Connect with us

Original

Er danske medier klar til Googles Mobile First Index?

Snart vil mediernes rangering på Googles søgeresultater afhænge af, hvor hurtige de er på mobil. Medietrends har tjekket 10 store danske websites

Udgivet

den

Er danske medier klar til Googles Mobile First Index?

Den store skiftedag kommer nærmere og nærmere. I gennem flere år har Google forberedt, at de på et passende tidspunkt skal indrette deres rangering af søgeresultater efter sidernes mobilversioner i stedet for desktopversioner.

Og hvad så? tænker du måske. Ja, eftersom brugervenlighed, som i mobilkontekst er lig med hastighed, er et væsentligt parameter hos Google, risikerer alle udgivere med langsomme mobilsider at dumpe i Googles søgeresultater.

Medietrends har derfor testet hastigheden på 10 store danske digitale medier. Og i det store og hele ser det ud til, at de står godt rustet før Google skifter over til det såkaldte Mobile First Index.

Præcis, hvornår det vil ske, er fortsat ukendt. Men eftersom over halvdelen af søgeaktiviteten hos Google i dag foregår fra mobiltelefoner, peger al logik på, at det er nært forestående.

Medietrends har testet hver af de 10 websites tre gange og derefter beregnet gennemsnittet. BT.dk havde to meget langsomme test og en, der var noget hurtigere. Men alle tre var markant langsommere end de øvrige medier.

BTs langsommelighed kan have mange forskellige årsager og kan måske også være forbigående. Men hvis Googles Mobile First Index konstaterer, at det er den hastighed, BT.dk præsterer, så vil det formentlig betyde nedrangering på søgeresultaterne.

Ud over det, viser Googles erfaringer, at mange brugere bliver utålmodige og hopper af (bouncer), hvis loadtiden er for langsom. Se grafik.

Du kan teste dit eget eller konkurrenternes website her

Original

Medietrends otte bud på 2020

Whitepaper: Superfans i centrum, robotvideo, etik, gode vaner, indbakketræthed og andre tendenser, der præger medierne i 2020

Udgivet

den

Medietrends otte bud på 2020

Vi nærmer os 2020 og det betyder, at Medietrends for fjerde gang kigger ud i fremtiden.

Det er der kommet et whitepaper på 12 sider ud af, som du kan downloade, når du har lyst.

Medietrends 2020 er kun for modtagere af Medietrends ugentlige nyhedsbrev. Du modtager whitepaperet, når du tilmelder dig. Hvis du allerede er tilmeldt, har du modtaget Medietrends 2020 torsdag morgen – kig evt i spamfiltret.

Læs hvad du kan forvente af 2020

  1. Superfans i centrum
  2. Nyhedsbreve nærmer sig indbakke-træthed
  3. De gode regelmæssige vaner
  4. Skræddersyet nyhedsmix/personalisering
  5. Robotartikler og robotvideo kan tænde etisk debat
  6. Et virvar af indtægtskilder
  7. Omstilling kræver alle mand på dækket
  8. Betalingsvægge kan udfordre sammenhængskraft

Medietrends 2020 udgives med støtte fra Dansk Journalistforbund, Danske Medier og DMJX.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu