Connect with us

Original

Er danske medier klar til Googles Mobile First Index?

Snart vil mediernes rangering på Googles søgeresultater afhænge af, hvor hurtige de er på mobil. Medietrends har tjekket 10 store danske websites

Udgivet

den

Er danske medier klar til Googles Mobile First Index?

Den store skiftedag kommer nærmere og nærmere. I gennem flere år har Google forberedt, at de på et passende tidspunkt skal indrette deres rangering af søgeresultater efter sidernes mobilversioner i stedet for desktopversioner.

Og hvad så? tænker du måske. Ja, eftersom brugervenlighed, som i mobilkontekst er lig med hastighed, er et væsentligt parameter hos Google, risikerer alle udgivere med langsomme mobilsider at dumpe i Googles søgeresultater.

Medietrends har derfor testet hastigheden på 10 store danske digitale medier. Og i det store og hele ser det ud til, at de står godt rustet før Google skifter over til det såkaldte Mobile First Index.

Præcis, hvornår det vil ske, er fortsat ukendt. Men eftersom over halvdelen af søgeaktiviteten hos Google i dag foregår fra mobiltelefoner, peger al logik på, at det er nært forestående.

Medietrends har testet hver af de 10 websites tre gange og derefter beregnet gennemsnittet. BT.dk havde to meget langsomme test og en, der var noget hurtigere. Men alle tre var markant langsommere end de øvrige medier.

BTs langsommelighed kan have mange forskellige årsager og kan måske også være forbigående. Men hvis Googles Mobile First Index konstaterer, at det er den hastighed, BT.dk præsterer, så vil det formentlig betyde nedrangering på søgeresultaterne.

Ud over det, viser Googles erfaringer, at mange brugere bliver utålmodige og hopper af (bouncer), hvis loadtiden er for langsom. Se grafik.

Du kan teste dit eget eller konkurrenternes website her

Original

Reuters tester deepfake nyhedsindslag

Deepfake tager fart i medieverdenen. BBC er igang og nu eksperimenterer Reuters med hele nyhedsindslag med syntetiske værter

Udgivet

den

Reuters tester deepfake nyhedsindslag
Kredit: Reuters

Det internationale nyhedsbureau Reuters har udviklet en prototype af en nyhedsmaskine, der ved hjælp af automatisering og deepfake-teknologi kan producere hele nyhedsindslag med sportsresultater, billeder af mål og videospeak fra en sportsvært.

Nyhedsværten, som er et rigtigt menneske, har indtalt en lang række replikker og tal, og ud fra det kan kunstig intelligens modellere værtens mimik så ansigttræk og mundbevægelser matcher de nyheder, som bliver “oplæst”.

Her efter kombineres værtens speak med video fra fodboldkampen – fuldstændig som vi kender det fra traditionelle sportsnyheder på TV. Eneste forskel er, at værten aldrig har speaket og at han til gengæld kan lave et indslag for utallige fodboldkampe samtidigt.

Medietrends skrev for nyligt om, hvordan BBC eksperimenterer med vejrudsigter, som også benytters sig af deepfake. Og ligesom med BBC, er det også danske Synthesia, som Reuters samarbejder med om deepfake sportsnyheder.

De to eksempler på lødige udnyttelser af deepfake vidner om, at teknologien kan komme til at spille en væsentlig rolle i medieverdenen. Fuldstændig som de automatiserede tekstartikler længe har gjort i den etablerede medieverden.

Med deepfake er de etiske udfordringer dog langt større, da “bedraget” er mere gennemført og overbevisende. Derfor åbner BBCs og Reuters innovationslyst utvivlsom en debat, som bliver interessant og formentlig stærkt polariseret. Debatten er vigtig, men det bliver næppe noget, der standser udviklingen – højst bremser den.

Hos Reuters bliver den etiske debat ikke adresseret, men Nick Cohen, global head of product, core news services, siger:

“Reuters har længe ligget forrest med udforskning af potentialet i, hvordan nye teknologier kan distribuere nyheder og information. Prototyper hjælper os med at forståm hvordan kunstig intellgens og syntetiske medier kombineret med real time feeds med billeder og rapportering kan skabe helt nye produkter og services.”

Læs Reuters meddelelse om prototypen her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu