Connect with us

Original

Burkaer, grænsebomme og danskhed storsejrer på Facebook

To ud af tre virale, politiske hits handler om udlændinge. Det viser analyse af et helt års partipolitisk aktivitet på Facebook. Se også hvilket parti der spreder mest kærlighed og hvilken blok, der får mest ud af Facebook.

Udgivet

den

To ud af tre politiske virale hit handler om udlændinge

De ti politiske partier, der lige nu står til at kunne komme i Folketinget, har de seneste 12 måneder slået over 4.400 opslag op på Facebook om alt fra kulturpolitik til udenrigspolitik. Men det er især opslag med indhold om udlændinge, integration, flygtninge, burka og grænsebomme m.v, der er gået viralt.

Det viser en omfattende analyse, Medietrends har gennemført af samtlige Facebook-opslag fra de ti partier de seneste 12 måneder. Blandt de 50 mest virale opslag handler 33 – svarende til 66 procent – om udlændingespørgsmål. Og blandt de 100 mest virale er andelen 62 procent.

Viral defineres i denne sammenhæng som mængde af delinger, kommentarer og reaktioner (haha, love, sad, angry og wow).

Analysen er foretaget ved hjælp af CrowdTangle, der er et værktøj til kortlægning af aktivitet på sociale medier.

Det mest viral opslag i sin helt egen klasse er dog Socialdemokratiets opslag med Dan Jørgensens irettesættelse af værten Trish Regan fra Fox Business News. Det opslag er blevet vist mere end fem millioner gange og i alt har det høstet knap 80.000 interaktioner.

Men ellers er der langt mellem opslag fra andre partier end Dansk Folkeparti og emner, der ikke handler om udlændinge blandt de 100 mest virale opslag.

Dansk Folkeparti tegner sig for hele 71 opslag ud af 100 og kun Enhedslisten kan mobilisere en lille smule konkurrence til DFs dominans. Udover Dansk Folkeparti har Nye Borgerlige, Enhedslisten og Alternativet også lavet virale opslag om udlændingepolitik. De to sidstnævnte partiers opslag er dog protester mod netop Dansk Folkepartis udlændingelinje.

Dansk Folkepartis mest virale opslag om udlændinge de seneste 12 måneder

Se liste med alle 100 virale Facebookopslag (på Excel)

Danmarks mest happy parti

Analysen kan ikke tolkes som en opbakning til Dansk Folkepartis politik. Men som en dokumentation for at udlændingespørgsmål har eksplosiv effekt på Facebook og at Dansk Folkeparti naturligvis er meget bevidste om det.

Opslag med udlændinge og debat om danskhed tænder de store følelser på Facebook og det giver også gennemslag, når analysen måler, hvilke partier, der skaber mest vrede og kærlighed på Facebook – altså niveauet for angry- og love-emojis.

Her blander Enhedslisten sig med Dansk Folkeparti og sammen er de to partier hovedleverandører af polariserede reaktioner. Hvis man måler andelen af vrede reaktioner i forhold til alle reaktioner, er Enhedslisten i top med en vred andel på 10 procent.

Hvis man udelukkende ser vred versus love, er de to partier også i top med en andel på 68 procent vrede.

Uanset om man måler love i forhold til vrede eller i forhold til alle reaktioner skaber Alternativet bedst karma. Målt i forhold til vrede får partiet hele 86 procent kærlighed og i forhold til samtlige reaktioner er, love-andelen på ni procent.

Blå blok klarer sig bedst

I det samlede Facebook-regnskab klarer blå blok sig generelt bedre end rød blok. I hvert fald hvis man måler på evne til at skabe engagement – altså at få vælgerne til at reagere ved at dele, kommentere og like.

I de seneste 13 måneder (august 2017 til august 2018) har de ti partier i alt slået 5.272 opslag op på Facebook. Og selvom blå blok kun står for 39 procent af opslagene, høster de 51 procent af samtlige interaktioner.

Ubalancen mellem de to blokke er ens uanset om der måles på reaktioner – de følelsesbetonede tilkendegivelser – eller om der måles på kommentarer og delinger.

Sagt på en anden måde er rød blok mere aktiv på Facebook, men blå blok rammer oftere plet.

Original

Fire danske medieprojekter får millioner fra Google

Danske medier og medieprojekter modtager i år et rekord stort beløb fra Googles fond til udvikling af digitale medieprojekter – Google Digital News Initiative.

Udgivet

den

Fire danske medieprojekter får millioner fra Google

Danske medier og medieprojekter modtager i år et rekord stort beløb fra Googles fond til udvikling af digitale medieprojekter – Google Digital News Initiative.

I alt sender Google 7,7 millioner kroner til fordeling mellem fire projekter.

  • Mandag Morgen vil udnytte kunstig intelligens til inddrage læserne i deres journalistik.
  • Jysk Fynske Medier vil personalisere det nyhedsmix, læserne får.
  • Constructive Institute vil udvikle software, der kan afgøre om journalistik er biased
  • Danwatch vil i samarbejde med International Media Support og Indieframe udvikle en platform, der kan hjælpe journalistik fra den 3 verden frem.

Jysk Fynske Medier

Jysk Fynske Medier modtager 2,3 millioner kroner til at udvikle personaliseringsværktøjer, der kan placere mere relevante artikler til netop de læsere, der er interesserede i dem.

Det kan for eksempel være hyperlokale historier, som har meget stor værdi for få læsere, men som ikke skal forstyrre resten af læsergruppen. En del af disse artikler vil i fremtiden blive skrevet af robotter – mest indenfor sport, hushandler og erhverv.

Robotjournalistikken er allerede under udviklingen og Jysk Fynske Medier søger netop nu Danmarks formentlig første robotredaktør.

Umiddelbart lyder Jysk Fynske Mediers projekt en del om den omstilling, som svenske MittMedia har gennemført. Her personaliseres alle artikler på nær de tre øverste, men overfor Medietrends har MittMedia tilkendegivet, at de indenfor et år formentlig vil lade robotterne overtage udvælgelsen af de tre sidste artikler.

MittMedia har i øvrigt stor succes med omstillingen og har fremgang på alle tænkelige parametre. Læs Medietrends tilbundsgående artikel om dem.

Mandag Morgen

Ugebrevet Mandag Morgen modtager en millioner kroner til at udvikle The Engagement Engine. Et projekt der kobler to af tidens store trends i medieverdenen: Brugerinddragelse og intensiv udnyttelse af data.

Ideen er at komme tættere på de mange læsere, der kan og har lyst til at bidrage til MMs journalistik med gode ideer, perspektiver og viden.

”Mandag Morgens læsere er en usædvanligt vidende og engageret gruppe mennesker. Vi opfatter dem som en ressource, og en del af dem kommer allerede i dag fysisk i vores hus til netværk, konferencer, Mandag Morgen Live, workshops eller arrangementer i Mandag Morgens tænketank. Den tætte kontakt vil vi gerne blive meget bedre til at udnytte til at gøre ugebrevet mere relevant og værdifuldt for læserne,” siger Mandag Morgens redaktionschef Tanja Nyrup Madsen.

Kernen i ideen er ikke ny, men ved at bruge kunstig intelligens og maskinlæring til at spotte de relevante læsere, håber Mandag Morgen at kontakten kan blive mere intensiv og gnidningsfri end tidligere set.

Læs mere om projektet hos MM.

Danwatch/IMS/Indieframe

De tre organisationer modtager i alt 4,1 millioner kroner til at udvikle platformen MediaBridge.org, der skal skabe kontakt mellem internationale medier og lokale medier og journalister i verdens oversete områder.

Tanken er, at mediefolk i den tredje verden kan bruge platformen til at pitche ideer, levere dokumentation eller elementer til historier.

Constructive Institute

Instituttet i Aarhus modtager 375.000 kroner til at udvikle The Constructive Mirror, der skal hjælpe med at scanne om historier er biased eller på anden måde indeholder elementer, der er ukonstruktive.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu