Connect with us

Original

Facebook giver atter medvind til medierne

I flere år har Facebooks algoritme skruet ned for mediernes succes, men nu ser det ud til at vende

Udgivet

den

I hele 2017 og det meste af 2018 har medierne tabt trafik og medvind fra Facebook. Men i årets sidste måneder er udviklingen vendt og danske medier oplever atter venlige skulderklap fra Facebook.

Det viser en analyse af 39 store danske mediers facebooksider, som Medietrends har gennemført.

Ifølge analysen vendte udviklingen allerede i sommers og tog mere fart i løbet af efteråret.

De 39 medier nåede det laveste antal interaktioner på Facebook med knap 2,7 millioner kommentarer, delinger og likes i juni. Men siden er engagementer på Facebook steget måned for måned og var i december steget med mere end 800.000 til godt 3,5 millioner interaktioner.


Samlede antal interaktioner for 39 danske medier fra januar 2018 til nytår 2018/2019. Lilla er videoopslag, som giver færre og færre interaktioner. Mørkegrøn er traditionelle linkopslag. CrowdTangle/Medietrends.dk

At medierne har fået mere feedback på Facebook skyldes ikke, at de har skruet op aktiviteten og har produceret flere opslag end tidligere. Tværtimod, er antallet af opslag henover efteråret faldet med næsten 2.000 om måneden.

Læs også: Medier belønnes for at fedte på Facebook

Men Facebooks algoritme har belønnet med flere likes, kommentarer og delinger end tidligere. Det viser den såkaldte “interaction rate”, der er en måleenhed, der viser hvor meget engagement en Facebookside får i forhold til dens størrelse.

Ifølge CrowdTangle, som alle data til denne artikel er trukket fra, er de 39 mediers interaction rate steget fra 0,2 procent i april og juni til 0,3 i december.


Samlede Interaction rate for 39 danske medier fra januar 2018 til nytår 2018/2019. Interaction rate er et udtryk for engagement i forhold til antal følgere. CrowdTangle/Medietrends.dk

Engagement på Facebook kan ikke oversættes direkte til klik og læsertal. Men der er en dokumentarbar sammenhæng og Medietrends har lavet denne analyse fordi flere medier i den seneste tid har oplyst, at deres trafik fra Facebook er begyndt at stige.

Kigger man tilbage, kan man dog konstatere, at efterårets stigning på ingen måde er stor nok til at generobre det niveau, som Facebook tidligere havde.

Ser man på de samme 39 medier tilbage til januar 2016, kan man konstatere, at det aktuelle engagement fra Facebook, trods stigning, stadig er cirka 30 procent lavere end det laveste niveau siden 2016.

Samlede antal interaktioner for 39 danske medier fra januar 2016 til nytår 2018/2019. Lilla er videoopslag, som giver færre og færre interaktioner. Mørkegrøn er traditionelle linkopslag. CrowdTangle/Medietrends.dk

Den optimale måleenhed for denne artikel ville have været læsertal fra de 39 medier. Men i mangel af det, er engagementet på Facebook den næstbedste målestok.

Tallene i denne analyse viser den samlede udvikling for de 39 medier. Blandt dem er der enkelte medier, der har oplevet den modsatte udvikling. Men en stikprøve blandt 10 helt store medier og 10 lokalmedier, viser, at udviklingen gælder for næsten alle.

Udviklinger lader til at været et internationalt fænomen, viser supplerende datatræk på store medier som New York Times, Le Figaro, Washington Post og Wall Street Journal.

Også de er steget i antal interaktioner hen over efteråret. De amerikanske er dog faldet en smule igen i december. Men ikke til tidligere lave niveau.

Original

Mark Zuckerbergs mentor vender ham ryggen

Roger McNamee var en af de første investorer i Facebook og har igennem mange år været mentor for Zuckerberg. Men nu har McNamee fået nok og leverer her et bidende angreb på Facebook.

Udgivet

den

Mark Zuckerbergs mentor vender ham ryggen

62-årige Roger McNamee er ikke hvem som helst. Han var blandt de første til at investere i Facebook, han er blevet fremhævet som en inspirator af Bill Gates, han har skudt mindst en million dollars i Wikimedia, arbejder p.t. sammen med Bono og så har han, ifølge sine egne oplysninger, igennem mange år været mentor for Mark Zuckerberg, Facebooks stifter.

Men mon ikke det forhold er historie nu, hvor Roger McNamee har udgivet bogen Zucked – Waking up to the Facebook catastrophe.

The Times har netop bragt et af kapitlerne, hvor Roger McNamee uddeler giftige tæsk til Zuckerberg og Facebook.

Her er et pluk af saftige citater:

”Jeg holdt af Zuck. Jeg holdt af hans team. Jeg var fan af Facebook og jeg var et af de mennesker, han ville ringe efter, når han stod overfor nye eller udfordrende sager. Det var sjovt for mig at være mentor og Zuck kunne ikke været en bedre elev. Vi talte om sager, der var vigtige for Zuck og hvor jeg havde værdifulde erfaringer. Oftere end sjældent fulgte han mine råd,” skriver Roger Mcnamee og så giver han den ellers gas:

”Zuck har altid troet på, at det at forbinde alverdens mennesker med hinanden er en så vigtig mission, at den retfærdiggør alle nødvendige skridt for at nå målet. Zuck og hans inderkreds er så overbeviste om den ædle mission, at de oftest lytter til kritikken uden at ændre deres adfærd.”

”Deres svar på stort set alle kritikpunkter er at levere mere af det samme, som skabte problemet: mere kunstig intelligens, mere kode, flere kortsigtede løsninger. De gør ikke dette fordi de er dårlige mennesker, men fordi deres succes har forskruet deres realitetssans. De kan slet ikke forestille sig, at deres problemer altid skyldes deres egne designs eller beslutninger.”

”Når de konfronteres med beviser for, at disinformation og fake news fra Facebook har påvirket både Brexit og valget i USA følger de samme opskrift, som de har gjort fra starten: Afvis, forsink, afspor, fordrej. Facebook skal presses hårdt for at komme til plan b, der hedder: Undskyld og lov at gøre det bedre.”

Underløber journalistikken

”Facebooks og andre platformes trussel mod den offentlige sundhed, demokratiet, privatlivet og konkurrencevilkårene er et resultat af deres forretningsmodel og det er derfor den, der er nødt til at blive ændret. Den politiske og sociale magt fra Facebook og andre internet platforme er usund og upassende for et demokrati som vores.”

”Som brugere har vi større magt til at kræve tingene ændret end vi selv tror. Vi kan ændre vores adfærd, skabe politiske bevægelser og vi kan insistere på statslig indblanding, der fremmer human-drevet teknologi som et alternativ til ekstrem teknologi.”  

”Facebook (og Google og Twitter) har underløbet den frie presse fra to retninger. De har eroderet journalistikkens økonomi og overdænget den med disinformation. På Facebook ligner information og disinformation hinanden. Den eneste forskel er, at disinformation skaber større indtægter, så den behandles bedre”.

Facebook koster fattige menneskers livs

”Facebook er en trussel mod de magtesløse overalt på kloden. De har givet gratis internetservice til fattige mennesker i omkring 60 lande. Men prisen har været massiv social disruption. Manglende sprogkundskaber og kulturel forståelse har blændet Facebook i en sådan grad, at de ikke ser, hvordan deres platform udnyttes til at skade forsvarsløse mennesker. Det har for længst skabt dødbringende ofre i Sri Lanka og Myanmar.”

”Google og Facebook er pseudo profitable fordi de ikke betaler for den skade de forvolder”.

”Den amerikanske økonomi har traditionelt været meget mere baseret på iværksættere end nogen anden økonomi. Hvis min hypotese er korrekt, er landet nu i gang med et risikabelt eksperiment, der er afhængig af monopoler, når det kommer til innovation, økonomisk vækst og jobskabelse”

”Økonomipolitisk ser jeg gerne, at markedet får begrænsninger for, hvordan spillere som Facebook, Google og Amazon kan operere. Det ville være en fordel for at økonomien at opløse dem. Et første skridt kunne være at forhindre dem i flere opkøb og i at dele tilskud og data intern i deres organisationer.”

Hele kapitlet kan læses på engelsk her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu