Connect with us

Kurateret

Her er Allers fremtidsplan

Massefyring og opkøb er blot to dele af en storstilet, digital fremtidsplan, der her skitseres i 12 punkter

Udgivet

den

Her er Allers fremtidsplan
Foto: Aller Media

Aller Medias opkøb af Heartbeats og nedlæggelse af 65 stillinger er led i en omfattende ny plan for fremtiden, som Aller netop har offentliggjort i en pressemeddelelse torsdag aften.

Ifølge administrerende direktør Lars Sander Matjeka er den nye plan et opgør med silotænkning og samtidig den endelig implementering af “en ambitiøs ‘digital first’-strategi med fokus på video, podcasts, sociale medier, billeder og interaktive artikler.”

“Hvis vi skal leve op til vores egne ambitioner, kræver det, at vi har den rigtige struktur, der samtidig frigør ressourcer, så vi kan investere i nye initiativer og skabe rammerne for fremtidens medievirksomhed. Det betyder desværre samtidig, at vi må sige farvel til gode kolleger på tværs af organisationen. Det er helt afgørende for virksomhedens fremtid og vækst, at vi tager denne opgave seriøst,” siger Lars Sander Matjeka.

Blandt de mange ændringer, som nu gennemføres i koncernen, fremhæves blandt andet:

  • Aller køber majoriteten af det digitale medie Heartbeats pr. 1. oktober 2019. Aller opkøber 80 %, mens stifter og direktør, Le Gammeltoft, fortsat vil eje 20 %. Med Heartbearts bliver Aller en af Danmarks største spillere på podcast-produktion med fem professionelle studier samt en leveringsaftale med podcastmediet Podimo.
  • Aller etablerer et nyt datterselskab, Alive, til at udvikle, skabe og bistå med BtB-events. Her er der tale om Allers hidtidige eventafdeling, der skilles ud i et separat datterselskab på grund af stort vækstpotentiale. Aller skal bl.a. bistå den kommende Metro-åbning.
  • Aller skaber en ny redaktionel struktur med fem overordnede fagredaktioner med hver deres mediechef. Det drejer sig om Ungdom, Familie, Kvindeliv, Livsstil og Nyheder. Strukturen sikrer, at Allers brands arbejder endnu tættere sammen for at imødegå brugernes behov og efterspørgsel.
  • Aller implementerer en ny ’digital first’-strategi, der øger udviklingen af nyt indhold, højere kvalitet og helt nye produktionsformer på tværs af medier med fokus på lyd og billeder.
  • DG Media og Aller Mediesalg samles i én enhed, så Aller bliver i stand til at levere hele produktpaletten i 360 graders plug-and-play-løsninger til samarbejdspartnerne.
  • Aller udbygger samarbejdet med andre virksomheder og øger derved samdistributionen.
  • Aller lancerer Kære Hjem, et helt nyt digitalt livsstilsunivers og magasin, der også skaber en ny kommerciel platform, og som benyttes til samdistribution.
  • Aller omstrukturerer abonnementsstrategien på såvel print som digitale produktioner. Der fokuseres nu på målgrupper og segmenter fremfor isolerede enkelttitler. Denne indsats har givet 100.000 nye abonnementer på 12 måneder.
  • Aller foretager en ekstraordinær investering i virksomhedens contentbureau OTW, for at sikre den digitale forankring og yderligere udvikling af bureauet.
  • Aller lancerer en helt ny digital abonnementsplatform til kunderne.
  • Aller har etableret Aller Lab, der er et internt uddannelsesforløb for alle medarbejdere med fokus på f.eks. det digitale mediemarked, tendenser og målgrupper.
  • Aller forventer at nedlægge samlet set 65 stillinger, idet ressourcerne skal prioriteres på ny som følge af ambitionen om at skabe fremtidens medievirksomhed.

Aller Media har i Danmark har en markedsandel på ugeblade på 71 procent og cirka 800.000 magasinlæsere. I alt læser 2,2 millioner danskere med hver måned og 2,1 millioner bruger et af Allers digitale universer, ifølge pressemeddelelsen.

Kurateret

Pop-up nyhedsbreve om corona spreder sig epidemisk

Midlertidige nyhedsbreve er gode til at indfange nye læsere og derfor er medierne ivrige med at lancere pop-up nyhedsbreve om corona-virus

Udgivet

den

Pop-up nyhedsbreve om corona spreder sig epidemisk
Foto: Iximus/Pixabay

Opdatering – Siden artiklen blev publiceret er der også kommet pop up nyhedsbreve fra skandinaviske medier:


Corona-virus fylder ikke alene forsider og breaking news-elementer, en lang række medier benytter også anledningen til at lancere pop-up nyhedsbreve.

Pop-up nyhedsbreve – altså nyhedsbreve, der kun udkommer i en begrænset periode – har længe været mange mediers favoritredskab til at håndtere forbigående fænomener og begivenheder.

Således har medieverden blandt andet set pop-up nyhedsbreve om Trumps impeachment, orkaner, Game of Thrones og den amerikanske præsidentvalgkamp.

Men ingen begivenhed har foreløbig resultateret i så mange nyhedsbreve som corona-virussen.

Blandt dem er for eksempel:

Her til kommer podcast, nyhedsbreve fra små uafhængige udgivere og nyhedsprodukter fra lande, som Nieman Lab, der har udarbejdet listen, ikke har fokus på.

Så vidt vides er ingen danske medier endnu hoppet på bølgen, men det kan sikkert ske hvert øjeblik.

Fordele ved pop-up

Fordelen ved et pop-up nyhedsbrev, der intenst dækker et område med så massiv interesse, som corona skaber er, at det kan tiltrække nye læsere, som medierne med lidt snilde og talent måske kan konvertere til længerevarende bekendtskaber.

Og investeringen i et pop-up nyhedsbrev vil for langt de fleste store medier være meget begrænsede idet de alligevel dækker virussen fra morgen til aften.

Tidligere erfaringer viser, at pop-up nyhedsbreve typisk har høje åbningsrater.

For medier, der arbejder med dækning af corona-virus er der desuden flere interaktive hjælpemidler:

Fantastisk dashbard fra Johns Hopkins CSSE, der opdateres i real time. Klik på billedet, hvis du vil se den interaktive version

Live display fra CrowdTangle, der i real time overvåger hvad der sker på de sociale medier om corona. Klik på billedet for at komme til interaktiv live display. Url’n kan bruges til at overføre dashboardet til en skærm i newsroom

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu