Connect with us

Original

Ny ide fra Facebook kan blive knald eller fald for medierne

Nyt feed fra Facebook kan skabe masser af ny trafik til medierne. Men i seks lande er trafikken fra Facebook styrtdykket katastrofalt på grund af forsøg

Udgivet

den

Ny ide fra Facebook kan blive knald eller fald for medierne

Stort set uden opmærksomhed har Facebook i den seneste uge udrullet et nyt koncept, der kan få vidtrækkende konsekvenser for medierne.

I bedste fald, kan det øge mediernes rækkevidde til et endnu større publikum. I værste fald kan det gå helt modsat. Det har medier i seks udvalgte lande allerede oplevet, da de fra dag til dag oplevede, at deres rækkevidde på Facebook faldt med to tredjedele.

Mere om det senere.

Først lidt om den nye ide, som Facebook kalder Explore, eller Udforskning, som det kaldes i de danske Facebookversioner. Explore er et alternativt feed til det nyhedsfeed, vi alle i forvejen har. I Explore-feedet præsenterer Facebook os for et individuelt tilpasset udvalg af indhold, som vi ellers ikke ville se, fordi det kommer fra Facebook-sider, som vi ikke følger. Facebook udvælger opslagene på baggrund af den type indhold, som brugeren plejer at være glad for på Facebook eller på baggrund af det, der hitter blandt brugerens venner.

Set fra mediernes side, kan Explore derfor vise sig at være en kærkommen chance for at komme i kontakt med brugere, som man hidtil kun har haft sporadisk kontakt til. Hvis for eksempel alle danske Facebookbrugere med interesse for medier og journalistik eksponeres for Medietrends opslag, opnår Medietrends indlysende en større rækkevidde end ellers.

At dømme ud fra lidt hurtig testkørsel af flere Facebookbrugeres personligt skræddersyede Explorefeeds, er der dog en klar overvægt af virale opslag på Explore og meget lidt indhold, der rammer de pågældende Facebookbrugeres personlige interesser.

Men medierne har lov at håbe, at algoritmen justeres mere i retning af seriøst indhold frem for fascinationsopslag.

Explore kan dog også vise sig at udvikle sig til en kæmpe udfordring for medierne. For mens Facebook har lanceret det nye feed for samtlige 3,7 milliarder Facebookbrugere i hele verden, har de udvalgt seks lande til et hardcore forsøg, hvor de har flyttet alle opslag fra alle Facebooksider til Explorer-feedet. Det betyder, at Facebook-brugerne i Slovakiet, Sri Lanka, Serbien, Bolivia, Guatemala og Cambodia kun kommer i kontakt med opslag fra medier, hvis de kigger i deres Explore-feed.

Det fik slovakiske mediers rækkevidde på Facebook til at styrtdykke i sidste uge. I følge Filip Struhárik, der er journalist ved det slovakiske medie Dennik N, faldt rækkevidden for en stribe slovakiske Facebooksider omgående med totredjedele på grund af Facebooktesten. Omsat til interaktioner betød ændringen, at de 60 største Facebooksider fra slovakiske medier faldt med cirka 75 procent fra onsdag til torsdag i sidste uge.

Foreløbige data fra Guatamala og Cambodia viser samme tendens.

Ny ide fra Facebook kan blive knald eller fald for medierne

Interactions on 60 biggest Slovak media Facebook pages. Facebook is testing Explore Feed since Thursday. Source: CrowdTangle.

Den eneste måde medierne kan få lov at optræde i de normale feeds er ved at betale for deres opslag.

På nuværende tidspunkt er der tale om et forsøg i de seks lande og medierne i hele verden kan derfor bede til at Facebook dropper ideen om at eliminere Facebooksider fra brugernes nyhedsfeeds.

Rigtig meget taler for at Facebook vil gøre det. Dels vil mange brugere formentlig kede sig på deres nyhedsfeeds, hvis der udelukkende er opslag fra familie, venner og sponsorerede sider og dels er der noget ulogisk kontraproduktivt ved, at Facebook i årevis har animeret medier, virksomheder og organisationer til at opbygge enorme fællesskaber med Facebookbrugerne for derefter at banke en mur ned mellem brugerne og siderne.

På den anden side er Facebooks eneste interesse at holde længst muligt på brugerne for dermed at kunne vise dem flest mulige annoncer. Hvis Facebook hen ad vejen kan få mange brugere til at omfavne Explore, kan Facebook måske have en fordel ved gradvist at tvinge medierne og andre med Facebooksider til primært at optræde på Explorer. At adskille indholdet på den måde, kan give Facebook to rene og fokuserede vertikaler, hvilket måske betyder endnu større tidsforbrug hos Facebook.

Samtidig stiger værdien af at optræde på nyhedsfeedet og det kan måske reelt betyde, at medier og andre med brug for Facebooks trafik, i højere grad end tidligere vil være villige til at betale for kontakten til Facebooks brugere.

Som sagt er testen i de seks udvalgte lande kun et forsøg, og derfor er det eneste håndfaste p.t. at Facebook nu har indviet Explore. Og indtil Facebook måtte finde på andre ideer med Explore, er der mest, der tyder på, at Explore kan udnyttes til en fordel.

Derfor vil vi 100 procent sikkert i de kommende uger blive udsat for tsunamier af ideer og teorier om, hvordan man forbedrer sine Facebooksiders performance på Explore.

Men det er også værd at notere testen i de seks udvalgte lande, som endnu et vidnesbyrd om at Facebook og andre sociale medier til enhver tid kan ændre spillereglerne fra minut til minut. Og næste gang, kan det formentlig lige så godt være Danmark som Slovakiet eller Serbien, der trækker nitten.

Explore/Udforskning kan findes på desktop i venstre sidebar under “udforsk” og på mobilen ved at klikke på de tre streger i nederste venstre hjørne og derefter scrolle igennem de mange muligheder på “udforsk”.

Du skal muligvis opdatere din app først.

Opdatering: Mandag den 23. oktober har Facebook udtalt, at de aktuelt ikke har planer om at udbrede forsøget i de seks land til resten af verden.

Opdatering: Tilsyneladende oplever de slovakiske medier ikke noget væsentlig fald på deres websites til trods for at de har mistet interaktioner og rækkevidde på Facebook.

Original

Q&A: “Det er her, man vil finde programmer, der inspirerer til en fælles samtale om det, der samler og splitter os og det, der bevæger og udvikler os. Altid med noget på hjertet”

DRs nye chef for aktualitet, kultur og dokumentar, Lisbeth Langwadt, vil lægge en strategi, der både er til glæde for dem der vil streame og dem der vil have flow.

Udgivet

den

"Alene i vildmarken" er et af de programmer, som både performer godt, når de streames og sendes live. DR Pressebilleder.

Dette interview blev bragt i sin helhed torsdag morgen i Medietrends ugentlige nyhedsbrev.

Hvis du fremover vil læse “mediefolk, der rykker – Q&A”to dage tidligere end her på hjemmesiden, kan du tilmelde dig det gratis nyhedsbrev her. Det har også et mere omfattende overblik – Brief – end på hjemmesiden.

Interviewet er lavet via Messenger.


Men nu til Lisbeth Langwadt, der netop er udpeget som ny DR-chef for aktualitet, kultur og dokumentar:

Tillykke med dit nye job. Programchef for aktualitet, kultur og dokumentar, hvad i alverden er det? Hvad skal du lave?

Tak! Min hovedopgave er at udvikle den strategiske retning for DR’s tv-tilbud inde for aktualitet, kultur og dokumentar på tværs af DR1 og DR2 – og selvfølgelig med stort fokus på streaming på DRTV.

Jeg står altså i spidsen for strategi og retning for en stor portefølje af programmer, som jeg sammen med et hold af dygtige redaktører bestiller enten internt i DR eller i den eksterne produktionsbranche. Det spænder over alt fra Aftenshowet, Debatten og Horisont til afslørende eller relationsbårne dokumentarer til fakta-serier, satire og kultur- og historiestoffet.

Ret bred portefølje. Er det nyt at det indhold samles på en person?

Ja, tidligere var der en chef pr tv-kanal. Altså en chef for hhv. DR1, for DR2 osv., som under hvert brand havde ansvaret for aktualitet osv. Nu organiseres det mere holistisk. For i 2020 ændres DR’s kanalportefølje ret dramatisk. DRK lukker som kanal, og stof rykker ind på DR2, som transformeres til en ny samfunds- og kulturkanal med mere kant til DR1 end i dag.

Samtidig sker der store ændringer på DR1, hvor TV-avisen rykker fra 21.30 til kl. 21.00. Og så har vi over hele linjen markant øget fokus på tv til streaming og DRTV. Det er store og vigtige ændringer for DR i en tid, hvor tv-seningen bliver mere og mere digital, og i den forbindelse har det været helt naturligt at ændre organiseringen også.

Jeg skulle ellers lige til at spørge til strategien og retningen, men det svarer du næsten på her. Hvis vi alligevel skal en smule tættere på, så tænker jeg, at primetime bliver en halv time kortere på grund af flytningen af TV-Avisen. Betyder det noget for de formater, man ellers oplever der?

Ja, det betyder jo konkret, at primetime er kortere hver dag, og at der derfor er plads til færre programmer. Vi vil her sætte kvalitet over kvantitet og have stærkere titler, som kan være drivere for både flow og DRTV, og som også de yngre streamere vil vælge aktivt til.  Så det er her, man vil finde programmer, der inspirerer til en fælles samtale om det, der samler og splitter os og det, der bevæger og udvikler os. Altid med noget på hjertet.

Det lyder svært at skabe titler, der er “drivere for både flow og DRTV, og som også de yngre streamere vil vælge aktivt til”. Kan man det?

Ja, det kan man faktisk godt. Vi er ikke i mål endnu. Men der er en del af de nuværende DR1-formater, som går godt på både flow og streaming – fx Alene i vildmarken, Løvens Hule og Rigtige mænd og også fx stærke dokumentarer som ‘Mens døden os skiller’ og Per Wennichs ‘Skøn, skæv og 98’. Det arbejde er langt fra slut, men vi bliver hele tiden klogere på at gøre det endnu bedre.

Og hvordan med den undersøgende og afslørende journalistik?

Der er der også gode eksempler. Fx ‘Mændene, der plyndrede Europa’, som har flotte streamingtal. Men vi er absolut heller ikke her i mål og har klare ambitioner om at blive stærkere på netop dokumentar til streamere. For DR’s vigtigste doks er journalistiske fyrtårne, som stiller magthavere til ansvar og bliver reference for danskernes fælles samtale om, hvor vi bevæger os hen. Derfor skal dokumentarerne altid være til at få øje på uanset din foretrukne platform.

Også DR2 har i øvrigt programmer, der går godt på streaming, fx Nak og Æd. Men kultur og samfund er helt klart den vanskeligste opgave at løse til yngre streamere, så her lancerer min kollega, Irene Strøyer, og hendes redaktørteam i 2020 DR2+, som er et subbrand til DR2. Det er et digitalt laboratorium og en ramme til at udvikle samfunds- og kulturindhold direkte til unge og med DRTV som den primære platform.

Jeg kan godt lide ambitionen om at skabe formater, der fungerer både på flow og streaming. Men jeg håber, at I også har blik for, at ikke alt skal kunne begge dele, men sagtens kan være fantastisk på hver sin hjemmebane?

Det er nemlig lige præcis det, vi har. Alt skal absolut ikke streame. DR spænder over hele Danmark og dermed forskellige målgrupper med forskellige behov.

Fx er Debatten og Deadline vigtige, profilskabende programmer på DR2 på flow. De er ikke streamingbaskere. Og det skal de heller ikke være. De er fantastiske flow-programmer, som er helt unikke for DR2 og gør de mange interesserede seere rigtig glade 🙂.

DR2 vil i 2020 være den passionerede og kontrastfyldte kanal, som med nerve og nysgerrighed hudfletter, hvem vi er, hvor vi kommer fra, og hvor vi er på vej hen som mennesker, samfund og kultur.

DR2 kommer i 2020 til at favne alt fra gudstjenester til klassiske kunstarter over historie, trosstof, nyheder, debat og satire til nye eksperimenterende formater inden for samfund og kultur. Her vil noget af indholdet være klassisk flow – mens andet også i høj grad vil streame. Fælles for indholdet vil være, at det er indhold, du ikke finder nogen andre steder. Så hvis du er nysgerrig på samfundet og kulturen, er ambitionen helt konkret, at det er på DR2, du finder dit yndlingsprogram.

Ja, undskyld, hvis det bliver lidt langt. Men den tid, vi står i, er simpelthen så spændende – så der er så meget at gå i gang med og fortælle 🤗

Det gør ikke noget, at det langt, så får vi noget for licensen 🙂 Du skal have rigtig god fornøjelse med arbejdet og stort tak for chatten!

Hehe, altid til tjeneste i licensens navn 👌🏻. Selv tak for chatten!

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu