Connect with us

Original

Burkaer, grænsebomme og danskhed storsejrer på Facebook

To ud af tre virale, politiske hits handler om udlændinge. Det viser analyse af et helt års partipolitisk aktivitet på Facebook. Se også hvilket parti der spreder mest kærlighed og hvilken blok, der får mest ud af Facebook.

Udgivet

den

To ud af tre politiske virale hit handler om udlændinge

De ti politiske partier, der lige nu står til at kunne komme i Folketinget, har de seneste 12 måneder slået over 4.400 opslag op på Facebook om alt fra kulturpolitik til udenrigspolitik. Men det er især opslag med indhold om udlændinge, integration, flygtninge, burka og grænsebomme m.v, der er gået viralt.

Det viser en omfattende analyse, Medietrends har gennemført af samtlige Facebook-opslag fra de ti partier de seneste 12 måneder. Blandt de 50 mest virale opslag handler 33 – svarende til 66 procent – om udlændingespørgsmål. Og blandt de 100 mest virale er andelen 62 procent.

Viral defineres i denne sammenhæng som mængde af delinger, kommentarer og reaktioner (haha, love, sad, angry og wow).

Analysen er foretaget ved hjælp af CrowdTangle, der er et værktøj til kortlægning af aktivitet på sociale medier.

Det mest viral opslag i sin helt egen klasse er dog Socialdemokratiets opslag med Dan Jørgensens irettesættelse af værten Trish Regan fra Fox Business News. Det opslag er blevet vist mere end fem millioner gange og i alt har det høstet knap 80.000 interaktioner.

Men ellers er der langt mellem opslag fra andre partier end Dansk Folkeparti og emner, der ikke handler om udlændinge blandt de 100 mest virale opslag.

Dansk Folkeparti tegner sig for hele 71 opslag ud af 100 og kun Enhedslisten kan mobilisere en lille smule konkurrence til DFs dominans. Udover Dansk Folkeparti har Nye Borgerlige, Enhedslisten og Alternativet også lavet virale opslag om udlændingepolitik. De to sidstnævnte partiers opslag er dog protester mod netop Dansk Folkepartis udlændingelinje.

Dansk Folkepartis mest virale opslag om udlændinge de seneste 12 måneder

Se liste med alle 100 virale Facebookopslag (på Excel)

Danmarks mest happy parti

Analysen kan ikke tolkes som en opbakning til Dansk Folkepartis politik. Men som en dokumentation for at udlændingespørgsmål har eksplosiv effekt på Facebook og at Dansk Folkeparti naturligvis er meget bevidste om det.

Opslag med udlændinge og debat om danskhed tænder de store følelser på Facebook og det giver også gennemslag, når analysen måler, hvilke partier, der skaber mest vrede og kærlighed på Facebook – altså niveauet for angry- og love-emojis.

Her blander Enhedslisten sig med Dansk Folkeparti og sammen er de to partier hovedleverandører af polariserede reaktioner. Hvis man måler andelen af vrede reaktioner i forhold til alle reaktioner, er Enhedslisten i top med en vred andel på 10 procent.

Hvis man udelukkende ser vred versus love, er de to partier også i top med en andel på 68 procent vrede.

Uanset om man måler love i forhold til vrede eller i forhold til alle reaktioner skaber Alternativet bedst karma. Målt i forhold til vrede får partiet hele 86 procent kærlighed og i forhold til samtlige reaktioner er, love-andelen på ni procent.

Blå blok klarer sig bedst

I det samlede Facebook-regnskab klarer blå blok sig generelt bedre end rød blok. I hvert fald hvis man måler på evne til at skabe engagement – altså at få vælgerne til at reagere ved at dele, kommentere og like.

I de seneste 13 måneder (august 2017 til august 2018) har de ti partier i alt slået 5.272 opslag op på Facebook. Og selvom blå blok kun står for 39 procent af opslagene, høster de 51 procent af samtlige interaktioner.

Ubalancen mellem de to blokke er ens uanset om der måles på reaktioner – de følelsesbetonede tilkendegivelser – eller om der måles på kommentarer og delinger.

Sagt på en anden måde er rød blok mere aktiv på Facebook, men blå blok rammer oftere plet.

Læs også: Politikernes 10 største Facebook-opslag i 2018

Original

Q&A: ”Jeg satser på, at kvinderne i målgruppen bliver så optaget af det stærke indhold, at de pusher det til både deres mænd, sønner og døtre”

Ekstra Bladets chefredaktør Karen Bro forlader EB for at lancere et nyt internationalt medie for kvinder på hendes egen alder.

Udgivet

den

Ekstra Bladets chefredaktør Karen Bro forlader EB for at lancere et nyt internationalt medie for kvinder på hendes egen alder.
Foto: Stine Heilmann

(Dette interview er foretaget via Messenger og er en del af en serie, der tryktester mediefolk, der kaster sig ud i nye projekter.)

Tillykke med dit nye job og projekt. Jeg forstår, at du skal være chefredaktør for et engelsksproget medie for kvinder på din alder og at der er en hemmelig kvindelig investor bag. Er det muligt at beskrive selve mediet kort?

⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️

Karen???

Hej Jan. Undskyld, jeg først svarer nu. Det hele er lidt crazy i de her dage. Jeg skal lige have noget fra hånden, så skal jeg være der med en forholdsvis kort beskrivelse. Bh Karen

Og tak 🙂

Fint fint. Forvent ca. 7-8 spørgsmål. Vi skal bare være i hus inden i morgen aften

Okay. Jeg skal skabe en ny global engelsksproget medieplatform for kvinder på min egen alder. Eller ‘in the second act’, som er en god betegnelse. Kvinder over hele verden har lige som jeg selv fundet ud af, at livet ikke slutter, selv om man bliver 40, 50 eller 60. Det er nu, de for alvor har den. Jeg ser kvinder gå nye veje, søge nye løsninger og tage lederskab med enorm passion og kreativitet i alle mulige grene af samfundet. De inspirerer og vil inspireres. Den kraft og passion vil vi gerne formidle. Der bliver tale om både digitale platforme og et papirmagasin af høj journalistisk kvalitet. Stærke personlige historier vil være en bærende søjle.

Spændende, Vil det også være interessant for mænd, eller satser I rent på kvinder?

Jeg satser på, at kvinderne i målgruppen bliver så optaget af det stærke indhold, at de pusher det til både deres mænd, sønner og døtre 🙂

Men, hvad skal jeg forestille mig, hvis vi har en skala med Alt for Damerne i den ene ende og fx Mandag Morgen i den anden?

Noget helt tredje, som du ikke har set før 😉

Ok, hvilke medier inspirerer dig i det udviklingsarbejde, som du nu skal igang med?

Blandt andet Ekstra Bladet, når det handler om kærligheden til den stærke personlige historie, hvor igennem man fortæller en større historie. Plus den vilje, der er blandt EBs medarbejdere til at gå en ekstra mil for at få den gode historie hjem. Jeg er også inspireret af mit netværk Kvindeligt Talt, som er bygget op omkring talks og debat. Desuden af en række udenlandske medier af al mulig forskellig karakter fra magasiner til podcasts.

EB-energi i nye klæder. Det lyder lovende 🙂

Jeg ved, at du ikke vil fortælle, hvem investoren er. Kun at det er en ikke-dansk kvinde. Men kan du sige noget om størrelsen på investeringen?

Jeg kan sige det, som både du og jeg ved med stor sikkerhed. Det er ikke gratis at skabe god journalistik 😉

Så let slipper du altså ikke. Der er jo medie start ups, som nærmest ikke koster noget at etablere og så er der medier, der lægger fra land med 15-20 medarbejdere, der lokkes til fra andre medier.

Det var godt. Du har jo også været på EB 😉. Vi kommer ikke til at starte med en stor stab. Jeg er på udkig efter dygtige freelancere i hele verden.

Hvordan skal I tjene penge?

Jeg kan ikke fortælle dig om forretningsmodellen endnu, men grundlæggende tror vi på, at der er et åbent vindue for det, der er vores passion. Det tyder den respons, jeg får i de her dage også på. Vi sætter fra land med projektet, fordi vi mener, det er vigtigt. Verden har brug for kvindelige værdier (som både mænd og kvinder har).

Er der en lanceringsdato sådan cirka?

Nej, men der vil efter planen løbende komme nyt ud.

Ok, jeg vil glæde mig til at følge med

Tak for chatten, men du får lige et bonusspørgsmål fordi du er dig. Medietrends skrev i sidste uge, at kvinder kun fylder halvt så meget som mænd i danske medier. Det er formentlig ikke et særligt dansk fænomen, så jeg tænker, at det er good news for dit medieprojekt?

Det tænker jeg også og selv tak. Det var en fornøjelse.

Held og lykke. Og hold os orienterede 🙂

Will do 🙂 Hvor stor er din redaktion?

Ha ha, det er da kun mig. Med “os” mente jeg alle de 8000 kloge læsere

Ha ha – eller det royale ‘vi’ 👍🏼

Nemlig

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu