Connect with us

Medietendenser

Medietrends 2021: Virkeligheden bliver relativ

Syntetiske studieværter, influenter og locations er allerede virkelighed, og nu tager det for alvor fart.

Udgivet

den

Medietrends 2021: Virkeligheden bliver relativ

Medietrends udvælger hvert år de tendenser, der kommer til at præge medierne året efter. Frem til 2. juledag vil tendenserne blive publiceret en ad gangen. Hvis du vil læse dem alle samlet, kan du downloade via dette link.

Kort sagt

Syntetiske studieværter, influenter og locations er allerede virkelighed, og nu tager det for alvor fart.

Det vil sige

Medierne har i flere år sprøjtet skrevne robotartikler ud, men nu er det muligt at sætte kunstige studieværter – såkaldte avatars – til at speake dem. Det sker ved hjælp af kunstig intelligens, der kan modellere et hvilket som helst ansigt til at have den rigtige mimik, når ordene skal udtales.

Det skelsættende er, at teknologien nu er så udviklet, at den er tilgængelig for alle. Du skal derfor forestille dig, at en populær studievært optages og gemmes som avatar, som herefter kan speake tusindvis af tekster i timen.

Det kan bruges til at producere video til hyperlokale historier om sport, vejr eller ejendomshandler – ja, faktisk alle den slags stofområder, der i forvejen laves skrevet robotjournalistik på.

Synthesia er navnet på en dansk startup, der mestrer teknologien, og som allerede har lavet udviklingsprojekter om brug af syntetisk journalistik med Reuters og BBC.

Søg ”synthesia” på Medietrends.dk, hvis du vil se eksempler på, hvor gode de syntetiske studieværter allerede er.

Syntetiske influenter stormer også frem i den kommercielle verden. Her har kunstigt producerede profiler vist sig at skabe markant større engagement blandt brugerne end ægte menneskeinfluenter kan. Og så kan de desuden poste lige så mange opslag om dagen, som deres kunder ønsker, og de har som de kodestumper, de reelt er, ingen etiske grænser.

Søg fx på LilMiquela på Instagram, hvis du vil møde en af de største syntetiske stjerner.

Evnen til at skabe alt fra personer til omgivelser helt løsrevet fra virkeligheden kommer også til at få massiv indflydelse på filmindustrien, der kan spare besværet med dyre optagelser på besværlige locations.

Hold øje med

Teknologien kan blive en gamechanger, men det er svært at komme med skråsikre forudsigelser om, hvad det konkret vil betyde. De helt store tektoniske forandringer vil ske, når nogle kreative genier griber teknologien og sparker den i en uforudset retning.

Men det er oplagt, at 2021 med hjælp af avatars vil byde på en videoficering af robotjournalistikken. Du skal nok også forvente en debat om etik og passende deklaration af metoderne.


Medietrends udvælger hvert år de tendenser, der kommer til at præge medierne året efter. Frem til 2. juledag vil tendenserne blive publiceret en ad gangen. Hvis du vil læse dem alle samlet, kan du downloade via dette link.

Læs også