Connect with us

4 minutter med X

Fire minutter med Camilla Mehlsen

“Hastigheden i breaking og clickbaits er taget til i styrke, og det kan ikke fortsætte uden at udhule journalistikken og skubbe brugerne væk. “

Udgivet

den

Fire minutter med Camilla Mehlsen
Foto: Alona Vibe

Camilla Mehlsen er digital medieanalytiker i Mehlsen Media, forfatter til flere bøger om digital adfærd og bogaktuel med ‘Opmærksomhedstyveriet’, foredragsholder, medlem af Medienævnet og kommende fellow ved Center for Journalistik på Syddansk Universitet med fokus på ’nyhedsinfluencere’

Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden? 

Min bog ’Opmærksomhedstyveriet’ udkom i januar og fylder meget for mig. Jeg taler med journalister, deltager i debatter og holder foredrag. Bogen handler om, hvordan digitale medier har forandret barndom og ungdom, og jeg genfortæller den nære mediehistorie, fra jeg selv blev mor i 2007 samtidig med lanceringen af den første iPhone, til jeg i dag kalder på en modstandskamp mod ”tyveriet” af børns opmærksomhed. Det er nyt for mig at skrive med en personlig stemme i en fagbog, og jeg har mere på spil.

Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb? 

Hvis jeg skal blive i egen andedam, har jeg de seneste måneder talt med mange nysgerrige, dygtige og dedikerede journalister, der stiller kritiske, udfordrende spørgsmål, kommer med deres egne vinkler på stoffet og efterspørger løsninger. I en medietid, hvor stort set alt går hurtigere, giver høj faglighed og nysgerrighed mig håb.

Hvad bør mediebranchen gøre anderledes? 

Hastigheden i breaking og clickbaits er taget til i styrke, og det kan ikke fortsætte uden at udhule journalistikken og skubbe brugerne væk. Jo mere medierne går i breaking og benytter misvisende clickbait-overskrifter for at fange brugerne, desto mere inflation går der i breakingbjælken, og gradvis slukker brugerne for nyheder. #Kategate er et eksempel på, hvad der sker, når ’breaking’ og motivspekulation ender med at dominere nyhedsformidling – det er en ommer.

Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?

Techgiganterne har omkalfatret vores medievaner og dermed også mediebranchen og sat turbo på en digital opmærksomhedsøkonomi. I den udvikling er der en del, mediebranchen kan lære af techbranchen. Noget handler om at forstå sine brugere langt bedre og tilbyde personaliserede medieprodukter.

Samtidig bliver det endnu vigtigere, at mediebranchen holder fast i publicistiske principper sammen og bliver endnu skarpere på, hvad der adskiller medier fra techplatforme proppet med misinformation, og hvordan medier kan give brugerne en merværdi, som tech ikke kan, til gavn for den enkelte og demokratiet. 

Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge? 

Jeg sender stafetten videre til Andrea Dragsdahl fra TV 2. Hun besidder en nysgerrighed over for samfundet med dens kompleksitet, samtidig med at hun har en næse for det nære. Og ja, så har hun som mig en interesse for, hvordan tech forandrer vores samfund. Jeg mødte hende blandt andet til en konference med fokus på tech, hvor hun havde taget fri fra sit arbejde og brugte sin fridag for at blive fagligt klogere. Det har jeg stor respekt for.

Læs også