Connect with us

Kurateret

Abonnementet kan stige 20 procent uden læserne flygter

Om du abonnerer digitalt på The Economist eller vil have magasinet leveret på papir, er prisen den samme. Til gengæld er prisstigningerne massive og sjældne

Udgivet

den

Abonnementet kan stige 20 procent uden læserne flygter

Om du abonnerer digitalt på The Economist eller vil have magasinet leveret på papir, er prisen den samme. For hos det 174 år gamle medie betaler du ikke for platformen, men for indholdet, lyder parolen fra The Economists salgsdirektør Michael Brunt.

Han har netop delt gavmildt ud af The Economist salgsstrategier på FIPPs World Congress og blandt de interessante take aways er, hvor meget The Economist kan hæve priserne uden at prisstigningerne bliver ædt af flygtende abonnenter.

Ifølge Michael Brunt ligger den magiske smertegrænse (for The Economist) på 20 procent. En erfaring er, at uanset om prisen stiger 5 eller 20 procent, så går det ud over antallet af betalende abonnenter. The Economist foretrækker derfor solide prisstigninger, som til gengæld introduceres sjældent.

Brunt skitserer en tre-års cyklus, hvor prisstigningen kommer det første år, i det andet år nyder The Economist at indtjeningen per abonnent er steget og i det tredje år er prisstigningen blevet stabiliseret i markedet, så der atter er stigning i abonnementsbasen. I det fjerde år, guess what…

Trods den aggressive prispolitik er det lykkes for The Economist at vokse med 100.000 abonnenter siden 2014. Det skyldes nok snarere godt indhold end prisstigninger.

Du kan læse mere om The Economist her:

Derfor elsker The Economist at udkomme på Snapchat

The Economist hopper på Snapchat Discover

Se Michael Brunts præsentation her

Kurateret

testartikel

Udgivet

den

Læs resten af artiklen

Kurateret

Facebook til medier: Vi gider ikke snakke mere om jeres trafik og links – den snak tilhører fortiden

På et lukket møde har Facebooks globale chef for kontakt med medier tilsyneladende talt over sig og afleveret det endelige dødsstød til de lette klik

Udgivet

den

Facebook til medier: Vi gider ikke snakke mere om jeres trafik og links. Den snak tilhører fortiden og der er ingen vej tilbage

Det er ikke gået ubemærket hen, at Facebook igennem de seneste to år har skruet voldsomt ned for trafikstrømmen til medierne. Men hvis der skulle være en enkelt redaktør, der stadig drømmer om at trafikken vender tilbage, er det dagen i dag, hvor øjnene skal gnides og en ny strategi, uafhængig af høj Facebooktrafik, skal lægges.

Det må være konsekvensen, hvis tre citater fra Facebooks globale chef for samarbejde med medier, Campbell Brown, står til troende.

Ifølge fem medarbejdere på det australske medie The Australian, har Campbell Brown på et møde med dem sagt:

“Mark (Zuckerberg) er ligeglad med udgivere og giver mig masser af spillerum og opbakning til at gennemføre disse ændringer (neddrosling af trafik)”.

“Vi vil hjælpe med at revitalisere journalistikken. Om nogle få år ville det modsatte ligne, at vi bare holdt jer i hånden, mens jeres forretning døde som på et hospice”.

“Vi gider ikke snakke mere om jeres trafik og links. Den snak tilhører fortiden og der er ingen vej tilbage”.

Campbell Brown har senere afvist at have formuleret sig på den måde, men de fem medarbejdere på The Australian står fast på deres referat af mødet og det anerkendte Nieman Lab har da heller ikke tøvet med at viderebringe citaterne.

Når Campbell Brown taler om at revitalisere journalistikken er det formentlig The Facebook Journalism Project hun tænker på. Det er et projekt, som blandt andet giver medierne fri adgang til at anvende værktøjet CrowdTangle. Senest har projektet annonceret, at de vil støtte medier med at skaffe betalende abonnenter. Dels et program, der støtter lokale medier og dels et program, der støtter medlemsbaserede medier.

Læs også: Hvad ville Facebookchefen gøre som dansk redaktør?

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu