Connect with us

Data

Frank Hvam vælter valgkampen på Facebook

På under et døgn er Frank Hvams valgvideo blevet valgkampens ubestridte mest virale opslag med mere end dobbelt så stort engagement som det næst mest populære opslag

Udgivet

den

På under et døgn er Frank Hvam valgvideo blevet valgkampens ubestridte mest virale opslag med flere end dobbelt så stort engagement som det næst mest populære opslag
Foto: Screendump fra Frank Hvams Facebookopslag

Mandag klokken 11.53 spillede komikeren Frank Hvam sig ind i valgkampen med et kæmpe viralt brag.

På under et døgn har hans video med opfordring til at stemme til Europa Parlaments-valget fejet alle andre Facebook-opslag fra partier og partiledere til side og indtaget førstepladsen, som det mest likede, delte og kommenterede opslag.

Efter knap 22 timer er Hvams video nået op på over 37.000 interaktioner og delingerne fortsætter med uformindsket styrke. P.t. er videoen set knap 800.000 gange.

Frank Hvams Favebookopslag dokumenterer også, at humor virker i politik. Af de knap 6.000 personer, der har givet en reaction på opslaget er hele 82 procent HaHa.

De mange interaktioner på opslaget fordeler sig med:

  • 16.423 likes.
  • 3.593 kommentarer
  • 11.374 delinger
  • 5.740 reactions (haha, love, angry m.v.)

Se Frank Hvams opfordring til at stemme til Europa Parlamentsvalget her:

Data

Top 25: Virallisten november

BT har de mest virale artikler, men Ekstra BLadet er mere flittig på de sociale medier og opnår samlet størst engagement i november

Udgivet

den

Top 25: Virallisten november

November måneds mest virale artikler fra danske medier er lidt af en blandet landhandel. Hverken temaer eller afsendermedier viser noget tydeligt mønster.

Det viser Medietrends virale barometer, der hver måned måler, hvilke medier, der skaber størst engagement på tværs af Facebook, Twitter, Linkedin og Pinterest.

Opgørelsen foretages med data, der leveres af Storyboard.news.

Ser man på mediernes samlede resultater, byder november heller ikke på overraskelser. TV2 ligger som så ofte før i top og lige efter kommer DR.

En observation er dog, at selvom BT typisk har flere virale artikler end Ekstra Bladet, så kommer Ekstra Bladet alligevel ud med en samlet højere score.

En supplerende analyse fra CrowdTangle, der kun viser resultater fra Facebook, peger på, at Ekstra Bladets højere resultat skyldes, at Ekstra Bladet dagligt fodrer Facebook med 34 opslag i forhold til BTs 27.

Ligeledes opnår Ekstra Bladet også et generelt højere engagement på hvert eneste opslag. Deres såkaldte interaction rate er 0.14% imod BTs 0,11%.

CrowdTangles opgørelse dækker dog kun over de opslag medierne selv har slået op. Storyboard tracker alle artikler, medierne har publiceret – uanset om det er mediet selv eller andre, der har delt dem på de sociale medier.

Se Virallisten for andre måneder

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu