Connect with us

Nyhed

Valget på de sociale medier

Fordyb dig i interaktive grafikker med data om valget på de sociale medier

Udgivet

den

På denne side kan du gå på opdagelse i de større grafikker fra Medietrends valgnyhedsbrev.

Hvis du er tilmeldt nyhedsbrevet får du desuden hver formiddag:

  • Det seneste døgns mest virale opslag fra Facebook og Instagram.
  • Hvor meget partilederne er omtalt på Twitter
  • De opslag, der har fremkaldt mest vrede eller kærlighed på Facebook.

Vær tålmodig – det kan tage lidt tid at indlæse de interaktive tabeller og grafikker






Herunder er diverse grafikker fra valgkampen 👇

30. oktober: Slutspurten er sat ind

optællingen er blevet opdateret med data for den 30 og 31. oktober


29. oktober: Valgkampen er ved at tabe pusten på Facebook


28. oktober: Reaktioner på Moderaternes forslag om folkepension


28. oktober: Partiledernes vækst på Instagram


27. oktober: Hvem dominerer Twitter?


24. oktober: Valgkampens 100 mest virale opslag


23. oktober: Mette Frederiksens engagement på Facebook


22. oktober: Partilederne på Twitter


21. oktober: Partiledernes gennemslagskraft på Facebook

Animationen viser partiledernes såkaldte interaction rate – andel af følgere som reagerer på deres opslag.


20. oktober: Borgens flittigste på Facebook


19. oktober: Partiledernes vækst på Instagram

Som den eneste partileder, har Mette Frederiksen tabt et mindre antal følgere på Instagram. Men hun havde også et utroligt stort forspring og det kan nærmest betragtes som naturligt frafald.


17. oktober: Taber valgkampen pusten?

Siden valget blev udskrevet, er engagementet faldet støt, hvis man måler det på interaktioner per opslag fra politikerne.

I en lang valgkamp på næsten fire uger, er det nok ikke overraskende, men om en uges tid (efter efterårsferien) vil det nok være godt, hvis kurven begynder at ligne en slutspurt.


14. oktober: Top ti – hvem skaber flest delinger?


12. Oktober: Hvem er hurtigst til få 500 interaktioner?

For at gøre det muligt at visualisere kampen om at skabe 500 interaktioner, har det været nødvendigt at fjerne enkelte partiledere, som får meget få interaktioner.


11. oktober: Partiledernes jagt på nye følgere

I valgkampens første uge har Alex Vanopslagh lagt sig klart i spidsen i kampen om at fange nye følgere på Facebook.

Det skyldes formentligt Liberal Alliances mange betalte videoer på Facebook.

I det samlede regnskab om at have flest følgere ligger partiledere som Mette Frederiksen, Inger Støjberg, Lars Løkke Rasmussen og Pernille Vermund dog fortsat klart i spidsen.

Denne grafik er desværre midlertidigt fjernet pga tekniske problemer


10. oktober: Så meget engagement skaber politikerne på Facebook

I gennemsnit har politikerne fået 4 procent af deres følgere til at like, dele, kommentere eller reagere på deres opslag siden valget blev udskrevet.

Men der er forskel på, hvor gode/heldige politikerne har været. På nedenstående diagram, har de bedste haft et gennemsnit på over 18 procent.


9. oktober: Hvilken stemning spreder partierne?

De helt kraftige emotionelle reaktioner fylder ikke voldsomt i partierne opslag. Men renser man for alle yderligere reaktioner (care, sad, haha og likes) får man dette billede


8. oktober: Politikernes daglige opslag på Facebook


7. oktober: Politikernes styrkeforhold på Facebook


6. okt: Punch above one’s weight

Hver dag er der politikere der rammer plet og får langt mere opmærksomhed end de er normalt gør.

Det skete blandt andre for Karen Ellemann, som i går overperformede med faktor 49,6 – altså 49,6 gange så mange interaktioner, som hun normalt opnår.

Klik for at vælge om du vil se overperformance eller totalt antal interaktioner

Hvis du vil se de pågældende opslag, kan du klikke her:

V – Karen Ellemann Ø – Mai Villadsen V – Bertel Haarder V – Erling Bonnesen V – Ellen Trane Nørby C – Orla Østerby Ø – Eva Flyvholm V – Marlene Ambo-Rasmussen K – Søren Pape Poulsen S – Henrik Møller


5. okt: Mette Frederiksen owner Instagram

Som det også fremgår af dagens fem mest virale opslag på Instagram (nyhedsbrevet den 6. oktober), er Mette Frederiksen i sin helt egen klasse, når det handler om Instagram.

Ved valgets udskrivelse havde hun 385.681 følgere. Til sammenligning har nummer to, som er Lars Løkke Rasmussen “kun” 91.911 følgere.

Hvis du er nysgerrig på de øvrige politikere på Instagram, kan du føre musen hen over deres navne og se deres antal følgere.


Læs også