Connect with us

Original

2019: ”Hvad udad tabes, skal indad vindes”

Medierne satser ikke længere på hurtige klik fra de sociale medier, nu skal stamkunderne pleases og nurses

Udgivet

den

Medietrends abonnenter modtager hvert år i begyndelsen af december en stribe bud på tendenser, der vil tage fart i løbet af det kommende år. Mellem jul og nytår låses forudsigelserne op, så de kan læses her og deles. Hvis du ønsker at læse de otte forudsigelser samlet, kan du tilmelde dig ugemailen nu, så får du en pæn pdf tilsendt med det samme – ellers følg med her de kommede dage.


Medietrend nr. 5

”Hvad udad tabes, skal indad vindes”. Sådan siger myten, at Enrico Dalgas, en af drivkræfterne bag opdyrkningen af heden, udtalte tilbage i 1800-tallet.

Men strategien vil med lige så stor fornuft udtales af en lang række mediechefer i det kommende år. Medierne tabte den lukrative trafikstrøm fra Facebook i 2017 og 2018 og nu skal der i stedet kapitaliseres – økonomisk såvel som publicistisk – på de eksisterende brugere.

Derfor skal der arbejdes målrettet og systematisk på at knytte tættere forbindelser til brugerne. Hver eneste kunde i butikken skal forstås og serviceres med maksimal styrke. Det gælder også, selvom det tættere kendskab afslører ubekvemme sandheder om, at brugerne værdsætter helt andre redaktionelle elementer end dem, redaktionerne selv er mest stolte af.

I spidsen for det nye fokus vil vi møde redaktionernes nye titler. I udlandet hedder de ofte head of audience, og herhjemme vil de få titler som målgruppechef eller publikumsudvikler. Det er udadvendte, nysgerrige og lyttende eksperter, som vil udforske brugernes behov og omsætte dem til redaktionelle og kommercielle produkter.

Flere danske medier har allerede gode erfaringer med publikumsudvikling og selvom strategien udmøntes forskelligt fra medie til medie, handler det alt sammen om at lytte til brugerne på en helt ny og fordomsfri måde. Politikens gode oplagsudvikling tilskrives tættere læser-relationer, som blandt andet er skabt på baggrund af en hjemme-hos-kampagne, hvor avisens journalister og ledere tog hjem og besøgte læserne med medbragt kaffe og kringle.

Den tættere kontakt med læserne, lytterne og seerne kan også udløse overraskende erkendelser om, hvad brugerne er villige til at betale for – eller betale mest for. Det har allerede ført til, at det billigste digitale abonnement på New York Times giver adgang til al journalistik, mens der næstdyreste og dyreste abonnement også giver adgang til kryds og tværs og madopskrifter – ikke ligefrem de produkter, der ellers står øverst i det publicistiske hierarki.

Tilsvarende erkendelser vil slå igennem, når mange redaktioner dagligt skal beslutte, hvad der skal lægges bag betalingsvæggen og hvad der skal være gratis. Tidligere har redaktionerne typisk forsøgt at tage betaling for det indhold, der har kostet blod, sved og tårer. Men i fremtiden vil det være meget mere sandsynligt, at der vurderes efter, hvad brugerne vil betale for – og det er ikke nødvendigvis det samme, som redaktionerne er fagligt mest stolte af.

Publikumsudviklerne er også åndeligt beslægtede med den tankegang, der hersker hos medlemsbaserede medier som Zetland. Her ser man læserne som ressourcer og man inddrager dem systematisk i udviklingen af både historier og medie.

Læs også:

Medietrend 1: Redaktørerne skal genopfindes

Medietrend 2: Less is more

Medietrend 3: Robotjournalistik modnes

Medietrend 4: Lydbølgen vokser

Original

Fire danske medieprojekter får millioner fra Google

Danske medier og medieprojekter modtager i år et rekord stort beløb fra Googles fond til udvikling af digitale medieprojekter – Google Digital News Initiative.

Udgivet

den

Fire danske medieprojekter får millioner fra Google

Danske medier og medieprojekter modtager i år et rekord stort beløb fra Googles fond til udvikling af digitale medieprojekter – Google Digital News Initiative.

I alt sender Google 7,7 millioner kroner til fordeling mellem fire projekter.

  • Mandag Morgen vil udnytte kunstig intelligens til inddrage læserne i deres journalistik.
  • Jysk Fynske Medier vil personalisere det nyhedsmix, læserne får.
  • Constructive Institute vil udvikle software, der kan afgøre om journalistik er biased
  • Danwatch vil i samarbejde med International Media Support og Indieframe udvikle en platform, der kan hjælpe journalistik fra den 3 verden frem.

Jysk Fynske Medier

Jysk Fynske Medier modtager 2,3 millioner kroner til at udvikle personaliseringsværktøjer, der kan placere mere relevante artikler til netop de læsere, der er interesserede i dem.

Det kan for eksempel være hyperlokale historier, som har meget stor værdi for få læsere, men som ikke skal forstyrre resten af læsergruppen. En del af disse artikler vil i fremtiden blive skrevet af robotter – mest indenfor sport, hushandler og erhverv.

Robotjournalistikken er allerede under udviklingen og Jysk Fynske Medier søger netop nu Danmarks formentlig første robotredaktør.

Umiddelbart lyder Jysk Fynske Mediers projekt en del om den omstilling, som svenske MittMedia har gennemført. Her personaliseres alle artikler på nær de tre øverste, men overfor Medietrends har MittMedia tilkendegivet, at de indenfor et år formentlig vil lade robotterne overtage udvælgelsen af de tre sidste artikler.

MittMedia har i øvrigt stor succes med omstillingen og har fremgang på alle tænkelige parametre. Læs Medietrends tilbundsgående artikel om dem.

Mandag Morgen

Ugebrevet Mandag Morgen modtager en millioner kroner til at udvikle The Engagement Engine. Et projekt der kobler to af tidens store trends i medieverdenen: Brugerinddragelse og intensiv udnyttelse af data.

Ideen er at komme tættere på de mange læsere, der kan og har lyst til at bidrage til MMs journalistik med gode ideer, perspektiver og viden.

”Mandag Morgens læsere er en usædvanligt vidende og engageret gruppe mennesker. Vi opfatter dem som en ressource, og en del af dem kommer allerede i dag fysisk i vores hus til netværk, konferencer, Mandag Morgen Live, workshops eller arrangementer i Mandag Morgens tænketank. Den tætte kontakt vil vi gerne blive meget bedre til at udnytte til at gøre ugebrevet mere relevant og værdifuldt for læserne,” siger Mandag Morgens redaktionschef Tanja Nyrup Madsen.

Kernen i ideen er ikke ny, men ved at bruge kunstig intelligens og maskinlæring til at spotte de relevante læsere, håber Mandag Morgen at kontakten kan blive mere intensiv og gnidningsfri end tidligere set.

Læs mere om projektet hos MM.

Danwatch/IMS/Indieframe

De tre organisationer modtager i alt 4,1 millioner kroner til at udvikle platformen MediaBridge.org, der skal skabe kontakt mellem internationale medier og lokale medier og journalister i verdens oversete områder.

Tanken er, at mediefolk i den tredje verden kan bruge platformen til at pitche ideer, levere dokumentation eller elementer til historier.

Constructive Institute

Instituttet i Aarhus modtager 375.000 kroner til at udvikle The Constructive Mirror, der skal hjælpe med at scanne om historier er biased eller på anden måde indeholder elementer, der er ukonstruktive.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu