Connect with us

Data

Sådan klarede 64 medier sig på Facebook i 2018

Langt de fleste danske medier voksede med tusindevis af nye følgere på Facebook i 2018. Men der er stor forskel på evnen til at udnytte dem

Udgivet

den

Opgørelsen er den 7 og den 10. februar 2019 opdateret med yderligere 16 medier.

Selvom Facebook i begyndelsen af 2018 besluttede at give mindre plads til medierne, er det ikke gået helt skidt for de danske medier sidste år.

En opgørelse af 48 store Facebooksider fra forskellige danske medier viser, at næsten alle er vokset i antal følgere. Og at Facebook fortsat er en væsentlig kilde til opmærksomhed.

Således har de 48 sider i løbet af året skovlet hele 902.000 interaktioner ind i gennemsnit – det er likes, delinger og kommentarer.

Det høje gennemsnitstal er dog især båret frem af et par solide håndfulde sider med mange millioner interaktioner.

For at kunne sammenligne de 48 sider med hinanden er den såkaldte interaction rate udregnet. Det tal renser for Facebooksidens størrelse og gør det muligt at sammenlige effekten hos store og små Facebooksider.

En tidligere analyse fra Medietrends viser, at interaktionerne begyndte at komme tilbage til danske medier i oktober og fortsatte med at stige året ud.

Læs: Facebook giver atter medvind til medierne

Foto: Pixabay

Data

Top 25: Virallisten november

BT har de mest virale artikler, men Ekstra BLadet er mere flittig på de sociale medier og opnår samlet størst engagement i november

Udgivet

den

Top 25: Virallisten november

November måneds mest virale artikler fra danske medier er lidt af en blandet landhandel. Hverken temaer eller afsendermedier viser noget tydeligt mønster.

Det viser Medietrends virale barometer, der hver måned måler, hvilke medier, der skaber størst engagement på tværs af Facebook, Twitter, Linkedin og Pinterest.

Opgørelsen foretages med data, der leveres af Storyboard.news.

Ser man på mediernes samlede resultater, byder november heller ikke på overraskelser. TV2 ligger som så ofte før i top og lige efter kommer DR.

En observation er dog, at selvom BT typisk har flere virale artikler end Ekstra Bladet, så kommer Ekstra Bladet alligevel ud med en samlet højere score.

En supplerende analyse fra CrowdTangle, der kun viser resultater fra Facebook, peger på, at Ekstra Bladets højere resultat skyldes, at Ekstra Bladet dagligt fodrer Facebook med 34 opslag i forhold til BTs 27.

Ligeledes opnår Ekstra Bladet også et generelt højere engagement på hvert eneste opslag. Deres såkaldte interaction rate er 0.14% imod BTs 0,11%.

CrowdTangles opgørelse dækker dog kun over de opslag medierne selv har slået op. Storyboard tracker alle artikler, medierne har publiceret – uanset om det er mediet selv eller andre, der har delt dem på de sociale medier.

Se Virallisten for andre måneder

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu