Medietrends abonnenter modtager hvert år i begyndelsen af december en stribe bud på tendenser, der vil tage fart i løbet af det kommende år. Mellem jul og nytår låses forudsigelserne op, så de kan læses her og deles. Hvis du ønsker at læse de otte forudsigelser samlet, kan du tilmelde dig ugemailen nu, så får du en pæn pdf tilsendt med det samme – ellers følg med her de kommede dage.
Medietrend nr. 2
Allerede for to år siden blev ideen om at udgive mindre, men bedre, indhold nævnt i Medietrends forudsigelser for 2017. Siden da har flere og flere medier taget filosofien til sig og der er al mulig grund til at tro, at tendensen vil gribe om sig i 2019.
Hvorfor? Fordi flere bagvedliggende kræfter bliver stærkere og stærkere:
- Medierne fokuserer mere og mere på brugernes behov og ingen har brug for 100 nyheder i timen. Brugerne har behov for at nogen filtrerer nyhederne for dem.
- Et godt argument for at poste mange nyheder ud, har tidligere været, at det gav masser af læsere via de sociale medier. Men for det første sender Facebook, som har været mediernes største trafikmotor, færre og færre klik til medierne, og for det andet oplever mange medier, at de læsere, der kommer via Facebook, ikke er lige så værdifulde som dem, der selv finder vej.
- For det tredje er det ikke let at tjene penge på hurtige nyheder, der minder om konkurrenternes. Det er ikke dem, der sælger abonnementer. Og de annoncepriser, der ellers kunne være argumentet for hurtige nyheder, falder stødt. Det er derfor sund fornuft i stedet at satse på indhold, der adskiller sig fra konkurrenternes.
Eksempler på udviklingen finder vi blandt andet hos The Economist, som på få år har halveret antallet af onlinenyheder. De har også indført en fast strategi om ikke at udvide sidetallet i deres magasin, når de får ideer til nye stofområder. Det har læserne krævet, og det har The Economist taget til sig.
Strategien dyrkes også helhjertet hos medier som Zetland og hollandske De Correspondent. I stort set alle europæiske lande er medier som disse, der bevidst dyrker den hårde, daglige prioritering, skudt op i de senere år.
Lige nu etablerer de Correspondent sig på det amerikanske marked, og i Storbritannien er The Tortiose netop lanceret. Begge medier hylder princippet om at unbreake nyhederne. Ikke komme først, men komme med den bedste opfølgning og forklaring på store nyheder. The Tortoise erklærer, at de udgiver maksimalt fem artikler om dagen.
Disse medier er ikke de største, men deres tænkning har stor gennemslagskraft i branchen, og som et tankevækkende kuriosum er manden bag The Tortoise tidligere nyhedsdirektør i BBC – formentlig verdens største producent af nyheder målt i antal.
Læs også:
Medietrends 1: Redaktørerne skal genopfindes