Connect with us

Original

Facebook giver atter medvind til medierne

I flere år har Facebooks algoritme skruet ned for mediernes succes, men nu ser det ud til at vende

Udgivet

den

I hele 2017 og det meste af 2018 har medierne tabt trafik og medvind fra Facebook. Men i årets sidste måneder er udviklingen vendt og danske medier oplever atter venlige skulderklap fra Facebook.

Det viser en analyse af 39 store danske mediers facebooksider, som Medietrends har gennemført.

Ifølge analysen vendte udviklingen allerede i sommers og tog mere fart i løbet af efteråret.

De 39 medier nåede det laveste antal interaktioner på Facebook med knap 2,7 millioner kommentarer, delinger og likes i juni. Men siden er engagementer på Facebook steget måned for måned og var i december steget med mere end 800.000 til godt 3,5 millioner interaktioner.


Samlede antal interaktioner for 39 danske medier fra januar 2018 til nytår 2018/2019. Lilla er videoopslag, som giver færre og færre interaktioner. Mørkegrøn er traditionelle linkopslag. CrowdTangle/Medietrends.dk

At medierne har fået mere feedback på Facebook skyldes ikke, at de har skruet op aktiviteten og har produceret flere opslag end tidligere. Tværtimod, er antallet af opslag henover efteråret faldet med næsten 2.000 om måneden.

Læs også: Medier belønnes for at fedte på Facebook

Men Facebooks algoritme har belønnet med flere likes, kommentarer og delinger end tidligere. Det viser den såkaldte “interaction rate”, der er en måleenhed, der viser hvor meget engagement en Facebookside får i forhold til dens størrelse.

Ifølge CrowdTangle, som alle data til denne artikel er trukket fra, er de 39 mediers interaction rate steget fra 0,2 procent i april og juni til 0,3 i december.


Samlede Interaction rate for 39 danske medier fra januar 2018 til nytår 2018/2019. Interaction rate er et udtryk for engagement i forhold til antal følgere. CrowdTangle/Medietrends.dk

Engagement på Facebook kan ikke oversættes direkte til klik og læsertal. Men der er en dokumentarbar sammenhæng og Medietrends har lavet denne analyse fordi flere medier i den seneste tid har oplyst, at deres trafik fra Facebook er begyndt at stige.

Kigger man tilbage, kan man dog konstatere, at efterårets stigning på ingen måde er stor nok til at generobre det niveau, som Facebook tidligere havde.

Ser man på de samme 39 medier tilbage til januar 2016, kan man konstatere, at det aktuelle engagement fra Facebook, trods stigning, stadig er cirka 30 procent lavere end det laveste niveau siden 2016.

Samlede antal interaktioner for 39 danske medier fra januar 2016 til nytår 2018/2019. Lilla er videoopslag, som giver færre og færre interaktioner. Mørkegrøn er traditionelle linkopslag. CrowdTangle/Medietrends.dk

Den optimale måleenhed for denne artikel ville have været læsertal fra de 39 medier. Men i mangel af det, er engagementet på Facebook den næstbedste målestok.

Tallene i denne analyse viser den samlede udvikling for de 39 medier. Blandt dem er der enkelte medier, der har oplevet den modsatte udvikling. Men en stikprøve blandt 10 helt store medier og 10 lokalmedier, viser, at udviklingen gælder for næsten alle.

Udviklinger lader til at været et internationalt fænomen, viser supplerende datatræk på store medier som New York Times, Le Figaro, Washington Post og Wall Street Journal.

Også de er steget i antal interaktioner hen over efteråret. De amerikanske er dog faldet en smule igen i december. Men ikke til tidligere lave niveau.

Original

Fire danske medieprojekter får millioner fra Google

Danske medier og medieprojekter modtager i år et rekord stort beløb fra Googles fond til udvikling af digitale medieprojekter – Google Digital News Initiative.

Udgivet

den

Fire danske medieprojekter får millioner fra Google

Danske medier og medieprojekter modtager i år et rekord stort beløb fra Googles fond til udvikling af digitale medieprojekter – Google Digital News Initiative.

I alt sender Google 7,7 millioner kroner til fordeling mellem fire projekter.

  • Mandag Morgen vil udnytte kunstig intelligens til inddrage læserne i deres journalistik.
  • Jysk Fynske Medier vil personalisere det nyhedsmix, læserne får.
  • Constructive Institute vil udvikle software, der kan afgøre om journalistik er biased
  • Danwatch vil i samarbejde med International Media Support og Indieframe udvikle en platform, der kan hjælpe journalistik fra den 3 verden frem.

Jysk Fynske Medier

Jysk Fynske Medier modtager 2,3 millioner kroner til at udvikle personaliseringsværktøjer, der kan placere mere relevante artikler til netop de læsere, der er interesserede i dem.

Det kan for eksempel være hyperlokale historier, som har meget stor værdi for få læsere, men som ikke skal forstyrre resten af læsergruppen. En del af disse artikler vil i fremtiden blive skrevet af robotter – mest indenfor sport, hushandler og erhverv.

Robotjournalistikken er allerede under udviklingen og Jysk Fynske Medier søger netop nu Danmarks formentlig første robotredaktør.

Umiddelbart lyder Jysk Fynske Mediers projekt en del om den omstilling, som svenske MittMedia har gennemført. Her personaliseres alle artikler på nær de tre øverste, men overfor Medietrends har MittMedia tilkendegivet, at de indenfor et år formentlig vil lade robotterne overtage udvælgelsen af de tre sidste artikler.

MittMedia har i øvrigt stor succes med omstillingen og har fremgang på alle tænkelige parametre. Læs Medietrends tilbundsgående artikel om dem.

Mandag Morgen

Ugebrevet Mandag Morgen modtager en millioner kroner til at udvikle The Engagement Engine. Et projekt der kobler to af tidens store trends i medieverdenen: Brugerinddragelse og intensiv udnyttelse af data.

Ideen er at komme tættere på de mange læsere, der kan og har lyst til at bidrage til MMs journalistik med gode ideer, perspektiver og viden.

”Mandag Morgens læsere er en usædvanligt vidende og engageret gruppe mennesker. Vi opfatter dem som en ressource, og en del af dem kommer allerede i dag fysisk i vores hus til netværk, konferencer, Mandag Morgen Live, workshops eller arrangementer i Mandag Morgens tænketank. Den tætte kontakt vil vi gerne blive meget bedre til at udnytte til at gøre ugebrevet mere relevant og værdifuldt for læserne,” siger Mandag Morgens redaktionschef Tanja Nyrup Madsen.

Kernen i ideen er ikke ny, men ved at bruge kunstig intelligens og maskinlæring til at spotte de relevante læsere, håber Mandag Morgen at kontakten kan blive mere intensiv og gnidningsfri end tidligere set.

Læs mere om projektet hos MM.

Danwatch/IMS/Indieframe

De tre organisationer modtager i alt 4,1 millioner kroner til at udvikle platformen MediaBridge.org, der skal skabe kontakt mellem internationale medier og lokale medier og journalister i verdens oversete områder.

Tanken er, at mediefolk i den tredje verden kan bruge platformen til at pitche ideer, levere dokumentation eller elementer til historier.

Constructive Institute

Instituttet i Aarhus modtager 375.000 kroner til at udvikle The Constructive Mirror, der skal hjælpe med at scanne om historier er biased eller på anden måde indeholder elementer, der er ukonstruktive.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu