Årets Digitale Priser, der uddeles af Danske Medier, er netop uddelt. Om priserne skriver Danske Medier:
”Danske Mediers Digitale Priser belønner nyhedsflow, visuelt udtryk, brugervenlighed, kreativ og effektiv brug af digitale muligheder, originalitet og potentiel udbredelse.”
ÅRETS DIGITALE LOKALE/REGIONALE NYHEDSMEDIE
HÆDRENDE OMTALE
Jysk Fynske Medier / Helsingør Dagblad
Peter Hagmund, chefredaktør – Helsingør Dagblad
Jørn Broch, digital chefredaktør – Jysk Fynske Medier
“Helsingør Dagblad og Jysk Fynske Medier fortjener hædrende omtale for den genrejsning, der er blevet gennemført hos Helsingør Dagblad. Koncernen har samlet set bevist, at det er muligt at vende modgang til medgang, når man handler resolut, effektivt og målrettet.”
HÆDRENDE OMTALE
Der Nordschleswiger
Cornelius von Tiedemann
Carsten Werth
“Der Nordschleswiger fortjener hædrende omtale for den omlægning, som mediet har gennemført. Avisen er sendt på pension, og nu lever mediet alene digitalt. Brugerne er fulgt med omlægningen, og Der Nordschleswiger kan dokumentere en, for et mindretalsmedie, flot rækkevidde.”
ÅRETS DIGITALE NICHE- ELLER FAGMEDIE
HÆDRENDE OMTALE
Kulturmonitor
Stiftere: Birgitte Rahbek og Lars Rix
Opbygning og design: SUQ.dk
Grafisk identitet: Re-public
“I et tæt og myldrende nichemarked skiller Kulturmonitor sig ud ved i særlig grad at have fundet og opdyrket sin egen originale niche. Efter få års eksistens er Kulturmonitor i dag et både modent, levende og nødvendigt medie for professionelle i den danske kulturbranche.
Kulturmonitor modtager hædrende omtale i Danske Mediers Digitale priser 2020 for solid, talentfuld og veloplagt tænkning og eksekvering af nichejournalistik, når det er bedst.”
GULD
Lederstof.dk
Anders Hvass, chefredaktør
“Lederstof.dk er et forbilledligt eksempel på en vellykket turnaround fra print til digital. Med udgangspunkt i en kræsen målgruppes behov og udfordringer er det lykkes at skabe et elegant og meget velfungerende nyt medie.
Lederstof spiller let, enkelt og ubesværet på det digitale klaviatur anno 2020 og vælger konsekvent metoder og løsninger, der forbedrer formidling og distribution. Et eksempel er action cards, der nytænker de klassiske faktabokse og giver et lynoverblik over artiklernes vigtigste pointer.
Lederstof.dk har som ambition at inspirere ledere, men det er også et medie, der inspirerer mediebranchen, og derfor modtager redaktionen guld som årets digitale niche eller fagmedie 2020.”
ÅRETS DIGITALE HISTORIE
HÆDRENDE OMTALE
Danmarks Radio
For Catrine føler, hun har mistet sin fremtid
Redaktør Steffen Skjærlund,journalist Trine Birk,journalist Trine Hørlyck Bech,journalist Christina Eriksen,grafiker Mathias Jacobsen & grafiker Signe Heiredal
“DR får hædrende omtale for den rørende fortælling om Catrine og hendes sorgbearbejdelse af at have mistet sin kæreste til kræft. Der er ikke plukket fra alle hylder, når det kommer til virkemidler. Sorgen får plads, fordi virkemidlerne er nedtonet. Billeder af Catrine, suppleret med en simpel hvid stregtegning af det liv, hun skulle have haft med ham, er nok til at få hjertet til at briste.”
SØLV
DR Nyheder Digital
For Elektrochok dæmper stemmen i Marias hoved
Tekst: Thea Deleuran Müller
Redaktør Niels Jacob Schøtt og Kim Schou
Redaktion: Peter Qvortrup Geisling og Line Makwarth
“Sølv går til DR for historien om Maria, der modtager elektrochok for at dæmpe stemmerne i sit hoved. På en bund af videoklip fortælles historien som små tekstbidder. I modsætning til det lange scroll-format skal brugeren her klikke sig igennem historien, som var det et diasshow.”
SØLV
sn.dk
For Sådan får man de bedste politihunde
Freja Czajkowski,journalist
Joe Kniesek,layout
“SN.dk presser deres CMS til det yderste med en håndgjort interaktiv fortælling om den perfekte politihund. Det er ikke en fejlfri præstation, men viser, at man kan nå langt uden store udviklingsafdelinger og grafiske ressourcer. Hvis bare man vil det. Det har SN.dk villet her. Derfor sølv.”
ÅRETS DIGITALE IDÉ
GULD
Politiken
For Lille spejl
Foto, video og layout: Andreas Merrald
Tekst: Lisa Seidelin
“Lille Spejl borer direkte ned i og udstiller på enkel og fremragende vis de udfordringer, der er fulgt i kølvandet på augmented reality. Et fænomen, der har skubbet til skønhedsidealerne blandt især de yngre generationer, som færdes i en digital verden, der er set igennem såkaldte beauty-filtre på diverse apps.
Opsætningen er yderst enkel med de to verdener sat op imod hinanden, men ikke desto mindre yderst effektfuld og tankevækkende. Man kan næsten mærke tvivlen hos de unge piger.”
GULD
tv2.dk
For Coronaoverblikket
Yan Kovyakh – udvikler, Lasse Kalhauge – grafiker, Said Nuh – udvikler, Nikolaj Albrectsen – journalist & Magnus Bjerg – digital projektleder
“Datajournalistik i international topklasse. Det er Coronaoverblikket, som giver noget nær det perfekte overblik over coronapandemien. På trods af massive mængder data og konstante opdateringer er det nemt og intuitivt at navigere på siden og skabe sig et overblik. Både internationalt og lokalt.
TV 2 var blandt de første medier til at satse helhjertet på at skabe et stort anlagt og dynamisk overblik over pandemien, og de har holdt fast og udbygget via input fra brugerne lige siden. Der findes ikke mange bedre sider på verdensplan. Flot.”
SØLV
DR Ung
For Styrkedans
Astrid Ildor (Journalist), Charlotte Revsbech (Grafik og animation), Anders Aagaard (Fotograf), Jesper Westh (Lyssætning), René Brokop (3D), Patrick Stenstrup (Motion capture), Jesper Winther, Casper Glumsøe Bach og Tommy Faldt Pedersen (Programmering), Lasse From (Redaktør)
Afdeling: DR Viden
“Ballet er en svævende og elegant kunst, som kun vanskeligt lader sig forklare, som det benhårde og fysiske muskelarbejde, det reelt er. I Styrkedans knækker DR Ung koden og dechifrerer balletkunsten med begavet brug af motion capture og 3D-teknologi.
Der nørdes igennem, men selv om de fine spring, piruetter og koreografi skæres i stumper og stykker fastholdes ballettens elegante æstetik så effektivt, at man som betragter ikke kan undgå at lade sig opsluge af balletdansernes vilde træning, og kun ignoranter kan forlade Styrkedans uden beundring og respekt for balletkunsten. Styrkedans er en æstetisk og pædagogisk fortælling på højt niveau, og derfor modtager den sølv som årets digitale ide 2020.”
SØLV
Jysk Fynske Medier (alle lokale titler)
For Bolighandel-databasen
Rune Heidtmann, robotredaktør – Jysk Fynske Medier
Jørn Broch, digital chefredaktør – Jysk Fynske Medier
“Hvis man går op i udviklingen på boligmarkedet, er bolighandel-databasen noget nær et must. Som bruger kan man søge i alle bolighandler, sortere på område, dato og pris og derved holde sig opdateret om, hvem der flytter til og fra lokalområdet, og hvordan prisudviklingen er i området. Bolighandel-databasen er et rigtig godt eksempel på, hvordan man kan levere værdi til brugerne med såkaldt robotjournalistik. “
Dommerkommiteen består af Jan Birkemose (formand) • Simon Stilling, Better Collective • Kamilla Harritsø, Jysk Fynske Medier • Filip Wallberg, SDU.