Connect with us

Medieøkonomi

Tre lavthængende abonnementsfrugter fra Wall Street Journal

Det behøver ikke at være rocket science at skaffe nye abonnenter. Nogle gange skal man bare gøre det en smule lettere for de potentielle abonnenter. 

Udgivet

den

Tre lavthængende abonnementsfrugter fra Wall Street Journal

Det behøver ikke at være rocket science at skaffe nye abonnenter. Nogle gange skal man bare gøre det en smule lettere for de potentielle abonnenter.

Det er filosofien i et optimeringsprojekt på Wall Street Journal. Overfor INMA deler projektets leder, Peter Gray, ud af foreløbig tre meget enkle successer:

Fortæl at abonnenterne kan opsige

Rimelig simpelt skulle man mene. Men enhver der overvejer at tegne et abonnement frygter at blive bondefanget og få problemer med at komme ud af aftalen igen. Derfor informerer WSJ tydeligt, at abonnenterne kan opsige lige når de vil. Det har fået abonnementssalget på de konkrete annoncer til at stige med 10 procent.

Skær tilbuddet ud i pap

Når læsere af WSJ ramler ind i betalingsvæggen, bliver de ligesom på andre medier mødt med en “roadblock”, der forhindrer dem i at læse mere og som tilbyder, at de kan tegne et abonnement. Men tidligere var opfordringen alt for kryptisk og indforstået.

Efter WSJ har skåret budskabet ud i pap – Fortsæt med at læse ved at blive medlem” er salget steget 37 procent.

Man kan så indvende, at det tidligere budskab også var usædvanlig indforstået og at langt de flere andre medier er gode til klar kommunikation.

Forbind de løse ender

Størstedelen af WSJs nye læsere konverteres på hjemmesiden på desktop. Desværre er der hul i rejsen fra desktop til appstore, hvor WSJ gerne vil have at de nye læsere downloader deres app. Det er en problemstilling, som alle kender.

Men WSJ har løst det ved at tilbyde at læserne kan indtaste deres mobilnummer og derefter sender avisen et link til mobilen, hvorefter appen kan downloades helt gnidningsfrit. Resultat? 95 procent flere downloads.

One-size-fits-all

Peter Gray understreger, at disse tre staldtricks er one-size-fits-all og argumenterer for, at man ofte kan nå længere ved at skyde ud til alle fremfor at segmentere salgsbudskaberne. Blandt andet udregner han, at en offensiv rettet mod 5 procent af læserne skal have 200 procents succes for at opnå samme bundlinjeresultat som et budskab til alle læsere, der opnår 10 procent succes.

Så vidt jeg kan gennemskue ignorerer han, at segmenteringen jo ikke kun skal rettes mod 5 procent af læserne. Men derimod mod 5+5+5+5 osv.

Læs hans argumentation nederst i denne artikel

Foto: ***Karen/Flickr

Medieøkonomi

Tidsbegrænsede smagsprøver øger salg af svenske aviser

MittMedias 20 aviser har hård betalingsvæg. Men den første time en artikel er publiceret, kan du få lov at læse den. Det øger salget med 20 procent.

Udgivet

den

MittMedias 20 aviser har hård betalingsvæg. Men den første time en artikel er publiceret, kan du få lov at læse den. Det øger salget med 20 procent.
Foto: Toby Bradbury/Flickr

Langt de fleste medier er enige om, at det er nødvendigt at uddele smagsprøver for at lokke potentielle læsere til at betale.

Nogle kører med et mix af gratis indhold og betalt indhold, nogle vælger at uddele et antal gratis artikler om måneden og MittMedia, der udgiver 20 regionale og lokale medier i Sverige, har opfundet deres helt egen model:

I den første time efter en artikel er publiceret er den gratis, men når de 60 minutter er gået, klapper betalingsvæggen i. Den model har vist sig så effektiv, at den har øget salget af abonnementer med hele 20 procent.

Kernen i MittMedias model er, at deres data viser, at sidevisningerne peaker når en artikel er cirka 60 minutter gammel, men at den store strøm af læsere først dukker op i timerne og dagene efter.

Derfor er de 60 minutter, det rigtige sted at lukke betalingsvæggen ned. På den måde sikrer MittMedia, at maksimalt mange får gratis smagsprøver samtidig med at majoriteten af læsere kun får adgang, hvis de betaler.

Ifølge Digiday har de tidsbegrænsede smagsprøver øget salget af abonnementer med 20 procent.

En effektiv sideværdi ved den tidsbegrænsede gratis adgang er, at de virker som triggere til at læse artiklerne. Når man besøger en af deres aviser og ser de grønne provläs, der langsomt, men sikkert tæller ned, får man, hvis man bare har den mindste smule jydsk blod i årene, lyst til at skynde sig at klikke mens tid er.

Tjek selv for eksempel Sundsvalls Tidning

MittMedia er iøvrigt kreative hele vejen igennem salgstragten. Når man klikker på en artikel, der er blevet låst, får man et tilbud om et abonnement til kun en svensk krone for den første måned.

Men de lægger maksimalt pres på ved at tilføje, at tilbuddet kun bliver givet en gang per person. Så det er nu eller aldrig. (tilbuddet kan dog genskabes ved at man sletter sine cookies, men det oplyser MittMedia naturligvis ikke)

MittMedia er interessante på mange andre fronter også. Blandt andet er de first movere i brug af personalisering og robotartikler. Medietrends skrev for nylig en detaljeret beretning om det svenske succesprojekt.

LÆS: Robotter og personalisering får abonnenterne til at holde fast i svenske lokalmedier

Læs resten af artiklen

Nye job

Brief

Jysk Fynske Medier vil lave mere lyd – også selvom de taber FM4. I dag indleverer Jysk Fynske Medier sammen med seks andre mediehuse en ansøgning på over 1.000 sider om at overtage driften af FM4, der i dag drives af Radio24Syv. Men uanset om Jysk Fynske Medier vinder udbudet eller ej, vil mediehuset i fremtiden producere meget mere lyd end idag. Det siger både formand og administrerende direktør – Fyens.dk

Facebook-medstifter foreslår tvangsopdeling. ”Det er 15 år siden, jeg var med til at stifte Facebook på Harvard og jeg har ikke arbejdet i firmaet i ti år. Alligevel føler jeg mig både vred og tynget af ansvar.” Sådan skriver Chris Hughes i et debatindlæg, hvor han opfordrer til, at Instagram og Whatapp skilles fra Facebook ved tvang. Han opfordrer også til at Zuckerberg holdes mere ansvarlig for Facebooks fejltagelser – New York Times

Journalisten får ny hjemmeside. Fagbladet Journalisten lancerede onsdag eftermiddag en ny hjemmeside, der er baseret på cards ligesom for eksempel politiken.dk – Journalisten.dk

Quartz bygger betalingsmur. Qz.com har siden sin lancering været gratis, men i al stilfærdighed har de i denne uge rejst en blid betalingsvæg. Efter 10 artikler er det slut med gratis læsning og så må man betale 15 dollars om måneden – QZ.COM

Russere spreder disinformationer i EP-valget. New York Times skriver, at et netværk af russiske websites og sociale medieprofiler spreder disinformationer i den igangværende EP-valgkamp. Eksperter fra blandt andet EU oplyser, at den russiske kampagne efterlader samme digitale fingeraftryk, som tidligere kampagner. Blandt andet den, der blandede sig i den amerikanske valgkamp i 2016 – New York Times

Russerne spreder skræk om 5G. Endnu en artikel fra New York Times om russisk propaganda. Det statsejede RT America har lavet syv programmer om farlighed ved 5G. Senest har de påstået, at børn, der bor i nærheden af 5G-master får cancer, næseblod og indlæringsvanskeligheder – New York Times

Podcastlyttere er mærkelige. I en ny undersøgelse af amerikanernes brug af podcast, er der mange nyttige oplysninger. Men undersøgelsen indeholder også et par selvmodsigende pointer fra brugerne. De fremhæver nemlig, at de elsker podcast fordi de kan gøre alt muligt andet, mens de lytter og samtidig oplyser flertallet, at de ikke foretager sig noget som helst andet end at lytte – EdisonResearch

MittMedia har succes med tidslås. Den første time en artikel er publiceret hos MittMedia er den gratis og derefter klapper muren i og du er nødt til at købe et abonnement. Medietrends har længe fulgt MittMedias tidslås og den skaber et ret fascinerende pres på læserne til enten at skynde sig at læse eller at betale. Derfor ikke overraskende, at MittMedia nu oplyser, at tidslåsen har øget abonnementssalget med 20% – Digiday

Andre læser lige nu