Connect with us

Original

Facebook vil erobre Champions League

Det hedder social tv og du kan lige så godt vænne dig til det. Facebook og Twitter er i fuld gang med at spille sig ind på sportsarenaen

Udgivet

den

Facebook vil erobre Champions League

Det hedder social tv og hvis du er sportsfan, kan du lige så godt vænne dig til det med det samme. Facebook, Twitter og sågar Amazon er i fuld gang med at spille sig ind på markedet for visning af store sportsbegivenheder. Det kan være Champions League, NFL eller i princippet hvilket som helst begivenhed, der tiltrækker millioner eller milliarder af tilskuere.

I denne sæson har Twitter live streamet 10 NFL-kampe, Facebook har sammen med Fox Sport vist Champions League i USA og Amazon blænder om 14 dage op for sin første NFL live streaming.

Samtidig udvider Facebook stor interesse for at sætte sig på Champions League i de store dele af verden, hvor der endnu ikke er nogen tv-kanaler, der har købt rettighederne. Disse regioner er identiske med de områder, hvor Facebook i forvejen satser voldsomt på det nogle småbesk betegner som “digital kolonisering”, nemlig Afrika og dele af Asien og Sydamerika.

Her tilbyder Facebook gratis internet, som dog kun kan bruges på Facebook og nogle få andre platforme. Se for eksempel New York Times video om strategien.

How Facebook Is Changing Your Internet from The New York Times – Video on Vimeo.

Hvis det kan lykkes for Facebook at få lov at vise Champions League i de “digitale kolonier”, vil de med monopollignende ejerskab af kommunikation, underholdning og sport stå afsindigt stærkt. Tænk blot hvor stor betydning Facebook har for politik i vores dele af verden, hvor der trods alt er masser af alternative kanaler til Facebook.

Facebooks tilbud til UEFA, der ejer rettighederne til Champions League minder om det tilbud, Facebook har givet til medierne i årevis: Kom gratis med jeres indhold, så giver vi jer et enormt publikum.

Ikke overraskende har UEFA foreløbigt takket nej til tilbuddet, men forbindelsen mellem de to aktører er nu skabt og før eller siden kan det jo nok ende med en aftale.

På mange måder er de sociale platformes entre på sportsscenen fuldstændig forudsigelig. Ligesom de skrevne mediers indhold i høj grad er blevet unbundlet i digitaliseringen og i dag konsumeres stykvis via de sociale medier, er de store sportsbegivenheder for længst fløjet fra de nationale tv-stationers naturlige revir. I dag er det et evigt mysterium at finde ud af hvilken tv-station, der sender den næste landskamp eller stævne. Og i den atomiserede verden har Facebook, Twitter og Amazon en mindst lige så naturlig position som DR, Kanal 5 og Sky.

Hvis du sidder og drømmer om at opsige den store Yousee-pakke og få gratis fodbold fra Facebook, kommer det dog næppe til at ske foreløbigt. Dertil er tv-rettighederne alt alt for dyre i Europa. Ikke fordi Facebook ikke har råd til at betale det – det er bare ikke deres forretningsmodel at betale for indhold.

Læs blandt andet: The state of live streaming in sports og Facebook looks to emerging markets for streaming rights to sports

Læs også