Connect with us

Original

Derfor elsker The Economist at udkomme på Snapchat

Hver uge når The Economist over syv millioner unge læsere via Snapchat. For kort tid siden grinede The Economist redaktør ellers hånende af Snapchat

Udgivet

den

Derfor elsker The Economist at udkomme på Snapchat

For godt et år siden overraskede The Economist mange med at springe ud som helhjertet Snapchatter ved at indtræde i Snapchat Discover-sektionen.

The Economist, der er udkommet på papir siden 1843, opfattes sjældent som en sprællende digital firstmover, men i virkeligheden er det uretfærdigt eftersom det britiske kvalitetsmedie i de senere år har optrådt meget innovativt og eksperimenterende med både journalistik og distribution.

Det indbefatter blandt andet, at The Economist i de senere år er udkommet på Instant Articles, Apple News, Snapchat Discover, Medium.com og Google AMP. Et fordomsfrit forhold til platforme, der i nogen grad står i kontrast til, at The Economist for eksempel er imod eksterne links i deres digitale journalistik. The Economist mener, at links, der stritter i alle retninger, er udtryk for, at den journalistiske prioritering ikke er ordentligt gennemarbejdet.

Når The Economist i dag gør status over Snapchat Discover er der lutter tilfredse smil. Først og fremmest har Snapchat givet det nålestribede magasin direkte adgang til de unge, globalt bevidste brugere, som før eller siden vokser sig gamle nok til at indtræde i The Economist primære målgruppe.

Hver måned når The Economist 7,1 millioner brugere via Snapchat Discover og Snapchat alene har været årsag til, at The Economist har oplevet den største læservækst siden 1843.

The Economist udgiver en historie om ugen på Snapchat Discover, der trods den yngre målgruppe altid har samme redaktionelle fokus, som hvis det havde været en artikel til printmagasinet. Men udførslen er naturligvis anderledes.

En erfaring som The Economist har gjort sig er, at det er helligbrøde at tale ned til Snapchats publikum. Det kan godt være, at de er unge, men de er ikke dumme, lyder læren. Derfor har The Economist brugt mange kræfter på at udvikle den helt rigtige facon, der både er tro mod det redaktionelle moderskib og Snapchat.

For et år siden interviewede jeg The Economist medredaktør Tom Standage. På det tidspunkt var de netop hoppet på Snapchat efter Tom Standage kun et halvt år tidligere havde hånet platformen med grinende britiske sammenpressede læber: ”Kun Gud ville vide, hvordan The Economist ville se ud på Snapchat,” havde han koketteret i et interview.

Jeg spurgte derfor Tom Standage, hvad der havde ændret sig siden interviewet et halvt år tidligere.

”Ikke så meget andet end at Snapchats CEO besøgte os og sagde, at han mente, at The Economist ville fungere godt på Discover. Det tog os et par måneder at finde den rigtige formel. Men han havde ret,” sagde Tom Standage dengang.

Tom Standage udtalelse understregede i hvilken grad medier kloden rundt har være vilde for at komme i øjenhøjde med Snapchats unge målgruppe. Når selv det mest skeptiske medie, klapper hælene i bare fordi Snapchats chef kigger forbi, er succesen for den gule smartphone app total.

Du kan læse mere om The Economists journalistiske erfaringer med at producere til Snapchat Discover her.

Eller hvordan udenlandske medier, inklusive The Economist og norske VG, tænker anderledes end danske medier. Artiklen er på dansk, og udover analyse af strategierne hos Washington Post, New York Times og Libération forklarer både Tom Standage og tidligere chefredaktør Torry Pedersen fra norske VG deres strategier med at udkomme på fremmede platforme. Læs her

Læs også