Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

Nyhedsbrev: Nu kan læsere bortfiltrere nyheder der ødelægger humøret

• Fire minutter med Lene Rimestad
• Twitter lukker Medietrends tidligere nyhedsbrevssystem
• Nyt navn til journalistforbundet
• Solojournalist lancerer nyt medie
• 375 journalister sidder i fængsel

Udgivet

den

Godmorgen,

Hvis nyhederne efterlader alt for megen sortsind og dårlig stemning, vil masser af potentielle mediebrugere holde sig helt væk.

Det ved vi med sikkerhed fra undersøgelser, men betyder det, at medierne skal sminke virkeligheden eller simpelthen skærme brugerne mod de mest negative historier?

Spørgsmålet er aktuelt efter det britiske LGBTQ+-medie Pink News er begyndt at give brugerne mulighed for at bortfiltrere alle andre historier end dem, der virker mentalt opløftende.

Tiltaget hos Pink News kommer efter mediet i en brugerundersøgelse for nyligt fandt ud af, at 25 procent af deres læsere kun var interesserede i positive historier.

Fra mere generelle undersøgelser af medievaner ved vi, at nyhedstræthed begrundet med at nyheder ødelægger humøret er stigende.

Seneste tal i Danmark viser, at 29 procent af de 25-34-årige danskere ofte eller sommetider undgår nyheder. Og hele 49 procent af dem angiver, at det er fordi nyheder ødelægger deres humør.

Den nye feature hos Pink News er dog set med publicistiske øjne en helt forkert vej at gå. Nyheder kan gøre ondt og nogle af de vigtigste nyheder er grimme og ubehagelige.

Men initiativet fra Pink News er en god anledning til at forholde sig konstruktivt til udfordringen og overveje, hvordan medierne bedst håndterer det barokke dilemma i, at brugerne kommer i dårligt humør, når medierne selv synes, at de er bedst.

Andelen, der fravælger nyheder på grund af humøret, er ganske enkelt for stort til at mediebranchen, kan trække på skuldrene og sige ”lev med det”.

Et andet tiltag, som Pink News også har iværksat, er et stemningsbarometer efter hver artikel. Her kan læserne melde, hvilken stemning artiklen har bragt dem i. Skalaen går fra sad til on fire, og man kan se, hvor mange andre der har det lige som en.

Pink News initiativer er interessante fordi de adresserer en reel udfordring. Andre medier må overveje, hvordan de håndterer den samme udfordring.

Hvis ikke det sker, risikerer medierne, at flere og flere brugere – eller potentielle brugere – selv de facto slår de negative historier fra ved kort og godt at vende mediet eller medierne ryggen.

Nu er det snart jul og det betyder også, at dette nyhedsbrev går i dvale og først kommer igen i det nye år. Helt præcis den 5. januar.

Joblisten og kursustilmelding er naturligvis altid åben.

Glædelig jul om lidt og et rigtigt godt nytår en uge senere

🎅

Jan


Her er hvad nyhedsbrevet byder på:

Fire minutter med Lene Rimestad

Twitter lukker Medietrends tidligere nyhedsbrevssystem

Nyt navn til journalistforbundet

Solojournalist lancerer nyt medie

375 journalister sidder i fængsel

31 nye job


Solojournalist lancerer nyt medie

Bari Weiss og The Free Press er selve personificeringen af medieudviklingen i de senere år – i hvert fald i USA.

Først gør de gamle medier deres journalister store på de sociale medier, så går de solo og endeligt etablerer de nye medier.

Indtil sommeren 2020 var Bari Weiss en populær klummeskribent på New York Times, som takket være avisens rækkevidde og hendes personlige skarpe kant havde opnået en meget stor følgerskare på de sociale medier.

Weiss mente, at hun var offer for en moderne McCarthyism på New York Times og valgte derfor at smække hårdt med døren og etablere sig som nyhedsbrevsudgiver på platformen Substack, der gør det let for soloudgivere at tage betaling for medlemskaber.

Siden 2020 har hun været en af Substacks mest profilerede udgivere og har i dag over 283.000 abonnenter – heraf knap 30.000 betalende, som til sammen giver hende en årsindkomst alene fra nyhedsbrevet på 800.000 dollars.

Men nu tager Bari Weiss skridtet videre og lancerer et rigtigt medie med bidrag fra andre end hende selv. Det går under navnet The Free Press og tæller foreløbigt mindst 10 andre skribenter og podcastfolk.

The Free Press er i øvrigt lige så besynderligt designet som et andet nyt medie Semafor, som jeg skrev om i nyhedsbrevet den 27. oktober. Meget retro i begge tilfælde.


375 journalister sidder i fængsel

Kina er som så ofte før helt i top, når det kommer til antal fængslede journalister. Ifølge International Federation of Journalist, er der p.t. 375 journalister fængslet kloden rundt. Alene i Kina sidder der 84 journalister fængslet.

Myanmar og Tyrkiet kommer ind på anden- og tredjepladsen med henholdsvis 64 og 51 fængslede.

I 2022 er 67 mediearbejdere indtil v

Tendensrapport i januar

Medietrends 2023 er på vej

Hvert år udgiver jeg et whitepaper med de tendenser, som vil præge medieverden i det kommende år.

Støttemedlemmer af Medietrends får tilsendt rapporten i en trykt version. Du kan blive medlem og støtte arbejdet med blandt andet dette nyhedsbrev for 25. kr om måneden.


Fire minutter med Lene Rimestad

Jesper Sørensen sendte i sidste uge stafetten videre til Lene Rimestad med disse ord:

Som regel går det nogenlunde gnidningsfrit, når jeg søger aktindsigter og kontakter myndigheder. Men nogle gange oplever jeg en skepsis eller modvilje, så jeg vil gerne give stafetten til Lene Rimestad. Hun har talt med et hav af mennesker for at kunne lave en grundig undersøgelse af tilliden mellem embedsfolk og journalister. Det er meget spændende, og det er jo politikere, ikke embedsfolk, som dikterer lukkethed i forvaltningen.

Lene Rimestad er soloselvstændig journalist, underviser og forsker

Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden?

Jeg er udfordret af netop at have afleveret mit arbejdslivs største projekt: en undersøgelse af forholdet mellem offentligt ansatte embedsfolk, kommunikationsfolk og journalister . Dels er det underligt at afslutte noget stort, dels har projektet medført, at jeg er blevet endnu mere kritisk over for det fag, jeg holder mest af. Så jeg skal finde ud af, hvad jeg har lyst til fremover.

Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb?

Den intelligente, ordentlige og konstruktive graverjournalist. Reportere, der formår at pege på strukturelle problemer frem for at hænge enkeltpersoner ud i en latterligt tabloid spidsvinkling. Et dansk eksempel er Jakob Sorgenfri Kjærs artikelserie om den digitale underklasse og et mere internationalt er cross border-samarbejdet Investigate Europes undersøgelse af skatteunddragelse .

Hvad bør mediebranchen gøre anderledes?

Efter min undersøgelse er jeg paf over den manglende selvrefleksion og -kritik i branchen. Helt konkret forstår jeg for eksempel ikke, hvorfor medierne ikke arbejder mere systematisk med at indsamle data om fejl i, skævvridning af og utilsigtede konsekvenser af deres udgivelser. Vi er som fag tilsyneladende ligeglade med, hvordan omverdenen ser på vores journalistik, og også med konsekvenserne af den.

Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?

Lægernes ”utilsigtede hændelser”. Journalister har travlt med at opgøre, hvor meget noget koster samfundet. Jeg vil gerne se en cost-benefit-analyse af, hvad dårlig journalistik koster samfundet i form af for eksempel kommuner, der skal finde bilag eller forholde sig til ligegyldige ting, eller borgere, der tror, at offentlige myndigheder er drevet af rablende idioter.

Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge?

Som underviser på Center for Journalistik, SDU, mødte jeg tit dygtige studerende. Ronni Abergel har startet den globale organisation Menneskebiblioteket , hvor man kan ”låne” et andet menneske fra grupper i samfundet, som er stigmatiserede eller udsat for fordomme. Ved at tale sammen forstår vi hinanden bedre. Og måske nedbryde de fordrejede antagelser, medierne er med til at skabe.


Twitter lukker Medietrends tidligere nyhedsbrevssystem

Det kom ikke som en overraskelse da Twitter onsdag meddelte, at de vil lukke nyhedsbrevsplatformen Revue, som dette nyhedsbrev blev udsendt fra indtil i sommers.

Det er mindre end to år siden, at Twitter opkøbte Revue, som på det tidspunkt var en virkelig god platform, men efter opkøbet, var det tydeligt, at Twitter hurtigt tabte interessen og servicen blev ringere og ringere måned for måned.

Det var også årsagen til, at jeg forlod systemet i sommers og i øvrigt tog alle data med. Læren er, at man aldrig skal lade sig opkøbe af tech-giganter – altså med mindre prisen er vanvittigt høj.


Nyt navn til journalistforbundet

Faktisk hedder det allerede Dansk Journalistforbund  – Medier og Kommunikation. Men det er aldrig blevet vedtaget officielt og derfor lægger forbundets hovedbestyrelse nu op til at få det vedtaget endeligt.

Forud er der gået år med diskussioner om, hvordan alle medlemmer bedst inkluderes i navnet, og seneste har der ifølge Fagbladet Journalisten være fire forskellige navne i spil.

Læs også