Foredrag
Jan Birkemose holder jævnligt foredrag og oplæg om medieudvikling og medievaner. Uanset om det er for en større forsamling eller på et mindre seminar tilpasses alle foredrag, så de er så relevante og målrettede som muligt.
- Bliv klog på de nyeste tendenser om nyhedsbreve
- Få styr på medietendenser der rykker
- Kunstig intelligens – et bæst af en game changer
- Skræddersyede foredrag og oplæg
Ring på 23 38 42 10 eller mail på jan@medietrends.dk – så tager vi den derfra.
Jan har blandt andet holdt foredrag for:
DR, TV2, Kristeligt Dagblad, Danske Medier, Berlingske, Dansk Journalistforbund, Altinget, Journalisten, Internetdagen, DMJX, ITU, Forbruger- og konkurrencestyrelsen, FOA, Avisen.dk, Jyllands-Posten, Bolius, Realdania, NordeaFonden, Carlsberg Fonden, IT- og Læringsministeriet, Finans Danmark, Fonden for Socialt Ansvar, DR Distrikter, TV2-regionerne, SDU, Fagfestival, AOF, DJ Kreds 1, 2 og 4, Kommunikationskredsen, Redaktørernes Døgn, Folkemødet, Kommunikationsforum, A4 Medier, TV2 Nord, DK Medier, Danske Bioanalytikere, FSB, Dansk Industri, Publisher Summit, HK, Akademikerbladet, Teknologiens Mediehus, Det Nordjydske Medie Hus, BT, Egmont og Historiedidaktisk Selskab.
Se hvad andre siger om Jans foredrag længere nede.
Få styr på medietendenser der rykker
Robotter, augmented reality, personaliserede nyheder, blockchain, SoMe, fake news, podcast, nye medievaner, større brugerfokus og stemmeaktiveret journalistik. Medierne er i den vildeste omstilling og det er ikke kun teknologien, der rykker – det gør journalistikken og mediebrugerne også.
Dette foredrag generobrer overblikket og zoomer ind på de stærkeste og vigtigste tendenser. Du får også bud på, hvad forandringerne betyder for dig, og hvordan du udnytter mulighederne bedst.
Hvorfor Jan Birkemose? Som rådgiver og analytiker investerer Jan mange timer dagligt på at følge udviklingen i mediebranchen. Han løser opgaver for etablerede medieaktører og samarbejder med medie-iværksættere, deltager i internationale konferencer og plejer et stort netværk i både mediebranchen og blandt medieforskere i Danmark og udlandet. Og så kan Jan som journalist og redaktør oversætte tendenserne til, hvad de betyder for både mediefolk og mediebrugere.
Foredraget tilpasses målgruppen og kan derfor målrettes til både engagerede mediebrugere, professionelle mediefolk og personer, der arbejder professionelt med kommunikation.
Bliv klog på de nyeste tendenser om nyhedsbreve
Nyhedsbreve er som teknologi mere end 50 år gammel, og alligevel er det blevet en af kommunikations- og medieverdens tungeste og vigtigste tendenser. Nyhedsbrevene skaber trafik, fastholder brugerne og som noget nyt, er de også begyndt at være selve mediet – altså hele indholdet læses i nyhedsbrevet.
Ikke overraskende viser en undersøgelse blandt 246 medieledere fra 52 lande, at 7 ud af 10 medier vil investere endnu mere i nyhedsbreve i 2022.
Hvorfor Jan Birkemose? Der er næppe nogen, der har holdt flere kurser om udvikling af nyhedsbreve i medieverden end Jan igennem de senere år. Hans eget ugentlige nyhedsbrev er bredt anerkendt og når ud til 3.000 professionelle i branchen.
Ud over det driver Jan Birkemose Signup – netværk for nyhedsbreve. Et onlinefællesskab for alle der arbejder professionelt med nyhedsbreve.
Kunstig intelligens
Den kunstige intelligens vælter frem overalt og kommer til at påvirke vores alles arbejdsliv. Jan var en af de første, der spottede konsekvenserne af AI i mediebranchen og kommunikationsbranchen og han har siden lanceringen af ChatGPT i november 2022 undervist flere hundrede i professionelt brug af AI, samt holdt et tocifret antal oplæg – med eller uden praktiske øvelser.
Skræddersyede oplæg
Jan Birkemose arbejder med al medieudvikling og kan bidrage med relevante oplæg til jeres temadag og inspirationsmøde. Kontakt Jan og få en snak om, hvad I har brug for.
Om Jan Birkemose
Som medieanalytiker og kommentator lever Jan af at have et skarpt og tæt indblik i alt, hvad der rør sig i mediebranchen. Jan arbejder med medieaktører på alle niveauer og plejer et tæt forhold til forskerverdenen fordi oplevelser og erfaringer fra newsroom bliver særligt brugbare, når de kobles med analyse og dokumentation.
Jan Birkemose er stifter af Medietrends, tidligere chefredaktør på Ugebrevet A4 og har i mange år haft ekspertise i analytisk og dagsordensættende journalistik. De seneste to år, har Jan fungeret som rådgiver, konsulent og foredragsholder – samt som fellowforsker ved Institut for Journalistik ved Syddansk Universitet.
Jan Birkemose optræder regelmæssigt som kommentator i danske medier og som sparringspartner for talrige projekter på universiteterne.
Jan Birkemoses analyser tager altid udgangspunkt i fakta og mange års erfaring med dagordensættende journalistik.
Som foredragsholder er Jan Birkemose altid kontant, energisk og uden omsvøb.
Læs mere om Jan
“Jan Birkemose skiller sig ud på den danske mediescene. Han ser medietrends, før andre spotter dem. Han analyserer selv de største medievirksomheder med tyngde, selvom hans egen organisation er meget mindre. Konstant kaster han sig ud i nye kreative digitale projekter. Han samler velfungerende netværk omkring sig, og han deler generøst ud af sin egen store viden i stærke foredrag, velargumenterede artikler og gedigne rapporter. Det er mig en stor glæde og fornøjelse hermed at anbefale Jan Birkemose på det varmeste.”
Morten Thomsen Højsgaard, direktør for ROMU, tidligere udviklingschef på Kristeligt Dagblad.
” Vi har brugt Jan som vejviser til de nyeste fund og inspirationer inden for mediebranchen. Som oplægsholder på et medarbejder seminar gav Jan et skarpt indblik i, hvad fremtidens journalister skal kunne og hvor mulige forretningsområder kan findes. “
Nicolai Kampmann, chefredaktør A4 Medier
“Jeg har flere gange haft fornøjelsen af at opleve Jan Birkemose fortælle om medietendenser og -bevægelser, og hver gang har jeg fået et lysende klart budskab med hjem.
Tine Johansen, Næstformand Dansk Journalistforbund
Jans fremlæggelser er altid godt opbygget og underbygget og fremføres med stor overbevisning.
Og nok så sjældent: Han konkluderer udelukkende på de ting, han har evidens for. Meget betryggende og meget troværdigt”
“Jeg har oplevet Jan i flere foredrags-sammenhænge. Over for alt fra studerende og undervisere til journalister og vores egen bestyrelse. Han er god til at formidle sit stof overfor alle målgrupper, og så har han oparbejdet en indsigt, der er stærkt inspirerende, uanset, hvordan man er forbundet med medieverdenen.”
PETER BRO, PROFESSOR OG LEDER AF JOURNALIST-UDDANNELSERNE PÅ SDU
“Den faglige nyhedsstrøm er overvældende for de fleste. Men hvis du vil tilbyde dine kunder eller medarbejdere et nøje kurateret indblik i medieudviklingens epokegørende trends – fra krydsfeltet teknologi, marked og journalistik – så er Medietrends og Jan Birkemose et rigtig godt bud. ”
Per Fanefjord Laursen, Digital Content & Communication Consultant at Mediabrands Denmark
“Journalistforbundets Kreds 2 har haft fornøjelsen af at afholde et foredrag med Jan Birkemose. Aftenen bød på en interessant introduktion til de nyeste trends i den digitale medieverden, som Jan Birkemose gjorde det let at følge – selv for garvede papirjournalister. Som indehaver af Medietrends.dk er Jan Birkemose yderst velforberedt og tør sætte ord på journalistens fortsatte rolle i en medieverden, hvor “less is more” og almindelige mennesker også bliver broadcastere. Desuden er han nærværende og god til at dosere stoffet efter målgruppen og deltagernes egne arbejds- og brugererfaringer med de digitale medier.
Anja Desire Lykkeberg
Kreds 2s bestyrelse kan uden forbehold anbefale, at man udsætter sig for Jan Birkemoses viden om og indsigt i det danske medielandskab.”
“Jan giver et godt indblik i de nyeste medietrends – og man behøver på ingen måde at være teknologi-nørd for at følge med.”
Helge Kvam, DMJX
Foto: Helle Urbild
