De største medievirksomheder i Odense og Syddansk Universitet etablerer et strategisk samarbejde med kommunen, som kommer til at gå under navnet Media City Odense.
Ifølge en pressemeddelelse skal Media City Odense skabe en national førerposition for Odense inden for medier og medieteknologi.
Bag initiativet står Jysk Fynske Medier, TV 2 DANMARK A/S, TV 2 Fyn og Syddansk Universitet med Odense Kommune som samarbejdspartner. Parterne har lavet en aftale om at give projektet Media City Odense økonomisk og strategisk support gennem de kommende år.
Inspiration fra Bergen og Hamborg
Media City Odense-samarbejdet er blandt andet inspireret af mediesamarbejder i norske Bergen og tyske Hamborg.
Bergen er hovedsæde for en landsdækkende tv-station (TV 2 Norge) og hjemsted for to aviser, regional-tv og et universitet. Gennem årene er Bergen blevet kendt for succesfulde tech-satsninger fra især TV 2 Norge, som efterfølgende er blevet til selvstændige virksomheder. Media City Bergen blev etableret som klynge i 2010 og fik fælles lokation i 2017.
En anden inspiration har ifølge den fælles pressemeddelelse været den odenseanske robotklynge, hvor et strategisk samarbejde mellem private virksomheder, Odense Kommune og Syddansk Universitet har gjort Odense til Danmarks største og vigtigste hjemsted for robotindustri.
Syddansk Universitet har spillet en central rolle i arbejdet med den odenseanske robotklynge, og universitetet har netop som ambition at skabe vækst og udvikling for sine omgivelser.
“Media City Odense er et ualmindeligt interessant samarbejde, og vi håber igen – i kraft af vores uddannelser inden for medievidenskab, journalistik og teknik samt forskning i blandt andet kunstig intelligens – at kunne medvirke i et projekt, der kan skabe markante resultater. Robot-eventyret i Odense viser, at store ting kan lykkes, når mange gode kræfter går sammen,” siger Jens Ringsmose, der er dekan for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet ved Syddansk Universitet.
Bedre mulighed for rekruttering
For medievirksomhederne, der står bag etableringen af Media City Odense, er der blandt andet fokus på rekruttering af nødvendig arbejdskraft til Odense og Fyn. Jysk Fynske Medier har primært sine digitale aktiviteter og sin digitale udvikling i Odense.
“Vi oplever allerede nu udfordringer med at tiltrække stærke, digitale kompetencer, og de udfordringer bliver større fremover. Vi tror og håber, at Media City Odense-samarbejdet og yderligere fokus på uddannelse kan gøre det endnu mere interessant for medarbejdere med digitale kompetencer at tage job i Odense,” siger administrerende direktør Jesper Rosener fra Jysk Fynske Medier.
Hos TV 2 DANMARK glæder administrerende direktør Anne Engdal Stig Christensen sig over projektet.
“Med hovedkontor i Odense har vi stor gavn af et velfungerende medielandskab i byen i almindelighed – og af et medielandskab med fokus på digital udvikling og ny viden om brugerbehov i en digital kontekst i særdeleshed. Hos medieklyngerne i Bergen og Hamborg er det lykkedes at skabe vækst og dynamik, når kræfterne samles, og vi håber, at Media City Odense kan gøre det samme. På den korte bane kan vi få bedre mulighed for at rekruttere kompetencer, der er svære at nå – eksempelvis inden for data og digital udvikling – og i næste fase håber vi at bidrage til, at der opstår selvstændige succesfulde projekter og for eksempel startup-virksomheder, som vi på den lange bane også kan få gavn af,” siger Anne Engdal Stig Christensen.
Nye energier, synergier og muligheder
Selv om TV 2 Fyn er den mindste virksomhed blandt stifterne, har tv-stationen – især med direktør Esben Seerup og den nuværende bestyrelsesformand Peter Zinck i spidsen – været med til at drive idéen om Media City Odense frem. TV 2 Fyns ledelse og bestyrelse har også besøgt Bergen og har derfor med egne øjne set, hvad et klyngesamarbejde kan.
“Der opstår nye energier, muligheder og synergier, når man arbejder tæt på hinanden, og den slags kan ikke forudsiges fra et centralt placeret skrivebord eller planlægges via Excel-ark. Blandt virksomheder opleves det ofte, at man holder på hemmeligheder over for hinanden, men man glemmer, at når man åbner sig for samarbejde, får man også ting tilbage. Det er det, klynger kan. Ting spirer, når virksomheder og medarbejdere mødes. Det begynder hos ledelserne, men det er ikke begrænset til ledelsesniveauet,” siger TV 2 Fyn-formand Peter Zinck, der til daglig er forretningsudvikler og indehaver af Herman Zinck Holding ApS.
Glad borgmester
“Som by har Odense de helt rigtige forudsætninger for at skabe et unikt medieknudepunkt i Danmark. Vi har veletablerede, seriøse medier, en topklasse uddannelsesinstitution, globale techvirksomheder og en central placering midt i landet. Det er optimale forhold for at tiltrække dygtige folk og gøre Odense endnu stærkere som medieby, og det står kommunen naturligvis bag,” siger Odenses borgmester, Peter Rahbæk Juel (S), om samarbejdet i Media City Odense.
Et af de førstkommende skridt efter fredagens etablering bliver at ansætte en direktør for Media City Odense, som skal tiltræde inden udgangen af 2020.