevet Nyhedsbrev: Har du hørt at du kan lytte til nyhedsbreve?
Nyhedsbrev: Sådan undgår vi at fodre de store annonceplatforme
Revolution på britisk medie
Mediernes valgplaner
Annoncekroner undgår store platforme
Sådan undgår vi at fodre de store annonceplatforme
Ukendt mediebarometer afsløret
Fire minutter med Nanna Møller Karlsen
Læs hele nyhedsbrevet Nyhedsbrev: Sådan undgår vi at fodre de store annonceplatforme
Nyhedsbrev: Kunstig, kreativ intelligens udfordrer journalister
• 71 gode råd til unge journalister
• Russiske fake news-medier efterligner vestlige medier
• Aktuelts digitale genfærd
• Fire minutter med Simon Kratholm Ankjærgaaard
Læs hele nyhedsbrevet Nyhedsbrev: Kunstig, kreativ intelligens udfordrer journalister
Nyhedsbrev: Undskyld, nu stjæler jeg tre minutter af dit liv. Mindst
• Fire minutter med Mikkel Frey Damgaard
• Zetland får 5.804 nye medlemmer
• The Economist på TikTok
• Verdens mest værdifulde nyhedsbreve
• 26 spændende job
Læs hele nyhedsbrevet Nyhedsbrev: Undskyld, nu stjæler jeg tre minutter af dit liv. Mindst
Nyhedsbrev: Tænk hvis Liverpool FC blev drevet som et medie
• Medie donerer markedsføringsbudget til fattige
• Fire minutter med Svante Karlshøj Ibsen
• 108 forsider med dronning Elizabeth
• Medie indfører blog på forsiden
• Eksperter er blevet kommentatorer
• Valgnyhedsbrev er en realitet
Læs hele nyhedsbrevet Nyhedsbrev: Tænk hvis Liverpool FC blev drevet som et medie
Nyhedsbrev: Da jeg overså vigtigheden af Harry Styles, katte, hatte og hunde
• Fire minutter med Dan Bjerregaard
• Kom gratis med kursus
• Flere donationer til Mediano
• Yahoo indfører troværdighedsrank på alle artikler
• Hvad du kan forvente af valgkampen
Læs hele nyhedsbrevet Nyhedsbrev: Da jeg overså vigtigheden af Harry Styles, katte, hatte og hunde
Valgnyhedsbrev om politikernes kamp på sociale medier
Gratis nyhedsbrev dissekerer valgkampen på Facebook og Instagram
Læs hele nyhedsbrevet Valgnyhedsbrev om politikernes kamp på sociale medier
Nyhedsbrev: Disse ord burde stå på døren til journalistuddannelserne
• Twitter lancerer bedre opslag til medier
• Fire minutter med Marie Louise Toksvig
• Trængt Washington Post pønser på massive opkøb af konkurrenter
• Ud med Asger Juhl og ind med Poul Madsen
Læs hele nyhedsbrevet Nyhedsbrev: Disse ord burde stå på døren til journalistuddannelserne
Nyhedsbrev: Har du talt med dine brugere i dag?
• Hvem er du egentlig?
• Journalist melder sig ind i parti for at få interview
• Google er ikke en udgiver
• Fire minutter med Helle Smidstrup
• Ny valgfeature fra Jyllands-Posten
• Ekstra Bladet åbner videoplatform
• Google griber ind mod SEO-uretfærdigheder
Læs hele nyhedsbrevet Nyhedsbrev: Har du talt med dine brugere i dag?
Nyhedsbrev: People follow people, not institutions
• 5 læserløfter om at dække valgkamp
• Fire minutter med Signe Amtoft
• Betalingsmur behandler læsere individuelt
• TV2 Østjylland fiksede ølbonger og solskoldning på Smukfest
• Vilde amerikanske data om unges brug af Youtube
Læs hele nyhedsbrevet Nyhedsbrev: People follow people, not institutions
Nyhedsbrev: Brug valgkampen til at vise forskellen på sociale og redigerede medier
• De bedste (udenlandske) podcast om medier
• Så kom ordet “mediapreneurs”
• Fire minutter med Sanne Cigale Benmouyal
• Axios sælges
• Så meget koster et medie
• New York Times vil skrue op for annoncer
• EU vil støtte lokale og regionale medier
Er medierne godt selskab eller en sur røv, der skræmmer folk væk?
• Er medierne godt selskab eller en sur røv, der skræmmer folk væk?
• Hver femte dansker dropper bevidst medierne
• Digitale annonceindtægter overstiger print i 2026 i USA
• Fire minutter med Jacob Heinel Jensen
• Danmark har 1.356 nichemedier
• Donor betaler 350 medlemskaber til Føljeton
Læs hele nyhedsbrevet Er medierne godt selskab eller en sur røv, der skræmmer folk væk?
Drop Twitter, dine egne holdninger, lyt og sig undskyld
• Kun-for-abonnenter-nyhedsbreve er effektive til at fastholde
• Læsere købte medieaktier for £510,000 på kun to dage
• 22-årige Khaby Lame fra Senegal er nu TikToks største stjerne med 145 millioner følgere
• Fire minutter med Janni Pedersen
• Skal vi oprette en ekstra workshop med Dan Oshinsky?
Læs hele nyhedsbrevet Drop Twitter, dine egne holdninger, lyt og sig undskyld
Gode værktøjer bliver vigtigste indtægt for ikonisk medie
• Gode værktøjer bliver vigtigste indtægt for ikonisk medie
• Fire minutter med Marta Sørensen
• Workshop: Nyhedsbreve – version 2.0
Læs hele nyhedsbrevet Gode værktøjer bliver vigtigste indtægt for ikonisk medie
Tænk hvis jeg stemte anderledes end min avis
• Tænk hvis jeg stemte anderledes end min avis
• CNN rydder op i holdningsbias
• Danske digitale b2c-medier koster typisk 69 kr. om måneden
• Fire minutter med Asger Juhl
• Russiske medier er brændstof til digital ekstremisme
Læs hele nyhedsbrevet Tænk hvis jeg stemte anderledes end min avis
Avisdød kan smitte
• Avisdød kan smitte
• Misinformation spredes fortsat hurtigt
• Fire minutter med Jeppe Findalen
• Sagen om Berlingskes havfruetegning havner i Højesteret
Kunsten at aflive de rigtige på det rigtige tidspunkt
• Kunsten at aflive de rigtige på det rigtige tidspunkt
• Fire minutter med Jan Jensen
• Fire undskyldninger for ikke at betale for nyheder
• Tre pointer fra medieaftalen, der ikke fik nok opmærksomhed
Læs hele nyhedsbrevet Kunsten at aflive de rigtige på det rigtige tidspunkt
Tilmelding til kurser åbner nu
• Nyhedsbreve – version 2.0
• Bliv fremtidens stemme – podcast, tv og radio
• Mød magten
• Lær podcast af de bedste
• CrowdTangle – bliv fortrolig med et af de stærkeste journalistiske værktøjer
• Mød mediernes fremtid – besøg medieinnovationens frontløbere
Chefredaktør: Vi skal smadre igennem på den digitale omstilling med 2000 km/t
• Fire minutter med Marchen Neel Gjertsen
• Reserver en plads nu: Nyhedsbreve – version 2.0
• Sommerpjattede billeder illustrerer historier om klimaforandringer
• Bloomberg gør vigtig erkendelse med nyt medie
• 15 Eksperter om de vigtigste podcasttendenser i 2022
Læs hele nyhedsbrevet Chefredaktør: Vi skal smadre igennem på den digitale omstilling med 2000 km/t
Tung tendens har slet ikke toppet endnu
• Nominerede til Danske Mediers Designpriser 2022
• Her er årets Pullitzer-vindere
• Fire minutter med Per Mikael Jensen
• Musk vs ytringsfrihed
Læs hele nyhedsbrevet Tung tendens har slet ikke toppet endnu
3 superkræfter til fremtidens journalister
• Time Magazine scorer kassen på NFTs
• Alternativt annonceformat hos Snapchat
• Kold tyrker gav kritiske licensbetalere lyst til at betale
• Fire minutter med Birgitte Borup
• Tre superkræfter til fremtidens journalister
Læs hele nyhedsbrevet 3 superkræfter til fremtidens journalister
DMJX mangler 46 ikke etniske danske studerende
• Fire minutter med Astrid Louise Jensen
• Canada giver skattefradrag for medieabonnementer
• Webshopbagmænd dropper millionsøgsmål mod Berlingske
• Afdød chefredaktør testamenterer en million til sin gamle arbejdsplads
• Få early bird på netværk for nyhedsbreve resten af livet
• Ikke et ord om Elon Musk og Twitter
Læs hele nyhedsbrevet DMJX mangler 46 ikke etniske danske studerende
Stort medie dropper betalingsvæg og vil leve af betalingsnyhedsbreve
• Spam emails voksede med 30 procent sidste år
• Pernille Holbøll bliver ny chefredaktør på B.T.
• Få early bird på mit netværk for nyhedsbreve resten af livet
• Fire minutter med Tobias Ingemann
Læs hele nyhedsbrevet Stort medie dropper betalingsvæg og vil leve af betalingsnyhedsbreve
Ivrige forsideredaktører ødelægger mit abonnement
• Europæiske medier laver nyheder på ukrainsk
• Djøfbladet vinder to europæiske priser | Djøfbladet
• Zetland har fået nyt logo
• Fire minutter med Christina Ehrenskjöld
• Ekstra Bladets indholdsstrategi fortsætter med Knud Brix
Læs hele nyhedsbrevet Ivrige forsideredaktører ødelægger mit abonnement
Hvem kommer først med nyheder til ukrainere i Danmark?
• Financial Times vil sælge 8 daglige artikler for 8 kroner om måneden
• Et skridt nærmere en løsning på USA-GDPR-problem
• Fire minutter med Camilla Marie Nielsen
• Hvad er dit purpose?
• Morning Brew runder fire millioner abonnenter
Læs hele nyhedsbrevet Hvem kommer først med nyheder til ukrainere i Danmark?
Umotiveret gik jeg tilbage til min IBM-tykskærm og satte fart i mine tanker om et jobskifte
• Positivt og grønt årsregnskab fra Zetland
• Lige tre regnskaber mere …
• Ukrainsk modemagasin skriver kun om krig
• Fire minutter med Mikala Krogh
• Journalister dækker flere stofområder end tidligere
• Hvad koster dårlig UX?
• Få overblik over krigen på sociale medier
Jeg håber, Marina Ovsyannikova er som en sibirisk lavine
• Ukrainske medier har indsamlet over fire millioner dollars
• Oligarker bruger advokater og privatdetektiver til at intimidere journalister
• Kæmpe tech-tendensrapport er ude
• Få overblik over krigen på sociale medier
• Live display af krigen – HUSK: jo større skærm, jo bedre
• Fire minutter med Tine Fischer
• Deepfake
Læs hele nyhedsbrevet Jeg håber, Marina Ovsyannikova er som en sibirisk lavine
🟦🟨Her er din værktøjskasse til overblik og fordybelse i krigen
• BBC genoptager rapportering fra Rusland
• TikTok står centralt i krigen om krigens nyheder
• Ukrainske medier vil sælge indhold som NFT for 1 mio. $
• Kommer popup-produkterne om krigen nu?
• Interview med to ukrainske mediechefer
Læs hele nyhedsbrevet 🟦🟨Her er din værktøjskasse til overblik og fordybelse i krigen
🟨🟦Derfor sender jeg penge til ukrainske medier 🟦🟨
• To ud af tre danske medier bruger MobilePay
• Fire minutter med Signe Byrge Sørensen
• Gerd Maria May er årets journalistiske fellow på SDU
• Kommunikationsforum opkøbes af Watch Medier
• Advokatrådet: Advokater skal passe på SLAPP-sager
Læs hele nyhedsbrevet 🟨🟦Derfor sender jeg penge til ukrainske medier 🟦🟨
Qvortrups strategi minder om Facebooks algoritme
• Pandemien skaber succes for live-blogs
• Impact Insider: Nyt dansk medie
• Q&A: Fire minutter med Malene Flindt Pedersen
• Ny journalistpris belønner nuancer og refleksion
Læs hele nyhedsbrevet Qvortrups strategi minder om Facebooks algoritme
Kvikke medier laver popup podcast om Borgen
• Nordiske medier mangler strategi for kunstig intelligens
• Ups: Bloomberg erklærede krig
• Q&A: Fire minutter med Maria C. Andersen
• Meta afviser at de truer med at forlade Europa
• Dagen er efter 20 år i graven blevet fake news
Læs hele nyhedsbrevet Kvikke medier laver popup podcast om Borgen
Fremtiden tilhører de medier, der af et ærligt hjerte gider deres brugere
• Q&A: Fire minutter med Line Ritz
• Nu kommer regeringens medieudspil
• The New York Times når 10 millioner abonnenter
• To interessante modvægte til New York Times abonnementsiver
Læs hele nyhedsbrevet Fremtiden tilhører de medier, der af et ærligt hjerte gider deres brugere
Mangel på papir kan blive mediernes værste corona-mareridt
• Q&A: Fire minutter med Sofie Rye
• Så nemt finder du telefonnumre til alverdens konfliktområder
• Andel af danskere med nyheds-abonnement falder svagt
• Datatilsynet lurer på forbud mod Google Analytics
• 8 ud af 10 medier vil i år investere mere i podcast og 7 ud af 10 vil satse endnu mere på nyhedsbreve.
Læs hele nyhedsbrevet Mangel på papir kan blive mediernes værste corona-mareridt
Stenrige forretningsmænd, skamløse advokater og politikere skal ikke skræmme medierne
• Q&A: Fire minutter med Nagieb Khaja
• The Atlantic fandt fem brugerbehov
• Google Analytics forbydes i EU. Måske
• 5 grunde til at franske Mediapart får overskud
• Medietrends 2022 – 10 tendenser
Har du før hørt om andelsmedier?
• Q&A: Fire minutter med Morten Frich
• Egmont investerer 50 mia. i indhold over de næste fem år
• The Associated Press vil sælge fotos som NFTs
• Axios lancerer fem betalingsnyhedsbreve
• Axios er et af de mest interessante mediehuse i disse år.
• Medietrends
• Reuters Institute for the Study of Journalism har vejret stemningen blandt 246 mediechefer fra 52 lande
MEDIETRENDS 2022: 10 tendenser der præger medierne i år
• Lokale nyheder skal være lokalt produceret
• H&M åbner sin første butik i metaverset
• Q&A: Fire minutter med Christina Blaagaard
• Financial Times gav alt gratis væk i 40 timer
• 2021: 72 danske medier døde – 75 blev født
Læs hele nyhedsbrevet MEDIETRENDS 2022: 10 tendenser der præger medierne i år
Måske er den største trussel sociale nyhedsørkner
• Rohingya sagsøger Facebook for 150 milliarder dollars
• The Guardian runder en million frivillige abonnenter
• The Year in Pictures 2021 – The New York Times
• På vej i tryk med en pænere forside end dette sjusk
• Facebook-brugere vender ryggen til Radio Loud
Læs hele nyhedsbrevet Måske er den største trussel sociale nyhedsørkner
“Somme tider kan man godt betvivle, om det er de rigtige mennesker, der sidder for bordenden i medierne og forklarer, hvordan alle andre bør opføre sig”
• New York Times vil vriste sig fri fra Apple og Spotify
• Berlingske runder 100.000 betalende abonnenter
• Pandemien hjælper digitalt annoncemarked
• Har du styr på jeres privacy?
• APs bedste billeder fra 2021 efterlader ikke megen håb
I denne uge har jeg kun to ting i hovedet
Danske mediers interne grafikker er frit tilgængelige på nettet
Britiske medier laver fælles front mod manglende kreditering
Altingets robot sprøjter 10.515 artikler ud om KV21
Uffe Elbæk med seks forslag til mediestøtteforbedringer
Læs hele nyhedsbrevet I denne uge har jeg kun to ting i hovedet
Loud vil fortsætte farcen længe efter dens død i 2024
• Mediekollektiv vil give go to guys bedre muligheder
• Substack runder en million medlemskaber
• Amen. Paven har ret!
• Amazon kan blive mediernes nye trussel
• Den skæve danske digitale mediemoms er et særsyn i EU
• 5-årigt projekt skal skabe sundere debat i Finland
• Så du DRs digitale fortælling om kommunalvalget?
Læs hele nyhedsbrevet Loud vil fortsætte farcen længe efter dens død i 2024
Derfor nægter jeg at abonnere på visse medier
• Uafhængige nyhedsbreve smelter sammen med medier
• Husker du bloggerne?
• Twitter lancerer nye features i deres betalingstilbud
• Spar 500 kr på netværk for nyhedsbreve
• Lækker ny app fra norske Aftenposten
• Der er penge I privatliv
Læs hele nyhedsbrevet Derfor nægter jeg at abonnere på visse medier
Websummit dag 4: Tre take aways fra Websummits grumsede dagsorden
• Sky News bruger syntetisk tale til spanske seere
• Generation Z er klar til at overtage
• Sportsjournalistik vinder i metaverse
• Når influenter brænder ud
Læs hele nyhedsbrevet Websummit dag 4: Tre take aways fra Websummits grumsede dagsorden
Websummit dag 3: Facebooks dårlige dag
• Metaverse, forsøgt forklaret af skaberen selv
• »Freedom of speech er ikke det samme som freedom of reach«
• David Simas, CEO Obama Foundation.
• Lidt om purpose, branding og obsession
• Hvordan er det at være den første kvindelige chefredaktør i Reuters 170 år lange historie?
• Dagens startup
• Kurser
Læs hele nyhedsbrevet Websummit dag 3: Facebooks dårlige dag
Websummit dag 2: Vi har ikke newsrooms mål – vi har business mål
• Vi har ikke newsrooms mål. Vi har business mål
• Jagten på det tredje ben
• Dagens startup
• Kom med på Medietrends kurser
Læs hele nyhedsbrevet Websummit dag 2: Vi har ikke newsrooms mål – vi har business mål
Websummit: Facebooks whistleblower dumper Metaverse og fyrer Zuckerberg
• Mark Zuckerberg er ikke den rigtige leder
• Kom med på Medietrends kurser
Læs hele nyhedsbrevet Websummit: Facebooks whistleblower dumper Metaverse og fyrer Zuckerberg
Berlingskes Loud-planer kan sætte ild til hele mediestøtten 🔥
• Sjællandske Medier indfører postnummerstyret forside
• Facebook skjulte særbehandling for VIP’er
• Qvortrup siger nej til lavpandede imbecile stupiditeter
• Advarsel: Popup fra Websummit
• Los Angeles Times opretter meme-team
• Dynamiske betalingsvægge på licens
• Medietrends Netværk for mediechefer
Læs hele nyhedsbrevet Berlingskes Loud-planer kan sætte ild til hele mediestøtten 🔥
“Daglige opgaver kan outsources fra hjørnekontoret. Det kan fremtidsstrategier ikke”
• Quartz udvider members-only nyhedsbreve
• Netavisen Pio står bag grov plagiering
• JP/Politikens Hus bliver medejer af Medicinske Tidsskrifter
• 14 projekter nomineret til FUJ-Priserne 2021
• Zetland skifter chefredaktør
• Østvendsyssel Folkeblad lancerer lydavis
• Medietrends Netværk for mediechefer
Her er Bornholms nye syntetiske studievært
• Se vinderne af Ugeavisernes Årspriser 2021
• I forbindelse med Folketingets åbning i tirsdags producerede TV2 en imponerende dronevideo af folkestyrets indre
• Selvfølgelig kan 600 journalister holde på en hemmelighed
• Tirsdag fik Radio Loud en skarp påtale fra Radio- og TV
• Ballade får topchef til at forlade Facebooks CrowdTangle
Læs hele nyhedsbrevet Her er Bornholms nye syntetiske studievært
Gider du lytte bare 1/80 af din arbejdstid?
• Mediernes udvikling i Danmark
• Mediano får hovedpartner frem til 2025 og åbner for frivillig støtte
• Lea Korsgaard bliver ny bestyrelsesformand for DMJX
• TikTok når 1 milliard brugere
• Sådan skaber du en succesfuld satirevideo
• Den ultimative guide til journaliststuderendes praktikansøgning
• Mediernes Efteruddannelse har hævet støtten til alle Medietrends kurser og det betyder, at de i øjeblikket er meget billige
Læs hele nyhedsbrevet Gider du lytte bare 1/80 af din arbejdstid?
Ny ide fra Google kan blive alternativ/supplement til nyhedsbreve.
• Apples benspænd til nyhedsbreve er en realitet
• Den ultimative guide til journaliststuderendes praktikansøgning
• Classifieds
• Altinget åbner medie med fokus på verdensmål
• Lokal nyhedsbrevskrig i USA
• Explainer videos, explained – ekstra kursus
Læs hele nyhedsbrevet Ny ide fra Google kan blive alternativ/supplement til nyhedsbreve.
Lad os bare kalde det cirkulær medievækst
• Jyllands-Postens fire nye lokalmedier er skudt i gang
• Ugens mest bizarre artikel
• Den ultimative guide til journaliststuderendes praktikansøgning
• Kristeligt Dagblad redesigner avisen
• DK Nyt fejrer 20-års jubilæum
• Medieinnovation udfordrer genrer og nulmoms
• Mediernes Efteruddannelse har hævet støtten til alle Medietrends kurser og det betyder, at de i øjeblikket er meget billige
Læs hele nyhedsbrevet Lad os bare kalde det cirkulær medievækst
Microsoft lancerer personaliseret nyhedsfeed på dansk
• Nu kommer Mennesker og Mediers afløser
• Medarbejder-ejet medie med styrtende succes
• Medier begynder at tjene penge på lyd
• Nyhedsbreve der åbnes – sidste pladser
• Mærkeligt paradoks hos New York Times
• Lær nye formater fra Wall Street Journal
Læs hele nyhedsbrevet Microsoft lancerer personaliseret nyhedsfeed på dansk
Dansk mediehus indfører klippekort
• Teknologiens Mediehus indfører klippekort til abonnenterne
• Bergens Tidende runder 50.000 digitale abonnenter
• Berlingske vil tage 100 kr. for oplæste artikler
• Tidligere Altinget-redaktør åbner nyt medie
• B.T. åbner redaktioner i landets fire største byer
Undskyld 🙏
• Hvorfor medierne knuselsker nyhedsbrevene
• Facebooks grumsede transparens
• Nu skal medierne frygte abonnenterne
• Kursussæsonen er igang og det er nu, du skal tilmelde dig
• Spar 1500 kroner på dit nyhedsbrevs-upgrade
DR og TV2 svigter forsøg på at hjælpe afghanske mediefolk
• Ingen er mere truet nu end kvindelige journalister i Afghanistan
• Et tweet, der måske kun fortæller første kapitel i kvindelige journalisters skæbne i Afghanistan
• Alle medier skal have en klar Nordstjerne ⭐
• Classifieds
• Mediepriser opgjort på Big Mac-indexet
• JFM skyder endnu et hyperlokalt nyhedsbrev af sted
• Kursussæsonen er igang og det er nu, du skal tilmelde dig
• Lær nye formater fra Wall Street Journal
Læs hele nyhedsbrevet DR og TV2 svigter forsøg på at hjælpe afghanske mediefolk
Vermund og Berlingske på dybt vand
• Vi har ikke læsere – vi har skimmere
• Elon Musk skaber reklamespots i rummet
• DR-medarbejder må bruge sin ytringsfrihed til at blande sig anonymt i Twitterdebat
• Investeringerne boomede i 2014 og 2015
• Danske journalister lever i deres egen Twitter-boble
• Flow-sending af OL faldt med 42 procent
• Kursussæsonen er igang og det er nu, du skal tilmelde dig
Nej, du skal ikke forvente, at dit job holder din tid ud
• Poul Madsens nye podcast
• Facebook, nu med filmpremiere
• Journalister i Venezuela omgår censur med utraditionelle metoder
• Gode tips mod skriveblokeringer
• Lige nu er et godt tidspunkt at tilmelde sig efteruddannelseskurserne – flere af dem er allerede i begyndelsen af september
• Mød mediernes fremtid – besøg medieinnovationens frontløbere
• Lær nye formater fra Wall Street Journal
• Lær podcast af de bedste
• Knæk koden til det stærke nyhedsbrev
• Mød magten
• Explainer videos, explained – ekstra kursus
• Signup – netværk for nyhedsbreve
• Endelig selvstændig
• CrowdTangle – bliv fortrolig med et af de stærkeste journalistiske værktøjer
Læs hele nyhedsbrevet Nej, du skal ikke forvente, at dit job holder din tid ud
19 vrede journalister skaber innovationssucces 📈
• Afhoppermediet Defector når 39.000 betalende abonnenter
• Facebooks nyhedsbrevsfeature er nu i luften
• Så gamle er vi
• Nu bygger vi bro mellem nyhedsbrevene
• Interessen for workshoppen om explainer video med VOXs senior producer Liz Scheltens er så stor, at vi arrangerer et ekstra kursus
• Der er åben for tilmeldinger til kurser hele sommeren
Læs hele nyhedsbrevet 19 vrede journalister skaber innovationssucces 📈
Nogle gange sprænger Roald Als bare aktualitetskriteriet ✏
Financial Times deler de fem greb, der fastholder deres abonnenter
Nye Medier: — Nye Mediers medieudspil: Mediestøtten skal styrke demokratiet
Her bor vi
Regionale mediehuse går i tæt samarbejde
Det perfekte emnefelt
Mediebiblen er online
Læs hele nyhedsbrevet Nogle gange sprænger Roald Als bare aktualitetskriteriet ✏
Medier sælger pyjamasser, croissanter og snakkemøder
• Medier sælger pyjamas, croissanter og snakkemøder
• Lars Rønbøg var på plads i Parken med alle sine kameraer og objektiver, da Christian Eriksen kollapsede kun 15 meter fra ham.
• Lokalmedie samlede ind til internet til dem der ikke havde råd
• Det perfekte emnefelt
• Stig Ørskov: »Mine dårligste beslutninger har jeg truffet hurtigt og alene«
• Ny innovationspris for ugeaviser
Læs hele nyhedsbrevet Medier sælger pyjamasser, croissanter og snakkemøder
Besøg Frihedsbrevet, DRs Genstart, Ritzaus robotter og andre frontløbere
• Mød mediernes fremtid – besøg medieinnovationens frontløbere
• Lær nye formater fra Wall Street Journal
• Lær podcast af de bedste
• Knæk koden til det stærke nyhedsbrev
• Mød magten
• Explainer videos, explained
• Signup – netværk for nyhedsbreve
• Endelig selvstændig
• CrowdTangle – bliv fortrolig med et af de stærkeste journalistiske værktøjer
Læs hele nyhedsbrevet Besøg Frihedsbrevet, DRs Genstart, Ritzaus robotter og andre frontløbere
Tak til Apple for dødirriterende benspænd
• Forskere skal granske 4.000 journalistiske jobopslag fra mediebranchen
• Første medieprojekt crowdfundet af Non Fungible Tokens
• Frihedsbrevet er lanceret
• News gamification: Start spilmotoren op på redaktionen
• Facebook tager smart ophavsretstræk mod medierne
Læs hele nyhedsbrevet Tak til Apple for dødirriterende benspænd
Tre positive historier fra lokalmedierne
• Reelt fællesskab eller tom markedsføringsskal?
• Ni måder medier kan arbejde med audio
• Danske mediechefer stiller fire krav til techgiganter
• The Economist vil tjene penge på kurser
• Reuters udskyder betalingsvæg efter uenighed med deres største kunde
• Qvortrup i Publicistklubben
• Axios Local udvider til 11 byer inden nytår
• Toplisten er tilbage
Læs hele nyhedsbrevet Tre positive historier fra lokalmedierne
Jyllands-Postens lokale innovations-hattrick
• Sådan bliver JPs fire nye lokalmedier
• Kursus: Fra nyhedsørkener til nyhedsoaser
• Mediehus tilbagebetaler journalisternes lønreduktion
• New York Times har 8 millioner abonnenter – men det er ikke til nyheder
• Vogue Scandinavia lanceres til august
• Berlingske sagsøgt for fem millioner kroner
Læs hele nyhedsbrevet Jyllands-Postens lokale innovations-hattrick
