Connect with us

Original

Her er vinderne af Danske Mediers Digitale Priser

Danske Mediers digitale priser blev uddelt i dag. Her er vinderne samt dommerjuryens begrundelser. Der blev uddelt 2 guld, 5 sølv og 8 gange hædrende omtale.

Udgivet

den

Her er vinderne af Danske Mediers Digitale Priser 2018

Danske Mediers digitale priser blev uddelt i dag. Her er vinderne samt dommerjuryens begrundelser.

Der blev uddelt 2 guld, 5 sølv og 8 gange hædrende omtale.

Klik på overskrifterne for at se de digitale projekter.

Guld

Kristeligt Dagblad – Digitale historier 

Kristeligt Dagblads specialhistorie om demens er en smagfuld, afdæmpet og ekstrem effektiv brug af digitale virkemidler. Indledningsvis tvinges læseren til at teste sig selv for demens for at få lov at læse artiklen. Det skaber en god forståelse for sygdommen. Men artiklens digitale trumfkort er de mange billeder, der langsomt toner ud og forsvinder – helt som mennesket, der er ramt af demens.

DR – Digitale historier 

Det kan være fristende at proppe en digital fortælling med virkemidler, så kunsten er i virkeligheden at kunne begrænse sig. Lige præcis det har DR evnet til guld med deres fortælling om Jernmanden og den døde nyre. Virkemidlerne understøtter uden at overdøve, men ligger som underlægningsmusik og giver historien lov til at folde sig ud.

Sølv

Kristeligt Dagblad – Digitale historier 

Med meget simple greb kommer læseren helt tæt på de overvejelser, som kommende forældre til et barn med muligt Downs Syndrom står overfor. Man bliver tvunget til at tage de tunge beslutninger, hvis man vil læse historien til ende. Det er dygtigt brug af det digitale medie og viser, at ikke man ikke nødvendigvis skal have en stor produktion i gang for at lave en vedkommende digital fortælling. Derfor sølv.

DR – Digitale historier 

Dr.dk formår med ”Tag temperaturen på kloden” at behandle et af tidens vigtigste og mest komplekse emner, så det fremstår let tilgængeligt og i øjenhøjde med brugerne. Data bliver gjort spiseligt med greb som brugerinddragelse og gamification, og de grafiske, dynamiske elementer er enkle, nemme at afkode og lege med. Alt i alt fremstår pakken enkel, indbydende og yderst informerende.

Jydske Vestkysten – Lokale og regionale digitale medier 

Jv.dk har gennemgået en enorm forvandling – både på overfladen, men ikke mindst bag facaden og i det journalistiske motorrum, hvor der er blevet justeret markant på tankegang og arbejdsmetoder. Ændringerne har resulteret i et mere dynamisk og fokuseret site, der er nemt at navigere i, selv om det dækker over et enormt geografisk område. Og det skader bestemt heller ikke, at de i øvrigt er blevet taget godt imod af brugerne.

Fagbladet 3F – Digitale historier 

Tema, kontekst, læsning og layout går op i en højere enhed, når fokus sættes på robotterne. Det er tiltalende visuelt og grundigt journalistisk udført. Det kræver stor selvsikkerhed at opbygge et stort tema – og samtidig også linke ud til eksterne ressourcer og dokumentation. Resultatet er et helt univers om automatisering af arbejdslivet og dets muligheder og trusler.

Kristeligt Dagblad – landsdækkende digitale medier 

Kristeligt-dagblad.dk fremstår brugervenligt, let overskueligt og lynende hurtigt – ikke mindst på mobilen, hvor loadtiden er minimal. Sitet bærer præg af, at det er indholdet, der er i højsædet – ikke det visuelle. Alle forstyrrende elementer og tant og fjas er barberet væk. I stedet er der skåret ind til benet med fokus på de bærende sektioner, hvilket gør det utroligt nemt og intuitivt at navigere som bruger. Sitet står knivskarpt til målgruppen og er eksekveret med en sjælden set kompromisløshed.

Hædrende omtale

EB.dk

Eb.dk er flagskibet over alle danske nyhedssites. Trafikken er enorm og stadig stigende og læserne fristes let og effektivt til at blive lidt længere. Eb.dk er tabloidt og råber gerne højt, men de mange farver, rubrikstørrelser og varierende elementer er sammensat på en æstetisk sikker måde. Med de markante forbedringer af mobilsitet i 2017 fortjener eb.dk hædrende omtale.

TV 2 – landsdækkende digitale medier 

Kvalitetsside – kort og godt. Læserne kommer godt rundt fra forside til sektioner og artikler og hele vejen tilbage til forsiden. Det er nemt at navigere, og der er en vellykket balance mellem kommercielt og redaktionelt indhold.

Realityportalen – niche- eller fagmedier 

Mere kommercielt og spekulativt end en portal om realitystjerne kan det ikke blive. Det er der ikke noget galt ved. Det er stærkt set her at finde en niche mellem  glossip og blog. Men det er ikke nok, i eksekveringen kan det gå rigtig galt. Det gør det på ingen måde for realityportalen. Det er videreudviklingen af en fremdeles relativt ung, ny kategori. Der laves udmærket journalistik, tilfører en side mere til en noget overfladisk del af pressen, og det gøres professionelt.

Politiken – Digitale historier 

Som en anden Ahab, der jagter Moby Dick, følger vi forfatteren Morten Strøksnæs ud på det blå efter den store grønlandshaj. Mortens fortælling blandes med grafik og fakta om grønlandshajen. Mixet fungerer fint uden at stjæle rampelyset.

Politiken – Digitale historier 

Jagten på den perfekte krop er en digital fortælling, der er meget tro mod universet af kropsdyrkelse, usikkerhed, Instagram og ikke mindst spiseforstyrrelser. Fortællingen blander elegant historien om Emilie med lige præcis de billeder og rekvisitter, der gør, at det næsten er som at være i stue – eller fitnesslokale – med hende. Brugen af sms-samtaler med Emilies mor er med til at skabe dybde og autenticitet i fortællingen.

TV 2 – Digitale historier 

Ideen om at teste e-sportsudøvere mod jagerpiloter er godt tænkt og flot eksekveret. Den digitale fortælling fremstår indbydende med flot design og ikke mindst video af super høj kvalitet. Desuden løfter det den overordnede oplevelse og gør det lettere at relatere til historiens hovedpersoner, at man har prioriteret brugerinddragelse og gamification i form af test af reaktionstid og hukommelse. Alt i alt en drøn solid fortælling.

TV 2  – Digitale historier 

TV2s digitale version af Operation X er et anerkendelsesværdigt eksempel på, at digitale virkemidler kan få alle til at interessere sig for undersøgende journalistik. Ved hjælp af helt simple cards bladrer vi os igennem den undersøgende journalistik. Med dette projekt har Operation X sat nye standarder og anvist en ny vej til at udbrede en af fagets vigtigste discipliner – den afslørende journalistik.

Kristeligt Dagblad – Digital ide 

10 år med Facebook kan naturligvis kun markeres på en måde. Nemlig som et Facebookfeed. Sådan tænker man nu efter Kristeligt Dagblad oprettede en hel Facebookside for at fortælle historien om Facebooks 10 år unge liv. Men da Kristeligt Dagblad fik ideen var der næppe mange andre, der havde tænkt den og formentlig slet ingen, der kunne finde på at udføre den. Ideen er original og fortjener hædrende omtale.


Dommerjuryen har bestået af:

Kamilla Harritsø.

Christian Stavik.

Simon Stilling.

Jan Birkemose.


Læs Jan Birkemoses tale ved prisuddelingen: Hvis ikke chefen siger op i røven får man ingen priser

Original

Q&A: “Her finder man programmer, der inspirerer til en fælles samtale om det, der samler, splitter, bevæger og udvikler os. Altid med noget på hjertet”

DRs nye chef for aktualitet, kultur og dokumentar, Lisbeth Langwadt, vil lægge en strategi, der både er til glæde for dem der vil streame og dem der vil have flow.

Udgivet

den

"Alene i vildmarken" er et af de programmer, som både performer godt, når de streames og sendes live. DR Pressebilleder.

Dette interview blev bragt i sin helhed torsdag morgen i Medietrends ugentlige nyhedsbrev.

Hvis du fremover vil læse “mediefolk, der rykker – Q&A”to dage tidligere end her på hjemmesiden, kan du tilmelde dig det gratis nyhedsbrev her. Det har også et mere omfattende overblik – Brief – end på hjemmesiden.

Interviewet er lavet via Messenger.


Men nu til Lisbeth Langwadt, der netop er udpeget som ny DR-chef for aktualitet, kultur og dokumentar:

Tillykke med dit nye job. Programchef for aktualitet, kultur og dokumentar, hvad i alverden er det? Hvad skal du lave?

Tak! Min hovedopgave er at udvikle den strategiske retning for DR’s tv-tilbud inde for aktualitet, kultur og dokumentar på tværs af DR1 og DR2 – og selvfølgelig med stort fokus på streaming på DRTV.

Jeg står altså i spidsen for strategi og retning for en stor portefølje af programmer, som jeg sammen med et hold af dygtige redaktører bestiller enten internt i DR eller i den eksterne produktionsbranche. Det spænder over alt fra Aftenshowet, Debatten og Horisont til afslørende eller relationsbårne dokumentarer til fakta-serier, satire og kultur- og historiestoffet.

Ret bred portefølje. Er det nyt at det indhold samles på en person?

Ja, tidligere var der en chef pr tv-kanal. Altså en chef for hhv. DR1, for DR2 osv., som under hvert brand havde ansvaret for aktualitet osv. Nu organiseres det mere holistisk. For i 2020 ændres DR’s kanalportefølje ret dramatisk. DRK lukker som kanal, og stof rykker ind på DR2, som transformeres til en ny samfunds- og kulturkanal med mere kant til DR1 end i dag.

Samtidig sker der store ændringer på DR1, hvor TV-avisen rykker fra 21.30 til kl. 21.00. Og så har vi over hele linjen markant øget fokus på tv til streaming og DRTV. Det er store og vigtige ændringer for DR i en tid, hvor tv-seningen bliver mere og mere digital, og i den forbindelse har det været helt naturligt at ændre organiseringen også.

Jeg skulle ellers lige til at spørge til strategien og retningen, men det svarer du næsten på her. Hvis vi alligevel skal en smule tættere på, så tænker jeg, at primetime bliver en halv time kortere på grund af flytningen af TV-Avisen. Betyder det noget for de formater, man ellers oplever der?

Ja, det betyder jo konkret, at primetime er kortere hver dag, og at der derfor er plads til færre programmer. Vi vil her sætte kvalitet over kvantitet og have stærkere titler, som kan være drivere for både flow og DRTV, og som også de yngre streamere vil vælge aktivt til.  Så det er her, man vil finde programmer, der inspirerer til en fælles samtale om det, der samler og splitter os og det, der bevæger og udvikler os. Altid med noget på hjertet.

Det lyder svært at skabe titler, der er “drivere for både flow og DRTV, og som også de yngre streamere vil vælge aktivt til”. Kan man det?

Ja, det kan man faktisk godt. Vi er ikke i mål endnu. Men der er en del af de nuværende DR1-formater, som går godt på både flow og streaming – fx Alene i vildmarken, Løvens Hule og Rigtige mænd og også fx stærke dokumentarer som ‘Mens døden os skiller’ og Per Wennichs ‘Skøn, skæv og 98’. Det arbejde er langt fra slut, men vi bliver hele tiden klogere på at gøre det endnu bedre.

Og hvordan med den undersøgende og afslørende journalistik?

Der er der også gode eksempler. Fx ‘Mændene, der plyndrede Europa’, som har flotte streamingtal. Men vi er absolut heller ikke her i mål og har klare ambitioner om at blive stærkere på netop dokumentar til streamere. For DR’s vigtigste doks er journalistiske fyrtårne, som stiller magthavere til ansvar og bliver reference for danskernes fælles samtale om, hvor vi bevæger os hen. Derfor skal dokumentarerne altid være til at få øje på uanset din foretrukne platform.

Også DR2 har i øvrigt programmer, der går godt på streaming, fx Nak og Æd. Men kultur og samfund er helt klart den vanskeligste opgave at løse til yngre streamere, så her lancerer min kollega, Irene Strøyer, og hendes redaktørteam i 2020 DR2+, som er et subbrand til DR2. Det er et digitalt laboratorium og en ramme til at udvikle samfunds- og kulturindhold direkte til unge og med DRTV som den primære platform.

Jeg kan godt lide ambitionen om at skabe formater, der fungerer både på flow og streaming. Men jeg håber, at I også har blik for, at ikke alt skal kunne begge dele, men sagtens kan være fantastisk på hver sin hjemmebane?

Det er nemlig lige præcis det, vi har. Alt skal absolut ikke streame. DR spænder over hele Danmark og dermed forskellige målgrupper med forskellige behov.

Fx er Debatten og Deadline vigtige, profilskabende programmer på DR2 på flow. De er ikke streamingbaskere. Og det skal de heller ikke være. De er fantastiske flow-programmer, som er helt unikke for DR2 og gør de mange interesserede seere rigtig glade 🙂.

DR2 vil i 2020 være den passionerede og kontrastfyldte kanal, som med nerve og nysgerrighed hudfletter, hvem vi er, hvor vi kommer fra, og hvor vi er på vej hen som mennesker, samfund og kultur.

DR2 kommer i 2020 til at favne alt fra gudstjenester til klassiske kunstarter over historie, trosstof, nyheder, debat og satire til nye eksperimenterende formater inden for samfund og kultur. Her vil noget af indholdet være klassisk flow – mens andet også i høj grad vil streame. Fælles for indholdet vil være, at det er indhold, du ikke finder nogen andre steder. Så hvis du er nysgerrig på samfundet og kulturen, er ambitionen helt konkret, at det er på DR2, du finder dit yndlingsprogram.

Ja, undskyld, hvis det bliver lidt langt. Men den tid, vi står i, er simpelthen så spændende – så der er så meget at gå i gang med og fortælle 🤗

Det gør ikke noget, at det langt, så får vi noget for licensen 🙂 Du skal have rigtig god fornøjelse med arbejdet og stort tak for chatten!

Hehe, altid til tjeneste i licensens navn 👌🏻. Selv tak for chatten!

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu