Connect with us

Kurateret

Google Chrome pønser på at blokere annoncer

Google solgte sidste år annoncer for 60 mia $. Nu overvejer de at fastmontere ad blockere på Chrome, som er verdens mest udbredte browser.

Udgivet

den

Google Chrome pønser på at blokere annoncer

Ifølge The Wall Street Journal er Google tæt på at indbygge en ad blocker i deres browser Chrome. Den er verdens mest udbredte browser og anvendes ifølge flere forskellige kilder af flere end 50 procent af klodens internetbrugere.

Det er derfor en alvorlig udfordring for de medier og udgivere, der i forvejen er påvirket af den stigende brug af ad blockere.

Chromes indbyggede ad blockere vil blokere alle annoncer, der ikke er blåstemplede af the Coalition for Better Ads. Det vil blandt andet sige pop ups,  selvspillende videoer med lyd og de såkaldte prestitial ads, som er annonceformater, der overtager og dækker skærmen, inden man får lov at komme ind på hjemmesiden.

Det er uvist om Google “kun” vil blokere disse annonceformater, eller om de også vil blokere “gode” annoncer på hjemmesider, der indeholder de “onde” formater.

Det er også uvist om ad blockeren vil være tilsluttet Chrome som default eller om man selv aktivt skal slå den til.

The Wall Street Journal understreger også, at Google ikke har bekræftet planerne og at de også derfor kan tage dem af bordet igen. Men ifølge avisen, bliver blokeringsværktøjet måske præsenteret allerede i løber af få uger.

At Google tøver skyldes naturligvis, at Google selv er verdens største annoncedistributør og sidste år omsatte for 60 milliarder dollars. At indføre et blokeringsværktøj mod annoncer er derfor kontraproduktivt for forretningen. At Google alligevel overvejer det skyldes, at ad blockere fra tredjeparts firmaer nu er så udbredte, at en egen ad blocker kan være en måde at sikre sig lidt indflydelse og kontrol over udviklingen.

Læs mere her

Kurateret

Mediebranchen taber omsætning og halter bagud på ligestilling

Mediefolk har dansk blod i årene, bor i København, arbejder på gamle medier og der bliver færre og færre af dem

Udgivet

den

Mediebranchen taber omsætning og halter bagud på ligestilling
New York Times Pressroom 1942, Pixabay

Den danske mediebranche mistede næsten tre procent af sin omsætning fra 2016 til 2017 og det har også betydet færre ansatte.

Det og en lang række andre fakta fremgår af Slots- og Kulturstyrelsens rapport “Mediebranchens omsætning og beskæftigelse”, der netop er udkommet.

Her er otte pointer fra rapporten:

1: Mediefolk bor i København

Af de 18.589 årsværk i mediebranchen bor 43 procent i København. Regner man forstæder, Nordsjælland og Østsjælland med, er det hele 64 procent.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

2: Ingen mangfoldighed på medierne

I Danmark er 11 procent af arbejdstyrken af udenlandsk herkomst
(indvandrere fra vestlige og ikke-vestlige lande samt deres efterkommere). Men i mediebranchen har kun fem procent anden baggrund end dansk.

Ingen af de otte hovedbrancher, som rapporten opdeler mediebranchen i, når i nærheden af landsgennemsnittet på 11 procent.

Højest andel er blandt film- og TV-producenter med 7 prcent. Skrevne nyhedsmedier har 6 procent.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

3: Omsætning og beskæftigelse går tilbage

Mellem 2016 og 2017 faldt omsætningen med 803 millioner kroner, svarende til 2,7 procent. Også beskæftigelsen gik samme vej med et fald på 337 årsværk svarende til 1,8 procent.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

4: Nyhedsmedier tabte en halv milliard

Der er stor forskel på udviklingen for de forskellige medier. Pladeselskaberne oplevede stor fremgang og filmproducenter har bestemt også grund til tilfredshed.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

5: Mediegiganter dominerer

Hele 68 procent af omsætningen foregår i store og mellemstore mediekoncerner.

Undersøgelsen har kortlagt 1.079 medievirksomheder. Af disse er 11 procent store eller mellemstore, hvilket betyder, at de har en omsætning på henholdsvis 1 mia+ eller 400 mio +.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

6: Danske ejere dominerer branchen

Kun i mindre brancher som pladeselskaber og tv-producenter er der udenlansk ejerdominans.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

7: Lokal- og regionalmedier er større end landsdækkende

Der er ikke den store forskel, men omsætningen hos lokale og regionale medier er større end hos de landsdækkende.

Ligeledes er omsætningstabet også størst blandt de landsdækkende medier med 6,9 procent mod 4,4 hos de regionale og lokale.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

8: Digitale medier er underdogs

Omsætningen hos digital only-medier som Altinget, Zetland, Føljeton, Avisen.dk og mange andre er fortsat en dråbe i havet i forhold til de medier, der enten kun udgiver analogt eller begge dele.

Omsætning per årsværk er halvt så høj hos digitale (0,6 mio per årsværk) som de andre (1,2 mio per årsværk).

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

Læs hele rapporten her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu