Nyt dansk medie med klapsalver

Bootstrapping.dk – Danmarks nye medie for startupmiljøet – kan man klappe af artiklerne, hvis man har lyst.

Sammen med artiklernes delefunktioner har Bootstrapping kreeret et lille ikon med klappende hænder. Alt efter begejstring og temperament, kan læserne så klappe af artiklen. At dømme efter de foreløbige tal for læsninger og klapsalver er klappefunktionen så nudgy, at de fleste læsere i gennemsnit tildeler artiklerne 2-3 klap.

Klappefunktionen er kendt fra Medium.com, hvor hver artikel ligesom hos Bootstrapping er udstyret med en klapsalveknap. Jo længere man klapper, jo bedre kommer artiklen til at ligge i Mediums algoritme. Om klapsalverne på Bootstrapping også vil blive brugt til prioritering af indholdet er uvist, men det virker ikke sådan. Men uanset det, vil en artikel med mange klap altid virke mere fristende end en med få.

Hvis du er meget nysgerrig på klapsalver, har Medium.com analyseret 10.000 klapsalver.

Bootstrapping.dk bliver et interessant medie at følge. Dels fordi de placerer sig i et spændende redaktionelt område, hvor der er masser af historier om vindere og tabere og en målgruppe med tonsvis af udfordringer og umætteligt behov for gode råd og anbefalinger.

Men Bootstrapping er også spændende at følge fordi deres forretningsmodel i høj grad er baseret på at sælge abonnementer til 2.900 årligt. Det er næppe en omkostning, som alle fattige startuppere fluks placerer øverst på deres behovspyramide.

Bootstrapping udgives af Kommunikationsforum, der tidligere på året modtog 2 millioner kroner i støtte fra Kulturstyrelsens Innovationsfond.

Foto: Martin Fisch/Flickr