Connect with us

4 minutter med X

Fire minutter med Solaf Masoud

“Jeg har blandt andet arbejdet på plejehjem, undervist børn, siddet i kassen, været poder og barista. Men aldrig har jeg oplevet en branche, der er så homogen som mediebranchen. Det er virkelig noget, der har overrasket mig. “

Udgivet

den

Fire minutter med Solaf Masoud
Foto: DR/Agnete Schlichtkrull

Andrea Dragsdahl sendte i sidste uge stafetten videre til Solaf Masoud med disse ord:

Det skal Solaf Masoud. Som teenager kom hun til Danmark fra Syrien med en drøm om at blive journalist. Mindre end 10 år senere er hun i dag vært på DR Ultra. Jeg beundrer hendes ihærdighed, viljestyrke og tilgang til vores fag.

Solaf Masoud er vært på Ultra Nyt på DR Ultra 

Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden? 

Jeg er optaget af, at vi tager børnenes holdninger og forslag alvorligt. De har så mange gode og ofte oversete tanker, og dem synes jeg, vi skal lære at lytte mere til. Derfor er vi på Ultra i gang med at forberede “Ultraforslag”. Det går ud på, at alle under 18 år kan indsende deres helt eget borgerforslag til noget, som de gerne vil ændre i Danmark. Det ville jeg ønske jeg kunne dengang jeg var barn!

Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb? 

De unge journalister, især Generation Z, giver mig håb. Vi er en generation, som er vokset op med internettet og sociale medier, hvilket gør, at vi nemt og hurtigt kan få information. Vi er gode til at dobbelttjekke fakta, for vi googler rigtig meget. Derudover er vi vant til selviscenesættelse og sætter stor pris på mediepersoner, som tør at være personlige. 

Noget, som også giver mig håb er, at der er øget fokus på repræsentation i mediebranchen. Selvom det sker langsomt, bevæger vi os hen i den rigtige retning. 

Hvad bør mediebranchen gøre anderledes?

Selvom vi ser mangfoldighed blandt værter, hvilket er godt, så mangler vi en bredere repræsentation i andre roller bag skærmen, for eksempel reporterer eller redaktører. 

Hvis de veletablerede medier ikke formår at opnå en bred repræsentation, vil folk finde repræsentation andre steder. Der bliver skabt mere indhold end nogensinde før, og det er en udfordring for mediebranchen at tiltrække og fastholde seere og lyttere. Derfor er det ekstra vigtigt, at vi bliver bedre til at skabe indhold, som mange kan relatere til. 

Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?

Egentlig alle andre brancher. Jeg har haft mange forskellige jobs i de år, jeg har boet i Danmark. Jeg har blandt andet arbejdet på plejehjem, undervist børn, siddet i kassen, været poder og barista. Men aldrig har jeg oplevet en branche, der er så homogen som mediebranchen. Det er virkelig noget, der har overrasket mig. 

Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge?

Babak Vakili, en alsidig kunstner, der er forfatter, rapper, statskundskaber, manuskriptforfatter… Ja, listen er lang. Jeg har kendt Babak i mange år nu, og han har altid været der for at give mig støtte og sparring. Jeg glæder mig til at følge med i, hvad hans næste projekt bliver.

Læs også