Connect with us

Original

Facebook giver atter medvind til medierne

I flere år har Facebooks algoritme skruet ned for mediernes succes, men nu ser det ud til at vende

Udgivet

den

I hele 2017 og det meste af 2018 har medierne tabt trafik og medvind fra Facebook. Men i årets sidste måneder er udviklingen vendt og danske medier oplever atter venlige skulderklap fra Facebook.

Det viser en analyse af 39 store danske mediers facebooksider, som Medietrends har gennemført.

Ifølge analysen vendte udviklingen allerede i sommers og tog mere fart i løbet af efteråret.

De 39 medier nåede det laveste antal interaktioner på Facebook med knap 2,7 millioner kommentarer, delinger og likes i juni. Men siden er engagementer på Facebook steget måned for måned og var i december steget med mere end 800.000 til godt 3,5 millioner interaktioner.


Samlede antal interaktioner for 39 danske medier fra januar 2018 til nytår 2018/2019. Lilla er videoopslag, som giver færre og færre interaktioner. Mørkegrøn er traditionelle linkopslag. CrowdTangle/Medietrends.dk

At medierne har fået mere feedback på Facebook skyldes ikke, at de har skruet op aktiviteten og har produceret flere opslag end tidligere. Tværtimod, er antallet af opslag henover efteråret faldet med næsten 2.000 om måneden.

Læs også: Medier belønnes for at fedte på Facebook

Men Facebooks algoritme har belønnet med flere likes, kommentarer og delinger end tidligere. Det viser den såkaldte “interaction rate”, der er en måleenhed, der viser hvor meget engagement en Facebookside får i forhold til dens størrelse.

Ifølge CrowdTangle, som alle data til denne artikel er trukket fra, er de 39 mediers interaction rate steget fra 0,2 procent i april og juni til 0,3 i december.


Samlede Interaction rate for 39 danske medier fra januar 2018 til nytår 2018/2019. Interaction rate er et udtryk for engagement i forhold til antal følgere. CrowdTangle/Medietrends.dk

Engagement på Facebook kan ikke oversættes direkte til klik og læsertal. Men der er en dokumentarbar sammenhæng og Medietrends har lavet denne analyse fordi flere medier i den seneste tid har oplyst, at deres trafik fra Facebook er begyndt at stige.

Kigger man tilbage, kan man dog konstatere, at efterårets stigning på ingen måde er stor nok til at generobre det niveau, som Facebook tidligere havde.

Ser man på de samme 39 medier tilbage til januar 2016, kan man konstatere, at det aktuelle engagement fra Facebook, trods stigning, stadig er cirka 30 procent lavere end det laveste niveau siden 2016.

Samlede antal interaktioner for 39 danske medier fra januar 2016 til nytår 2018/2019. Lilla er videoopslag, som giver færre og færre interaktioner. Mørkegrøn er traditionelle linkopslag. CrowdTangle/Medietrends.dk

Den optimale måleenhed for denne artikel ville have været læsertal fra de 39 medier. Men i mangel af det, er engagementet på Facebook den næstbedste målestok.

Tallene i denne analyse viser den samlede udvikling for de 39 medier. Blandt dem er der enkelte medier, der har oplevet den modsatte udvikling. Men en stikprøve blandt 10 helt store medier og 10 lokalmedier, viser, at udviklingen gælder for næsten alle.

Udviklinger lader til at været et internationalt fænomen, viser supplerende datatræk på store medier som New York Times, Le Figaro, Washington Post og Wall Street Journal.

Også de er steget i antal interaktioner hen over efteråret. De amerikanske er dog faldet en smule igen i december. Men ikke til tidligere lave niveau.

Læs også