Connect with us

Original

2019: Nichekrig?

I 2018 er der lanceret et nyt dansk nichemedie hver anden uge. Snart bliver pladsen for trang og så stiger risikoen for nichekrig

Udgivet

den

2019: Nichekrig

Medietrends abonnenter modtager hvert år i begyndelsen af december en stribe bud på tendenser, der vil tage fart i løbet af det kommende år. Mellem jul og nytår låses forudsigelserne op, så de kan læses her og deles. Hvis du ønsker at læse de otte forudsigelser samlet, kan du tilmelde dig ugemailen nu, så får du en pæn pdf tilsendt med det samme – ellers følg med her de kommede dage.


Medietrend nr. 7

(Efter dette bud udkom på pdf i starten af december, oplyste Patrick Arendal Fahlström fra Infomedia, at han har optalt 21 nye danske betalingsmedier i 2018. Siden da er der kommet yderligere et)

Der er næppe tal på, hvor mange nye danske nichemedier, der er skudt op i 2018, men mediehuse som Altinget, JP/Politikens Hus, Teknologiens Mediehus (Ingeniøren), Kristeligt Dagblad, North Media samt en sydende underskov af startupmedier har tilsyneladende en ubegrænset appetit på at starte nye initiativer.

Forklaringen er enkel. Det har aldrig været billigere og lettere at starte noget op og jo smallere man kan lave sit produkt, jo større chance er der for at ramme plet i en målgruppe, der er villig til at betale. Langt de fleste nicheinitiativer er rettet mod brancher og er abonnementsbaserede.

Med de mange nye nichemedier er det sværere og sværere at finde ledige nicheområder til nye medieprojekter. Trængslen på området for erhvervs- og finansjournalistik er allerede ved at være hektisk.

Hidtil har nichehusene behændigt holdt en vis sikkerhedsafstand til hinanden og generelt har der været nicher nok til alle. Men i takt med at der bliver færre ledige nicher og lysten til at ekspandere er uforandret, stiger risikoen for sammenstød og mulige nichekrige.

Det er der formentlig ingen, der for alvor ønsker. Men sandsynligheden for nichestridigheder er større i 2019 end den var i 2018 og 2017. 2019 bliver derfor et spændende år for nichejournalistikken – også med blik for, at det næppe er alle nicheprojekter, der overlever.

Læs også:

Medietrend 1: Redaktørerne skal genopfindes

Medietrend 2: Less is more

Medietrend 3: Robotjournalistik modnes

Medietrend 4: Lydbølgen vokser

Medietrend 5: ”Hvad udad tabes, skal indad vindes”

Medietrend 6: Nye alternative betalingsstrømme

Data

Lokalmedier reducerer tab på Facebook

Udgivet

den

Lokalmedier reducerer tab fra Facebook

Siden Facebook for snart to år siden skruede ned for mediernes eksponering på Facebook, har de lovet, at lokale nyheder ikke skulle blive ramt.

Tidligere analyser viser, at Facebook nogenlunde holder løftet i USA og nu peger nye data også på, at løftet har begunstiget danske lokale- og regionale medier.

Det fremgår af en ny analyse, Medietrends har foretaget af 99 danske regionale og lokale mediers Facebooksider. I analysen sammenlignes alle opslag fra juli 2018 til juni 2019 med den tilsvarende 12-måneder-periode året før.

Den mest enkle kurve til at illustrere spørgsmålet er, hvor mange likes, delinger og kommentarer medierne opnår per opslag.

Den grønne kurve viser med al tydelighed, at de 99 medier fik mindre og mindre ud af deres opslag igennem hele perioden fra sommeren 2017 til sommeren 2018. Og med samme tydelighed viser den røde kurve, at der sker noget positivt med algoritmen i efteråret 2018.

I alle måneder i 2019 har medierne i gennemsnit ligget mellem 16 og 33 procent højere end den tilsvarende måned året før.

Det skal understreges, at Medietrends analyse udelukkende måler interaktioner og antal opslag. Det kan derfor ikke direkte oversættes til rækkevidde på Facebook eller antal klik tilbage til mediernes egne sider.

Ligeledes kan det ikke udelukkes, at 99 andre lokale og regionale medier kunne have givet et andet billede. Men listen dækker alle regionale medier og et tilfældigt udvalg af lokale medier.

Listen indeholder kun skrevne medier. Havde den fx også inddraget TV2-regionerne, ville en stor mængde video-opslag formentlig have påvirket voldsomt i det samlede billede.

Det højere udbytte af at slå op på Facebook, giver naturligvis også gennemslag i den samlede mænge interaktioner. Her krydser de to kurver dog først hinanden to måneder senere, hvilket skyldes, at mediernes aktivitet på Facebook (antal opslag) var væsentlig neddæmpet i efteråret 2018.

Den mest præcise måde at måle udviklingen på, er den såkaldte interaction rate. Det er et regnestykke, der både inddrager antal interaktioner, antal opslag og Facebooksidernes antal følgere på det tidspunkt opslagene blev postet.

Det betyder, at data korrigerer for om Facebooksiderne henover perioden er vokset i antal følgere og derfor logisk set ville kunne opnå flere interaktioner.

Også interaction rate viser stort set samme udvikling, som de andre kurver.

Medietrends analyse indbefatter samtlige opslag i de to perioder – ialt 195.907 – opslag og det er derfor usandsynligt, at udviklingen er drevet af enkelte supervirale opslag.

Analysen er gennemført ved hjælp af værktøjet CrowdTangle.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu