Connect with us

Original

2019: Nye alternative betalingsstrømme

Abonnementsmodellen har succes i øjeblikket, men der er stigende lyst til at overveje supplerende indtægtsstrømme som fx mikrobetaling

Udgivet

den

Nye alternative betalingsstrømme

Medietrends abonnenter modtager hvert år i begyndelsen af december en stribe bud på tendenser, der vil tage fart i løbet af det kommende år. Mellem jul og nytår låses forudsigelserne op, så de kan læses her og deles. Hvis du ønsker at læse de otte forudsigelser samlet, kan du tilmelde dig ugemailen nu, så får du en pæn pdf tilsendt med det samme – ellers følg med her de kommede dage.


Medietrend nr. 6

I disse år fejrer abonnementsmodellen store sejre i mediebranchen. Efter adskillige års anstrengelser med at overbevise brugerne om at tegne digitale abonnementer, kan mange medier endelig berette om fremgang og optimisme.

Men bag glæden ved abonnementsmodellen er der også en gryende erkendelse af, at modellen ikke er perfekt, og at det optimale ville være at supplere den med andre modeller. Det synspunkt er fremherskende flere og flere steder og 2019 vil derfor blive året, hvor medieøkonomien får endnu en tur i analysemaskinen og nu formentligt mere fordomsfrit end tidligere.

Medier i ind- og udland er allerede i gang med at eksperimentere med abonnementer, der tilbydes helt ned til enkelte dage eller uger og flere mediehuse analyserer også på mulighederne for at sælge indhold stykvist – også kendt som mikrosalg. Det gælder blandt andet Information og Aller.

Mikrosalg er er forkætret begreb, som regelmæssigt får debatten mellem mediefolk til at eksplodere. Men udtalelser fra toneangivende topchefer og i øvrigt inkarnerede tilhængere af abonnementsmodellen som Stig Ørskov fra JP Politikens Hus og Twitters stifter Ev Williams, der også er CEO for Medium, er med til at blåstemple ideen som mere end ønsketænkning og fantasteri.

Begge har overfor Medietrends sagt, at man ikke skal afvise mikrobetaling, hvis ellers man kan finde den gode måde at gøre det på. Williams foreslår desuden, at medierne går sammen og tilbyder abonnementer på tværs af flere medier, så brugerne får et bredere produkt.

Et medvirkende argument for at overveje supplerende salgskanaler til abonnementsmodellen er, at mange potentielle kunder ikke har råd til at betale abonnementer til de mange kilder, som de konfronteres med takket være deres digitale medieadfærd.

Hvis medierne vil være tro mod deres nye brugercentrerede fokus (beskrevet under afsnittet ”Hvad udad tabes, skal indad vindes”) er det derfor også oplagt, at de beholder de briller på, når det kommer til medieøkonomien.

Ovenpå overvejelserne om de grundliggende indtægter fra indholdssalg fortsætter medierne i 2019 med at udvide sekundære indtægtskilder fra events, netværk samt naturligvis annoncer og sponsoreret indhold, som fortsat udgør en væsentlig del af mange mediers økonomi.

Læs også:

Medietrend 1: Redaktørerne skal genopfindes

Medietrend 2: Less is more

Medietrend 3: Robotjournalistik modnes

Medietrend 4: Lydbølgen vokser

Medietrend 5: ”Hvad udad tabes, skal indad vindes”

Læs også