Connect with us

Original

Facebook-eksperiment rammer seriøse medier hårdere end fake news medier

Husker du historien om Facebooks eksperiment med at fjerne opslag fra Facebook-sider fra nyhedsfeedet i seks lande? Nu kan resultaterne ses

Udgivet

den

Facebook-eksperiment rammer seriøse medier hårdere end fake news medier

Husker du historien om Facebooks eksperiment med at fjerne opslag fra Facebook-sider fra nyhedsfeedet i seks lande?

Uden varsel flyttede Facebook for to måneder siden alle opslag fra Facebook-sider til et nyoprettet feed kaldet Explore. Flytningen fik den organiske reach hos medierne i Slovakiet, Sri Lanka, Serbien, Bolivia, Cambodjia og Guatamala til at styrtdykke.

Nu har den slovakiske journalist Filip Struhárik, der i sin tid slog alarm over de slovakiske mediers tab, atter kigget i data og fundet frem til, at eksperimentet især har ramt de seriøse medier.

Ifølge data fra Crowdtangle, har ni seriøse slovakiske medier tabt 39 procent interaktioner (reaktioner, kommentarer og delinger) efter Facebook flyttede deres opslag til Explore. I samme periode har 20 slovakiske medier, som Filip Struhárik betegner som misinformerende, kun mistet 27 procent interaktioner.

Filip Struhárik konkluderer desuden fem pointer på baggrund af de seneste to måneders kaos på Facebook i Slovakiet:

1

Facebook-sider er ikke så vigtige som vi troede. Mediernes trafik fra Facebook bliver i høj grad båret af læserne egne delinger og gode influenter med stor reach.

2

Hvis dit medie har en stor tilstedeværelse andre steder, behøver ændringer på de sociale medier ikke være en katastrofe.

3

Man skal ikke bekymre sig om reach. Det kan svinge op og ned uden at have stor betydning for trafikken på mediernes egne websider.

4

Facebook er lige glade med konsekvenserne af deres eksperimenter i de seks lande. Forandringerne har ikke kun ramt medier, men alle med behov for traction på de sociale medier.

5

Eksperimentet har fået alle til at fokusere på de mange alternative trafikkilder, der er til Facebook: apps, nyhedsmails og browser notifikationer. Filip Struhárik nævner ikke chatbots, men det er en fejl, da de er meget sikre distributionskæder mellem brugere og medier.

Læs Filip Struháriks artikel her

Læs også