De ti politiske partier, der lige nu står til at kunne komme i Folketinget, har de seneste 12 måneder slået over 4.400 opslag op på Facebook om alt fra kulturpolitik til udenrigspolitik. Men det er især opslag med indhold om udlændinge, integration, flygtninge, burka og grænsebomme m.v, der er gået viralt.
Det viser en omfattende analyse, Medietrends har gennemført af samtlige Facebook-opslag fra de ti partier de seneste 12 måneder. Blandt de 50 mest virale opslag handler 33 – svarende til 66 procent – om udlændingespørgsmål. Og blandt de 100 mest virale er andelen 62 procent.
Viral defineres i denne sammenhæng som mængde af delinger, kommentarer og reaktioner (haha, love, sad, angry og wow).
Analysen er foretaget ved hjælp af CrowdTangle, der er et værktøj til kortlægning af aktivitet på sociale medier.
Det mest viral opslag i sin helt egen klasse er dog Socialdemokratiets opslag med Dan Jørgensens irettesættelse af værten Trish Regan fra Fox Business News. Det opslag er blevet vist mere end fem millioner gange og i alt har det høstet knap 80.000 interaktioner.
Men ellers er der langt mellem opslag fra andre partier end Dansk Folkeparti og emner, der ikke handler om udlændinge blandt de 100 mest virale opslag.
Dansk Folkeparti tegner sig for hele 71 opslag ud af 100 og kun Enhedslisten kan mobilisere en lille smule konkurrence til DFs dominans. Udover Dansk Folkeparti har Nye Borgerlige, Enhedslisten og Alternativet også lavet virale opslag om udlændingepolitik. De to sidstnævnte partiers opslag er dog protester mod netop Dansk Folkepartis udlændingelinje.
Dansk Folkepartis mest virale opslag om udlændinge de seneste 12 måneder
Se liste med alle 100 virale Facebookopslag (på Excel)
Danmarks mest happy parti
Analysen kan ikke tolkes som en opbakning til Dansk Folkepartis politik. Men som en dokumentation for at udlændingespørgsmål har eksplosiv effekt på Facebook og at Dansk Folkeparti naturligvis er meget bevidste om det.
Opslag med udlændinge og debat om danskhed tænder de store følelser på Facebook og det giver også gennemslag, når analysen måler, hvilke partier, der skaber mest vrede og kærlighed på Facebook – altså niveauet for angry- og love-emojis.
Her blander Enhedslisten sig med Dansk Folkeparti og sammen er de to partier hovedleverandører af polariserede reaktioner. Hvis man måler andelen af vrede reaktioner i forhold til alle reaktioner, er Enhedslisten i top med en vred andel på 10 procent.
Hvis man udelukkende ser vred versus love, er de to partier også i top med en andel på 68 procent vrede.
Uanset om man måler love i forhold til vrede eller i forhold til alle reaktioner skaber Alternativet bedst karma. Målt i forhold til vrede får partiet hele 86 procent kærlighed og i forhold til samtlige reaktioner er, love-andelen på ni procent.
Blå blok klarer sig bedst
I det samlede Facebook-regnskab klarer blå blok sig generelt bedre end rød blok. I hvert fald hvis man måler på evne til at skabe engagement – altså at få vælgerne til at reagere ved at dele, kommentere og like.
I de seneste 13 måneder (august 2017 til august 2018) har de ti partier i alt slået 5.272 opslag op på Facebook. Og selvom blå blok kun står for 39 procent af opslagene, høster de 51 procent af samtlige interaktioner.
Ubalancen mellem de to blokke er ens uanset om der måles på reaktioner – de følelsesbetonede tilkendegivelser – eller om der måles på kommentarer og delinger.
Sagt på en anden måde er rød blok mere aktiv på Facebook, men blå blok rammer oftere plet.