Connect with us

Medieøkonomi

Zetland lægger kortene på bordet og beder medlemmerne om hjælp

Medlemmerne skal hjælpe med at skaffe 3.500 nye medlemmer inden for de næste ti måneder. Hvis målet nåes skifter Zetland fokus fra overlevelse til udvikling

Udgivet

den

Foto: International Journalism Festival/Flickr

Hvis hvert tredje af Zetlands godt 10.000 medlemmer kan skaffe et nyt medlem indenfor de kommende 10 måneder, kommer der croissanter på bordet og Zetland kan flytte fokus fra overlevelse til udvikling.

Det er den korte essens af en åben og ærlig artikel som Zetlands direktør Jakob Moll i dag har publiceret på Zetland.

Hvis ikke, det tiltag lykkes, kommer der til at skulle ske noget andet. Hvad det kan være, røber Jakob Moll ikke – formentlig bruges alle kræfter på plan A – men at lade sig opsluge af et andet mediehus, kunne være et scenarium, skriver han.

Sagen er nemlig, at Zetland hver måned bliver cirka 350.000 kroner fattigere. Og når tidsperspektivet på 10 måneder nævnes, må det forstås som, at kassen er tom til den tid, hvis ikke der sker noget.

Zetland gik i luften i marts 2016 og siden da er medlemmerne strømmet til i en fin vækstkurve, som var størst i 2017, men som også blev positivt påvirket af valget her i 2019, hvor hele 1.348 nye medlemmer kom ombord.

Det betyder, at der p.t. er 10.500 betalende medlemmer. For at komme i balance skal antallet op på 14.000 medlemmer.

Zetland har tidligere holdt skindet på næsen ved at få tilført ekstra kapital fra investorer, men ifølge chefredaktør Lea Korsgaard, er det ikke en metode, de vil gentage.

”Vi er nu et sted, hvor det ikke giver mening at købe sig tid på den måde igen. Så nu har vi sat os for, at nu skal det ligesom briste eller bære,” siger Lea Korsgaard til Journalisten.

I samme artikel nuancerer hun dog citatet:

”Ikke briste i den forstand, at vi ser et scenarie for os, hvor Zetland skulle lukke og slukke. Det er slet ikke der, hvor vi er. Men om vi kan fortsætte i den nuværende form.”

Der lægges dog ikke skjul på alvoren hos hverken Jakob Moll eller Lea Korsgaard og ingen – heller ikke medarbejderne på den 25 personer store redaktion – efterlades med tvivl om, at noget skal ske.

Men for at undgå plan B eller C rækker Zetland nu istedet ud til deres medlemmer og appellerer om hjælp. Hvis hver tredje medlem kan overtale en ven, tante eller kollega til at melde sig ind i klubben, kan Zetland nå de famøse 14.000 medlemmer.

For at gøre projektet let, kan de nye medlemmer selv bestemme, hvad de vil betale for den første måneds medlemsskab. Derefter fortsætter det til normal pris på 129 kroner om måneden.

Læs Zetlands overlevelsesstrategi her

Medieøkonomi

Bertelsen og Brügger afløser Berlingske i Radio24syvs ejerkreds

Den nye ejerkreds vil ansøge om DAB-sendetilladelsen. Samtidig er nuværende direktør Jørgen Ramskov udset til at blive bestyrelsesformand, hvis sendetilladelsen vindes.

Udgivet

den

Bertelsen og Brügger afløser Berlingske i Radio24syvs ejerkreds

Når Radio24syvs ansøgning til den nye DAB-sendetilladelse på fredag lander på bordet hos Slots- og Kulturstyrelsen, vil den alene være underskrevet PeopleGroup. Dermed ophæves det fælles ejerskab, som Berlingske Medie i otte år har været en del af.

Til gengæld indtræder de to nuværende programchefer Mads Brügger og Mikael Bertelsen i ejerkredsen.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Radio 24Syv. Der er ingen oplysninger om, hvorvidt og eventuelt hvor meget, kapital, Bertelsen og Brügger skyder ind i selskabet.

Direktør i PeopleGroup og formentlig kommende direktør for Radio 24Syv, hvis de vinder sendetilladelsen, Jakob Kvist, oplyser, at ændringerne i ejerkredsen er for “at samle alle radioens kræfter i eet hus og opnå en større behændighed og manøvredygtighed, både i det daglige og generelt i forhold til det nye fokus, som radioen står overfor.”

“Vi har været utroligt glade for samarbejdet med Berlingske Media igennem de første otte år. Men nu er radioen klar til at stå på egne ben med en inhouse ejerkreds, som også inddrager dens kreative kræfter” siger Jakob Kvist om inddragelsen af Brügger og Bertelsen i ejerkredsen.

“Det er helt i husets ånd at gøre det således. I PeopleGroup er der tradition for kreative ledelser og selvstændighed i ejerskabet, og for os er det en helt naturlig proces nu at fokusere 100 procent på en agil ledelse, hvor alle har fingrene godt nede i bolledejen” fortsætter Jakob Kvist.

Opsplitningen med Berlingske Media er foregået udramatisk og i en god tone, og selskabets direktør, Anders Krab-Johansen ønsker fortsat kun det bedste for radioen.

“Vi har været fødselshjælpere til en ny radiostation på det danske marked, som har overrasket de fleste. Samarbejdet har foregået upåklageligt. Vi respekterer, at de ledende kræfter på stationen foretrækker at drive projektet videre selv” udtaler han.

Ifølge sendetilladelsen skal den kommende DAB-radio drives som et public service-projekt uden mulighed for at udnytte eller forfølge kommercielle interesser. Eventuelle yderligere indtægter i forbindelse med driften skal alle gå tilbage til programvirksomheden.

Hvis det lykkes for Radio24syv at genvinde sendetilladelsen, er den nuværende direktør, Jørgen Ramskov, udset til at indtræde som kommende bestyrelsesformand.

Udbuddet afgøres senest den 22 oktober, når Radio/TV-nævnets afgørelse foreligger.

Jørgen Ramskov vil som det fremgår af denne Twittertråd ikke oplyse, hvor stor en ejerandel de to programchefer overtager. Men baglæns regnestykker peger i retning, af at det samlede ejerindskud er 10 millioner kroner.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu