Connect with us

Original

Twitters stifter til Medietrends: Brugerne vil have abonnementer med adgang til flere medier

Ev Williams, der skabte Twitter og Medium, er begejstret for abonnementer. Men de skal give adgang til mere end et medie.

Udgivet

den

Twitters stifter til Medietrends: Brugerne vil have et abonnement med adgang til flere medier

”Medierne bliver tvunget til at gå sammen og tilbyde pakker, der giver adgang til mere end et medie. Det er uundgåeligt, for det er det, kunderne ønsker.”

Han ligner egentlig mest af alt en flink fyr i køen i Netto eller måske dine børns klasselærer. Under andre omstændigheder kunne det måske også være blevet hans skæbne. I stedet blev han vores skæbne – på godt og ondt.

Som barn hjalp han med at drive kvæg på farmen i Nebraska, som ung var han blandt de første podcastpionerer. Senere opfandt han ordet blog og blogger og lancerede platformen Blogger.com. Som lidt ældre stiftede han Twitter, som han stadig ejer 30 procent af og for seks år siden stiftede han Medium.com, som efter hans egen opfattelse er hans personlige bidrag til en bedre og mere oplyst verden.

Medium er også hans adgang til at tage del i debatten om medier, medieudvikling og medieøkonomi. Han er bredt anerkendt for at have skarpe og begavede analyser, men det er langt fra alle, der er enige med ham i alt.

Navnet er Ev Williams. Han er 46 år, far til to børn, god for mindst 1,8 milliarder dollars og er fløjet fra San Francisco til Lissabon for at være den sidste gæst på Websummits store scene, før Portugals præsident lukker den tre dage lange tech konference, der med 70.000 deltagere, må være alle konferencers svar på Roskilde Festival.

Lige nu står han, jeg og hans personlige assistent alene i en smal gang bag den store scene og i udkanten af the Media Village. En kineser har fået en selfie med ham og jeg overvejer, om det også er det mest realistiske udbytte for mig. Men jeg vil hellere have hans ord og tanker. Han er en person, som jeg har stor respekt for og hvis han siger ja til et ”short question” siger han nok også ja til lidt mere.

Beklager Twitters hjælp til Trump

En time tidligere har han siddet i den bløde sofa på scenen foran 20.000 techfolk fra hele kloden og ladet sig interviewe om tingenes tilstand – ikke bare i medieverdenen men i det spektrum, der hedder medier, sociale medier, kommunikation og ikke mindst politik og samfund.

Han opfandt Twitter, og han løber ikke fra sit medansvar for at have sat strøm til de kampagner, der blandt andet har gjort Donald Trump til præsident. Han beklager, at Twitter er som skabt til at forstærke og udbrede ultraradikale synspunkter, men han håber, at han kan bruge sin bestyrelsespost i Twitter på at gøre noget ved det problem.

Medium.com kunne opfattes som Ev Williams aflad for den atomiserede og unuancerede debat, der ofte udspilles på Twitter. I hvert fald er Medium den diametrale modsætning til Twitters 180 tegn (nu 360). Langt de fleste af de 20.000 artikler, der dagligt publiceres, er lødige og gennemarbejde og det er ekstrem sjældent, at der optræder fladpandede kommentarer fra de 90 millioner unikke brugere om måneden.

Williams mener, det skyldes, at Mediums algoritme kombineres med mennesker, der anbefaler artikler og selv lægger navn til anbefalingerne. Dertil kommer, at Medium har personer ansat til at kuratere, hvilke artikler, der skal fremhæves.

Det betyder, at Medium undgår det, som Williams kalder feedback-loopet på de sociale medier. Nemlig, at indholdet designes til at tiltrække flest mulige likes og delinger. Når det sker, belønner algoritmen det dårlige indhold ved at give det større rækkevidde, så endnu flere mennesker, kan like og dele.

Den kvalitative dødsspiral er Williams motivation for at arbejde med platforme, medieøkonomi og journalistik, og han virker oprigtig, når han til forskel fra hovedparten af de globale SoMe-konger, rent faktisk udtrykker stor publicistisk interesse for udviklingen.

Journalistikken går stor fremtid i møde

Siden han lancerede Medium.com er platformen gået fra at alt var gratis til at nogle medier, der udkom på platformen, tog betaling og til at alle, der udgiver, kan vælge om betalingsvæggen skal være slået til – artikel for artikel.

For at få adgang til alt, skal man som læser være medlem, hvilket koster 5 dollars om måneden. Præcis, hvor mange medlemmer Medium har er hemmeligt, men målet er 10 millioner medlemmer inden 2022. Og Medium er på vej mod det, siger han.

Netop Mediums abonnementsmodel og mange andre rigtige mediers succes med abonnementsmodellen får ham til at se lyst på journalistikkens fremtid.

”Vi er endeligt kommet ud af en tid, hvor det blev forventet, at journalistikken skulle være gratis i ubegrænsede mængder. Sådan er forholdene ikke i en eneste anden branche og derfor er udviklingen mod abonnementer og betalingsvægge en god ting.”

”Jeg ved godt, at det ikke er lige let for alle medier at introducere betalingsvægge, men som helhed er det godt, at der opstår forståelse for at journalistik koster penge. Jeg tror virkelig, at journalistikken går en stor fremtid i møde.”

Sådan afsluttede han sit korte pressemøde, og nu står jeg uforberedt sammen med ham i den smalle og gang. Da den sidste selfiekineser har proppet sin Huawei i lommen, står jeg alene tilbage med Twitters og Mediums stifter, mit ”short question” og hans PA, der vogter over tiden.

De seneste uger har jeg skrevet en del om mikrobetaling og modereret en debat om emnet, så jeg er vildt nysgerrig efter, hvad en mand som Ev Williams mener om det.

Jeg kan sagtens forstå din begejstring for abonnementer, og set med udgiverøjne er det vel også en ideel model. Men hvad tænker du om mikrobetaling?

”Jeg er åben over for mikrobetaling og tror det kan være godt. Mikrobetaling kan være et fint supplement til abonnementet og jeg kan let se en fremtid, hvor det er et tilbud for dem, der ikke har et abonnement. Hvis nogen får det til at fungere, er jeg på. Men jeg tror nok, at abonnementer fungerer bedre,” griner han og fortsætter:

”Jeg forstår Clay Shirkys (amerikansk professor i journalistik, red) gamle argumentation om, at mikrobetaling ikke vil virke, fordi du skal beslutte dig for at købe, hver gang du vil læse en artikel. Men teknologien arbejder for mikrobetaling og det bliver lettere og lettere at komme over købsbeslutningen.”

”For eksempel kan du have en form for optankning, som du trækker på, hver gang du læser en artikel. Så bliver det meget mere effektivt. For udgiveren vil det opleves som mikrobetaling, men for brugeren vil det mere opleves som et abonnement,” forklarer Ev Williams.

Abonnementer med adgang til mange medier

Efter sin sceneoptræden og sit pressemøde er han for længst talt varm og her er en vinkel, som han ikke allerede har ekkoet på. Så han uddyber selvom hans PA mere ligner en, der mener, at et kort spørgsmål skal udløse et kort svar.

”Jeg tror, den model er gangbar, fordi den minder så meget om den velkendte abonnementsmodel.”

”Abonnementer er ikke det eneste, der kan fungere. Det er en fed model for os, og det giver scale og økonomi til at kunne investere i rigtig store ting. Med mikrobetaling kan jeg være bekymret for, at det kommer til at virke som annoncemodellen, hvor det er mest fristende at producere det, der giver mest opmærksomhed her og nu. Alternativet er abonnementsmodellen, hvor du bygger et forhold op til brugerne over længere tid, som bygger på tillid og troværdighed.”

”Hvad tænker du?”spørger Williams mig

Jeg tror, at brugerne kræver en løsning som giver dem mulighed for at få adgang til mange medier. Det er almindelig digital adfærd at hente sine nyheder fra mange kilder, men ingen kan eller vil betale abonnement hos alle medier.

”Lige præcis og derfor skal abonnementer købes i bunter (bundles, red)”.

Hvad mener du? Et bundt per medie?

”Nej, jeg tror ikke, folk i det lange løb vil købe abonnementer, der begrænser sig til et medie. Det er jeg enig i. Abonnementerne skal være bundter på tværs af flere medier. Det er ligesom vi køber vores musik og vores tv-pakker. Men det er ikke mikrobetaling i mine øjne. Men det er det folk vil have og det er derfor, at Medium har langt flere abonnenter end noget medie.”

Så du mener, at medierne bør gå sammen og skabe abonnementspakker, der giver adgang til flere medier?

”Ja, det bliver de nødt til. Det er uundgåeligt, at de bliver nødt til det. Det vil ikke fungere, at alle medier har hver deres abonnement. Jeg er enig i, at det ikke er, hvad kunderne ønsker og derfor bliver medierne tvunget til at gå ud ad den vej,” siger Ev Williams.

Foto: Christopher Michel/Flickr.com

Læs også: Derfor lavede JP/Politikens Hus og Berlingske ikke fælles abonnement

Original

New York Times læsere donerer abonnementer til 3 mio. skoleelever

Flere end 30.000 donorer betaler for at amerikanske skoleelever kan læse nyheder gratis.

Udgivet

den

Siden 2017 har New York Times opfordret deres læsere til at støtte en kampagne, der giver gratis abonnementer til elever på amerikanske folkeskoler.

Kampagnen har netop rundet skoleelev nummer 3 million, meddeler avisens chef for abonnementsvækst, Hannah Yang.

Mens avisen generelt har framet kampagnen som et demokrati- og anti fake newsprojekt, har abonnementschefen mest blik for kontakten til nye generationer af læsere.

“We already have high retention, but I think this could make it almost bullet proof,”

Det ene gode formål udelukker dog ikke det andet, og det har flere end 30.000 donorer nu erklæret sig enige i. De fleste har doneret cirka 50 dollars, men en enkelt anonym donor har smidt hele 1 million dollars.

Et bidrag på mellem 25 og 50 dollars er nok til at give alle elever i en klasse et digitalt abonnement for et helt år. Og for hvert abonnement, der er blevet betalt af læserne, har New York Times doblet op med et til.

På den måde er de 3 millioner unge abonnenter fordelt på 4000 folkeskoler i USA blevet nået.

Læs mere hos Axios eller støt kampagnen her.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu