Connect with us

Medieøkonomi

Zetland lægger kortene på bordet og beder medlemmerne om hjælp

Medlemmerne skal hjælpe med at skaffe 3.500 nye medlemmer inden for de næste ti måneder. Hvis målet nåes skifter Zetland fokus fra overlevelse til udvikling

Udgivet

den

Foto: International Journalism Festival/Flickr

Hvis hvert tredje af Zetlands godt 10.000 medlemmer kan skaffe et nyt medlem indenfor de kommende 10 måneder, kommer der croissanter på bordet og Zetland kan flytte fokus fra overlevelse til udvikling.

Det er den korte essens af en åben og ærlig artikel som Zetlands direktør Jakob Moll i dag har publiceret på Zetland.

Hvis ikke, det tiltag lykkes, kommer der til at skulle ske noget andet. Hvad det kan være, røber Jakob Moll ikke – formentlig bruges alle kræfter på plan A – men at lade sig opsluge af et andet mediehus, kunne være et scenarium, skriver han.

Sagen er nemlig, at Zetland hver måned bliver cirka 350.000 kroner fattigere. Og når tidsperspektivet på 10 måneder nævnes, må det forstås som, at kassen er tom til den tid, hvis ikke der sker noget.

Zetland gik i luften i marts 2016 og siden da er medlemmerne strømmet til i en fin vækstkurve, som var størst i 2017, men som også blev positivt påvirket af valget her i 2019, hvor hele 1.348 nye medlemmer kom ombord.

Det betyder, at der p.t. er 10.500 betalende medlemmer. For at komme i balance skal antallet op på 14.000 medlemmer.

Zetland har tidligere holdt skindet på næsen ved at få tilført ekstra kapital fra investorer, men ifølge chefredaktør Lea Korsgaard, er det ikke en metode, de vil gentage.

”Vi er nu et sted, hvor det ikke giver mening at købe sig tid på den måde igen. Så nu har vi sat os for, at nu skal det ligesom briste eller bære,” siger Lea Korsgaard til Journalisten.

I samme artikel nuancerer hun dog citatet:

”Ikke briste i den forstand, at vi ser et scenarie for os, hvor Zetland skulle lukke og slukke. Det er slet ikke der, hvor vi er. Men om vi kan fortsætte i den nuværende form.”

Der lægges dog ikke skjul på alvoren hos hverken Jakob Moll eller Lea Korsgaard og ingen – heller ikke medarbejderne på den 25 personer store redaktion – efterlades med tvivl om, at noget skal ske.

Men for at undgå plan B eller C rækker Zetland nu istedet ud til deres medlemmer og appellerer om hjælp. Hvis hver tredje medlem kan overtale en ven, tante eller kollega til at melde sig ind i klubben, kan Zetland nå de famøse 14.000 medlemmer.

For at gøre projektet let, kan de nye medlemmer selv bestemme, hvad de vil betale for den første måneds medlemsskab. Derefter fortsætter det til normal pris på 129 kroner om måneden.

Læs Zetlands overlevelsesstrategi her

Medieøkonomi

Information sælges nu i skiver

Dagbladet Information kan nu købes i skiver af dem, der er særligt interesserede i klimajournalistik og som ikke ønsker hele avisen

Udgivet

den

Dagbladet Information sælges nu i skiver til dem, der er særligt interesserede i klimajournalistik og som ikke ønsker hele avisen

Dagbladet Information introducerer nu en nytænkende abonnementsmodel, hvor læsere med særlig interesse i journalistik om klima kan nøjes med at købe abonnement på netop det stofområde.

I modsætning til det fulde abonnement på digital adgang til hele Information.dk, som koster 210 kroner om måneden, slipper klimaabonnenterne med 70 kroner månedligt.

For den pris får de nye abonnenter fuld adgang til alle artikler om klima samt et nyhedsbrev hver fredag.

Ideen om at ompakke avisens indhold og sælge det i nye bundter er født ud af et projekt om nye fleksible abonnementsmodeller, som Information for halvandet år siden fik 3,4 millioner kroner i støtte til at udvikle fra Google Digital News Initiative.

Informations administrerende direktør Stine Carsten Kendal:

“Vi starter med vores klimastof, for Information er jo Danmarks originale klimaavis og har dækket området i mange år. Det er herligt, at så mange andre medier nu er med på, at det er et af de vigtigste stofområder overhovedet. Vi vil gerne give flere adgang til klimastoffet i Information, og derfor afprøver vi nu abonnementet på klimapakken, der til studenterpris kan fås for 35 kroner om måneden og 70 for de voksne,” siger Stine Carsten Kendal.

Da Information modtog støtten fra Google i december 2017 udtalte udviklingsdirektør Rasmus Øhlenschlæger Madsen til Journalisten.dk:

“Vi vil gerne prøve af, om vi kan supplere de eksisterende abonnementsmuligheder med muligheden for at købe eller delabonnere på digitale indholdspakker baseret på interesser. Og det, vi skal bruge pengene fra Google til, er at lave det tekniske setup, platformen, for det,” siger han og uddyber:

“Vi skal finde ud af, hvordan vi kan segmentere og automatisere så meget som muligt af den proces. Det bliver et setup, hvor vi siger: “Det indhold, vi laver i forvejen, vil vi gerne bruge flere gange og præsentere for flere forskellige mennesker.”  

Ifølge Stine Carsten Kendal er klimaabonnementet blot et af flere kommende eksperimenter.

“Vi tror, at vi skal prøve nogle flere ting af i de kommende år for at få journalistik ud til flere grupper, og vi er også klar til at lukke noget igen, hvis det ikke fungerer.”

Du kan læse mere om det på Information.dk

Læs resten af artiklen

Nye job

Brief

Roskildeborgmester Joy Mogensen er ny kulturminister. Mediernes og kulturens nye minister er overraskende blevet Roskildes borgmester Joy Mogensen. Sent torsdag var Kulturministeriets pressefolk endnu så uforberedte, at ministeriets hjemmeside blot henviser til Joy Mogensens Linkedin-profil. Joy Mogensen er gravid og forventes at tage barselsorlov, når hun nedkommer til oktober – DR

Chrome-ændringer spænder ben for betalingsvægge. Medier, der som fx New York Times, har en metered betalingsvæg, hvor brugerne har adgang til xx gratis artikler før de møder betalingsvæggen, får problemer efter sommerferien. Medierne lægger nemlig cookies på brugernes browser for at tælle, hvor mange gratis artikler, de har fået og hvis brugerne ”gemmer” sig bag incognito-søgning, har medierne hidtil kunne vælge at blokere dem. Men nye ændringer gør det umuligt for medierne at afklare om brugerne er i incognito-mode – Digiday

Facebookchef forklarer af de ikke lytter på dine samtaler. De fleste brugere af Facebook og Instagram har oplevet at få annoncer vist, der er relaterede til emner, de lige har talt om, men ikke søgt på. Facebook afviser konsekvent, at de sniglytter til vores samtaler, men det tror CBS-værten Gayle King ikke på. Hør hendes interview med Instagrams CEO og hans forklaring – CBS

Dine Facebookopslag afslører dit helbred. Forskere fra University of Pennsylvania hævder at de kan forudse 21 forskellige sygdomme, ved at analysere vores opslag på Facebook. Forskerne har gennemgået opslag fra 999 patienter og er nået frem til at, de især har held med at genkende Facebookbrugere med diabet, angst, depression og psykoser – Journals.plos.org

Hvordan nævnes medierne i den nye regeringsaftale? Partierne bag den 18 sider lange aftale, der skal indramme det politiske arbejde for den kommende S-regering, nævner medierne i sammenhæng med at højne den generelle tillid fra befolkningen. Samt et ønske om at genforhandle medieaftalen. Partierne skriver, at demokratiet skal styrkes ved blandt andet:

Styrke dansk public service. Efter folketingsvalget er der ikke længere flertal bag medieaftalen. Regeringen vil gøre status på implementeringen af aftalen og på den baggrund indbyde til politiske drøftelser med det mål at styrke dansk public service og blandt andet tage initiativ til, at streamingtjenester bidrager mere til danskproduceret indhold – Altinget.dk

Vinderne af Anders Bording-priserne kåret. Danske Mediers hæderspriser til specialmedier er nu uddelt. Fagbladet 3F fik tildelt Journalistprisen, mens Kristeligt Dagblads nichemedie, Kirke.dk, blev hædret med Medieprisen. Endelig blev der uddelt en særpris til tidligere journalistisk direktør i Danske Medier Christian Kierkegaard – Danske Medier.

1500 medier blev snydt af historie om norsk ø. Øen Sommarøy i det nordlige Norge har besluttet at droppe tid og alle ure. Det fremgik af en pressemeddelse, der for nylig blev sendt i omløb og som har fået 1479 medier verden over til at skrive artikler om den usædvanlige beslutning. Men det hele er et stunt sat i verden for at lokke flere turister til Nordnorge – NRK.no

Andre læser lige nu