Connect with us

Original

Nævn: Radio 24Syv var for dyr og for dårlig

Radio 24Syv tabte ikke kun på prisen, men også på en dårlig vurdering af nyheder og kultur. Deres satire blev heller ikke vurderet bedre end LOUDs

Udgivet

den

Da Radio- og TV-nævnet igår valgte Radio LOUD som vinder af den kommende DAB-kanal, var det ikke kun fordi Radio 24Syv var for dyr, som Medietrends skrev allerede i går , men også fordi nævnet vurderede, at LOUD var stærkere på programindholdet.

Det fremgår af en såkaldt evalueringsrapport, som nævnet netop har offentliggjort.

I rapporten kan man læse, hvordan Radio- og TV-nævnet har tildelt karakterer til de tre kriterier, som ansøgerne til DAB-kanalen er blevet vurderet på.

Kriterierne er:

  1. Kvalitet og realisme i driften af radiokanalen (vægter 35 procent).
  2. Økonomi. Radiokanalen kan få op til 280 millioner kroner til den fire-årige sendetilladelse. (vægter 25 procent)
  3. Programplaner (vægter 40 procent).

Den væsentligste årsag til Radio 24Syvs nederlag er, at deres budget var på hele udbudsrammen på 280 millioner kroner for den fire-årige sendetilladelse. Det betød, at de på en skala fra 1 til 8 kun fik karakter 1, mens LOUD som den næstbilligste fik 7.

Omregnet med procentvægt fik 24Syv derfor kun 0,25 point til det samlede regnskab, mens LOUD høstede 1,75 vigtige point.

Økonomivurdering af de tre ansøgere

Radio 24Syv budget er altså den vigtigste forklaring på deres nederlag.

Mere overraskende er, at nævnet også vurderede, at LOUD vil være stærkere på indholdet end Radio 24Syv. Det gælder både nyheder, kultur og debat, hvor LOUD får højere karakterer, og sågar satire og programudvikling, hvor de to konkurrerende stationer får lige høje karakterer.

Faktisk vurderes Radio 24Syvs satire, der ellers må anses som et af Radio 24Syvs stærkeste kort, til et sølle 5-tal, der ifølge skalaen er lig med “niveauet lige over tilfredsstillende”.

Det hører dog med til historien, at det er den kommende satire, som Radio 24Syv selv beskriver i deres ansøgning, der er vurderet og ikke den velkendte og allerede udsendte satire.

Programvurdering af de tre ansøgere

Kun på “kvalitet og realisme” vandt Radio 24Syv. Men det kunne ikke opveje de to andre dårlige placeringer

Vurdering af kvalitet og realisme hos de tre ansøgere

På baggrund af karaktererne i de tre dyster, endte det samlede resultat således:

Samlet og endelig vurdering af de tre ansøgere

Hele evalueringsrapporten på 49 sider kan læses her

Original

Her er danske mediers gode ideer til coronajournalistik

Coronakrisen har sat skub i mediernes lyst til at ideudvikle. Her er overblik over hvad medierne eksperimenterer med

Udgivet

den

Her er danske mediers gode ideer til coronajournalistik

Redaktionerne er affolket, men hjemme fra køkkenbordene pibler der utallige nye redaktionelle ideer ud til danskerne om corona.

Medietrends samler her løbende ideerne så vend tilbage til artiklen, den bliver helt sikkert udbygget med flere tiltag hen ad vejen.

Videnskab.dk lader alle kopiere deres artikler

Vi har en sundhedskrise og alle har krav på kvalitetsjournalistik om corona. Sådan lyder forklaringen på, at Videnskab nu lader alle kopiere og publicere deres artikler om corona. Eneste krav er, at man krediterer Videnskab.dk og linker tilbage. Læs mere om tilbuddet

Piratprogram fra Asger Juhl

Journalist Asger Juhl med en fortid på blandt andet Radio 24Syv var lynhurtig til at lancere en daglig Facebook Live om corona. Fast gæst er professor Lone Simonsen og sammen vender de to den seneste udvikling i en hyggelig, begavet og uformel tone. Programmet er hurtigt blevet populært med op mod 40.000 daglige views. Se det her hver dag klokken 16.

Nyhedsbrev fra Information

Mange udenlandske medier har lanceret popup nyhedsbreve om corona, men herhjemme er Information det første medie, der har grebet ideen. Generelt får popup nyhedsbreve om aktuelle, hotte emner ofte masser af tilmeldinger og høje åbningsrater, og deter også meldingen fra Information, der allerede før de udgav første nyhedsbrev havde fået 5000 tilmeldinger.

Siden er antallet næsten fordoblet og åbningsraterne er nogle gange helt oppe på 75 procent. Norske NRK fik også på få dage 10.000 tilmeldinger til deres popup nyhedsbrev om corona samt åbningsrater på hele 70 procent. Tilmeld dig til Informations nyhedsbrev om corona her

Coronabot fra Børsen

Børsen har længe været blandt de førende danske medier i chatbotdisciplinen og efter coronahelvedet er brudt løs tilbyder du nu også et dagligt overblik om coronakrisen på Messenger. Efter to dage har 1000 ud af Børsens 6000 modtagere af nyheder på Messenger tilmeldt sig den nye tjeneste. Tilmeld dig selv her (hvis du allerede er tilmeldt Børsens Messengerbot, skal du bare skrive tilmeld coronaoverblik i tekstfeltet)

Corydon og co caster corona

Børsen har også lanceret et nyt podcastformat, Corydon og Co, hvor chefredaktør Bjarne Corydon diskuterer coronakrisens indflydelse på økonomien og den finansielle sektor med forskellige gæster. I første afsnit er gæsten Børsens cheføkonom Steen Bocian. Lyt podcast her

Overblik hos Altinget

Hver dag publicerer Altinget et samlet overblik over den seneste udvikling i coronakrisen. Overblikket er gratis og publiceres ca 12:45. Det indeholder også en fast grafik med opdaterede tal for antal smittede, indlagte og døde. Find overblikket på Altingets forside

Coronatracker på Twitter

Big data-analytiker Søren Pedersen, der går under aliaset @systemaddict på Twitter, har kodet en bot, der indsamler seneste dødstal fra alle lande samt artikler om corona fra danske medier. Botten har sin egen Twitterprofil med navnet https://twitter.com/coronatrackerdk

Medietrends giver overblik fra Facebook og Instagram

Medietrends har lavet et dashboard med overblik over de vigtigste opslag om corona på Facebook og Instagram fra danske politikere, statsledere, danske og udenlandske medier samt opslag, der handler om Danmark. Dashboardet er lavet med Crowdtangle og kan ses på alle skærme – jo større, jo bedre. Dashboardet opdaterer i real time. Se det her

Spørg om Corona på TV2 News

TV2 News lader i et tilbagevendende 30 minutters program seerne stille spørgsmål til udvalgte eksperter.

Jysk Fynske Mediers læsere spørger med Hearken

På Jysk Fynske Medier har de længe anvendt Hearken-systemet til at læserne kan stille spørgsmål, men under coronakrisen, har de oprustet og tilsyneladende er spørgelysten stor. Se for eksempel hos Aarhus Stiftstidende her

TV2.dk opdaterer fast dataartikel

Hvor mange er smittede? Hvor bor de? Hvor mange er døde og mange andre relevante spørgsmål om udbredelsen af coronasmitte opdateres hver dag i et fast format på tv2.dk. Tjek her

TV2 Regionerne tilbyder sofaskolen.dk

Samtlige TV2-regioner embedder Sofaskolen.dk, der er interaktiv online-undervisning leveret af Alinea. Undervisning er tilpasset alle grundskolens klassetrin.

Corona-nyheder på tværs af Teknologiens Mediehus sites

Teknologiens Mediehus udsender fra på fredag et corona-nyhedsbrev med indhold om coronavirus på tværs af Ingeniøren, Version2, PRO-medierne og Tech Management. Tilmeld dig til nyhedsbrevet her

Smittesimulation på TV2.dk

Det redaktionelle udviklingsteam på TV2 har lavet fire meget pædagogiske simulationer af hvordan coronavirussen smitter i fire forskellige scenarier. Visualiseringerne er inspireret af et tilsvarende projekt på Washington Post, som på få dage er endt som det mest læste på avisen nogensinde. Tjek TV2s lækkerier her

TV2 udsender også nu et dagligt nyhedsbrev om corona.

Rakkerpak laver corona for børn

Produktionsselskabet Rakkerpak med Dorte Palle og Tor Arnbjørn har lanceret coronaforborn.dk, som er et forum og en podcast for børn og med børn om corona. Børn fra alle ender af verden, herefter kaldet korrespondenter, kommer til orde med korte dagbogsbidrag eller digte om, hvordan corona påvirker deres dagligdag.

Niels Lunde skriver dagligt nyhedsbrev

Børsens chefredaktør Niels Lunde sender hver dag klokken 10 et nyhedsbrev med fokus på corona. Tilmeld dig her

Bidrag til listen med tip om gode redaktionelle og journalistiske ideer blandt danske medier. Send gerne to-tre linjer og eventuelt et link på denne mail

Flere gode cases..

Gerd Maria May fra Room of Solutions samler også på gode og nye måder at dække corona på. Tjek hendes liste, som især indeholder udenlandske eksempler her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu