Connect with us

Medieøkonomi

Tidsbegrænsede smagsprøver øger salg af svenske aviser

MittMedias 20 aviser har hård betalingsvæg. Men den første time en artikel er publiceret, kan du få lov at læse den. Det øger salget med 20 procent.

Udgivet

den

MittMedias 20 aviser har hård betalingsvæg. Men den første time en artikel er publiceret, kan du få lov at læse den. Det øger salget med 20 procent.
Foto: Toby Bradbury/Flickr

Langt de fleste medier er enige om, at det er nødvendigt at uddele smagsprøver for at lokke potentielle læsere til at betale.

Nogle kører med et mix af gratis indhold og betalt indhold, nogle vælger at uddele et antal gratis artikler om måneden og MittMedia, der udgiver 20 regionale og lokale medier i Sverige, har opfundet deres helt egen model:

I den første time efter en artikel er publiceret er den gratis, men når de 60 minutter er gået, klapper betalingsvæggen i. Den model har vist sig så effektiv, at den har øget salget af abonnementer med hele 20 procent.

Kernen i MittMedias model er, at deres data viser, at sidevisningerne peaker når en artikel er cirka 60 minutter gammel, men at den store strøm af læsere først dukker op i timerne og dagene efter.

Derfor er de 60 minutter, det rigtige sted at lukke betalingsvæggen ned. På den måde sikrer MittMedia, at maksimalt mange får gratis smagsprøver samtidig med at majoriteten af læsere kun får adgang, hvis de betaler.

Ifølge Digiday har de tidsbegrænsede smagsprøver øget salget af abonnementer med 20 procent.

En effektiv sideværdi ved den tidsbegrænsede gratis adgang er, at de virker som triggere til at læse artiklerne. Når man besøger en af deres aviser og ser de grønne provläs, der langsomt, men sikkert tæller ned, får man, hvis man bare har den mindste smule jydsk blod i årene, lyst til at skynde sig at klikke mens tid er.

Tjek selv for eksempel Sundsvalls Tidning

MittMedia er iøvrigt kreative hele vejen igennem salgstragten. Når man klikker på en artikel, der er blevet låst, får man et tilbud om et abonnement til kun en svensk krone for den første måned.

Men de lægger maksimalt pres på ved at tilføje, at tilbuddet kun bliver givet en gang per person. Så det er nu eller aldrig. (tilbuddet kan dog genskabes ved at man sletter sine cookies, men det oplyser MittMedia naturligvis ikke)

MittMedia er interessante på mange andre fronter også. Blandt andet er de first movere i brug af personalisering og robotartikler. Medietrends skrev for nylig en detaljeret beretning om det svenske succesprojekt.

LÆS: Robotter og personalisering får abonnenterne til at holde fast i svenske lokalmedier

Læs også