Connect with us

Medieøkonomi

Zetland lægger kortene på bordet og beder medlemmerne om hjælp

Medlemmerne skal hjælpe med at skaffe 3.500 nye medlemmer inden for de næste ti måneder. Hvis målet nåes skifter Zetland fokus fra overlevelse til udvikling

Udgivet

den

Foto: International Journalism Festival/Flickr

Hvis hvert tredje af Zetlands godt 10.000 medlemmer kan skaffe et nyt medlem indenfor de kommende 10 måneder, kommer der croissanter på bordet og Zetland kan flytte fokus fra overlevelse til udvikling.

Det er den korte essens af en åben og ærlig artikel som Zetlands direktør Jakob Moll i dag har publiceret på Zetland.

Hvis ikke, det tiltag lykkes, kommer der til at skulle ske noget andet. Hvad det kan være, røber Jakob Moll ikke – formentlig bruges alle kræfter på plan A – men at lade sig opsluge af et andet mediehus, kunne være et scenarium, skriver han.

Sagen er nemlig, at Zetland hver måned bliver cirka 350.000 kroner fattigere. Og når tidsperspektivet på 10 måneder nævnes, må det forstås som, at kassen er tom til den tid, hvis ikke der sker noget.

Zetland gik i luften i marts 2016 og siden da er medlemmerne strømmet til i en fin vækstkurve, som var størst i 2017, men som også blev positivt påvirket af valget her i 2019, hvor hele 1.348 nye medlemmer kom ombord.

Det betyder, at der p.t. er 10.500 betalende medlemmer. For at komme i balance skal antallet op på 14.000 medlemmer.

Zetland har tidligere holdt skindet på næsen ved at få tilført ekstra kapital fra investorer, men ifølge chefredaktør Lea Korsgaard, er det ikke en metode, de vil gentage.

”Vi er nu et sted, hvor det ikke giver mening at købe sig tid på den måde igen. Så nu har vi sat os for, at nu skal det ligesom briste eller bære,” siger Lea Korsgaard til Journalisten.

I samme artikel nuancerer hun dog citatet:

”Ikke briste i den forstand, at vi ser et scenarie for os, hvor Zetland skulle lukke og slukke. Det er slet ikke der, hvor vi er. Men om vi kan fortsætte i den nuværende form.”

Der lægges dog ikke skjul på alvoren hos hverken Jakob Moll eller Lea Korsgaard og ingen – heller ikke medarbejderne på den 25 personer store redaktion – efterlades med tvivl om, at noget skal ske.

Men for at undgå plan B eller C rækker Zetland nu istedet ud til deres medlemmer og appellerer om hjælp. Hvis hver tredje medlem kan overtale en ven, tante eller kollega til at melde sig ind i klubben, kan Zetland nå de famøse 14.000 medlemmer.

For at gøre projektet let, kan de nye medlemmer selv bestemme, hvad de vil betale for den første måneds medlemsskab. Derefter fortsætter det til normal pris på 129 kroner om måneden.

Læs Zetlands overlevelsesstrategi her

Medieøkonomi

Efter tre års forarbejde lanceres adblocker som medierne tjener på

Scroll giver medierne 40 procent større indtjening end fra annoncer og brugerne slipper for annoncer og langsomme sites

Udgivet

den

Efter tre års forarbejde lanceres adblocker som medierne tjener på

For fem dollars om måneden slipper nyhedsbrugerne for reklamer og langsomme nyhedssider. Og medierne bliver betalt cirka 40 procent mere end de mister ved tabte annonceindtægter.

Lyder det for godt til at være sandt? Måske, måske ikke.

Men fra i dag, er tjenesten Scroll, der leverer varen, endelig i luften efter mere end tre års forberedelser. Og ifølge Scroll har over 300 nyhedssites tilsluttet sig ordningen og giver dermed Scrolls kunder journalistik uden reklamer.

Blandt medierne er USA Today, Buzzfeed, Business Insider, The Atlantic, Slate, Salon, Vox, The Verge, Gizmodo og Philadelphia Inquirer.

Demonstrationsvideo af brugeroplevelsen med Scroll

Bag Scroll står Chartbeats tidligere CEO og stifter Tony Haile og netop hans person har gjort, at projektet er blevet fulgt med stor interesse i den lange udviklingfase.

Oprindeligt ønskede Tony Haile at lancere en slags Spotify for news, men i de seneste to år er alle kræfterne blevet lagt i at skabe en service, der forbedrer nyhedsbrugernes oplevelse på tværs af alle de medier, de i forvejen besøger.

Når en Scroll-bruger besøger et af sine foretrukne medier, som er med i Scroll-ordningen, fanger en javascript-kode, at det er en Scroll-bruger og fjerner derfor annoncerne. Det gør samtidig sitet lettere og vil ifølge Scroll i gennemsnit loade dobbelt så hurtigt, som hvis det havde været med annoncer.

Når måneden er gået, tæller Scroll brugernes aktivitet op og fordeler penge til de medier, som brugerne har besøgt. Fordelingen afgøres efter tidsforbrug og loyalitet til de enkelte medier. Præcis, hvad det sidste betyder, står lidt uklart, men mon ikke det handler om, at medier, som en bruger ofte besøger, får en lidt højere betaling.

Ifølge Scroll giver ordningen flere penge til medierne end, hvis de havde vist annoncer.

Scrolls regnestykke ser således ud:

Adblocker

Annoncer

Scroll

0 $

0,011 $

0,016 $

Altså 40 procent flere penge til mediet end hvis de havde vist annoncer.

Det springende punkt er naturligvis om Scroll kan lokke nok nyhedsbrugere til at betale 5 dollars om måneden.

Styrken ved Scroll er, at den virker på alle platforme og at brugerne ikke bliver mødt af vrede anti adblocker reaktioner fra medierne. Dertil kommer hurtigere loading og mindre tracking.

Set fra mediernes side ligner Scroll et spændende bud på en måde at tjene penge på de brugere, som formentlig alligevel ville have besøgt deres sites med en adblocker.

Medietrends har fulgt udviklingsarbejdet med Scroll igennem årene. Læs flere artikler her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu