Connect with us

Original

Startup foræres væk: Vil du overtage Peblish?

Peblish-folkene giver nu deres innovative medieprojekt videre til de rigtige mennesker. Tjek om det er noget for dig og om du har de rigtige ideer og energi

Udgivet

den

Initiativtagerne bag det danske crowdfunding-medie Peblish er løbet tør for tid og har derfor besluttet at forære deres innovative startup videre. Peblish leder derfor nu efter gode folk, der vil overtage projektet kvit og frit mod at forsøge at få det op at flyve.

Medstifter Joel Cyris Boukris:

“Vi vælger at give Peblish videre i den erkendelse, at vi ikke har tiden til at drive og udvikle det. Vi tror alle stadig på nødvendigheden af direkte borgerfinansieret journalistik, og at det også er en glimrende eksport vare, der kan støtte de demokratiske processer i verden. Det er synd, at det ikke bliver til noget, fordi vi alle er hængt op i alle vores andre forpligtigelser. Jeg og de andre, håber derfor meget, at der er nogle egnede arvtagere, som kan se noget af det, som vi ser, og som vil have et udgangspunkt, som i højere grad tillader realiseringen af visionerne.”

I en kort opslag sætter Peblish ord på, hvem der kan komme i spil som nye ejere af Peblish. Det kan du læse her

Peblish skriver blandt andet:

“Vi leder efter en gruppe af personer,der i samarbejde kan løfte Peblish-­idéen videre til en ny spændende fremtid. Dine visioner kunne handle om co-­creation, konstruktiv journalistik, borgerinddragelse, teknologi og demokrati eller noget helt andet, hvor du ser at Peblish-mediet kan skabe synergi eller realisere dine og gruppens visioner.”

Peblish blev lanceret i 2015 og har siden da været platformen, hvor journalister kunne pitche deres ideer og søge crowdfunding til dem. Foreløbig har flere end 50 journalister og 1500 brugere iltet den publicistiske fødekæde på Peblish.

Besøg Peblish

Medieøkonomi

Nytænkende forretningsmodel sender britisk medie flyvende fra start

Tortoise ønsker at blive læst af alle – også dem uden råd til medlemsskab. Derfor betaler donorer for over 11.000 medlemmer

Udgivet

den

Nytænkende forretningsmodel sender britisk medie flyvende fra start

Betalende læsere udgør den økonomiske rygrad hos flere og flere medier. Men hos britiske Tortoise er medlemsmodellen blevet gearet, så de også tjener vigtige penge på over 11.000 medlemmer, der ellers ikke har til at betale.

Det lyder måske mystisk, men forklaringen er, at Tortoise, der gik i luften i april sidste år, har skabt en model, hvor donorer, kaldet patrons, kan betale for de læsere, der ikke har råd til smide 50 £ om året for et medlemsskab.

På den måde er det lykkes for Tortoise at få en bredere sammensat læsergruppe og at få økonomi ud af over 11.000 læsere, som de ellers kun kunne hilse på igennem betalingsvæggen.

Tortoise har netop offentliggjort deres opsigtsvækkende medlemstal på et åbent medlemsmøde. Ialt tjener de penge på 28.338 medlemmer (høstet siden april), men “kun” 11.535 betaler selv.

Ud over de betalende medlemmer og medlemmerne, der er betalt af patrons, har Tortoise også godt 5.000 læsere, der er medlemmer via abonnementer på deres arbejdsplads.

Udover, at de 11.341 medlemmer, der er finansieret af patrons, luner godt i det nystartede medies økonomi, så er den reelle baggrund også, at Tortoise ønsker at have en læserskare, der er repræsentativ for det britiske samfund.

Derfor scanner Tortoise hele tiden sammensætningen af medlemmerne for at spotte underrepræsenterede grupper, som så tilbydes gratis medlemskaber. De gratis medlemsskaber fordeles ved hjælp af samarbejde med diverse sociale NGO’er.

Pengene kommer fra de såkaldte patrons, som er virksomheder og fonde, der har forpligtet sig til at betale for mellem 100 og 1000 medlemmer om året. Og prisen er fuld pris på 50 £ per medlem.

Både Tortoise og patrons begrunder den specielle forretningsmodel med, at demokratiet lider, når betalingsvægge forhindrer store grupper i at deltage i den offentlige samtale. Og Tortoise er netop baseret på en tanke om demokratisk journalistik, der i videst muligt omfang inddrager alle stemmer.

Medlemmerne er dog slet ikke Tortoises vigtigste indtægtskilde. Det er derimod partnerskaber. Det er aftaler der er indgået med 18 store virksomheder og fonde, som allerede før Tortoise gik i luften havde skudt så mange penge i projektet, at Tortoise er sikret økonomi i de første tre år.

Tilsyneladende (Tortoises oplysning) bidrager partnerne alene ud fra filantropiske motiver.

Indtægterne fra Intelligence stammer fra analysevirksomhed, som er et af Tortoises ben.

Partnerskaberne fylder p.t. forholdsmæssigt meget i det samlede regnskab fordi det er første driftsår og medlemskaberne stadig har begrænset volumen. I 2020 skal der speedes op og det kommer også til at betyde, at den hidtidige lille andel omkostninger til markedsføring, kommer til at stige i år.

Medietrends beskrev Tortoise som slow news, da de præsenterede deres planer i september 2018. Analysen hos folkene bag Tortoise er, at nyheder er blevet til støj og alt for mange medier jagter breaking, men misser selve historien. Derfor ønsker Tortoise at tage en dyb indånding og slow down.

På det tidspunkt var målet at udgive maksimalt fem historier om dagen. Så mange artikler, er Tortoise så vidt vides aldrig nået op på. Men redaktionen har netop besluttet at gå total slow og reducere antallet af produktioner til kun en om ugen.

Dermed er Tortoise nærmest på vej mod det udgangspunkt, som danske Zetland havde dengang de udgav de såkaldte singler.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu