Connect with us

Original

2019: Nye alternative betalingsstrømme

Abonnementsmodellen har succes i øjeblikket, men der er stigende lyst til at overveje supplerende indtægtsstrømme som fx mikrobetaling

Udgivet

den

Nye alternative betalingsstrømme

Medietrends abonnenter modtager hvert år i begyndelsen af december en stribe bud på tendenser, der vil tage fart i løbet af det kommende år. Mellem jul og nytår låses forudsigelserne op, så de kan læses her og deles. Hvis du ønsker at læse de otte forudsigelser samlet, kan du tilmelde dig ugemailen nu, så får du en pæn pdf tilsendt med det samme – ellers følg med her de kommede dage.


Medietrend nr. 6

I disse år fejrer abonnementsmodellen store sejre i mediebranchen. Efter adskillige års anstrengelser med at overbevise brugerne om at tegne digitale abonnementer, kan mange medier endelig berette om fremgang og optimisme.

Men bag glæden ved abonnementsmodellen er der også en gryende erkendelse af, at modellen ikke er perfekt, og at det optimale ville være at supplere den med andre modeller. Det synspunkt er fremherskende flere og flere steder og 2019 vil derfor blive året, hvor medieøkonomien får endnu en tur i analysemaskinen og nu formentligt mere fordomsfrit end tidligere.

Medier i ind- og udland er allerede i gang med at eksperimentere med abonnementer, der tilbydes helt ned til enkelte dage eller uger og flere mediehuse analyserer også på mulighederne for at sælge indhold stykvist – også kendt som mikrosalg. Det gælder blandt andet Information og Aller.

Mikrosalg er er forkætret begreb, som regelmæssigt får debatten mellem mediefolk til at eksplodere. Men udtalelser fra toneangivende topchefer og i øvrigt inkarnerede tilhængere af abonnementsmodellen som Stig Ørskov fra JP Politikens Hus og Twitters stifter Ev Williams, der også er CEO for Medium, er med til at blåstemple ideen som mere end ønsketænkning og fantasteri.

Begge har overfor Medietrends sagt, at man ikke skal afvise mikrobetaling, hvis ellers man kan finde den gode måde at gøre det på. Williams foreslår desuden, at medierne går sammen og tilbyder abonnementer på tværs af flere medier, så brugerne får et bredere produkt.

Et medvirkende argument for at overveje supplerende salgskanaler til abonnementsmodellen er, at mange potentielle kunder ikke har råd til at betale abonnementer til de mange kilder, som de konfronteres med takket være deres digitale medieadfærd.

Hvis medierne vil være tro mod deres nye brugercentrerede fokus (beskrevet under afsnittet ”Hvad udad tabes, skal indad vindes”) er det derfor også oplagt, at de beholder de briller på, når det kommer til medieøkonomien.

Ovenpå overvejelserne om de grundliggende indtægter fra indholdssalg fortsætter medierne i 2019 med at udvide sekundære indtægtskilder fra events, netværk samt naturligvis annoncer og sponsoreret indhold, som fortsat udgør en væsentlig del af mange mediers økonomi.

Læs også:

Medietrend 1: Redaktørerne skal genopfindes

Medietrend 2: Less is more

Medietrend 3: Robotjournalistik modnes

Medietrend 4: Lydbølgen vokser

Medietrend 5: ”Hvad udad tabes, skal indad vindes”

Original

Fire danske medieprojekter får millioner fra Google

Danske medier og medieprojekter modtager i år et rekord stort beløb fra Googles fond til udvikling af digitale medieprojekter – Google Digital News Initiative.

Udgivet

den

Fire danske medieprojekter får millioner fra Google

Danske medier og medieprojekter modtager i år et rekord stort beløb fra Googles fond til udvikling af digitale medieprojekter – Google Digital News Initiative.

I alt sender Google 7,7 millioner kroner til fordeling mellem fire projekter.

  • Mandag Morgen vil udnytte kunstig intelligens til inddrage læserne i deres journalistik.
  • Jysk Fynske Medier vil personalisere det nyhedsmix, læserne får.
  • Constructive Institute vil udvikle software, der kan afgøre om journalistik er biased
  • Danwatch vil i samarbejde med International Media Support og Indieframe udvikle en platform, der kan hjælpe journalistik fra den 3 verden frem.

Jysk Fynske Medier

Jysk Fynske Medier modtager 2,3 millioner kroner til at udvikle personaliseringsværktøjer, der kan placere mere relevante artikler til netop de læsere, der er interesserede i dem.

Det kan for eksempel være hyperlokale historier, som har meget stor værdi for få læsere, men som ikke skal forstyrre resten af læsergruppen. En del af disse artikler vil i fremtiden blive skrevet af robotter – mest indenfor sport, hushandler og erhverv.

Robotjournalistikken er allerede under udviklingen og Jysk Fynske Medier søger netop nu Danmarks formentlig første robotredaktør.

Umiddelbart lyder Jysk Fynske Mediers projekt en del om den omstilling, som svenske MittMedia har gennemført. Her personaliseres alle artikler på nær de tre øverste, men overfor Medietrends har MittMedia tilkendegivet, at de indenfor et år formentlig vil lade robotterne overtage udvælgelsen af de tre sidste artikler.

MittMedia har i øvrigt stor succes med omstillingen og har fremgang på alle tænkelige parametre. Læs Medietrends tilbundsgående artikel om dem.

Mandag Morgen

Ugebrevet Mandag Morgen modtager en millioner kroner til at udvikle The Engagement Engine. Et projekt der kobler to af tidens store trends i medieverdenen: Brugerinddragelse og intensiv udnyttelse af data.

Ideen er at komme tættere på de mange læsere, der kan og har lyst til at bidrage til MMs journalistik med gode ideer, perspektiver og viden.

”Mandag Morgens læsere er en usædvanligt vidende og engageret gruppe mennesker. Vi opfatter dem som en ressource, og en del af dem kommer allerede i dag fysisk i vores hus til netværk, konferencer, Mandag Morgen Live, workshops eller arrangementer i Mandag Morgens tænketank. Den tætte kontakt vil vi gerne blive meget bedre til at udnytte til at gøre ugebrevet mere relevant og værdifuldt for læserne,” siger Mandag Morgens redaktionschef Tanja Nyrup Madsen.

Kernen i ideen er ikke ny, men ved at bruge kunstig intelligens og maskinlæring til at spotte de relevante læsere, håber Mandag Morgen at kontakten kan blive mere intensiv og gnidningsfri end tidligere set.

Læs mere om projektet hos MM.

Danwatch/IMS/Indieframe

De tre organisationer modtager i alt 4,1 millioner kroner til at udvikle platformen MediaBridge.org, der skal skabe kontakt mellem internationale medier og lokale medier og journalister i verdens oversete områder.

Tanken er, at mediefolk i den tredje verden kan bruge platformen til at pitche ideer, levere dokumentation eller elementer til historier.

Constructive Institute

Instituttet i Aarhus modtager 375.000 kroner til at udvikle The Constructive Mirror, der skal hjælpe med at scanne om historier er biased eller på anden måde indeholder elementer, der er ukonstruktive.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu