Connect with us

Original

Burkaer, grænsebomme og danskhed storsejrer på Facebook

To ud af tre virale, politiske hits handler om udlændinge. Det viser analyse af et helt års partipolitisk aktivitet på Facebook. Se også hvilket parti der spreder mest kærlighed og hvilken blok, der får mest ud af Facebook.

Udgivet

den

To ud af tre politiske virale hit handler om udlændinge

De ti politiske partier, der lige nu står til at kunne komme i Folketinget, har de seneste 12 måneder slået over 4.400 opslag op på Facebook om alt fra kulturpolitik til udenrigspolitik. Men det er især opslag med indhold om udlændinge, integration, flygtninge, burka og grænsebomme m.v, der er gået viralt.

Det viser en omfattende analyse, Medietrends har gennemført af samtlige Facebook-opslag fra de ti partier de seneste 12 måneder. Blandt de 50 mest virale opslag handler 33 – svarende til 66 procent – om udlændingespørgsmål. Og blandt de 100 mest virale er andelen 62 procent.

Viral defineres i denne sammenhæng som mængde af delinger, kommentarer og reaktioner (haha, love, sad, angry og wow).

Analysen er foretaget ved hjælp af CrowdTangle, der er et værktøj til kortlægning af aktivitet på sociale medier.

Det mest viral opslag i sin helt egen klasse er dog Socialdemokratiets opslag med Dan Jørgensens irettesættelse af værten Trish Regan fra Fox Business News. Det opslag er blevet vist mere end fem millioner gange og i alt har det høstet knap 80.000 interaktioner.

Men ellers er der langt mellem opslag fra andre partier end Dansk Folkeparti og emner, der ikke handler om udlændinge blandt de 100 mest virale opslag.

Dansk Folkeparti tegner sig for hele 71 opslag ud af 100 og kun Enhedslisten kan mobilisere en lille smule konkurrence til DFs dominans. Udover Dansk Folkeparti har Nye Borgerlige, Enhedslisten og Alternativet også lavet virale opslag om udlændingepolitik. De to sidstnævnte partiers opslag er dog protester mod netop Dansk Folkepartis udlændingelinje.

Dansk Folkepartis mest virale opslag om udlændinge de seneste 12 måneder

Se liste med alle 100 virale Facebookopslag (på Excel)

Danmarks mest happy parti

Analysen kan ikke tolkes som en opbakning til Dansk Folkepartis politik. Men som en dokumentation for at udlændingespørgsmål har eksplosiv effekt på Facebook og at Dansk Folkeparti naturligvis er meget bevidste om det.

Opslag med udlændinge og debat om danskhed tænder de store følelser på Facebook og det giver også gennemslag, når analysen måler, hvilke partier, der skaber mest vrede og kærlighed på Facebook – altså niveauet for angry- og love-emojis.

Her blander Enhedslisten sig med Dansk Folkeparti og sammen er de to partier hovedleverandører af polariserede reaktioner. Hvis man måler andelen af vrede reaktioner i forhold til alle reaktioner, er Enhedslisten i top med en vred andel på 10 procent.

Hvis man udelukkende ser vred versus love, er de to partier også i top med en andel på 68 procent vrede.

Uanset om man måler love i forhold til vrede eller i forhold til alle reaktioner skaber Alternativet bedst karma. Målt i forhold til vrede får partiet hele 86 procent kærlighed og i forhold til samtlige reaktioner er, love-andelen på ni procent.

Blå blok klarer sig bedst

I det samlede Facebook-regnskab klarer blå blok sig generelt bedre end rød blok. I hvert fald hvis man måler på evne til at skabe engagement – altså at få vælgerne til at reagere ved at dele, kommentere og like.

I de seneste 13 måneder (august 2017 til august 2018) har de ti partier i alt slået 5.272 opslag op på Facebook. Og selvom blå blok kun står for 39 procent af opslagene, høster de 51 procent af samtlige interaktioner.

Ubalancen mellem de to blokke er ens uanset om der måles på reaktioner – de følelsesbetonede tilkendegivelser – eller om der måles på kommentarer og delinger.

Sagt på en anden måde er rød blok mere aktiv på Facebook, men blå blok rammer oftere plet.

Læs også: Politikernes 10 største Facebook-opslag i 2018

Original

Hvem har råd til at sige nej tak til TikTok?

TikTok vokser minut for minut og har over halvanden milliard unge brugere. For Washington Post er det en langsigtet brandingstrategi at være, hvor fremtidens mediebrugere er.

Udgivet

den

Hvem har råd til at sige nej tak til TikTok?

Mange kan sikkert hurtigt blive enige om, at det fremadstormende TikTok er et fladpandet, ligegyldigt og et hidtil uset lavpunkt i de sociale mediers æra.

Dertil kommer, at TikTok ikke har dybe links og sender klik til andre, at de er under konstant mistanke for at fodre den kinesiske stat med brugernes data og desuden beskyldes for at undertrykke indhold, der er LGBT+-positivt.

Så hvorfor i alverden er anerkendte medier som Washington Post, Bloomberg, BBC og norske NRK trådt ind på den bane?

Fordi der er 1,5 milliard unge brugere og fordi det kun halvandet år gamle TikTok ruller som en snebold gennem internettet og vokser minut for minut.

Hvis ikke man skulle være med der, er man en dårlig og meget kortsigtet strateg, mener Dave Jorgenson, der står i spidsen for Washington Post profil på TikTok.

”Ud fra et businessperspektiv ville det være fuldstændig tosset ikke at gøre sig til på en app, som så mange unge mennesker har downloadet. Der er så mange potentielle abonnenter, så hvorfor skulle vi ikke tage dem seriøst?” siger han i et interview med International Journalist Network.

Washington Post har netop rundet 300.000 følgere på TikTok og trods brandingværdien i et så stort og ungt publikum, er de indtil videre det eneste medie, der er gået all in på TikTok.

Hvad det vil sige, tager vi om et øjeblik. Først lige et par ord om, hvad TikTok er.

TikTok er en videoapp, hvor alle kan oploade korte videosekvenser, kaldet en TikTok. Standard er 15 sekunder, men app’en giver også mulighed for at optage op til 60 sekunder. App’en har et overflod af filtre og effekter og en af de meget yndede effekter er at ændre stemmer, så piger fx taler med dybe mandestemmer.

TikTok inviterer til sjov og ballade og når man har brugt nogle timer på TikTok, kan man konstatere, at de foretrukne temaer er:

  • Memes. Interne jokes, som kører igen og igen og hele tiden versioneres af nye TikTok’ere..
  • Hurtige, nyvaskede biler, der flashes.
  • Produktionsvideoer af kager, murværk, træfældning o.lign
  • Folk der falder eller gør dumme ting.
  • Pigebagdele i bikini eller leggings. Oftest suppleret med en selvironisk løftet pegefinger om, at man skal lade være med at kigge.
  • Pranks og drillerier

Kort sagt er TikTok et spejlbillede af mange menneskers dagligdag og det er tydeligt, at TikTok er et socialt medie, som er mere globalt og sproguafhængigt end andre sociale platforme.

Det skyldes selvfølgelig, at det er det visuelle, der er det centrale, men også at algoritmen primært sørger for, at brugerne får mere af det indhold, de kan lide, fremfor, at de eksponeres for profiler med mange følgere, som på for eksempel Facebook.

Netop det faktum gør, at det er relativt lettere at skabe et viralt hit for en bruger med få følgere, end det er på fx Instagram og Facebook.

Et andet faktum som er værd at bemærke er, at TikToks feed ikke er kronologisk. Derfor er det helt uegnet til breaking news. Men derimod meget egnet til evergreens af kvalitets mobile journalism (MoJo).

Tilbage til Washington Post. Her bruger Dave Jorgenson et par timer dagligt på at skyde en daglig video.

Hovedparten af dem viser et sjovt, fjollet og sympatisk behind the scenes-indblik i livet på Washington Post.

Det kan være alt fra ansættelsessamtaler (også af hunde), den svære undskyldning, når du har ”lånt” din kontorfælles mobiloplader (og ødelagt den) til kampen om at få stillet et spørgsmål til et doorstep interview, når man står bagerst og er meget lille.

Ud over TikTok-udgaven af ”The Office”, bruger Washington Post også deres profil til at producere en løbende serie med præsidentkandidater. Blandt andet kan du se Beto O’Rourke stå på et skrivebord i collagen til denne artikel.

Et gennemgående træk ved alle TikTok-videoer fra Washington Post er, at Dave Jorgenson er med i dem alle – så godt som. Det skyldes, at folk har brug for en rød tråd og at en person er den beste til at skabe det, siger han.

Han understreger, at han altid sætter the post foran sig i videoerne.

TikTok i Danmark

Medietrends har bedt TikTok oplyse, hvor mange danske brugere app’en har, men indtil de svarer, må vi nøjes med, at Politiken i marts oplyste, at der var mellem 100.000 og 200.000 danske brugere af TikTok.

Algoritmen sørger for at man får ret mange danske TikToks i feedet og mange er desuden skabt af voksne brugere.

Så vidt vides er der indtil videre kun et dansk medie på TikTok og det er Medietrends! Profilen kommer foreløbigt ikke til at blive brugt. Men når noget boomer på nettet, skal man så i tide. Det er hermed gjort.

Skriv gerne med oplysninger om andre medier på TikTok – danske såvel som udenlandske.

ADVARSEL!

TikTok er et lukket miljø med koder, lingo og en særlig kultur, som er svær at gennemskue for udenforstående. Så brug tid på at lære TikTok at kende før du sætter dit brand på spil.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu