Connect with us

Data

Frank Hvam vælter valgkampen på Facebook

På under et døgn er Frank Hvams valgvideo blevet valgkampens ubestridte mest virale opslag med mere end dobbelt så stort engagement som det næst mest populære opslag

Udgivet

den

På under et døgn er Frank Hvam valgvideo blevet valgkampens ubestridte mest virale opslag med flere end dobbelt så stort engagement som det næst mest populære opslag
Foto: Screendump fra Frank Hvams Facebookopslag

Mandag klokken 11.53 spillede komikeren Frank Hvam sig ind i valgkampen med et kæmpe viralt brag.

På under et døgn har hans video med opfordring til at stemme til Europa Parlaments-valget fejet alle andre Facebook-opslag fra partier og partiledere til side og indtaget førstepladsen, som det mest likede, delte og kommenterede opslag.

Efter knap 22 timer er Hvams video nået op på over 37.000 interaktioner og delingerne fortsætter med uformindsket styrke. P.t. er videoen set knap 800.000 gange.

Frank Hvams Favebookopslag dokumenterer også, at humor virker i politik. Af de knap 6.000 personer, der har givet en reaction på opslaget er hele 82 procent HaHa.

De mange interaktioner på opslaget fordeler sig med:

  • 16.423 likes.
  • 3.593 kommentarer
  • 11.374 delinger
  • 5.740 reactions (haha, love, angry m.v.)

Se Frank Hvams opfordring til at stemme til Europa Parlamentsvalget her:

Data

De mest virale opslag på Folkemødet

Medietrends kortlægger hver dag alle opslag på Facebook, Twitter og Instagram fra Folkemødet. Find ranglisten her

Udgivet

den

Foto: Joshua Tree

Under Folkemødet bliver der skrevet tusindvis af opslag på Facebook og Twitter og Medietrends har hver dag tracket og rangeret dem alle.

Her er top 5 for Folkemødets lørdag til søndag formiddag og længere nede finde du de samlede opgørelser for alle opslag på Twitter og Facebook under Folkemødet 2019:

Facebook

(Twitter følger længere nede)

1

2

3

4

5


I denne tabel kan du se alle, der har lavet opslag om Folkemødet fra onsdag til og med søndag formiddag.

Opslagene rangeres efter flest interaktioner (Likes, delinger og kommentarer).

Twitter

1

2

3

4

5


Her er en oversigt over alle der har tweetet under hashtag #fmdk onsdag til søndag

Læs resten af artiklen

Nye job

Brief

Google tjener 31 mia. kr på mediene. Det anslår News Media Alliance i en analyse, som dårligt nåede at blive publiceret, før den blev kritiseret af blandt andet Google og faktisk også flere medier. Mens Google kalder regnestykket noget, der kunne være på bagsiden af en kuvert, betegner fx Slate det som ”flimsy” – News Media Alliance.

Mikrobetalingspioner stopper mikrobetaling. Den hollandske nyhedsaggregator Blendle, der har været kendt for at sælge artikler i løsvægt indstiller styksalget. Fremover vil de i stedet satse 100% på deres Spotify for news-model, hvor kunderne betaler et abonnement på 9,99 euro om måneden og så får fri adgang til en lang række artikler fra udvalgte betalingsmedier – NiemanLab

Google opdatering halverer Daily Mails søgetrafik. Den 3. juni gennemførte Google en ordinær opdatering af deres søgealgoritme, og det har foreløbigt kostet dyrt hos Daily Mail, der oplever en halvering af deres søgetrafik. Medietrends har forhørt sig hos flere danske medier, men ingen har oplevet det samme – Pressgazette

Bliv klogere på Facebooks globale valuta i næste uge. Det har kimen til en altomfattende disruption af den digitale verden og en hel del mere, når Facebook lancerer en global kryptovaluta. Hidtil har det været ventet, at det først sker i 2020, men nu står det klart, at Facebook allerede i næste uge vil løfte sløret for deres planer for den kommende valuta kaldet Libra – Techcrunch

Hvad betyder Libra for medierne? Umuligt at svare på. Men ædruelige mennesker spekulerer på, at det kan sætte gang i indholdssalg på Facebook og måske/måske ikke kan det kickstarte mikrobetaling af journalistik – Medietrends

Andre læser lige nu