Connect with us

Medieøkonomi

Zetland lægger kortene på bordet og beder medlemmerne om hjælp

Medlemmerne skal hjælpe med at skaffe 3.500 nye medlemmer inden for de næste ti måneder. Hvis målet nåes skifter Zetland fokus fra overlevelse til udvikling

Udgivet

den

Foto: International Journalism Festival/Flickr

Hvis hvert tredje af Zetlands godt 10.000 medlemmer kan skaffe et nyt medlem indenfor de kommende 10 måneder, kommer der croissanter på bordet og Zetland kan flytte fokus fra overlevelse til udvikling.

Det er den korte essens af en åben og ærlig artikel som Zetlands direktør Jakob Moll i dag har publiceret på Zetland.

Hvis ikke, det tiltag lykkes, kommer der til at skulle ske noget andet. Hvad det kan være, røber Jakob Moll ikke – formentlig bruges alle kræfter på plan A – men at lade sig opsluge af et andet mediehus, kunne være et scenarium, skriver han.

Sagen er nemlig, at Zetland hver måned bliver cirka 350.000 kroner fattigere. Og når tidsperspektivet på 10 måneder nævnes, må det forstås som, at kassen er tom til den tid, hvis ikke der sker noget.

Zetland gik i luften i marts 2016 og siden da er medlemmerne strømmet til i en fin vækstkurve, som var størst i 2017, men som også blev positivt påvirket af valget her i 2019, hvor hele 1.348 nye medlemmer kom ombord.

Det betyder, at der p.t. er 10.500 betalende medlemmer. For at komme i balance skal antallet op på 14.000 medlemmer.

Zetland har tidligere holdt skindet på næsen ved at få tilført ekstra kapital fra investorer, men ifølge chefredaktør Lea Korsgaard, er det ikke en metode, de vil gentage.

”Vi er nu et sted, hvor det ikke giver mening at købe sig tid på den måde igen. Så nu har vi sat os for, at nu skal det ligesom briste eller bære,” siger Lea Korsgaard til Journalisten.

I samme artikel nuancerer hun dog citatet:

”Ikke briste i den forstand, at vi ser et scenarie for os, hvor Zetland skulle lukke og slukke. Det er slet ikke der, hvor vi er. Men om vi kan fortsætte i den nuværende form.”

Der lægges dog ikke skjul på alvoren hos hverken Jakob Moll eller Lea Korsgaard og ingen – heller ikke medarbejderne på den 25 personer store redaktion – efterlades med tvivl om, at noget skal ske.

Men for at undgå plan B eller C rækker Zetland nu istedet ud til deres medlemmer og appellerer om hjælp. Hvis hver tredje medlem kan overtale en ven, tante eller kollega til at melde sig ind i klubben, kan Zetland nå de famøse 14.000 medlemmer.

For at gøre projektet let, kan de nye medlemmer selv bestemme, hvad de vil betale for den første måneds medlemsskab. Derefter fortsætter det til normal pris på 129 kroner om måneden.

Læs Zetlands overlevelsesstrategi her

Læs også