Louise Holst Andersen sendte i sidste uge stafetten videre til Gard Steiro:
Gard Steiro er ansvarshavende redaktør og administrerende direktør på VG, Norges største nyhedswebsted. Baggrund som journalist, nyhedsredaktør og chefredaktør på regionalavisen Bergens Tidende.
Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden?
De seneste uger har meget handlet om det norske kongehus. Prinsesse Märtha har giftet sig og solgt rettighederne til brylluppet til britiske Hello!. Det har ført til en interessant debat om kommercialisering her i Norge og gjort det meget sværere for andre medier at dække festen.
Ellers bruger jeg meget af tiden på at forstå, hvordan kunstig intelligens vil påvirke journalistikken. På den ene side er jeg meget bekymret over udviklingen. Kunstig intelligens kan potentielt svække grundlaget for traditionelle medier og føre til massiv spredning af misinformation. På den anden side bringer teknologien utrolige muligheder for at udvikle redaktionerne.
I en verden fuld af kunstigt genereret indhold vil faktabaseret, autentisk og grundig journalistik få højere værdi.
Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb?
Jeg bliver dagligt imponeret over kvalitetsjournalistik i andre medier. Når store afsløringer kombineres med innovative løsninger, giver det mig håb for fremtiden. Det er især opløftende, at små redaktioner med relativt begrænsede ressourcer omfavner ny teknologi.
Jeg vil gerne give et shoutout til kollegerne på lokalavisen iTromsø. Trods størrelsen ligger de helt i front inden for datadrevet journalistik. Men hvem giver mig allermest håb? Lige nu er Schibsted Media – som ejer VG – taget af børsen og købt af Stiftelsen Tinius. Vi har fået en ny koncernchef, Siv Juvik Tveitnes, og jeg både håber og tror, at hun vil skabe gode rammer for journalistikken fremover.
Hvad bør mediebranchen gøre anderledes?
Vi skal udvikle os endnu hurtigere end i dag. Traditionelle medier står farligt svagt blandt den næste generation af brugere. De oplever hverken vores produkter eller vores journalistik som relevante nok. Det er en grundlæggende udfordring, vi skal møde med nysgerrighed og forandringsvilje. Vi kan ikke sidde stille i båden og forvente, at de pludselig forstår vores genialitet.
Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?
Mit indtryk er, at andre brancher både er mere brugerorienterede og transparente end medierne. Det er et paradoks. Vi kræver åbenhed fra alle andre institutioner med magt og indflydelse, men viser selv begrænset vilje til at forklare vores valg og erkende fejl. Jeg tror, det svækker tilliden til medierne.
Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge?
Jeg vil gerne sende stafetten videre til Hilde Sandvik, programleder i podcasten Norsken, svensken og dansken. Hun har ofte et kontrært blik på journalistikken. Desuden ser hun interessante forskelle på medierne i de nordiske lande.