Connect with us

Original

Nævn: Radio 24Syv var for dyr og for dårlig

Radio 24Syv tabte ikke kun på prisen, men også på en dårlig vurdering af nyheder og kultur. Deres satire blev heller ikke vurderet bedre end LOUDs

Udgivet

den

Da Radio- og TV-nævnet igår valgte Radio LOUD som vinder af den kommende DAB-kanal, var det ikke kun fordi Radio 24Syv var for dyr, som Medietrends skrev allerede i går , men også fordi nævnet vurderede, at LOUD var stærkere på programindholdet.

Det fremgår af en såkaldt evalueringsrapport, som nævnet netop har offentliggjort.

I rapporten kan man læse, hvordan Radio- og TV-nævnet har tildelt karakterer til de tre kriterier, som ansøgerne til DAB-kanalen er blevet vurderet på.

Kriterierne er:

  1. Kvalitet og realisme i driften af radiokanalen (vægter 35 procent).
  2. Økonomi. Radiokanalen kan få op til 280 millioner kroner til den fire-årige sendetilladelse. (vægter 25 procent)
  3. Programplaner (vægter 40 procent).

Den væsentligste årsag til Radio 24Syvs nederlag er, at deres budget var på hele udbudsrammen på 280 millioner kroner for den fire-årige sendetilladelse. Det betød, at de på en skala fra 1 til 8 kun fik karakter 1, mens LOUD som den næstbilligste fik 7.

Omregnet med procentvægt fik 24Syv derfor kun 0,25 point til det samlede regnskab, mens LOUD høstede 1,75 vigtige point.

Økonomivurdering af de tre ansøgere

Radio 24Syv budget er altså den vigtigste forklaring på deres nederlag.

Mere overraskende er, at nævnet også vurderede, at LOUD vil være stærkere på indholdet end Radio 24Syv. Det gælder både nyheder, kultur og debat, hvor LOUD får højere karakterer, og sågar satire og programudvikling, hvor de to konkurrerende stationer får lige høje karakterer.

Faktisk vurderes Radio 24Syvs satire, der ellers må anses som et af Radio 24Syvs stærkeste kort, til et sølle 5-tal, der ifølge skalaen er lig med “niveauet lige over tilfredsstillende”.

Det hører dog med til historien, at det er den kommende satire, som Radio 24Syv selv beskriver i deres ansøgning, der er vurderet og ikke den velkendte og allerede udsendte satire.

Programvurdering af de tre ansøgere

Kun på “kvalitet og realisme” vandt Radio 24Syv. Men det kunne ikke opveje de to andre dårlige placeringer

Vurdering af kvalitet og realisme hos de tre ansøgere

På baggrund af karaktererne i de tre dyster, endte det samlede resultat således:

Samlet og endelig vurdering af de tre ansøgere

Hele evalueringsrapporten på 49 sider kan læses her

Medieøkonomi

Nytænkende forretningsmodel sender britisk medie flyvende fra start

Tortoise ønsker at blive læst af alle – også dem uden råd til medlemsskab. Derfor betaler donorer for over 11.000 medlemmer

Udgivet

den

Nytænkende forretningsmodel sender britisk medie flyvende fra start

Betalende læsere udgør den økonomiske rygrad hos flere og flere medier. Men hos britiske Tortoise er medlemsmodellen blevet gearet, så de også tjener vigtige penge på over 11.000 medlemmer, der ellers ikke har til at betale.

Det lyder måske mystisk, men forklaringen er, at Tortoise, der gik i luften i april sidste år, har skabt en model, hvor donorer, kaldet patrons, kan betale for de læsere, der ikke har råd til smide 50 £ om året for et medlemsskab.

På den måde er det lykkes for Tortoise at få en bredere sammensat læsergruppe og at få økonomi ud af over 11.000 læsere, som de ellers kun kunne hilse på igennem betalingsvæggen.

Tortoise har netop offentliggjort deres opsigtsvækkende medlemstal på et åbent medlemsmøde. Ialt tjener de penge på 28.338 medlemmer (høstet siden april), men “kun” 11.535 betaler selv.

Ud over de betalende medlemmer og medlemmerne, der er betalt af patrons, har Tortoise også godt 5.000 læsere, der er medlemmer via abonnementer på deres arbejdsplads.

Udover, at de 11.341 medlemmer, der er finansieret af patrons, luner godt i det nystartede medies økonomi, så er den reelle baggrund også, at Tortoise ønsker at have en læserskare, der er repræsentativ for det britiske samfund.

Derfor scanner Tortoise hele tiden sammensætningen af medlemmerne for at spotte underrepræsenterede grupper, som så tilbydes gratis medlemskaber. De gratis medlemsskaber fordeles ved hjælp af samarbejde med diverse sociale NGO’er.

Pengene kommer fra de såkaldte patrons, som er virksomheder og fonde, der har forpligtet sig til at betale for mellem 100 og 1000 medlemmer om året. Og prisen er fuld pris på 50 £ per medlem.

Både Tortoise og patrons begrunder den specielle forretningsmodel med, at demokratiet lider, når betalingsvægge forhindrer store grupper i at deltage i den offentlige samtale. Og Tortoise er netop baseret på en tanke om demokratisk journalistik, der i videst muligt omfang inddrager alle stemmer.

Medlemmerne er dog slet ikke Tortoises vigtigste indtægtskilde. Det er derimod partnerskaber. Det er aftaler der er indgået med 18 store virksomheder og fonde, som allerede før Tortoise gik i luften havde skudt så mange penge i projektet, at Tortoise er sikret økonomi i de første tre år.

Tilsyneladende (Tortoises oplysning) bidrager partnerne alene ud fra filantropiske motiver.

Indtægterne fra Intelligence stammer fra analysevirksomhed, som er et af Tortoises ben.

Partnerskaberne fylder p.t. forholdsmæssigt meget i det samlede regnskab fordi det er første driftsår og medlemskaberne stadig har begrænset volumen. I 2020 skal der speedes op og det kommer også til at betyde, at den hidtidige lille andel omkostninger til markedsføring, kommer til at stige i år.

Medietrends beskrev Tortoise som slow news, da de præsenterede deres planer i september 2018. Analysen hos folkene bag Tortoise er, at nyheder er blevet til støj og alt for mange medier jagter breaking, men misser selve historien. Derfor ønsker Tortoise at tage en dyb indånding og slow down.

På det tidspunkt var målet at udgive maksimalt fem historier om dagen. Så mange artikler, er Tortoise så vidt vides aldrig nået op på. Men redaktionen har netop besluttet at gå total slow og reducere antallet af produktioner til kun en om ugen.

Dermed er Tortoise nærmest på vej mod det udgangspunkt, som danske Zetland havde dengang de udgav de såkaldte singler.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu