Connect with us

Original

Ny ide fra Facebook kan blive knald eller fald for medierne

Nyt feed fra Facebook kan skabe masser af ny trafik til medierne. Men i seks lande er trafikken fra Facebook styrtdykket katastrofalt på grund af forsøg

Udgivet

den

Ny ide fra Facebook kan blive knald eller fald for medierne

Stort set uden opmærksomhed har Facebook i den seneste uge udrullet et nyt koncept, der kan få vidtrækkende konsekvenser for medierne.

I bedste fald, kan det øge mediernes rækkevidde til et endnu større publikum. I værste fald kan det gå helt modsat. Det har medier i seks udvalgte lande allerede oplevet, da de fra dag til dag oplevede, at deres rækkevidde på Facebook faldt med to tredjedele.

Mere om det senere.

Først lidt om den nye ide, som Facebook kalder Explore, eller Udforskning, som det kaldes i de danske Facebookversioner. Explore er et alternativt feed til det nyhedsfeed, vi alle i forvejen har. I Explore-feedet præsenterer Facebook os for et individuelt tilpasset udvalg af indhold, som vi ellers ikke ville se, fordi det kommer fra Facebook-sider, som vi ikke følger. Facebook udvælger opslagene på baggrund af den type indhold, som brugeren plejer at være glad for på Facebook eller på baggrund af det, der hitter blandt brugerens venner.

Set fra mediernes side, kan Explore derfor vise sig at være en kærkommen chance for at komme i kontakt med brugere, som man hidtil kun har haft sporadisk kontakt til. Hvis for eksempel alle danske Facebookbrugere med interesse for medier og journalistik eksponeres for Medietrends opslag, opnår Medietrends indlysende en større rækkevidde end ellers.

At dømme ud fra lidt hurtig testkørsel af flere Facebookbrugeres personligt skræddersyede Explorefeeds, er der dog en klar overvægt af virale opslag på Explore og meget lidt indhold, der rammer de pågældende Facebookbrugeres personlige interesser.

Men medierne har lov at håbe, at algoritmen justeres mere i retning af seriøst indhold frem for fascinationsopslag.

Explore kan dog også vise sig at udvikle sig til en kæmpe udfordring for medierne. For mens Facebook har lanceret det nye feed for samtlige 3,7 milliarder Facebookbrugere i hele verden, har de udvalgt seks lande til et hardcore forsøg, hvor de har flyttet alle opslag fra alle Facebooksider til Explorer-feedet. Det betyder, at Facebook-brugerne i Slovakiet, Sri Lanka, Serbien, Bolivia, Guatemala og Cambodia kun kommer i kontakt med opslag fra medier, hvis de kigger i deres Explore-feed.

Det fik slovakiske mediers rækkevidde på Facebook til at styrtdykke i sidste uge. I følge Filip Struhárik, der er journalist ved det slovakiske medie Dennik N, faldt rækkevidden for en stribe slovakiske Facebooksider omgående med totredjedele på grund af Facebooktesten. Omsat til interaktioner betød ændringen, at de 60 største Facebooksider fra slovakiske medier faldt med cirka 75 procent fra onsdag til torsdag i sidste uge.

Foreløbige data fra Guatamala og Cambodia viser samme tendens.

Ny ide fra Facebook kan blive knald eller fald for medierne

Interactions on 60 biggest Slovak media Facebook pages. Facebook is testing Explore Feed since Thursday. Source: CrowdTangle.

Den eneste måde medierne kan få lov at optræde i de normale feeds er ved at betale for deres opslag.

På nuværende tidspunkt er der tale om et forsøg i de seks lande og medierne i hele verden kan derfor bede til at Facebook dropper ideen om at eliminere Facebooksider fra brugernes nyhedsfeeds.

Rigtig meget taler for at Facebook vil gøre det. Dels vil mange brugere formentlig kede sig på deres nyhedsfeeds, hvis der udelukkende er opslag fra familie, venner og sponsorerede sider og dels er der noget ulogisk kontraproduktivt ved, at Facebook i årevis har animeret medier, virksomheder og organisationer til at opbygge enorme fællesskaber med Facebookbrugerne for derefter at banke en mur ned mellem brugerne og siderne.

På den anden side er Facebooks eneste interesse at holde længst muligt på brugerne for dermed at kunne vise dem flest mulige annoncer. Hvis Facebook hen ad vejen kan få mange brugere til at omfavne Explore, kan Facebook måske have en fordel ved gradvist at tvinge medierne og andre med Facebooksider til primært at optræde på Explorer. At adskille indholdet på den måde, kan give Facebook to rene og fokuserede vertikaler, hvilket måske betyder endnu større tidsforbrug hos Facebook.

Samtidig stiger værdien af at optræde på nyhedsfeedet og det kan måske reelt betyde, at medier og andre med brug for Facebooks trafik, i højere grad end tidligere vil være villige til at betale for kontakten til Facebooks brugere.

Som sagt er testen i de seks udvalgte lande kun et forsøg, og derfor er det eneste håndfaste p.t. at Facebook nu har indviet Explore. Og indtil Facebook måtte finde på andre ideer med Explore, er der mest, der tyder på, at Explore kan udnyttes til en fordel.

Derfor vil vi 100 procent sikkert i de kommende uger blive udsat for tsunamier af ideer og teorier om, hvordan man forbedrer sine Facebooksiders performance på Explore.

Men det er også værd at notere testen i de seks udvalgte lande, som endnu et vidnesbyrd om at Facebook og andre sociale medier til enhver tid kan ændre spillereglerne fra minut til minut. Og næste gang, kan det formentlig lige så godt være Danmark som Slovakiet eller Serbien, der trækker nitten.

Explore/Udforskning kan findes på desktop i venstre sidebar under “udforsk” og på mobilen ved at klikke på de tre streger i nederste venstre hjørne og derefter scrolle igennem de mange muligheder på “udforsk”.

Du skal muligvis opdatere din app først.

Opdatering: Mandag den 23. oktober har Facebook udtalt, at de aktuelt ikke har planer om at udbrede forsøget i de seks land til resten af verden.

Opdatering: Tilsyneladende oplever de slovakiske medier ikke noget væsentlig fald på deres websites til trods for at de har mistet interaktioner og rækkevidde på Facebook.

Original

”Okay, Google” kommer på dansk

Svenskerne kan nu tale med Googles assistent og inden nytår kan Google også tale dansk.

Udgivet

den

”Okay, Google” kommer på dansk

”Okay, Google, hvad er der sket i dag?”

”Okay, Google, giv mig nyhederne”

”Okay, Google, er de danske medier klar til, at Googles assistent meget snart kan tale dansk?

Sidstnævnte er et relevant spørgsmål, som der p.t. ikke kan svares konkret på. Google er netop begyndt at tale svensk og inden nytår vil Googles assistent kunne tale dansk og så vil danskerne kunne spørge og få svar på alt, som nogen har fodret Google med.

Fuldstændig som i dag, hvor Google hurtigt finder indhold, der giver svar på vores tekstbaserede søgninger.

Google Assistent virker på alle enheder og det betyder, at man kan bruge sin mobil til at spørge efter vejret, nyheder eller ens favoritpodcast. Men den stemmestyrede tjener kan kun levere svar, hvis nogen indholdsproducenter, som for eksempel medier, har fodret den.

De kan de gøre via dette link, som formentlig vil opleve en del trafik fra danske udviklere i den kommende tid.

Lyd er i den grad kommunikationens new frontier og selvom amerikanske medier og mediebrugere i to år har kunnet snakke sammen via Google Asssistant, Amazon Alexa og andre stemmestyrede chatbots, er det tydeligt, at formatet ikke er færdigudviklet og at både indholdsproducenterne og forbrugerne fortsat eksperimenterer.

Men ligesom ingen – absolut ingen – virksomheder, organisationer og medier i dag kunne forestille sig ikke at være på internettet og ikke gøre sig søgbare på Google, ønsker ingen at blive sat af det store lydtog, der ruller stærkere og stærkere.

Derfor satser store mediehuse verden rundt på, at netop de har det rigtige lydindhold og at det er dem, der kommer ud af højtaleren, når brugerne har brug for nyt.

Digiday gav for nylig en kort status over diverse mediehuses sats på området:

  • NPR har seks mennesker ansat til at udvikle indhold til de stemmestyrede enheder.
  • New York Times har oprettet en enhed med selvstændig redaktør for området.
  • Al Jazeera har udnævnt en senior producer til at udvælge hvilket indhold, der skal gøres tilgængeligt og hvilket indhold, der skal specialudvikles til de nye formater.
  • Washington Post har et dedikeret audioteam til opgaven.

Bloomberg og BBC, og formentlig mange andre, har også øjnene fast rettet på de nye muligheder. Alle er bevidste om brugernes store interesse for lyd og alle ved, at selv skævskud og fejlafleveringer ved at være firstmover giver værdifulde erfaringer på et marked, der formentlig blive meget, meget stort.

Et godt eksempel på, hvor glade danskerne er for lyd, er Zetlands overraskende succes med at indtale alle artikler. Det har på kort tid forvandlet Zetland til et lyttemedie, hvor 60 procent af konsumeringen foregår med ører og ikke øjne.

Læs: Da Zetland blev et lyttemedie

DRs medieforskere har i flere år oplevet stigende forbrug af podcast og senest målte de, at danskerne podcastede seks procent mere i sommerugerne end ved årets begyndelse.

I Sverige er så vidt vides ingen medier klar med lyd til Google Assistenten, men flere kommercielle virksomheder har forberedt sig og lader svenskerne prata med H&M, ICA, Postnord og SJ.

Danske medier, der allerede har lyd, bør som minimum sørge for at det bliver tilgængeligt, når dansker i løbet af efteråret siger “OK, Google giv mig podcast”. Men skridt to kan måske også være at udvikle indhold, der er tilpasset det nye format.

Foto: Fouquier

Læs: Er du klar til den store lydbølge?

Læs resten af artiklen

Original

Er Crowdfunding det nye sort i #dkmedier?

POV har nu nået deres mål om at indsamle 250.000 kroner og sammen med en række af tidligere crowdfunding-succeser, vil det give andre blod på tanden.

Udgivet

den

Er Crowdfunding det nye sort i #dkmedier?

På 15 dage nåede Point of View International deres mål om at indsamle 250.000 kroner i en crowdfunding-kampagne. Kampagnen fortsætter i yderligere tre dage og POV International håber at maksimere beløbet yderligere. På forhånd har en anonym donor (iøvrigt ikke optimalt med anonyme bagmænd bag uafhængige medier, men det er en anden snak) lovet at doble beløbet op. Dermed står POV til at modtage mindst 500.000 kroner til den videre udvikling af mediet.

Point of View er ikke det eneste medie eller medieprojekt, der har haft held med at indsamle penge fra læserne og sympatisører. Med bidrag fra medieforsker Aske Kammer fra IT Universitet er her en liste over crowdfundings i de senere år:

  • Zetland indsamlede i 2015 533.837 kroner fra i alt 1.388 bidragsydere.
  • Atlas Magasin indsamlede i 2017 250.000 kroner.
  • Podcasten Dårligdommene indsamlede i denne sommer 38.952 kroner fra 216 bidragsydere.
  • Podcasten Kongerækken indsamlede i 2016 50.130 kroner.
  • Podcasten Album indsamlede 146.037 kroner fra 306 bidragsydere i 2016.

Lige nu indsamler fodboldmediet Mediano midler til at producere en ny podcastserie om Superligaens største øjeblikke. Målet er 13.500 euro og foreløbigt har Mediano fået tilsagn om 2.211 euro svarende til 16.500 kroner.

Tidligere forsøgte platformen Peblish at facilitere indsamlinger til konkrete medieprojekter – typisk artikler. Men selvom der blev produceret adskillige artikler, måtte projektet sidste år lukke.

Læs: Startup foræres væk – Vil du overtage Peblish?

Når man ser på listen over vellykkede crowdfundingindsamlinger er det let at forestille sig, at metoden vil få mere medvind i den kommende tid. Men sandsynligheden for succes er selvfølgelig direkte proportional med ens evne til at tiltrække brugere, der er så positivt stemt for ens projekt, at de frivilligt vil hive penge op af lommen.

For mange vil det være angstprovokerende at forsøge, da en fejlslagen crowdfunding ikke alene giver nul kroner, men også på den ondeste måde udstiller den manglende kontakt, man har med sine brugere.

Det er dog værd at notere, at mange medier i disse år er meget fokuserede på at genopbygge deres kontakt med brugerne, nogle går all in med medlemsbaserede modeller, mens langt de fleste “blot” intensiverer deres brugerorientering og skruer ned for deres eget afsenderfokus.

Alt andet lige vil denne udvikling stille medierne bedre, hvis de kaster sig ud i crowdfunding.

Da der samtidig er stor lyst til at udvikle og den nye medieaftale stiller startups dårligere end tidligere, er det oplagt at forvente, at vi kommer til at se mere til crowdfunding i den kommende tid.

Crowdfunding er i øvrigt ikke forbeholdt små medier. Man kunne også forestille sig større medier i havsnød, som beder om hjælp. Eller medier, der mangler kapital til konkrete og veldefinerede projekter – som fx. Medianos indsamling.

Medianos indsamling kører den næste måned og kan støttes her.

Kender du til andre crowdfunding-projekter i blandt danske medier, som ikke er nævnt her, så tip her – så opdaterer vi hurtigst muligt

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu