Connect with us

Original

Twitters stifter til Medietrends: Brugerne vil have abonnementer med adgang til flere medier

Ev Williams, der skabte Twitter og Medium, er begejstret for abonnementer. Men de skal give adgang til mere end et medie.

Udgivet

den

Twitters stifter til Medietrends: Brugerne vil have et abonnement med adgang til flere medier

”Medierne bliver tvunget til at gå sammen og tilbyde pakker, der giver adgang til mere end et medie. Det er uundgåeligt, for det er det, kunderne ønsker.”

Han ligner egentlig mest af alt en flink fyr i køen i Netto eller måske dine børns klasselærer. Under andre omstændigheder kunne det måske også være blevet hans skæbne. I stedet blev han vores skæbne – på godt og ondt.

Som barn hjalp han med at drive kvæg på farmen i Nebraska, som ung var han blandt de første podcastpionerer. Senere opfandt han ordet blog og blogger og lancerede platformen Blogger.com. Som lidt ældre stiftede han Twitter, som han stadig ejer 30 procent af og for seks år siden stiftede han Medium.com, som efter hans egen opfattelse er hans personlige bidrag til en bedre og mere oplyst verden.

Medium er også hans adgang til at tage del i debatten om medier, medieudvikling og medieøkonomi. Han er bredt anerkendt for at have skarpe og begavede analyser, men det er langt fra alle, der er enige med ham i alt.

Navnet er Ev Williams. Han er 46 år, far til to børn, god for mindst 1,8 milliarder dollars og er fløjet fra San Francisco til Lissabon for at være den sidste gæst på Websummits store scene, før Portugals præsident lukker den tre dage lange tech konference, der med 70.000 deltagere, må være alle konferencers svar på Roskilde Festival.

Lige nu står han, jeg og hans personlige assistent alene i en smal gang bag den store scene og i udkanten af the Media Village. En kineser har fået en selfie med ham og jeg overvejer, om det også er det mest realistiske udbytte for mig. Men jeg vil hellere have hans ord og tanker. Han er en person, som jeg har stor respekt for og hvis han siger ja til et ”short question” siger han nok også ja til lidt mere.

Beklager Twitters hjælp til Trump

En time tidligere har han siddet i den bløde sofa på scenen foran 20.000 techfolk fra hele kloden og ladet sig interviewe om tingenes tilstand – ikke bare i medieverdenen men i det spektrum, der hedder medier, sociale medier, kommunikation og ikke mindst politik og samfund.

Han opfandt Twitter, og han løber ikke fra sit medansvar for at have sat strøm til de kampagner, der blandt andet har gjort Donald Trump til præsident. Han beklager, at Twitter er som skabt til at forstærke og udbrede ultraradikale synspunkter, men han håber, at han kan bruge sin bestyrelsespost i Twitter på at gøre noget ved det problem.

Medium.com kunne opfattes som Ev Williams aflad for den atomiserede og unuancerede debat, der ofte udspilles på Twitter. I hvert fald er Medium den diametrale modsætning til Twitters 180 tegn (nu 360). Langt de fleste af de 20.000 artikler, der dagligt publiceres, er lødige og gennemarbejde og det er ekstrem sjældent, at der optræder fladpandede kommentarer fra de 90 millioner unikke brugere om måneden.

Williams mener, det skyldes, at Mediums algoritme kombineres med mennesker, der anbefaler artikler og selv lægger navn til anbefalingerne. Dertil kommer, at Medium har personer ansat til at kuratere, hvilke artikler, der skal fremhæves.

Det betyder, at Medium undgår det, som Williams kalder feedback-loopet på de sociale medier. Nemlig, at indholdet designes til at tiltrække flest mulige likes og delinger. Når det sker, belønner algoritmen det dårlige indhold ved at give det større rækkevidde, så endnu flere mennesker, kan like og dele.

Den kvalitative dødsspiral er Williams motivation for at arbejde med platforme, medieøkonomi og journalistik, og han virker oprigtig, når han til forskel fra hovedparten af de globale SoMe-konger, rent faktisk udtrykker stor publicistisk interesse for udviklingen.

Journalistikken går stor fremtid i møde

Siden han lancerede Medium.com er platformen gået fra at alt var gratis til at nogle medier, der udkom på platformen, tog betaling og til at alle, der udgiver, kan vælge om betalingsvæggen skal være slået til – artikel for artikel.

For at få adgang til alt, skal man som læser være medlem, hvilket koster 5 dollars om måneden. Præcis, hvor mange medlemmer Medium har er hemmeligt, men målet er 10 millioner medlemmer inden 2022. Og Medium er på vej mod det, siger han.

Netop Mediums abonnementsmodel og mange andre rigtige mediers succes med abonnementsmodellen får ham til at se lyst på journalistikkens fremtid.

”Vi er endeligt kommet ud af en tid, hvor det blev forventet, at journalistikken skulle være gratis i ubegrænsede mængder. Sådan er forholdene ikke i en eneste anden branche og derfor er udviklingen mod abonnementer og betalingsvægge en god ting.”

”Jeg ved godt, at det ikke er lige let for alle medier at introducere betalingsvægge, men som helhed er det godt, at der opstår forståelse for at journalistik koster penge. Jeg tror virkelig, at journalistikken går en stor fremtid i møde.”

Sådan afsluttede han sit korte pressemøde, og nu står jeg uforberedt sammen med ham i den smalle og gang. Da den sidste selfiekineser har proppet sin Huawei i lommen, står jeg alene tilbage med Twitters og Mediums stifter, mit ”short question” og hans PA, der vogter over tiden.

De seneste uger har jeg skrevet en del om mikrobetaling og modereret en debat om emnet, så jeg er vildt nysgerrig efter, hvad en mand som Ev Williams mener om det.

Jeg kan sagtens forstå din begejstring for abonnementer, og set med udgiverøjne er det vel også en ideel model. Men hvad tænker du om mikrobetaling?

”Jeg er åben over for mikrobetaling og tror det kan være godt. Mikrobetaling kan være et fint supplement til abonnementet og jeg kan let se en fremtid, hvor det er et tilbud for dem, der ikke har et abonnement. Hvis nogen får det til at fungere, er jeg på. Men jeg tror nok, at abonnementer fungerer bedre,” griner han og fortsætter:

”Jeg forstår Clay Shirkys (amerikansk professor i journalistik, red) gamle argumentation om, at mikrobetaling ikke vil virke, fordi du skal beslutte dig for at købe, hver gang du vil læse en artikel. Men teknologien arbejder for mikrobetaling og det bliver lettere og lettere at komme over købsbeslutningen.”

”For eksempel kan du have en form for optankning, som du trækker på, hver gang du læser en artikel. Så bliver det meget mere effektivt. For udgiveren vil det opleves som mikrobetaling, men for brugeren vil det mere opleves som et abonnement,” forklarer Ev Williams.

Abonnementer med adgang til mange medier

Efter sin sceneoptræden og sit pressemøde er han for længst talt varm og her er en vinkel, som han ikke allerede har ekkoet på. Så han uddyber selvom hans PA mere ligner en, der mener, at et kort spørgsmål skal udløse et kort svar.

”Jeg tror, den model er gangbar, fordi den minder så meget om den velkendte abonnementsmodel.”

”Abonnementer er ikke det eneste, der kan fungere. Det er en fed model for os, og det giver scale og økonomi til at kunne investere i rigtig store ting. Med mikrobetaling kan jeg være bekymret for, at det kommer til at virke som annoncemodellen, hvor det er mest fristende at producere det, der giver mest opmærksomhed her og nu. Alternativet er abonnementsmodellen, hvor du bygger et forhold op til brugerne over længere tid, som bygger på tillid og troværdighed.”

”Hvad tænker du?”spørger Williams mig

Jeg tror, at brugerne kræver en løsning som giver dem mulighed for at få adgang til mange medier. Det er almindelig digital adfærd at hente sine nyheder fra mange kilder, men ingen kan eller vil betale abonnement hos alle medier.

”Lige præcis og derfor skal abonnementer købes i bunter (bundles, red)”.

Hvad mener du? Et bundt per medie?

”Nej, jeg tror ikke, folk i det lange løb vil købe abonnementer, der begrænser sig til et medie. Det er jeg enig i. Abonnementerne skal være bundter på tværs af flere medier. Det er ligesom vi køber vores musik og vores tv-pakker. Men det er ikke mikrobetaling i mine øjne. Men det er det folk vil have og det er derfor, at Medium har langt flere abonnenter end noget medie.”

Så du mener, at medierne bør gå sammen og skabe abonnementspakker, der giver adgang til flere medier?

”Ja, det bliver de nødt til. Det er uundgåeligt, at de bliver nødt til det. Det vil ikke fungere, at alle medier har hver deres abonnement. Jeg er enig i, at det ikke er, hvad kunderne ønsker og derfor bliver medierne tvunget til at gå ud ad den vej,” siger Ev Williams.

Foto: Christopher Michel/Flickr.com

Læs også: Derfor lavede JP/Politikens Hus og Berlingske ikke fælles abonnement

Original

Q&A: “Det er her, man vil finde programmer, der inspirerer til en fælles samtale om det, der samler og splitter os og det, der bevæger og udvikler os. Altid med noget på hjertet”

DRs nye chef for aktualitet, kultur og dokumentar, Lisbeth Langwadt, vil lægge en strategi, der både er til glæde for dem der vil streame og dem der vil have flow.

Udgivet

den

"Alene i vildmarken" er et af de programmer, som både performer godt, når de streames og sendes live. DR Pressebilleder.

Dette interview blev bragt i sin helhed torsdag morgen i Medietrends ugentlige nyhedsbrev.

Hvis du fremover vil læse “mediefolk, der rykker – Q&A”to dage tidligere end her på hjemmesiden, kan du tilmelde dig det gratis nyhedsbrev her. Det har også et mere omfattende overblik – Brief – end på hjemmesiden.

Interviewet er lavet via Messenger.


Men nu til Lisbeth Langwadt, der netop er udpeget som ny DR-chef for aktualitet, kultur og dokumentar:

Tillykke med dit nye job. Programchef for aktualitet, kultur og dokumentar, hvad i alverden er det? Hvad skal du lave?

Tak! Min hovedopgave er at udvikle den strategiske retning for DR’s tv-tilbud inde for aktualitet, kultur og dokumentar på tværs af DR1 og DR2 – og selvfølgelig med stort fokus på streaming på DRTV.

Jeg står altså i spidsen for strategi og retning for en stor portefølje af programmer, som jeg sammen med et hold af dygtige redaktører bestiller enten internt i DR eller i den eksterne produktionsbranche. Det spænder over alt fra Aftenshowet, Debatten og Horisont til afslørende eller relationsbårne dokumentarer til fakta-serier, satire og kultur- og historiestoffet.

Ret bred portefølje. Er det nyt at det indhold samles på en person?

Ja, tidligere var der en chef pr tv-kanal. Altså en chef for hhv. DR1, for DR2 osv., som under hvert brand havde ansvaret for aktualitet osv. Nu organiseres det mere holistisk. For i 2020 ændres DR’s kanalportefølje ret dramatisk. DRK lukker som kanal, og stof rykker ind på DR2, som transformeres til en ny samfunds- og kulturkanal med mere kant til DR1 end i dag.

Samtidig sker der store ændringer på DR1, hvor TV-avisen rykker fra 21.30 til kl. 21.00. Og så har vi over hele linjen markant øget fokus på tv til streaming og DRTV. Det er store og vigtige ændringer for DR i en tid, hvor tv-seningen bliver mere og mere digital, og i den forbindelse har det været helt naturligt at ændre organiseringen også.

Jeg skulle ellers lige til at spørge til strategien og retningen, men det svarer du næsten på her. Hvis vi alligevel skal en smule tættere på, så tænker jeg, at primetime bliver en halv time kortere på grund af flytningen af TV-Avisen. Betyder det noget for de formater, man ellers oplever der?

Ja, det betyder jo konkret, at primetime er kortere hver dag, og at der derfor er plads til færre programmer. Vi vil her sætte kvalitet over kvantitet og have stærkere titler, som kan være drivere for både flow og DRTV, og som også de yngre streamere vil vælge aktivt til.  Så det er her, man vil finde programmer, der inspirerer til en fælles samtale om det, der samler og splitter os og det, der bevæger og udvikler os. Altid med noget på hjertet.

Det lyder svært at skabe titler, der er “drivere for både flow og DRTV, og som også de yngre streamere vil vælge aktivt til”. Kan man det?

Ja, det kan man faktisk godt. Vi er ikke i mål endnu. Men der er en del af de nuværende DR1-formater, som går godt på både flow og streaming – fx Alene i vildmarken, Løvens Hule og Rigtige mænd og også fx stærke dokumentarer som ‘Mens døden os skiller’ og Per Wennichs ‘Skøn, skæv og 98’. Det arbejde er langt fra slut, men vi bliver hele tiden klogere på at gøre det endnu bedre.

Og hvordan med den undersøgende og afslørende journalistik?

Der er der også gode eksempler. Fx ‘Mændene, der plyndrede Europa’, som har flotte streamingtal. Men vi er absolut heller ikke her i mål og har klare ambitioner om at blive stærkere på netop dokumentar til streamere. For DR’s vigtigste doks er journalistiske fyrtårne, som stiller magthavere til ansvar og bliver reference for danskernes fælles samtale om, hvor vi bevæger os hen. Derfor skal dokumentarerne altid være til at få øje på uanset din foretrukne platform.

Også DR2 har i øvrigt programmer, der går godt på streaming, fx Nak og Æd. Men kultur og samfund er helt klart den vanskeligste opgave at løse til yngre streamere, så her lancerer min kollega, Irene Strøyer, og hendes redaktørteam i 2020 DR2+, som er et subbrand til DR2. Det er et digitalt laboratorium og en ramme til at udvikle samfunds- og kulturindhold direkte til unge og med DRTV som den primære platform.

Jeg kan godt lide ambitionen om at skabe formater, der fungerer både på flow og streaming. Men jeg håber, at I også har blik for, at ikke alt skal kunne begge dele, men sagtens kan være fantastisk på hver sin hjemmebane?

Det er nemlig lige præcis det, vi har. Alt skal absolut ikke streame. DR spænder over hele Danmark og dermed forskellige målgrupper med forskellige behov.

Fx er Debatten og Deadline vigtige, profilskabende programmer på DR2 på flow. De er ikke streamingbaskere. Og det skal de heller ikke være. De er fantastiske flow-programmer, som er helt unikke for DR2 og gør de mange interesserede seere rigtig glade 🙂.

DR2 vil i 2020 være den passionerede og kontrastfyldte kanal, som med nerve og nysgerrighed hudfletter, hvem vi er, hvor vi kommer fra, og hvor vi er på vej hen som mennesker, samfund og kultur.

DR2 kommer i 2020 til at favne alt fra gudstjenester til klassiske kunstarter over historie, trosstof, nyheder, debat og satire til nye eksperimenterende formater inden for samfund og kultur. Her vil noget af indholdet være klassisk flow – mens andet også i høj grad vil streame. Fælles for indholdet vil være, at det er indhold, du ikke finder nogen andre steder. Så hvis du er nysgerrig på samfundet og kulturen, er ambitionen helt konkret, at det er på DR2, du finder dit yndlingsprogram.

Ja, undskyld, hvis det bliver lidt langt. Men den tid, vi står i, er simpelthen så spændende – så der er så meget at gå i gang med og fortælle 🤗

Det gør ikke noget, at det langt, så får vi noget for licensen 🙂 Du skal have rigtig god fornøjelse med arbejdet og stort tak for chatten!

Hehe, altid til tjeneste i licensens navn 👌🏻. Selv tak for chatten!

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu