Connect with us

Data

Sådan klarede 64 medier sig på Facebook i 2018

Langt de fleste danske medier voksede med tusindevis af nye følgere på Facebook i 2018. Men der er stor forskel på evnen til at udnytte dem

Udgivet

den

Opgørelsen er den 7 og den 10. februar 2019 opdateret med yderligere 16 medier.

Selvom Facebook i begyndelsen af 2018 besluttede at give mindre plads til medierne, er det ikke gået helt skidt for de danske medier sidste år.

En opgørelse af 48 store Facebooksider fra forskellige danske medier viser, at næsten alle er vokset i antal følgere. Og at Facebook fortsat er en væsentlig kilde til opmærksomhed.

Således har de 48 sider i løbet af året skovlet hele 902.000 interaktioner ind i gennemsnit – det er likes, delinger og kommentarer.

Det høje gennemsnitstal er dog især båret frem af et par solide håndfulde sider med mange millioner interaktioner.

For at kunne sammenligne de 48 sider med hinanden er den såkaldte interaction rate udregnet. Det tal renser for Facebooksidens størrelse og gør det muligt at sammenlige effekten hos store og små Facebooksider.

En tidligere analyse fra Medietrends viser, at interaktionerne begyndte at komme tilbage til danske medier i oktober og fortsatte med at stige året ud.

Læs: Facebook giver atter medvind til medierne

Foto: Pixabay

Data

Så meget fodrer medierne Facebook, Twitter og Instagram

Kortlægning viser, at disse 10 landsdækkende og 10 regionale danske medier dagligt slår flere end 500 opslag op på Facebook, Instagram og Twitter

Udgivet

den

Foto: Alan O'Rourke/Flickr

Det er klogt at være samme sted som brugerne og hvis de er på Facebook, Twitter og Instagram er der gode argumenter for, at medierne også er der.

Men som alle ved, er de sociale medier nogle dræbende farlige venner som hurtigt tager magten og suger kræfterne ud af medierne og deres mulighed for at bygge deres egne platforme.

Derfor skal samspillet med de sociale medier håndteres klogt og varsomt. Det er de fleste enige om og det er tilsyneladende også baggrunden for, at Danske Medier snart afholder et gå-hjem-møde under overskriften Bliv uafhængig af sociale medier

Medietrends har intet med mødet at gøre, men leverer gerne de fakta, som debatten bør foregå på.

Derfor er samtlige opslag for årets tre første måneder for 20 store og mindre danske medier blevet analyseret.

Til sammen slår de 566 opslag op i døgnet på Facebook, Instagram og Twitter.

Mange af disse 20 medier har mange flere profiler, end der er talt med her.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu