Connect with us

Original

2019: Nichekrig?

I 2018 er der lanceret et nyt dansk nichemedie hver anden uge. Snart bliver pladsen for trang og så stiger risikoen for nichekrig

Udgivet

den

2019: Nichekrig

Medietrends abonnenter modtager hvert år i begyndelsen af december en stribe bud på tendenser, der vil tage fart i løbet af det kommende år. Mellem jul og nytår låses forudsigelserne op, så de kan læses her og deles. Hvis du ønsker at læse de otte forudsigelser samlet, kan du tilmelde dig ugemailen nu, så får du en pæn pdf tilsendt med det samme – ellers følg med her de kommede dage.


Medietrend nr. 7

(Efter dette bud udkom på pdf i starten af december, oplyste Patrick Arendal Fahlström fra Infomedia, at han har optalt 21 nye danske betalingsmedier i 2018. Siden da er der kommet yderligere et)

Der er næppe tal på, hvor mange nye danske nichemedier, der er skudt op i 2018, men mediehuse som Altinget, JP/Politikens Hus, Teknologiens Mediehus (Ingeniøren), Kristeligt Dagblad, North Media samt en sydende underskov af startupmedier har tilsyneladende en ubegrænset appetit på at starte nye initiativer.

Forklaringen er enkel. Det har aldrig været billigere og lettere at starte noget op og jo smallere man kan lave sit produkt, jo større chance er der for at ramme plet i en målgruppe, der er villig til at betale. Langt de fleste nicheinitiativer er rettet mod brancher og er abonnementsbaserede.

Med de mange nye nichemedier er det sværere og sværere at finde ledige nicheområder til nye medieprojekter. Trængslen på området for erhvervs- og finansjournalistik er allerede ved at være hektisk.

Hidtil har nichehusene behændigt holdt en vis sikkerhedsafstand til hinanden og generelt har der været nicher nok til alle. Men i takt med at der bliver færre ledige nicher og lysten til at ekspandere er uforandret, stiger risikoen for sammenstød og mulige nichekrige.

Det er der formentlig ingen, der for alvor ønsker. Men sandsynligheden for nichestridigheder er større i 2019 end den var i 2018 og 2017. 2019 bliver derfor et spændende år for nichejournalistikken – også med blik for, at det næppe er alle nicheprojekter, der overlever.

Læs også:

Medietrend 1: Redaktørerne skal genopfindes

Medietrend 2: Less is more

Medietrend 3: Robotjournalistik modnes

Medietrend 4: Lydbølgen vokser

Medietrend 5: ”Hvad udad tabes, skal indad vindes”

Medietrend 6: Nye alternative betalingsstrømme

Læs også