Connect with us

Data

Sådan klarede 64 medier sig på Facebook i 2018

Langt de fleste danske medier voksede med tusindevis af nye følgere på Facebook i 2018. Men der er stor forskel på evnen til at udnytte dem

Udgivet

den

Opgørelsen er den 7 og den 10. februar 2019 opdateret med yderligere 16 medier.

Selvom Facebook i begyndelsen af 2018 besluttede at give mindre plads til medierne, er det ikke gået helt skidt for de danske medier sidste år.

En opgørelse af 48 store Facebooksider fra forskellige danske medier viser, at næsten alle er vokset i antal følgere. Og at Facebook fortsat er en væsentlig kilde til opmærksomhed.

Således har de 48 sider i løbet af året skovlet hele 902.000 interaktioner ind i gennemsnit – det er likes, delinger og kommentarer.

Det høje gennemsnitstal er dog især båret frem af et par solide håndfulde sider med mange millioner interaktioner.

For at kunne sammenligne de 48 sider med hinanden er den såkaldte interaction rate udregnet. Det tal renser for Facebooksidens størrelse og gør det muligt at sammenlige effekten hos store og små Facebooksider.

En tidligere analyse fra Medietrends viser, at interaktionerne begyndte at komme tilbage til danske medier i oktober og fortsatte med at stige året ud.

Læs: Facebook giver atter medvind til medierne

Foto: Pixabay

Data

Top 50: Virallisten september 2019

Efter at have dykket i nogle måneder er TV2.dk tilbage på førstepladsen som landets mest virale medie

Udgivet

den

Top 50: Mest virale artikler fra danske medier

September var en måned uden virale superhits med flere end 40.000 delinger, likes og kommentarer.

Det viser Medietrends virale barometer, der hver måned måler, hvilke danske medier, der skaber størst engagement på tværs af Facebook, Twitter, Linkedin og Pinterest.

Opgørelsen foretages med data, der leveres af Storyboard.news

Kigger man mediernes samlede bedrifter på de sociale medier i september er der blevet skiftet fem medier ud af top 50 i forhold til juli måned.

Ligeledes er tv2.dk tilbage på første pladsen efter har været distanceret af blandt andet dr.dk i de seneste måneder

Ud ryger:

  • billedbladet.dk
  • helsingordagblad.dk
  • landbrugsavisen.dk
  • seoghoer.dk
  • nostalgi.billedbladet.dk 

Ind kommer:

  • folketidende.dk
  • borsen.dk
  • migogodense.dk
  • mmm.dk
  • madensverden.dk

Sidstnævnte, madensverden.dk, er dog kun på listen fordi de ifølge Storyboard har genpubliceret artikler i september, men er blevet noteret for samtlige interaktioner, artiklerne har modtaget siden de blev udgivet første gang.

Se Virallisten for andre måneder

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu