Connect with us

Foredrag

Jan Birkemose holder foredrag og oplæg om medieudvikling og medievaner. Uanset om det er for en større forsamling eller på et mindre seminar tilpasses alle foredrag, så de er så relevante og målrettede som muligt.

  • Få styr på medietendenser der rykker
  • Skræddersyede foredrag og oplæg
  • Falske nyheder er gift for sande nyheder

Ring på 23 38 42 10 eller mail på jan@medietrends.dk – så tager vi den derfra.

Jan har blandt andet holdt foredrag for DR, TV2, Kristeligt Dagblad, Danske Medier, Berlingske, Dansk Journalistforbund, Journalisten, Internetdagen, DMJX, ITU, Forbruger- og konkurrencestyrelsen, FOA, Avisen.dk, DR Distrikter, TV2-regionerne, SDU, Fagfestival, AOF, DJ Kreds 2 og 4, Redaktørernes Døgn, Folkemødet og Historiedidaktisk Selskab.

Se hvad andre siger om Jans foredrag længere nede.


Få styr på medietendenser der rykker

Robotter, augmented reality, personaliserede nyheder, blockchain, SoMe, fake news, podcast, nye medievaner, større brugerfokus og stemmeaktiveret journalistik. Medierne er i den vildeste omstilling og det er ikke kun teknologien, der rykker – det gør journalistikken og mediebrugerne også.

Dette foredrag generobrer overblikket og zoomer ind på de stærkeste og vigtigste tendenser. Du får også bud på, hvad forandringerne betyder for dig, og hvordan du udnytter mulighederne bedst.

Hvorfor Jan Birkemose? Som rådgiver og analytiker investerer Jan mange timer dagligt på at følge udviklingen i mediebranchen. Han løser opgaver for etablerede medieaktører og samarbejder med medie-iværksættere, deltager i internationale konferencer og plejer et stort netværk i både mediebranchen og blandt medieforskere i Danmark og udlandet.  Og så kan Jan som journalist og redaktør oversætte tendenserne til, hvad de betyder for både mediefolk og mediebrugere.

Foredraget tilpasses målgruppen og kan derfor målrettes til både engagerede mediebrugere, professionelle mediefolk og personer, der arbejder professionelt med kommunikation.


Skræddersyede oplæg

Jan Birkemose arbejder med al medieudvikling og kan bidrage med relevante oplæg til jeres temadag og inspirationsmøde. Kontakt Jan og få en snak om, hvad I har brug for.

Om Jan Birkemose

Som medieanalytiker og kommentator lever Jan af at have et skarpt og tæt indblik i alt, hvad der rør sig i mediebranchen. Jan arbejder med medieaktører på alle niveauer og plejer et tæt forhold til forskerverdenen fordi oplevelser og erfaringer fra newsroom bliver særligt brugbare, når de kobles med analyse og dokumentation.

Jan Birkemose er tidligere chefredaktør på Ugebrevet A4 og har i mange år haft ekspertise i analytisk og dagsordensættende journalistik. De seneste to år, har Jan fungeret som rådgiver, konsulent og foredragsholder – samt som fellowforsker ved Institut for Journalistik ved Syddansk Universitet.

Jan Birkemose optræder regelmæssigt som kommentator i danske medier og som sparringspartner for talrige projekter på universiteterne.

Jan Birkemoses analyser tager altid udgangspunkt i fakta og mange års erfaring med dagordensættende journalistik.

Som foredragsholder er Jan Birkemose altid kontant, energisk og uden omsvøb.

Læs mere om Jan

“Jan Birkemose skiller sig ud på den danske mediescene. Han ser medietrends, før andre spotter dem. Han analyserer selv de største medievirksomheder med tyngde, selvom hans egen organisation er meget mindre. Konstant kaster han sig ud i nye kreative digitale projekter. Han samler velfungerende netværk omkring sig, og han deler generøst ud af sin egen store viden i stærke foredrag, velargumenterede artikler og gedigne rapporter. Det er mig en stor glæde og fornøjelse hermed at anbefale Jan Birkemose på det varmeste.”

Morten Thomsen Højsgaard, direktør for ROMU, tidligere udviklingschef på Kristeligt Dagblad.

” Vi har brugt Jan som vejviser til de nyeste fund og inspirationer inden for mediebranchen. Som oplægsholder på et medarbejder seminar gav Jan et skarpt indblik i, hvad fremtidens journalister skal kunne og hvor mulige forretningsområder kan findes. “

Nicolai Kampmann, chefredaktør A4 Medier

“Jeg har flere gange haft fornøjelsen af at opleve Jan Birkemose fortælle om medietendenser og -bevægelser, og hver gang har jeg fået et lysende klart budskab med hjem.
Jans fremlæggelser er altid godt opbygget og underbygget og fremføres med stor overbevisning.
Og nok så sjældent: Han konkluderer udelukkende på de ting, han har evidens for. Meget betryggende og meget troværdigt”

Tine Johansen, Næstformand Dansk Journalistforbund

“Jeg har oplevet Jan i flere foredrags-sammenhænge. Over for alt fra studerende og undervisere til journalister og vores egen bestyrelse. Han er god til at formidle sit stof overfor alle målgrupper, og så har han oparbejdet en indsigt, der er stærkt inspirerende, uanset, hvordan man er forbundet med medieverdenen.”

PETER BRO, PROFESSOR OG LEDER AF JOURNALIST-UDDANNELSERNE PÅ SDU

“Den faglige nyhedsstrøm er overvældende for de fleste.  Men hvis du vil tilbyde dine kunder eller medarbejdere et nøje kurateret indblik i medieudviklingens epokegørende trends – fra krydsfeltet teknologi, marked og journalistik – så er Medietrends og Jan Birkemose et rigtig godt bud. ”

Per Fanefjord Laursen, Digital Content & Communication Consultant at Mediabrands Denmark

“Journalistforbundets Kreds 2 har haft fornøjelsen af at afholde et foredrag med Jan Birkemose. Aftenen bød på en interessant introduktion til de nyeste trends i den digitale medieverden, som Jan Birkemose gjorde det let at følge – selv for garvede papirjournalister. Som indehaver af Medietrends.dk er Jan Birkemose yderst velforberedt og tør sætte ord på journalistens fortsatte rolle i en medieverden, hvor “less is more” og almindelige mennesker også bliver broadcastere. Desuden er han nærværende og god til at dosere stoffet efter målgruppen og deltagernes egne arbejds- og brugererfaringer med de digitale medier.
Kreds 2s bestyrelse kan uden forbehold anbefale, at man udsætter sig for Jan Birkemoses viden om og indsigt i det danske medielandskab.”

Anja Desire Lykkeberg

“Jan giver et godt indblik i de nyeste medietrends – og man behøver på ingen måde at være teknologi-nørd for at følge med.”

Helge Kvam, DMJX

Falske nyheder er gift for sande nyheder

Når Paven støtter Trumps kandidatur, flygtninge sparker en gravid dansk kvinde i maven eller når staten betaler private flyrejser for statsministerens ægtefælle, så er det fake news. Men det er værre end det, for hver gang vi udsættes for en falsk nyhed, nedbrydes vores tillid også til de sande nyheder. For hvem kan egentlig skelne mellem sandt og falsk, når det kommer til stykket?

Med det kommende folketingsvalg i sigte er fake news og risiko for manipulationer for alvor blevet en del af det danske mediebillede og dette aktuelle foredrag opdaterer alle på status i det, der kaldes den store informationskrig. Hvem har ansvaret? Hvem står bag de falske nyheder og hvorfor gør det det? Hvad gør medierne og de store nyhedsdistributører som Google og Facebook? Er det sandt eller falsk, at Politiets Efterretningstjeneste nævner fake news i deres trusselsvurdering af Danmark?

Endeligt får du selvfølgelig råd til, hvordan du selv kan skelne imellem sande og falske nyheder.

Hvorfor Jan Birkemose? Jan er en af landets mest aktive kommentatorer på fake news-problematikken. Han følger alle initiativer mod falske nyheder tæt, har selv eksperimenteret med at sprede falske nyheder og har samarbejdet med forskere fra Aalborg Universitet om at kortlægge anatomien i spredning af fake news.

Foredraget tilpasses målgruppen og kan derfor målrettes til både engagerede mediebrugere, professionelle mediefolk og personer, der arbejder professionelt med kommunikation.

Foto: Helle Urbild