Connect with us

4 minutter med X

Fire minutter med Agnes Stenbom

“Det er meget nemt at fremstå som en hurtig løber, hvis du sammenligner dig med nogen, der går.”

Udgivet

den

Fire minutter med Agnes Stenbom
Foto: Emma-Sofia Olsson

Julia Agha sendte i sidste uge stafetten videre til Agnes Stenbom med disse ord:

Agnes Stenbom, som leder innovationslaboratoriet IN/LAB hos Schibsted. Hun er også erhvervsPhD-studerende inden for AI og journalistik på KTH (Kungliga Tekniska Högskolan, red) og medstifter af initiativet Nordic AI Journalism. Agnes omfavner ikke kun journalistikkens udvikling med AI, men hun er også med til at drive den fremad. Følg hende – eller sak bagud!

Agnes Stenbom er head of IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted, erhvervs PhD-kandidat i AI-journalistik ved KTH Royal Institute of Technology og medstifter af Nordic AI Journalism-netværket.

Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden? 

Jeg leder et dygtigt team, der arbejder med at navigere potentielle fremtider for nyhedsmedierne. Det indebærer mange forskellige opgaver, som at overvåge co-kreative innovationsprogrammer med unge fra underrepræsenterede grupper, afholde debat-events og give strategiske input til ledelsen hos Schibsted.

Alt, hvad jeg laver, handler i bund og grund om at finde ud af, hvordan redaktionelle medier bedre kan imødekomme fremtidige målgruppers behov og ønsker.

Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb? 

Jeg er håbefuld på grund af den samarbejdsånd, der findes i Norden! Jeg var med til at stifte Nordic AI Journalism-netværket tilbage i 2020 for at hjælpe folk i vores branche med at dele og lære sammen på tværs af organisatoriske grænser.

Sammen med mine medstiftere, Olle Zachrison og Kasper Lindskow, har jeg været meget glad for at se lysten til samarbejde og diskussion vokse gennem årene. Vores netværk, som nu tæller næsten 500 mennesker, er fyldt med folk, der er engagerede i at sikre, at vores fælles funktion også i fremtiden spiller sin vigtige samfundsmæssige rolle.

Hvad bør mediebranchen gøre anderledes? 

Vi bør stoppe med at sammenligne os selv med andre traditionelle medier, når vi leder efter best practices inden for innovation. Det er meget nemt at fremstå som en hurtig løber, hvis du sammenligner dig med nogen, der går.

Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher? 

Ved at kigge på stort set ethvert digitalt produkt rettet mod brugerne, kan vi lære at behandle vores produkter som tjenester i stedet for som kulturelle genstande. Hvordan kan journalistik bedre imødekomme folks behov, og hvordan kan vores produkter/formater ændre sig baseret på de indsigter?

Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge? 

Martin Schori, vicechefredaktør på Aftonbladet og grundlægger af avisens AI Hub. Martin er dygtig til at tænke kritisk om innovation og er en konstant påmindelse til traditionelle udgivere om behovet for seriøst at overveje, hvad unge forbrugere har brug for.

Læs også