Connect with us

Kurateret

Zetlands inspirator vil erobre hele verden

Hollandske De Correspondent skifter nu ‘De’ ud med ‘The’ og vil have medlemmer på hele kloden

Udgivet

den

Zetlands inspirator vil erobre hele verden

Hollandske De Correspondent er flagskibet i den bølge af medlemsbårne medier, der i de senere år er skudt frem. Og med en frisk tilførsel af ny kapital på 1,8 millioner dollars vil De Correspondent nu forsøge et globalt togt.

Det kommer til at ske under navnet The Correspondent og vil ifølge mediets CEO Ernst-Jan Pfauth have samme publicistiske og kommercielle profil, som det hollandske modermedie. Reelt bliver det interessant at se, hvordan The Correspondent i praksis overfører de tætte bånd med de hollandske medlemmer til en mere mangfoldig gruppe af globale medlemmer.

Selvom The Correspondent kommende medlemmer formentlig minimum vil have den fællesnævner, at de er millennials, er der trods alt stor forskel på at bedrive tilværelsen i Sydafrika, Finland eller Vojens. Blandt andet har De Correspondent for vane at spørge medlemmerne om inputs og bidrag, før de kaster sig ud i større journalistiske projekter. Det sikrer en tæt forbindelse til medlemmerne og øger chancen for, at journalistikken er relevant for dem. Men hvis medlemmerne er meget uens, kan det blive svært at opnå det resultat.

På den anden side er folkene bag De Correspondent begavede, talentfulde og originale. Og hvis nogen kan, må det være dem.

De Correspondent blev lanceret i 2013 efter en effektiv crowdsourcing, der indsamlede 1,7 millioner dollars fra ialt 19.000 forskellige støttere. I dag har de 60.000 medlemmer. Danske Zetland sammenlignes ofte med De Correspondent og overfladisk set ligner de to medier hinanden. De Correspondent var da også et medie, som folkene bag Zetland skulede meget til, da de byggede deres eget. Det ses tydeligst i designet af sitet.

Den nye startkapital til at vokse globalt stammer fra tre fonde: Democracy and Media Foundation, Craig Newmark Philanthropies og senest the Omidyar Network, der netop har skudt 950.000 dollars i projektet.

The Correspondent skal være medlemsfinansieret og de mange fondspenge, skal derfor udelukkende bruges til at bygge en global hvervningskampagne af nye medlemmer.

Læs mere

Kurateret

Facebook til medier: Vi gider ikke snakke mere om jeres trafik og links – den snak tilhører fortiden

På et lukket møde har Facebooks globale chef for kontakt med medier tilsyneladende talt over sig og afleveret det endelige dødsstød til de lette klik

Udgivet

den

Facebook til medier: Vi gider ikke snakke mere om jeres trafik og links. Den snak tilhører fortiden og der er ingen vej tilbage

Det er ikke gået ubemærket hen, at Facebook igennem de seneste to år har skruet voldsomt ned for trafikstrømmen til medierne. Men hvis der skulle være en enkelt redaktør, der stadig drømmer om at trafikken vender tilbage, er det dagen i dag, hvor øjnene skal gnides og en ny strategi, uafhængig af høj Facebooktrafik, skal lægges.

Det må være konsekvensen, hvis tre citater fra Facebooks globale chef for samarbejde med medier, Campbell Brown, står til troende.

Ifølge fem medarbejdere på det australske medie The Australian, har Campbell Brown på et møde med dem sagt:

“Mark (Zuckerberg) er ligeglad med udgivere og giver mig masser af spillerum og opbakning til at gennemføre disse ændringer (neddrosling af trafik)”.

“Vi vil hjælpe med at revitalisere journalistikken. Om nogle få år ville det modsatte ligne, at vi bare holdt jer i hånden, mens jeres forretning døde som på et hospice”.

“Vi gider ikke snakke mere om jeres trafik og links. Den snak tilhører fortiden og der er ingen vej tilbage”.

Campbell Brown har senere afvist at have formuleret sig på den måde, men de fem medarbejdere på The Australian står fast på deres referat af mødet og det anerkendte Nieman Lab har da heller ikke tøvet med at viderebringe citaterne.

Når Campbell Brown taler om at revitalisere journalistikken er det formentlig The Facebook Journalism Project hun tænker på. Det er et projekt, som blandt andet giver medierne fri adgang til at anvende værktøjet CrowdTangle. Senest har projektet annonceret, at de vil støtte medier med at skaffe betalende abonnenter. Dels et program, der støtter lokale medier og dels et program, der støtter medlemsbaserede medier.

Læs også: Hvad ville Facebookchefen gøre som dansk redaktør?

Læs resten af artiklen

Kurateret

God journalistik skal da genbruges

Gode artikler bør ikke dø i arkivet. Med lidt omtanke kan de genudsendes igen og igen og flerdoble deres læsertal.

Udgivet

den

God journalistik skal da genbruges

De fleste medier har en eller flere evergreens i arkivet, som Google hele tiden sender læsere til. Men mens disse få artikler ofte får flerdoblet deres læsertal som månederne og årene går, hensygner det store flertal af artikler i arkivet en stille og glemsom tilværelse, der begynder allerede få timer efter, de er publicerede.

Al fornuft – økonomisk såvel som publicistisk – taler derfor for at få flere artikler til at leve længere og allerhelst få nye liv igen og igen.

Den tankegang har amerikanske The Conversation sat i system ved konsekvent at genpublicere og opdatere udvalgte artikler. Til The Lenfest Solution Set fortæller deres redaktør, hvordan de grundlæggende følger to spor i deres genbrugsstrategi.

  1. Hvis The Conversation har en god baggrundsartikel i arkivet, der bliver relevant på grund af en aktuel begivenhed, får artiklen en hurtig sminke af overskrift og indledning og udsendes igen.
  2. Når faste begivenheder, jul, påske, 4th of july, Superbowl o.s.v. er aktuelle, har The Conversation et arsenal af artikler, læserne vil finde relevante.

Afhængig af, hvor meget, der ændres i indledning og rubrik afgør The Conversation om artiklen sendes ud med original url eller som en helt “ny” artikel. Men det er altid fast praksis, at det fremgår tydeligt for læserne, at artiklen er genpubliceret. Lige så vigtigt er det, at fakta og sammenhæng tjekkes på ny for at sikre, at alt stadig er validt.

The Conversation har artikler, der foreløbigt er genudsendt fire gange. Genpubliseringen giver i øvrigt også mulighed for at eksperimentere med overskrifter og billedevalg.

Læs mere om The Conversations strategi her.

I Danmark har flere medier haft succes med den såkaldte Bolius-finte, hvor der bliver kælet for SEOen i arkivet ved at rydde op og kassere artikler, der minder for meget om hinanden. På den måde får medierne en guld-artikel til hvert emne, som læserne får lettere ved at finde frem til end hvis mediet havde to-tre artikler, der skyggede for hinanden i den famøse søge-algoritme.

Hvis du kender til danske medier, der ligesom The Conversation har en systematisk genbrug af artikler, må du meget gerne give lyd – enten i kommentarsporet på det sociale medie, hvor denne artikel er delt, eller ved at skrive til denne mail.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu