Connect with us

Original

2019: Robotjournalistik modnes

Robotterne har længe været i beta på redaktionerne. I 2019 vil de for alvor blive sat i arbejde

Udgivet

den

Quiz: Har en robot eller journalist skrevet dette?

Medietrends abonnenter modtager hvert år i begyndelsen af december en stribe bud på tendenser, der vil tage fart i løbet af det kommende år. Mellem jul og nytår låses forudsigelserne op, så de kan læses her og deles. Hvis du ønsker at læse de otte forudsigelser samlet, kan du tilmelde dig ugemailen nu, så får du en pæn pdf tilsendt med det samme – ellers følg med her de kommede dage.


Medietrend nr. 3

Robotterne har spøgt på danske nyhedsredaktioner i flere år, men i 2019 kommer de til at fylde meget mere, og der kommer fokus på at modne deres præcise arbejdsopgaver.

Der er tre bærende fordele ved robotter:

  • Robotter er billige i drift og arbejder 24 timer i døgnet året rundt. Det giver mulighed for at producere journalistik til mikrosmå målgrupper, for hvem historierne er meget relevante.
  • Robotter er utrættelige og gennemtrawler gerne uendelige datamængder for at skrive en historie.
  • Robotterne er lynhurtige og kan enten udgive nyheder i næsten real tid eller researche for journalisterne, så de får et forspring til deres konkurrenter.

I 2018 har Altinget, Børsen og Ritzau eksperimenteret intensivt med robotter og kombineret med it-selskaberne Lasso.dk og svenske Unitedrobots.io, der også arbejder med journalistik, er den automatiserede journalistik nu klar til at få større opgaver.

Robotterne er bedst egnede til at kaste sig over stofområder, hvor der findes mange data. Det betyder, at vi især vil møde deres journalistik, når vi læser om sport, erhverv, vejr og til dels politik, hvor Altingets robotter finkæmmer Folketingets databaser.

Robotter kommer næppe til at modtage mange sprogpriser i 2019, men de skriver allerede forbløffende godt, og udviklingen tager fart nu. Ud over at skrive artikler bliver de også mere og mere almindelige som små flittige assistenter på redaktionerne. For eksempel kan de lynhurtigt finde de nødvendige nøgletal, når der kommer årsregnskaber, og de kan kigge med på journalisternes skærme og komme med kvalificerede bud på illustrationer.

I takt med at robotterne får fastansættelse på danske medier, vil en diskussion om etik og ansvar også få mere luft under vingerne. Som udgangspunkt har robotter hverken etik eller sund fornuft, og voksne redaktører får derfor nye udfordringer med at holde robotterne i kort snor.

Læs også:

Medietrend 1: Redaktørerne skal genopfindes

Medietrend 2: Less is more

Læs også