Connect with us

Original

Ny ide fra Facebook kan blive knald eller fald for medierne

Nyt feed fra Facebook kan skabe masser af ny trafik til medierne. Men i seks lande er trafikken fra Facebook styrtdykket katastrofalt på grund af forsøg

Udgivet

den

Ny ide fra Facebook kan blive knald eller fald for medierne

Stort set uden opmærksomhed har Facebook i den seneste uge udrullet et nyt koncept, der kan få vidtrækkende konsekvenser for medierne.

I bedste fald, kan det øge mediernes rækkevidde til et endnu større publikum. I værste fald kan det gå helt modsat. Det har medier i seks udvalgte lande allerede oplevet, da de fra dag til dag oplevede, at deres rækkevidde på Facebook faldt med to tredjedele.

Mere om det senere.

Først lidt om den nye ide, som Facebook kalder Explore, eller Udforskning, som det kaldes i de danske Facebookversioner. Explore er et alternativt feed til det nyhedsfeed, vi alle i forvejen har. I Explore-feedet præsenterer Facebook os for et individuelt tilpasset udvalg af indhold, som vi ellers ikke ville se, fordi det kommer fra Facebook-sider, som vi ikke følger. Facebook udvælger opslagene på baggrund af den type indhold, som brugeren plejer at være glad for på Facebook eller på baggrund af det, der hitter blandt brugerens venner.

Set fra mediernes side, kan Explore derfor vise sig at være en kærkommen chance for at komme i kontakt med brugere, som man hidtil kun har haft sporadisk kontakt til. Hvis for eksempel alle danske Facebookbrugere med interesse for medier og journalistik eksponeres for Medietrends opslag, opnår Medietrends indlysende en større rækkevidde end ellers.

At dømme ud fra lidt hurtig testkørsel af flere Facebookbrugeres personligt skræddersyede Explorefeeds, er der dog en klar overvægt af virale opslag på Explore og meget lidt indhold, der rammer de pågældende Facebookbrugeres personlige interesser.

Men medierne har lov at håbe, at algoritmen justeres mere i retning af seriøst indhold frem for fascinationsopslag.

Explore kan dog også vise sig at udvikle sig til en kæmpe udfordring for medierne. For mens Facebook har lanceret det nye feed for samtlige 3,7 milliarder Facebookbrugere i hele verden, har de udvalgt seks lande til et hardcore forsøg, hvor de har flyttet alle opslag fra alle Facebooksider til Explorer-feedet. Det betyder, at Facebook-brugerne i Slovakiet, Sri Lanka, Serbien, Bolivia, Guatemala og Cambodia kun kommer i kontakt med opslag fra medier, hvis de kigger i deres Explore-feed.

Det fik slovakiske mediers rækkevidde på Facebook til at styrtdykke i sidste uge. I følge Filip Struhárik, der er journalist ved det slovakiske medie Dennik N, faldt rækkevidden for en stribe slovakiske Facebooksider omgående med totredjedele på grund af Facebooktesten. Omsat til interaktioner betød ændringen, at de 60 største Facebooksider fra slovakiske medier faldt med cirka 75 procent fra onsdag til torsdag i sidste uge.

Foreløbige data fra Guatamala og Cambodia viser samme tendens.

Ny ide fra Facebook kan blive knald eller fald for medierne

Interactions on 60 biggest Slovak media Facebook pages. Facebook is testing Explore Feed since Thursday. Source: CrowdTangle.

Den eneste måde medierne kan få lov at optræde i de normale feeds er ved at betale for deres opslag.

På nuværende tidspunkt er der tale om et forsøg i de seks lande og medierne i hele verden kan derfor bede til at Facebook dropper ideen om at eliminere Facebooksider fra brugernes nyhedsfeeds.

Rigtig meget taler for at Facebook vil gøre det. Dels vil mange brugere formentlig kede sig på deres nyhedsfeeds, hvis der udelukkende er opslag fra familie, venner og sponsorerede sider og dels er der noget ulogisk kontraproduktivt ved, at Facebook i årevis har animeret medier, virksomheder og organisationer til at opbygge enorme fællesskaber med Facebookbrugerne for derefter at banke en mur ned mellem brugerne og siderne.

På den anden side er Facebooks eneste interesse at holde længst muligt på brugerne for dermed at kunne vise dem flest mulige annoncer. Hvis Facebook hen ad vejen kan få mange brugere til at omfavne Explore, kan Facebook måske have en fordel ved gradvist at tvinge medierne og andre med Facebooksider til primært at optræde på Explorer. At adskille indholdet på den måde, kan give Facebook to rene og fokuserede vertikaler, hvilket måske betyder endnu større tidsforbrug hos Facebook.

Samtidig stiger værdien af at optræde på nyhedsfeedet og det kan måske reelt betyde, at medier og andre med brug for Facebooks trafik, i højere grad end tidligere vil være villige til at betale for kontakten til Facebooks brugere.

Som sagt er testen i de seks udvalgte lande kun et forsøg, og derfor er det eneste håndfaste p.t. at Facebook nu har indviet Explore. Og indtil Facebook måtte finde på andre ideer med Explore, er der mest, der tyder på, at Explore kan udnyttes til en fordel.

Derfor vil vi 100 procent sikkert i de kommende uger blive udsat for tsunamier af ideer og teorier om, hvordan man forbedrer sine Facebooksiders performance på Explore.

Men det er også værd at notere testen i de seks udvalgte lande, som endnu et vidnesbyrd om at Facebook og andre sociale medier til enhver tid kan ændre spillereglerne fra minut til minut. Og næste gang, kan det formentlig lige så godt være Danmark som Slovakiet eller Serbien, der trækker nitten.

Explore/Udforskning kan findes på desktop i venstre sidebar under “udforsk” og på mobilen ved at klikke på de tre streger i nederste venstre hjørne og derefter scrolle igennem de mange muligheder på “udforsk”.

Du skal muligvis opdatere din app først.

Opdatering: Mandag den 23. oktober har Facebook udtalt, at de aktuelt ikke har planer om at udbrede forsøget i de seks land til resten af verden.

Opdatering: Tilsyneladende oplever de slovakiske medier ikke noget væsentlig fald på deres websites til trods for at de har mistet interaktioner og rækkevidde på Facebook.

Læs også