Connect with us

Kurateret

Abonnementet kan stige 20 procent uden læserne flygter

Om du abonnerer digitalt på The Economist eller vil have magasinet leveret på papir, er prisen den samme. Til gengæld er prisstigningerne massive og sjældne

Udgivet

den

Abonnementet kan stige 20 procent uden læserne flygter

Om du abonnerer digitalt på The Economist eller vil have magasinet leveret på papir, er prisen den samme. For hos det 174 år gamle medie betaler du ikke for platformen, men for indholdet, lyder parolen fra The Economists salgsdirektør Michael Brunt.

Han har netop delt gavmildt ud af The Economist salgsstrategier på FIPPs World Congress og blandt de interessante take aways er, hvor meget The Economist kan hæve priserne uden at prisstigningerne bliver ædt af flygtende abonnenter.

Ifølge Michael Brunt ligger den magiske smertegrænse (for The Economist) på 20 procent. En erfaring er, at uanset om prisen stiger 5 eller 20 procent, så går det ud over antallet af betalende abonnenter. The Economist foretrækker derfor solide prisstigninger, som til gengæld introduceres sjældent.

Brunt skitserer en tre-års cyklus, hvor prisstigningen kommer det første år, i det andet år nyder The Economist at indtjeningen per abonnent er steget og i det tredje år er prisstigningen blevet stabiliseret i markedet, så der atter er stigning i abonnementsbasen. I det fjerde år, guess what…

Trods den aggressive prispolitik er det lykkes for The Economist at vokse med 100.000 abonnenter siden 2014. Det skyldes nok snarere godt indhold end prisstigninger.

Du kan læse mere om The Economist her:

Derfor elsker The Economist at udkomme på Snapchat

The Economist hopper på Snapchat Discover

Se Michael Brunts præsentation her

Kurateret

Spøjs lydide skaffer abonnenter til The Telegraph

Indlæste nyhedsbriefs i myldretiden får The Telegraphs brugere til at betale for journalistikken

Udgivet

den

Spøjs lydide skaffer abonnenter til The Telegraph

Hvis man skal stole på The Telegraphs commuter editions editor Danny Boyle, så har den britiske avis fået en virkelig god ide. En ide, som ikke alene giver bedre service til The Telegraphs mange pendlere, men som også skaffer nye betalende abonnenter.

The Telegraph har oprettet en gruppe på samtaleappen WhatsApp, som bliver brugt til at sende helt korte oplæste nyhedsbriefs. De oplæste briefs ryger afsted klokken 8 om morgenen og kl 17, britisk tid. Sådan cirka, for mange dage svinger tidspunkt +- 30-40 minutter.

WhatsApp er ikke udbredt i Danmark, men i UK er der åbenbart så mange pendlere, der alligevel er på WhatsApp, at det kan betale sig at lave en særlig service der.

Sammen med selve nyhedsbriefet sender Danny Boyle nogle links til artikler, der uddyber briefet og da langt de fleste af disse er bag betalingsmur, fungerer lydservicen som en effektiv murbrækker til abonnementssalget.

Og hold nu fast. Ifølge Boyle ender brugerne af lydservicen 12 gange så ofte med at tegne abonnement, som de typiske brugere på The Telegraphs hjemmeside. Og brugere, der klikker på et af linkene i WhatsApp, læser bagefter dobbelt så mange artikler, som den gennemsnitlige bruger gør.

Forklaringen er selvfølgelig at pendlere har god tid, så hvis man kan ramme dem, der hvor de er (WhatsApp), er der gode potentialer for konvertering og engagement.

Da WhatsApp ikke er udbredt i Danmark ville en variant nok skulle udvikles på enten Facebook, Messenger eller Twitter.

Lydbriefet fra The Telegraph er primitivt produceret som almindelig lydstump på en iPhone og alt bliver optaget lynhurtigt og uden klip. Indholdet hentes fra avisens nyhedsbreve, men der er særligt fokus på nyheder, der er relevante for pendlere.

lyt til morgenbrief onsdag 11. september 2019

Bemærk, hvor elegant Danny Boyle formidler at han snart pusher nogle links til The Telegraphs artikler.

Læs mere hos Journalism.co.uk

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu