Connect with us

Data

Sådan klarede 64 medier sig på Facebook i 2018

Langt de fleste danske medier voksede med tusindevis af nye følgere på Facebook i 2018. Men der er stor forskel på evnen til at udnytte dem

Udgivet

den

Opgørelsen er den 7 og den 10. februar 2019 opdateret med yderligere 16 medier.

Selvom Facebook i begyndelsen af 2018 besluttede at give mindre plads til medierne, er det ikke gået helt skidt for de danske medier sidste år.

En opgørelse af 48 store Facebooksider fra forskellige danske medier viser, at næsten alle er vokset i antal følgere. Og at Facebook fortsat er en væsentlig kilde til opmærksomhed.

Således har de 48 sider i løbet af året skovlet hele 902.000 interaktioner ind i gennemsnit – det er likes, delinger og kommentarer.

Det høje gennemsnitstal er dog især båret frem af et par solide håndfulde sider med mange millioner interaktioner.

For at kunne sammenligne de 48 sider med hinanden er den såkaldte interaction rate udregnet. Det tal renser for Facebooksidens størrelse og gør det muligt at sammenlige effekten hos store og små Facebooksider.

En tidligere analyse fra Medietrends viser, at interaktionerne begyndte at komme tilbage til danske medier i oktober og fortsatte med at stige året ud.

Læs: Facebook giver atter medvind til medierne

Foto: Pixabay

Data

#dkmedier i 2018

Fik du sat dit præg på #dkmedier i 2018? Se, hvor meget du fylder i debatten om medier og journalistik

Udgivet

den

En væsentlig del af debatten om medier og journalistik foregår på Twitter-hashtagget #dkmedier.

I hele 2018 blev der skrevet næsten 39.000 tweets og fordelt flere end 422.000 likes og retweets.

De mange tweets blev skrevet af i alt 1819 Twitterprofiler. Fordelingen af likes og retweets er dog ekstrem skæv. Således står de 100 bedst placerede Twittere for hele 63 procent af de mange interaktioner. Ser man kun på de 10 øverste twittere står de for 21 procent af den samlede aktivitet (likes + reaktioner) på #dkmedier.

Data er udtrukket ved hjælp af CrowdTangle.

Se også: 10 største tweets på #dkmedier i 2018

CrowdTangle tracker over 900.000 Twitterprofiler. Alligevel kan det godt være, at du kan finde enkelte huller i denne opgørelse. Hvis du mener, du eller andre burde være med, så skriv til jan@medietrends.dk

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu