Connect with us

Original

2019: Less is more

Mediebrugerne er ved at blive kvalt i indhold. Derfor satser medier på hård prioritering og udvælgelse

Udgivet

den

2019: Less is more

Medietrends abonnenter modtager hvert år i begyndelsen af december en stribe bud på tendenser, der vil tage fart i løbet af det kommende år. Mellem jul og nytår låses forudsigelserne op, så de kan læses her og deles. Hvis du ønsker at læse de otte forudsigelser samlet, kan du tilmelde dig ugemailen nu, så får du en pæn pdf tilsendt med det samme – ellers følg med her de kommede dage.


Medietrend nr. 2

Allerede for to år siden blev ideen om at udgive mindre, men bedre, indhold nævnt i Medietrends forudsigelser for 2017. Siden da har flere og flere medier taget filosofien til sig og der er al mulig grund til at tro, at tendensen vil gribe om sig i 2019.

Hvorfor? Fordi flere bagvedliggende kræfter bliver stærkere og stærkere:

  • Medierne fokuserer mere og mere på brugernes behov og ingen har brug for 100 nyheder i timen. Brugerne har behov for at nogen filtrerer nyhederne for dem.
  • Et godt argument for at poste mange nyheder ud, har tidligere været, at det gav masser af læsere via de sociale medier. Men for det første sender Facebook, som har været mediernes største trafikmotor, færre og færre klik til medierne, og for det andet oplever mange medier, at de læsere, der kommer via Facebook, ikke er lige så værdifulde som dem, der selv finder vej.
  • For det tredje er det ikke let at tjene penge på hurtige nyheder, der minder om konkurrenternes. Det er ikke dem, der sælger abonnementer. Og de annoncepriser, der ellers kunne være argumentet for hurtige nyheder, falder stødt. Det er derfor sund fornuft i stedet at satse på indhold, der adskiller sig fra konkurrenternes.

Eksempler på udviklingen finder vi blandt andet hos The Economist, som på få år har halveret antallet af onlinenyheder. De har også indført en fast strategi om ikke at udvide sidetallet i deres magasin, når de får ideer til nye stofområder. Det har læserne krævet, og det har The Economist taget til sig.

Strategien dyrkes også helhjertet hos medier som Zetland og hollandske De Correspondent. I stort set alle europæiske lande er medier som disse, der bevidst dyrker den hårde, daglige prioritering, skudt op i de senere år.

Lige nu etablerer de Correspondent sig på det amerikanske marked, og i Storbritannien er The Tortiose netop lanceret. Begge medier hylder princippet om at unbreake nyhederne. Ikke komme først, men komme med den bedste opfølgning og forklaring på store nyheder. The Tortoise erklærer, at de udgiver maksimalt fem artikler om dagen.

Disse medier er ikke de største, men deres tænkning har stor gennemslagskraft i branchen, og som et tankevækkende kuriosum er manden bag The Tortoise tidligere nyhedsdirektør i BBC – formentlig verdens største producent af nyheder målt i antal.

Læs også:

Medietrends 1: Redaktørerne skal genopfindes

Original

Fire danske medieprojekter får millioner fra Google

Danske medier og medieprojekter modtager i år et rekord stort beløb fra Googles fond til udvikling af digitale medieprojekter – Google Digital News Initiative.

Udgivet

den

Fire danske medieprojekter får millioner fra Google

Danske medier og medieprojekter modtager i år et rekord stort beløb fra Googles fond til udvikling af digitale medieprojekter – Google Digital News Initiative.

I alt sender Google 7,7 millioner kroner til fordeling mellem fire projekter.

  • Mandag Morgen vil udnytte kunstig intelligens til inddrage læserne i deres journalistik.
  • Jysk Fynske Medier vil personalisere det nyhedsmix, læserne får.
  • Constructive Institute vil udvikle software, der kan afgøre om journalistik er biased
  • Danwatch vil i samarbejde med International Media Support og Indieframe udvikle en platform, der kan hjælpe journalistik fra den 3 verden frem.

Jysk Fynske Medier

Jysk Fynske Medier modtager 2,3 millioner kroner til at udvikle personaliseringsværktøjer, der kan placere mere relevante artikler til netop de læsere, der er interesserede i dem.

Det kan for eksempel være hyperlokale historier, som har meget stor værdi for få læsere, men som ikke skal forstyrre resten af læsergruppen. En del af disse artikler vil i fremtiden blive skrevet af robotter – mest indenfor sport, hushandler og erhverv.

Robotjournalistikken er allerede under udviklingen og Jysk Fynske Medier søger netop nu Danmarks formentlig første robotredaktør.

Umiddelbart lyder Jysk Fynske Mediers projekt en del om den omstilling, som svenske MittMedia har gennemført. Her personaliseres alle artikler på nær de tre øverste, men overfor Medietrends har MittMedia tilkendegivet, at de indenfor et år formentlig vil lade robotterne overtage udvælgelsen af de tre sidste artikler.

MittMedia har i øvrigt stor succes med omstillingen og har fremgang på alle tænkelige parametre. Læs Medietrends tilbundsgående artikel om dem.

Mandag Morgen

Ugebrevet Mandag Morgen modtager en millioner kroner til at udvikle The Engagement Engine. Et projekt der kobler to af tidens store trends i medieverdenen: Brugerinddragelse og intensiv udnyttelse af data.

Ideen er at komme tættere på de mange læsere, der kan og har lyst til at bidrage til MMs journalistik med gode ideer, perspektiver og viden.

”Mandag Morgens læsere er en usædvanligt vidende og engageret gruppe mennesker. Vi opfatter dem som en ressource, og en del af dem kommer allerede i dag fysisk i vores hus til netværk, konferencer, Mandag Morgen Live, workshops eller arrangementer i Mandag Morgens tænketank. Den tætte kontakt vil vi gerne blive meget bedre til at udnytte til at gøre ugebrevet mere relevant og værdifuldt for læserne,” siger Mandag Morgens redaktionschef Tanja Nyrup Madsen.

Kernen i ideen er ikke ny, men ved at bruge kunstig intelligens og maskinlæring til at spotte de relevante læsere, håber Mandag Morgen at kontakten kan blive mere intensiv og gnidningsfri end tidligere set.

Læs mere om projektet hos MM.

Danwatch/IMS/Indieframe

De tre organisationer modtager i alt 4,1 millioner kroner til at udvikle platformen MediaBridge.org, der skal skabe kontakt mellem internationale medier og lokale medier og journalister i verdens oversete områder.

Tanken er, at mediefolk i den tredje verden kan bruge platformen til at pitche ideer, levere dokumentation eller elementer til historier.

Constructive Institute

Instituttet i Aarhus modtager 375.000 kroner til at udvikle The Constructive Mirror, der skal hjælpe med at scanne om historier er biased eller på anden måde indeholder elementer, der er ukonstruktive.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu