Connect with us

Medieøkonomi

Webmagasinet SEIN vil crowdfunde sin fremtid

Ungdomsmediet SEIN forsøger at sikre fremtiden med et nyt site og et medlemslogin. Det koster en kvart million som skal findes via crowdfunding

Udgivet

den

Foto udlån af SEIN

Hvis du har en 174 kroner til overs og alligevel står og mangler et par sokker, skal du overveje at støtte dem, der skaffer nyt blod til medieverdenen.

SEIN gik i luften for toethalvt år siden og har frem til i dag været afhængig af frivillig arbejdskraft og støtte fra donorer og fonde. Men nu skal en crowdfunding-kampagne bringe SEIN nærmere en bæredygtig økonomi.

Målet er at indsamle 250.000 kroner, som skal bruges til en ny hjemmeside og ikke mindst et medlemslogin, så der løbende kan komme penge i kassen. SEIN oplyser, at de kan balancere og fortsætte uden betalingsmur, hvis de finder 2000 medlemmer.

Ligesom andre medlemsbaserede medier bruger SEIN mange kræfter på den tætte relation til læserne. Det betyder blandt andet åbne redaktionsmøder, diverse events og en ugentlig hotline, hvor man kan ringe og snakke om, hvad som helst med SEINs redaktion.

SEIN udgiver dagligt et indholdselement og de forklarer på deres site, at de kom til verden “ud fra en voksende frustration over at blive talt om og til, men aldrig med “.

SEIN betegner sig selv som et webmagasin og et fællesskab. Sidstnævnte betegnelse dækker ikke alene over de mange events og den tætte medlemsrelation, men også den 100 personer store redaktion.

Tjek SEIN her.

Og hvad var det med de der sokker? Jo, i anledning af crowdfundingkampagnen får man et par SEIN-sokker (de siger, de er smarte) med i handlen, hvis man betaler for tre måneders medlemskab – og det er voksenpris. Unge betaler 29 kroner om måneden.

Crowdfundingen kan støttes her

Medieøkonomi

Rapport: Google støtter medier for at dæmpe politisk pres

Kun når politikerne snakker om regulering og indgreb mod Googles forretning støtter IT-giganten medierne, hævder ny rapport

Udgivet

den

Rapport: Google støtter medier for at dæmpe politisk pres
Foto: Spiros Vathis/Flickr

I løbet af dette årti har Google støttet medier og medieprojekter med cirka 3,8 milliarder danske kroner. Og de mange penge er især blevet udbetalt, når det politiske pres mod Google har været stigende.

Det er en af konklusionerne i en ny rapport fra ngo-organisationen Campaign for Accountability, der driver et projekt kaldet Google Transparency Project.

I den nye rapport med titlen “Google’s Media Takeover” har organisationen kortlagt i alt 1.157 donationer til medier og medieprojekter og sammenholdt dem med udviklingen i den politiske verden, hvor især politikere i Frankrig, Tyskland og EU op gennem nullerne er blevet mere og mere kristisk indstillede overfor Google.

Graf fra Google’s Media Takeover-rapport fra Google Transparency Project

Hvis man følger den blå kurve, der viser Googles donationer til europæiske mediehuse og medieprojekter, er det tydeligt at se, at gavmildheden stiger i 2012, hvor tyske og franske politikere første gang begynder at stille krav om at søgemaskiner skal betale indholdsproducenter.

I 2015 begynder EU at røre på sig med krav om bøder i milliardklassen og planer om digital ophavsret. Og i takt med at slaget i EU tabes og presset mod Google stiger i USA kanaliseres der støtte fra europæiske medier til amerikanske medier – den gule kurve.

Organisationen bag rapporten har sloganet Holding the Powerful Accountable og det slogan pirrer provokerende til mediernes generelle egen selvforståelse som vagthund. Her er det medierne, der modtager penge fra en af denne verdens største, rigeste og mest magtfulde virksomheder og en lang række af de medier, som organisationen har kontaktet i forbindelse med udarbejdelsen af rapporten, har ikke ville give indsigt i donationernes størrelse, da det fremgår af deres aftaler med Google, at de ikke må offentliggøre beløbet.

Mange donationer fra Google er der dog stor transparens omkring. Det er især penge fra Google Digitale News Initiative, som blandt andet en lang række danske medier har haft glæde af. Her er både Google og medierne typisk meget åbne.

Det hører også med til det samlede billede, at støtten fra Google har bidraget til vigtig innovation og har givet små og mellemstore medier mulighed for at udvikle og eksperimentere med produkter, services og arbejdsgange, som de ellers ikke ville kunne have fundet penge til.

Ligeledes må man konstatere, at hvis det var Googles motiv, at de mange millioner støttekroner skulle smøre medierne i en sådan grad, at det politiske pres forsvandt, så er strategien endt som en dundrende fiasko. Altså med mindre Google frygtede at digital skat, ophavsret og konkurrencebøder kunne have været endnu mere dramatiske.

Rapporten indeholder også en søgbar kortlægning af de 1.157 donationer og et dyk ned i den sandsynliggør, at Googles støtte i virkeligheden er endnu mere omfattende. En lang række arrangementer, konferencer og møder, som igennem årene har fået større eller mindre støtte fra Google optræder nemlig ikke på listen.

Til gengæld, kan man akkumulere donationerne på modtagerniveau og se, hvor meget de enkelte mediehuse eller medieprojekter tilsammen har modtaget.

I det regnestykke ser toppen således ud:

  • Reuters Institute for the Study of Journalism – 8,2 mio. dollars
  • Groupe Figaro – 7,5 mio. dollars.
  • Groupe Les Echos – 7,3 mio. dollars.
  • Le Monde – 7 mio. dollars.
  • Handelsbladt – 5 mio. dollars.
  • Poynters Institute – 4,7 mio. dollars.

Se hele listen her

Eller rapporten her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu