Abonnementet kan stige 20 procent uden læserne flygter

Om du abonnerer digitalt på The Economist eller vil have magasinet leveret på papir, er prisen den samme. For hos det 174 år gamle medie betaler du ikke for platformen, men for indholdet, lyder parolen fra The Economists salgsdirektør Michael Brunt.

Han har netop delt gavmildt ud af The Economist salgsstrategier på FIPPs World Congress og blandt de interessante take aways er, hvor meget The Economist kan hæve priserne uden at prisstigningerne bliver ædt af flygtende abonnenter.

Ifølge Michael Brunt ligger den magiske smertegrænse (for The Economist) på 20 procent. En erfaring er, at uanset om prisen stiger 5 eller 20 procent, så går det ud over antallet af betalende abonnenter. The Economist foretrækker derfor solide prisstigninger, som til gengæld introduceres sjældent.

Brunt skitserer en tre-års cyklus, hvor prisstigningen kommer det første år, i det andet år nyder The Economist at indtjeningen per abonnent er steget og i det tredje år er prisstigningen blevet stabiliseret i markedet, så der atter er stigning i abonnementsbasen. I det fjerde år, guess what…

Trods den aggressive prispolitik er det lykkes for The Economist at vokse med 100.000 abonnenter siden 2014. Det skyldes nok snarere godt indhold end prisstigninger.

Du kan læse mere om The Economist her:

Derfor elsker The Economist at udkomme på Snapchat

The Economist hopper på Snapchat Discover

Se Michael Brunts præsentation her