Medietrends abonnenter modtager hvert år i begyndelsen af december en stribe bud på tendenser, der vil tage fart i løbet af det kommende år. Mellem jul og nytår låses forudsigelserne op, så de kan læses her og deles. Hvis du ønsker at læse de otte forudsigelser samlet, kan du tilmelde dig ugemailen nu, så får du en pæn pdf tilsendt med det samme – ellers følg med her de kommede dage.
Medietrend nr. 8
Det lyder så sofistikeret og fremtidsagtigt. Men det er nu, at teknologien slår bredt igennem – også på mediemarkedet. På de seneste to års Websummit har den kunstige intelligens gennemsyret alt fra menneskelignende robotter, til selvkørende biler, tænkende køleskabe og simple apps og tjenester, som kan købes for få kroner.
På medie- og kommunikationsområdet kan du især forberede dig på, at kunstig intelligens i de kommende år dukker op her:
- Artikelskrivning. Robotterne bliver bedre og bedre til at skrive og mulighederne for at udnytte de flittige skribenter er uendelige: Korte præcise resumeer af lange tekster, artikler sammensat af data fra forskellige kilder og moderartikler, der versioneres i tusindtal så fakta passer til hver enkelt læser uanset om hen befinder sig i Horsens, Holbæk eller Herlev.
- Research. Kunstig intelligens bruges flittigt i Google-søgninger, men med egen adgang til kunstig intelligens kan du researche som en sporhund, der hele tiden går dybere og dybere efter de relevante hits, der dukker op. Og så kan robotten selvfølgelig også skrive et notat af researchen. Teknologien er allerede nu tilgængelig for meget små penge.
- Visuel research. Genkendelsesteknologi er meget langt fremme og kan nu bruges kommercielt til fx at registrere køn, alder og stemning på de kunder, der kommer ind i butikker. Samme teknik kan let udvikles til redaktionelle værktøjer til fx dækning af demonstrationer og store forsamlinger.
- Analyse. Kunstig intelligens er som skabt til at hjælpe med at analysere store mængder af informationer. For eksempel ville kunstig intelligens hurtigere og mere præcist kunne have gennemtrawlet de millioner af dokumenter, som dukkede op i udbytteskandalen #CumexFiles end menneskejournalisterne. Dermed ikke sagt, at de er bedre end menneskerne. Men de vil kunne assistere i hidtil uhørt omfang. Og de kommer til det.
- Fake news. Der arbejdes intenst på at udvikle værktøjer baseret på kunstig intelligens til at opfange falske nyheder og dem, der spreder dem. Udviklingen er meget langt fremme og bliver hele tiden stærkere.
- Dialog. Særligt på chatbotområdet vil den kunstige intelligens kunne udnyttes til dialog med brugerne. Det er dog en opgave, som kræver megen træning af robotterne for at fungere tilfredsstillende. Da medier lever af korrekte og præcise oplysninger, vil lige netop dette område nok først tage fart i løbet af nogle år.
- Personalisering. Du kender det fra Netflix og Facebook, der er foreslår dig nyt indhold på baggrund af dine vaner. Den teknologi vil også blive udbredt til digitale medier med stor fart i den kommende tid.
- Annonceplacering. Uanset om annoncer målrettes til konkrete brugere, eller ved siden relevant redaktionelt indhold, kræver det en dygtig algoritme at ramme plet. Og det er den kunstige intelligens spidskompetence.
Læs også:
Medietrend 1: Redaktørerne skal genopfindes
Medietrend 2: Less is more
Medietrend 3: Robotjournalistik modnes
Medietrend 4: Lydbølgen vokser
Medietrend 5: ”Hvad udad tabes, skal indad vindes”
Medietrend 6: Nye alternative betalingsstrømme
Medietrend 7: Nichekrig?