Connect with us

Kurateret

Her er Allers fremtidsplan

Massefyring og opkøb er blot to dele af en storstilet, digital fremtidsplan, der her skitseres i 12 punkter

Udgivet

den

Her er Allers fremtidsplan
Foto: Aller Media

Aller Medias opkøb af Heartbeats og nedlæggelse af 65 stillinger er led i en omfattende ny plan for fremtiden, som Aller netop har offentliggjort i en pressemeddelelse torsdag aften.

Ifølge administrerende direktør Lars Sander Matjeka er den nye plan et opgør med silotænkning og samtidig den endelig implementering af “en ambitiøs ‘digital first’-strategi med fokus på video, podcasts, sociale medier, billeder og interaktive artikler.”

“Hvis vi skal leve op til vores egne ambitioner, kræver det, at vi har den rigtige struktur, der samtidig frigør ressourcer, så vi kan investere i nye initiativer og skabe rammerne for fremtidens medievirksomhed. Det betyder desværre samtidig, at vi må sige farvel til gode kolleger på tværs af organisationen. Det er helt afgørende for virksomhedens fremtid og vækst, at vi tager denne opgave seriøst,” siger Lars Sander Matjeka.

Blandt de mange ændringer, som nu gennemføres i koncernen, fremhæves blandt andet:

  • Aller køber majoriteten af det digitale medie Heartbeats pr. 1. oktober 2019. Aller opkøber 80 %, mens stifter og direktør, Le Gammeltoft, fortsat vil eje 20 %. Med Heartbearts bliver Aller en af Danmarks største spillere på podcast-produktion med fem professionelle studier samt en leveringsaftale med podcastmediet Podimo.
  • Aller etablerer et nyt datterselskab, Alive, til at udvikle, skabe og bistå med BtB-events. Her er der tale om Allers hidtidige eventafdeling, der skilles ud i et separat datterselskab på grund af stort vækstpotentiale. Aller skal bl.a. bistå den kommende Metro-åbning.
  • Aller skaber en ny redaktionel struktur med fem overordnede fagredaktioner med hver deres mediechef. Det drejer sig om Ungdom, Familie, Kvindeliv, Livsstil og Nyheder. Strukturen sikrer, at Allers brands arbejder endnu tættere sammen for at imødegå brugernes behov og efterspørgsel.
  • Aller implementerer en ny ’digital first’-strategi, der øger udviklingen af nyt indhold, højere kvalitet og helt nye produktionsformer på tværs af medier med fokus på lyd og billeder.
  • DG Media og Aller Mediesalg samles i én enhed, så Aller bliver i stand til at levere hele produktpaletten i 360 graders plug-and-play-løsninger til samarbejdspartnerne.
  • Aller udbygger samarbejdet med andre virksomheder og øger derved samdistributionen.
  • Aller lancerer Kære Hjem, et helt nyt digitalt livsstilsunivers og magasin, der også skaber en ny kommerciel platform, og som benyttes til samdistribution.
  • Aller omstrukturerer abonnementsstrategien på såvel print som digitale produktioner. Der fokuseres nu på målgrupper og segmenter fremfor isolerede enkelttitler. Denne indsats har givet 100.000 nye abonnementer på 12 måneder.
  • Aller foretager en ekstraordinær investering i virksomhedens contentbureau OTW, for at sikre den digitale forankring og yderligere udvikling af bureauet.
  • Aller lancerer en helt ny digital abonnementsplatform til kunderne.
  • Aller har etableret Aller Lab, der er et internt uddannelsesforløb for alle medarbejdere med fokus på f.eks. det digitale mediemarked, tendenser og målgrupper.
  • Aller forventer at nedlægge samlet set 65 stillinger, idet ressourcerne skal prioriteres på ny som følge af ambitionen om at skabe fremtidens medievirksomhed.

Aller Media har i Danmark har en markedsandel på ugeblade på 71 procent og cirka 800.000 magasinlæsere. I alt læser 2,2 millioner danskere med hver måned og 2,1 millioner bruger et af Allers digitale universer, ifølge pressemeddelelsen.

Kurateret

Spøjs lydide skaffer abonnenter til The Telegraph

Indlæste nyhedsbriefs i myldretiden får The Telegraphs brugere til at betale for journalistikken

Udgivet

den

Spøjs lydide skaffer abonnenter til The Telegraph

Hvis man skal stole på The Telegraphs commuter editions editor Danny Boyle, så har den britiske avis fået en virkelig god ide. En ide, som ikke alene giver bedre service til The Telegraphs mange pendlere, men som også skaffer nye betalende abonnenter.

The Telegraph har oprettet en gruppe på samtaleappen WhatsApp, som bliver brugt til at sende helt korte oplæste nyhedsbriefs. De oplæste briefs ryger afsted klokken 8 om morgenen og kl 17, britisk tid. Sådan cirka, for mange dage svinger tidspunkt +- 30-40 minutter.

WhatsApp er ikke udbredt i Danmark, men i UK er der åbenbart så mange pendlere, der alligevel er på WhatsApp, at det kan betale sig at lave en særlig service der.

Sammen med selve nyhedsbriefet sender Danny Boyle nogle links til artikler, der uddyber briefet og da langt de fleste af disse er bag betalingsmur, fungerer lydservicen som en effektiv murbrækker til abonnementssalget.

Og hold nu fast. Ifølge Boyle ender brugerne af lydservicen 12 gange så ofte med at tegne abonnement, som de typiske brugere på The Telegraphs hjemmeside. Og brugere, der klikker på et af linkene i WhatsApp, læser bagefter dobbelt så mange artikler, som den gennemsnitlige bruger gør.

Forklaringen er selvfølgelig at pendlere har god tid, så hvis man kan ramme dem, der hvor de er (WhatsApp), er der gode potentialer for konvertering og engagement.

Da WhatsApp ikke er udbredt i Danmark ville en variant nok skulle udvikles på enten Facebook, Messenger eller Twitter.

Lydbriefet fra The Telegraph er primitivt produceret som almindelig lydstump på en iPhone og alt bliver optaget lynhurtigt og uden klip. Indholdet hentes fra avisens nyhedsbreve, men der er særligt fokus på nyheder, der er relevante for pendlere.

lyt til morgenbrief onsdag 11. september 2019

Bemærk, hvor elegant Danny Boyle formidler at han snart pusher nogle links til The Telegraphs artikler.

Læs mere hos Journalism.co.uk

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu