Connect with us

Original

Nævn: Radio 24Syv var for dyr og for dårlig

Radio 24Syv tabte ikke kun på prisen, men også på en dårlig vurdering af nyheder og kultur. Deres satire blev heller ikke vurderet bedre end LOUDs

Udgivet

den

Da Radio- og TV-nævnet igår valgte Radio LOUD som vinder af den kommende DAB-kanal, var det ikke kun fordi Radio 24Syv var for dyr, som Medietrends skrev allerede i går , men også fordi nævnet vurderede, at LOUD var stærkere på programindholdet.

Det fremgår af en såkaldt evalueringsrapport, som nævnet netop har offentliggjort.

I rapporten kan man læse, hvordan Radio- og TV-nævnet har tildelt karakterer til de tre kriterier, som ansøgerne til DAB-kanalen er blevet vurderet på.

Kriterierne er:

  1. Kvalitet og realisme i driften af radiokanalen (vægter 35 procent).
  2. Økonomi. Radiokanalen kan få op til 280 millioner kroner til den fire-årige sendetilladelse. (vægter 25 procent)
  3. Programplaner (vægter 40 procent).

Den væsentligste årsag til Radio 24Syvs nederlag er, at deres budget var på hele udbudsrammen på 280 millioner kroner for den fire-årige sendetilladelse. Det betød, at de på en skala fra 1 til 8 kun fik karakter 1, mens LOUD som den næstbilligste fik 7.

Omregnet med procentvægt fik 24Syv derfor kun 0,25 point til det samlede regnskab, mens LOUD høstede 1,75 vigtige point.

Økonomivurdering af de tre ansøgere

Radio 24Syv budget er altså den vigtigste forklaring på deres nederlag.

Mere overraskende er, at nævnet også vurderede, at LOUD vil være stærkere på indholdet end Radio 24Syv. Det gælder både nyheder, kultur og debat, hvor LOUD får højere karakterer, og sågar satire og programudvikling, hvor de to konkurrerende stationer får lige høje karakterer.

Faktisk vurderes Radio 24Syvs satire, der ellers må anses som et af Radio 24Syvs stærkeste kort, til et sølle 5-tal, der ifølge skalaen er lig med “niveauet lige over tilfredsstillende”.

Det hører dog med til historien, at det er den kommende satire, som Radio 24Syv selv beskriver i deres ansøgning, der er vurderet og ikke den velkendte og allerede udsendte satire.

Programvurdering af de tre ansøgere

Kun på “kvalitet og realisme” vandt Radio 24Syv. Men det kunne ikke opveje de to andre dårlige placeringer

Vurdering af kvalitet og realisme hos de tre ansøgere

På baggrund af karaktererne i de tre dyster, endte det samlede resultat således:

Samlet og endelig vurdering af de tre ansøgere

Hele evalueringsrapporten på 49 sider kan læses her

Original

Radio24Syv lever videre på Facebook

Udgivet

den

Radio24Syv lever videre på Facebook

Når on air lamperne slukker på Radio24Syv vil radiostationens Facebooksider leve videre som et vidnesbyrd om 24Syvs succes igennem årene.

24Syv har ikke kun skabt opmærksomhed i æteren, men også i den grad på Facebook, hvor stationen er vokset konstant dag for dag i hele sin levetid. 24Syv slutter endda af med sin bedste måned nogensinde.

Det viser analyser Medietrends har lavet af Radio24Syvs perfomance på Facebook.

Kurven viser, hvor mange likes, kommentarer og delinger Radio24Syv har fået måned for måned siden efteråret 2015. Den sidste måned ender endda reelt endnu højere, eftersom Medietrends har trukket data allerede den 30. oktober kl 14:10, hvilket altså er knap halvanden døgn før måneden slutter.

Ser man istedet på antal personer, som liker Radio24Syvs Facebookside har væksten også været konstant og ikke overraskende med en afsluttende stigning, der formentlig er resultatet af den megen opmærksomhed i forbindelse med Radio24Syvs tab i udbuddet af den kommende DAB-kanal.

Der, hvor Radio24Syv for alvor adskiller sig fra andre medier på Facebook, er at de konsekvent har været utroligt meget bedre til at skabe engagement. Det viser en sammenligning af ni store mediers såkaldte interaction rate.

Det er et mål for, hvor mange likes, delinger og kommentarer hvert opslag får i forhold til antal følgere. Det betyder, at man kan sammenligne en stor Facebookside med mange følgere med en Facebookside med færre følgere.

Også på den målestok slutter Radio24syv på den absolutte top. Kurven taler sit eget sprog.

Ifølge Medietrends oplysninger kommer Radio24Syv ikke til at lukke Facebooksiderne i forbindelse med lukningen af stationen.

Hovedsiden, som der er her er analyseret på, fortsætter et passivt liv uden moderering, mens en række af programmernes Facebooksider overgår til værterne, som så selv beslutter, hvordan de skal leve videre.

Siden november 2015, hvor CrowdTangle begyndte at tracke Radio24Syv på Facebook, har stationen slået 5810 opslag op på Facebook.

Her er de ti, der fik flest likes, delinger og kommentarer:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu