Connect with us

Kurateret

Danskerne er på færre sociale medier

Ny statistik viser markante ændringer i danskernes brug af sociale medier. Flere end tidligere bruger kun tid på et socialt medie.

Udgivet

den

Danskerne er på færre sociale medier

Flere og flere danskere er regelmæssigt på de sociale medier. Men mens mange tidligere spredte deres klik og engagement på flere forskellige sociale medier, er der nu klar tendens til at flere end tidligere kun bruger et socialt medie.

Det viser Slots- og Kulturstyrelsens nye undersøgelse af danskernes brug af sociale medier.

I 2016 angav 28 procent af de danskere, der bruger sociale medier, at de kun brugte et. I 2017 var den gruppe steget til 37 procent. Når man zoomer ind på gruppen af some-brugere, der kun anvender en platform er det ikke overraskende Facebook, der er altdominerende. Ifølge undersøgelsen snupper Facebook 91 procent af disse brugere.

Generelt er der fra 2016 til 2017 sket en lille stigning af danskere, der bruger sociale medier. I 2016 havde 74 procent brugt sociale medier, i år er det 75 procent. Der er stigning i alle aldersgrupper undtagen de 65 til 74-årige, hvor brugen er svagt faldende fra 44 til 42 procent.

Mest aktive er som tidligere de unge, hvor 98 procent bruger sociale medier.

Læs hele undersøgelsen

Foto: thorfinnstainforth/Flickr

Læs også