Connect with us

Kurateret

Kunsten at trylle SoMe-læsere om til betalende abonnenter

Intense eksperimenter hos The Times of London har skaffet 1,2 milloner registrerede læsere. De er fire gange lettere at få til at betale end andre læsere

Udgivet

den

times of london

De fleste digitale medier kan glæde sig over, at de modtager solide trafikstrømme af læsere fra Facebook. (Største danske digitale medier modtager i gennemsnit 38% af deres læsere fra Facebook). Men alle ved, at værdien af besøgene fra Facebook er meget lavere end blandt de trofaste kernelæsere, der selv finder vej til mediet.

Blandt andet læser Facebookgæsterne færre artikler og opholder sig kortere tid på mediet end andre læsere. Og at forsøge at få dem til at betale, er nærmest umuligt.

Men britiske The Times of London har måske knækket den nød – ihvertfald har de har de efter seks måneder med intense eksperimenter oplevet vækst blandt deres betalende abonnenter.

The Times of London har en benhård betalingsmur, men ved at friste med to gratis artikler, har de fået 1,2 millioner til at registrere sig. Når læserne forsøgte at klikke på en tredje artikel blev de afvist men fik istedet et godt tilbud om et abonnement.

Status efter de seks måneder er, at læserne, der har registreret sig, er fire gange mere tilbøjelige til at betale end tilfældige læsere, der forsøger at komme ind på sitet.

Konverteringstragten ser derfor ud til at virke. Undervejs i perioden har The Times of London pillet og nusset ved stort set alle detaljer for at finde ud af, hvad der virker bedst. Skrigende farver og for mange felter, der skal udfyldes, er blandt andet dumpet på den konto.

Læs mere om avisens erfaringer her

Læs også