Connect with us

Original

TV2 Østjylland giver indblik i sit udviklingsværksted med ny blog

Fabrikshemmeligheder og fortrolige fiduser er lagt til side og erstattet af et håb om udveksling af gode ideer og erfaringer hos TV2 Østjylland.

Udgivet

den

Fabrikshemmeligheder og fortrolige fiduser er lagt til side og erstattet af et håb om udveksling af gode ideer og erfaringer hos TV2 Østjylland.

Derfor lancerer det regionale mediehus (web og sociale medier fylder lige så meget som tv) nu en blog, hvor de vil dele ud af deres erfaringer med eksperimenter og udvikling.

I en pressemeddelse forklarer administrerende direktør Inga Vind projektet.

”Vi vil gerne være med til at løfte det samlede danske medielandskab, og derfor fortæller vi åbent om, hvad vi har lært igennem den seneste tid. Mange af os har jo helt de samme udfordringer, eksempelvis med at publicere nyheder med journalistisk tyngde på Facebook eller med at indrette vores arbejdsgange bedst muligt til flere platforme, skriver Inga Vind.

Hun lover samtidig, at det ikke kun er successer, der vil blive flashet på den nye blog.

“Vores indstilling på TV2 ØSTJYLLAND er, at i en transformationsperiode som nu, hvor vi betræder helt nyt terræn, er fejl noget, man lærer af — ikke noget, man bliver straffet for. Fejl skal vi bruge til at blive klogere af, men omvendt behøver andre ikke nødvendigvis at begå samme fejl, som vi har begået.”

TV2 Østjylland har igennem de seneste to år arbejdet på at transformere tv-stationen til et platformsneutralt mediehus, der møder brugerne, der hvor de er. Det har blandt andet betydet en oprustning af video på Facebook og nyhedsformidling på Snapchat.

De første artikler på den nye udviklingsblog handler netop om disse emner.

Følg udviklingsbloggen her

Data

Lokalmedier reducerer tab på Facebook

Udgivet

den

Lokalmedier reducerer tab fra Facebook

Siden Facebook for snart to år siden skruede ned for mediernes eksponering på Facebook, har de lovet, at lokale nyheder ikke skulle blive ramt.

Tidligere analyser viser, at Facebook nogenlunde holder løftet i USA og nu peger nye data også på, at løftet har begunstiget danske lokale- og regionale medier.

Det fremgår af en ny analyse, Medietrends har foretaget af 99 danske regionale og lokale mediers Facebooksider. I analysen sammenlignes alle opslag fra juli 2018 til juni 2019 med den tilsvarende 12-måneder-periode året før.

Den mest enkle kurve til at illustrere spørgsmålet er, hvor mange likes, delinger og kommentarer medierne opnår per opslag.

Den grønne kurve viser med al tydelighed, at de 99 medier fik mindre og mindre ud af deres opslag igennem hele perioden fra sommeren 2017 til sommeren 2018. Og med samme tydelighed viser den røde kurve, at der sker noget positivt med algoritmen i efteråret 2018.

I alle måneder i 2019 har medierne i gennemsnit ligget mellem 16 og 33 procent højere end den tilsvarende måned året før.

Det skal understreges, at Medietrends analyse udelukkende måler interaktioner og antal opslag. Det kan derfor ikke direkte oversættes til rækkevidde på Facebook eller antal klik tilbage til mediernes egne sider.

Ligeledes kan det ikke udelukkes, at 99 andre lokale og regionale medier kunne have givet et andet billede. Men listen dækker alle regionale medier og et tilfældigt udvalg af lokale medier.

Listen indeholder kun skrevne medier. Havde den fx også inddraget TV2-regionerne, ville en stor mængde video-opslag formentlig have påvirket voldsomt i det samlede billede.

Det højere udbytte af at slå op på Facebook, giver naturligvis også gennemslag i den samlede mænge interaktioner. Her krydser de to kurver dog først hinanden to måneder senere, hvilket skyldes, at mediernes aktivitet på Facebook (antal opslag) var væsentlig neddæmpet i efteråret 2018.

Den mest præcise måde at måle udviklingen på, er den såkaldte interaction rate. Det er et regnestykke, der både inddrager antal interaktioner, antal opslag og Facebooksidernes antal følgere på det tidspunkt opslagene blev postet.

Det betyder, at data korrigerer for om Facebooksiderne henover perioden er vokset i antal følgere og derfor logisk set ville kunne opnå flere interaktioner.

Også interaction rate viser stort set samme udvikling, som de andre kurver.

Medietrends analyse indbefatter samtlige opslag i de to perioder – ialt 195.907 – opslag og det er derfor usandsynligt, at udviklingen er drevet af enkelte supervirale opslag.

Analysen er gennemført ved hjælp af værktøjet CrowdTangle.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu