Connect with us

Original

Her er vinderne af Danske Mediers Digitale Priser

Danske Mediers digitale priser blev uddelt i dag. Her er vinderne samt dommerjuryens begrundelser. Der blev uddelt 2 guld, 5 sølv og 8 gange hædrende omtale.

Udgivet

den

Her er vinderne af Danske Mediers Digitale Priser 2018

Danske Mediers digitale priser blev uddelt i dag. Her er vinderne samt dommerjuryens begrundelser.

Der blev uddelt 2 guld, 5 sølv og 8 gange hædrende omtale.

Klik på overskrifterne for at se de digitale projekter.

Guld

Kristeligt Dagblad – Digitale historier 

Kristeligt Dagblads specialhistorie om demens er en smagfuld, afdæmpet og ekstrem effektiv brug af digitale virkemidler. Indledningsvis tvinges læseren til at teste sig selv for demens for at få lov at læse artiklen. Det skaber en god forståelse for sygdommen. Men artiklens digitale trumfkort er de mange billeder, der langsomt toner ud og forsvinder – helt som mennesket, der er ramt af demens.

DR – Digitale historier 

Det kan være fristende at proppe en digital fortælling med virkemidler, så kunsten er i virkeligheden at kunne begrænse sig. Lige præcis det har DR evnet til guld med deres fortælling om Jernmanden og den døde nyre. Virkemidlerne understøtter uden at overdøve, men ligger som underlægningsmusik og giver historien lov til at folde sig ud.

Sølv

Kristeligt Dagblad – Digitale historier 

Med meget simple greb kommer læseren helt tæt på de overvejelser, som kommende forældre til et barn med muligt Downs Syndrom står overfor. Man bliver tvunget til at tage de tunge beslutninger, hvis man vil læse historien til ende. Det er dygtigt brug af det digitale medie og viser, at ikke man ikke nødvendigvis skal have en stor produktion i gang for at lave en vedkommende digital fortælling. Derfor sølv.

DR – Digitale historier 

Dr.dk formår med ”Tag temperaturen på kloden” at behandle et af tidens vigtigste og mest komplekse emner, så det fremstår let tilgængeligt og i øjenhøjde med brugerne. Data bliver gjort spiseligt med greb som brugerinddragelse og gamification, og de grafiske, dynamiske elementer er enkle, nemme at afkode og lege med. Alt i alt fremstår pakken enkel, indbydende og yderst informerende.

Jydske Vestkysten – Lokale og regionale digitale medier 

Jv.dk har gennemgået en enorm forvandling – både på overfladen, men ikke mindst bag facaden og i det journalistiske motorrum, hvor der er blevet justeret markant på tankegang og arbejdsmetoder. Ændringerne har resulteret i et mere dynamisk og fokuseret site, der er nemt at navigere i, selv om det dækker over et enormt geografisk område. Og det skader bestemt heller ikke, at de i øvrigt er blevet taget godt imod af brugerne.

Fagbladet 3F – Digitale historier 

Tema, kontekst, læsning og layout går op i en højere enhed, når fokus sættes på robotterne. Det er tiltalende visuelt og grundigt journalistisk udført. Det kræver stor selvsikkerhed at opbygge et stort tema – og samtidig også linke ud til eksterne ressourcer og dokumentation. Resultatet er et helt univers om automatisering af arbejdslivet og dets muligheder og trusler.

Kristeligt Dagblad – landsdækkende digitale medier 

Kristeligt-dagblad.dk fremstår brugervenligt, let overskueligt og lynende hurtigt – ikke mindst på mobilen, hvor loadtiden er minimal. Sitet bærer præg af, at det er indholdet, der er i højsædet – ikke det visuelle. Alle forstyrrende elementer og tant og fjas er barberet væk. I stedet er der skåret ind til benet med fokus på de bærende sektioner, hvilket gør det utroligt nemt og intuitivt at navigere som bruger. Sitet står knivskarpt til målgruppen og er eksekveret med en sjælden set kompromisløshed.

Hædrende omtale

EB.dk

Eb.dk er flagskibet over alle danske nyhedssites. Trafikken er enorm og stadig stigende og læserne fristes let og effektivt til at blive lidt længere. Eb.dk er tabloidt og råber gerne højt, men de mange farver, rubrikstørrelser og varierende elementer er sammensat på en æstetisk sikker måde. Med de markante forbedringer af mobilsitet i 2017 fortjener eb.dk hædrende omtale.

TV 2 – landsdækkende digitale medier 

Kvalitetsside – kort og godt. Læserne kommer godt rundt fra forside til sektioner og artikler og hele vejen tilbage til forsiden. Det er nemt at navigere, og der er en vellykket balance mellem kommercielt og redaktionelt indhold.

Realityportalen – niche- eller fagmedier 

Mere kommercielt og spekulativt end en portal om realitystjerne kan det ikke blive. Det er der ikke noget galt ved. Det er stærkt set her at finde en niche mellem  glossip og blog. Men det er ikke nok, i eksekveringen kan det gå rigtig galt. Det gør det på ingen måde for realityportalen. Det er videreudviklingen af en fremdeles relativt ung, ny kategori. Der laves udmærket journalistik, tilfører en side mere til en noget overfladisk del af pressen, og det gøres professionelt.

Politiken – Digitale historier 

Som en anden Ahab, der jagter Moby Dick, følger vi forfatteren Morten Strøksnæs ud på det blå efter den store grønlandshaj. Mortens fortælling blandes med grafik og fakta om grønlandshajen. Mixet fungerer fint uden at stjæle rampelyset.

Politiken – Digitale historier 

Jagten på den perfekte krop er en digital fortælling, der er meget tro mod universet af kropsdyrkelse, usikkerhed, Instagram og ikke mindst spiseforstyrrelser. Fortællingen blander elegant historien om Emilie med lige præcis de billeder og rekvisitter, der gør, at det næsten er som at være i stue – eller fitnesslokale – med hende. Brugen af sms-samtaler med Emilies mor er med til at skabe dybde og autenticitet i fortællingen.

TV 2 – Digitale historier 

Ideen om at teste e-sportsudøvere mod jagerpiloter er godt tænkt og flot eksekveret. Den digitale fortælling fremstår indbydende med flot design og ikke mindst video af super høj kvalitet. Desuden løfter det den overordnede oplevelse og gør det lettere at relatere til historiens hovedpersoner, at man har prioriteret brugerinddragelse og gamification i form af test af reaktionstid og hukommelse. Alt i alt en drøn solid fortælling.

TV 2  – Digitale historier 

TV2s digitale version af Operation X er et anerkendelsesværdigt eksempel på, at digitale virkemidler kan få alle til at interessere sig for undersøgende journalistik. Ved hjælp af helt simple cards bladrer vi os igennem den undersøgende journalistik. Med dette projekt har Operation X sat nye standarder og anvist en ny vej til at udbrede en af fagets vigtigste discipliner – den afslørende journalistik.

Kristeligt Dagblad – Digital ide 

10 år med Facebook kan naturligvis kun markeres på en måde. Nemlig som et Facebookfeed. Sådan tænker man nu efter Kristeligt Dagblad oprettede en hel Facebookside for at fortælle historien om Facebooks 10 år unge liv. Men da Kristeligt Dagblad fik ideen var der næppe mange andre, der havde tænkt den og formentlig slet ingen, der kunne finde på at udføre den. Ideen er original og fortjener hædrende omtale.


Dommerjuryen har bestået af:

Kamilla Harritsø.

Christian Stavik.

Simon Stilling.

Jan Birkemose.


Læs Jan Birkemoses tale ved prisuddelingen: Hvis ikke chefen siger op i røven får man ingen priser

Original

Mediernes 10 bedste ideer – forår 2019

Medier verden over eksperimenterer på livet løs. Tjek de mest inspirerende og originale ideer fra årets første seks måneder

Udgivet

den

Mediernes 10 bedste ideer - forår 2019
Foto: Krassy Can Do It/Flickr

Årets første seks måneder er gået og det er tid til at samle op på nogle af de mest inspirerende ideer og eksperimenter, som Medietrends har beskrevet.

Nogle af ideerne er allerede opsnappet af danske medier og andre ligger jomfrueligt og venter på at blive trykprøvet i Danmark.

Og husk, at der findes muligvis dumme og dårlige ideer, men det kan man aldrig vide med sikkerhed før man har undersøgt det. Her er 10 medier, der betaler lærerpengene for dig – og gudskelov er de fleste gode ideer og alle er helt originale.

God læselyst:


Det var 10 ideer fra årets første seks måneder. Men du får også lige en nummer 11 med, som ganske enkelt er best practice for den måske vigtigste side på digitale medier. Nemlig, der hvor brugerne skal beslutte sig for at betale

Læs resten af artiklen

Nye job

Brief

Roskildeborgmester Joy Mogensen er ny kulturminister. Mediernes og kulturens nye minister er overraskende blevet Roskildes borgmester Joy Mogensen. Sent torsdag var Kulturministeriets pressefolk endnu så uforberedte, at ministeriets hjemmeside blot henviser til Joy Mogensens Linkedin-profil. Joy Mogensen er gravid og forventes at tage barselsorlov, når hun nedkommer til oktober – DR

Chrome-ændringer spænder ben for betalingsvægge. Medier, der som fx New York Times, har en metered betalingsvæg, hvor brugerne har adgang til xx gratis artikler før de møder betalingsvæggen, får problemer efter sommerferien. Medierne lægger nemlig cookies på brugernes browser for at tælle, hvor mange gratis artikler, de har fået og hvis brugerne ”gemmer” sig bag incognito-søgning, har medierne hidtil kunne vælge at blokere dem. Men nye ændringer gør det umuligt for medierne at afklare om brugerne er i incognito-mode – Digiday

Facebookchef forklarer af de ikke lytter på dine samtaler. De fleste brugere af Facebook og Instagram har oplevet at få annoncer vist, der er relaterede til emner, de lige har talt om, men ikke søgt på. Facebook afviser konsekvent, at de sniglytter til vores samtaler, men det tror CBS-værten Gayle King ikke på. Hør hendes interview med Instagrams CEO og hans forklaring – CBS

Dine Facebookopslag afslører dit helbred. Forskere fra University of Pennsylvania hævder at de kan forudse 21 forskellige sygdomme, ved at analysere vores opslag på Facebook. Forskerne har gennemgået opslag fra 999 patienter og er nået frem til at, de især har held med at genkende Facebookbrugere med diabet, angst, depression og psykoser – Journals.plos.org

Hvordan nævnes medierne i den nye regeringsaftale? Partierne bag den 18 sider lange aftale, der skal indramme det politiske arbejde for den kommende S-regering, nævner medierne i sammenhæng med at højne den generelle tillid fra befolkningen. Samt et ønske om at genforhandle medieaftalen. Partierne skriver, at demokratiet skal styrkes ved blandt andet:

Styrke dansk public service. Efter folketingsvalget er der ikke længere flertal bag medieaftalen. Regeringen vil gøre status på implementeringen af aftalen og på den baggrund indbyde til politiske drøftelser med det mål at styrke dansk public service og blandt andet tage initiativ til, at streamingtjenester bidrager mere til danskproduceret indhold – Altinget.dk

Vinderne af Anders Bording-priserne kåret. Danske Mediers hæderspriser til specialmedier er nu uddelt. Fagbladet 3F fik tildelt Journalistprisen, mens Kristeligt Dagblads nichemedie, Kirke.dk, blev hædret med Medieprisen. Endelig blev der uddelt en særpris til tidligere journalistisk direktør i Danske Medier Christian Kierkegaard – Danske Medier.

1500 medier blev snydt af historie om norsk ø. Øen Sommarøy i det nordlige Norge har besluttet at droppe tid og alle ure. Det fremgik af en pressemeddelse, der for nylig blev sendt i omløb og som har fået 1479 medier verden over til at skrive artikler om den usædvanlige beslutning. Men det hele er et stunt sat i verden for at lokke flere turister til Nordnorge – NRK.no

Andre læser lige nu