Connect with us

Original

2019: Robotjournalistik modnes

Robotterne har længe været i beta på redaktionerne. I 2019 vil de for alvor blive sat i arbejde

Udgivet

den

Quiz: Har en robot eller journalist skrevet dette?

Medietrends abonnenter modtager hvert år i begyndelsen af december en stribe bud på tendenser, der vil tage fart i løbet af det kommende år. Mellem jul og nytår låses forudsigelserne op, så de kan læses her og deles. Hvis du ønsker at læse de otte forudsigelser samlet, kan du tilmelde dig ugemailen nu, så får du en pæn pdf tilsendt med det samme – ellers følg med her de kommede dage.


Medietrend nr. 3

Robotterne har spøgt på danske nyhedsredaktioner i flere år, men i 2019 kommer de til at fylde meget mere, og der kommer fokus på at modne deres præcise arbejdsopgaver.

Der er tre bærende fordele ved robotter:

  • Robotter er billige i drift og arbejder 24 timer i døgnet året rundt. Det giver mulighed for at producere journalistik til mikrosmå målgrupper, for hvem historierne er meget relevante.
  • Robotter er utrættelige og gennemtrawler gerne uendelige datamængder for at skrive en historie.
  • Robotterne er lynhurtige og kan enten udgive nyheder i næsten real tid eller researche for journalisterne, så de får et forspring til deres konkurrenter.

I 2018 har Altinget, Børsen og Ritzau eksperimenteret intensivt med robotter og kombineret med it-selskaberne Lasso.dk og svenske Unitedrobots.io, der også arbejder med journalistik, er den automatiserede journalistik nu klar til at få større opgaver.

Robotterne er bedst egnede til at kaste sig over stofområder, hvor der findes mange data. Det betyder, at vi især vil møde deres journalistik, når vi læser om sport, erhverv, vejr og til dels politik, hvor Altingets robotter finkæmmer Folketingets databaser.

Robotter kommer næppe til at modtage mange sprogpriser i 2019, men de skriver allerede forbløffende godt, og udviklingen tager fart nu. Ud over at skrive artikler bliver de også mere og mere almindelige som små flittige assistenter på redaktionerne. For eksempel kan de lynhurtigt finde de nødvendige nøgletal, når der kommer årsregnskaber, og de kan kigge med på journalisternes skærme og komme med kvalificerede bud på illustrationer.

I takt med at robotterne får fastansættelse på danske medier, vil en diskussion om etik og ansvar også få mere luft under vingerne. Som udgangspunkt har robotter hverken etik eller sund fornuft, og voksne redaktører får derfor nye udfordringer med at holde robotterne i kort snor.

Læs også:

Medietrend 1: Redaktørerne skal genopfindes

Medietrend 2: Less is more

Original

Fire danske medieprojekter får millioner fra Google

Danske medier og medieprojekter modtager i år et rekord stort beløb fra Googles fond til udvikling af digitale medieprojekter – Google Digital News Initiative.

Udgivet

den

Fire danske medieprojekter får millioner fra Google

Danske medier og medieprojekter modtager i år et rekord stort beløb fra Googles fond til udvikling af digitale medieprojekter – Google Digital News Initiative.

I alt sender Google 7,7 millioner kroner til fordeling mellem fire projekter.

  • Mandag Morgen vil udnytte kunstig intelligens til inddrage læserne i deres journalistik.
  • Jysk Fynske Medier vil personalisere det nyhedsmix, læserne får.
  • Constructive Institute vil udvikle software, der kan afgøre om journalistik er biased
  • Danwatch vil i samarbejde med International Media Support og Indieframe udvikle en platform, der kan hjælpe journalistik fra den 3 verden frem.

Jysk Fynske Medier

Jysk Fynske Medier modtager 2,3 millioner kroner til at udvikle personaliseringsværktøjer, der kan placere mere relevante artikler til netop de læsere, der er interesserede i dem.

Det kan for eksempel være hyperlokale historier, som har meget stor værdi for få læsere, men som ikke skal forstyrre resten af læsergruppen. En del af disse artikler vil i fremtiden blive skrevet af robotter – mest indenfor sport, hushandler og erhverv.

Robotjournalistikken er allerede under udviklingen og Jysk Fynske Medier søger netop nu Danmarks formentlig første robotredaktør.

Umiddelbart lyder Jysk Fynske Mediers projekt en del om den omstilling, som svenske MittMedia har gennemført. Her personaliseres alle artikler på nær de tre øverste, men overfor Medietrends har MittMedia tilkendegivet, at de indenfor et år formentlig vil lade robotterne overtage udvælgelsen af de tre sidste artikler.

MittMedia har i øvrigt stor succes med omstillingen og har fremgang på alle tænkelige parametre. Læs Medietrends tilbundsgående artikel om dem.

Mandag Morgen

Ugebrevet Mandag Morgen modtager en millioner kroner til at udvikle The Engagement Engine. Et projekt der kobler to af tidens store trends i medieverdenen: Brugerinddragelse og intensiv udnyttelse af data.

Ideen er at komme tættere på de mange læsere, der kan og har lyst til at bidrage til MMs journalistik med gode ideer, perspektiver og viden.

”Mandag Morgens læsere er en usædvanligt vidende og engageret gruppe mennesker. Vi opfatter dem som en ressource, og en del af dem kommer allerede i dag fysisk i vores hus til netværk, konferencer, Mandag Morgen Live, workshops eller arrangementer i Mandag Morgens tænketank. Den tætte kontakt vil vi gerne blive meget bedre til at udnytte til at gøre ugebrevet mere relevant og værdifuldt for læserne,” siger Mandag Morgens redaktionschef Tanja Nyrup Madsen.

Kernen i ideen er ikke ny, men ved at bruge kunstig intelligens og maskinlæring til at spotte de relevante læsere, håber Mandag Morgen at kontakten kan blive mere intensiv og gnidningsfri end tidligere set.

Læs mere om projektet hos MM.

Danwatch/IMS/Indieframe

De tre organisationer modtager i alt 4,1 millioner kroner til at udvikle platformen MediaBridge.org, der skal skabe kontakt mellem internationale medier og lokale medier og journalister i verdens oversete områder.

Tanken er, at mediefolk i den tredje verden kan bruge platformen til at pitche ideer, levere dokumentation eller elementer til historier.

Constructive Institute

Instituttet i Aarhus modtager 375.000 kroner til at udvikle The Constructive Mirror, der skal hjælpe med at scanne om historier er biased eller på anden måde indeholder elementer, der er ukonstruktive.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu