Hvis der er en faggruppe, der skal være særlig opmærksom på risikoen for at blive udkonkurreret af robotter, så er det influenter på de sociale medier.
I de senere år er der strømmet computerskabte influentere ind på Instagram og Youtube og helt nye beregninger fra Medietrends viser, at de virtuelle influenter skaber næsten fire gange så stort engagement, som de rigtige menneske-influenter.
Stjernen over alle virtuelle influenter er Lil Miquela, der har eksisteret siden 2016. “Hun” har i dag 1,7 millioner følgere, som regelmæssigt bliver udsat for Lil Miquelas anprisninger af Calvin Klein, Prada og Samsung Mobile.
Lil Miquela har en også Youtube-kanal og har indspillet musikvideoer.
Mere om hende senere, for hvis ikke det var fordi “hun” og de andre virtuelle influenter var så effektive, så ville de bare være nogle imponerende kodestumper uden reel værdi.
Men målt i de sociale mediers sande valuta, engagement, er de hypereffektive. Det viser en sammenligning af gennemsnitlig interaction rate for henholdsvis virtuelle influenter, ægte influenter og Instagrams største profiler.
Interaction rate viser, hvor mange likes, delinger og kommentarer influenternes opslag i gennemsnit får korrigeret for antal følgere. Det betyder, at man kan sammenligne store og små profiler.
Store ægte influenter som Cristiano Ronaldo, Ariana Grande og andre har dog flere hundrede millioner følgere og får derfor fortsat flere interaktioner end deres computerskabte udfordrere.
En anbefaling af et produkt fra et idol af kød og blod er formentlig også mere værd end, når anbefalingen kommer fra en virtuel figur.
Men influentere på c-holdet uden mange millioner følgere, har god grund til at skæve bekymret til udviklingen. Alene tilstrømningen af nye følgere til de 20 største virtuelle influenter må være angstprovokerende for den underskov af influenter, der “bare” har 100.000 følgere eller færre.
Listen med de 20 største virtuelle influenter er skabt af firmaet Hype Auditor, men beregning af antal følgere er foretaget af Medietrends ved hjælp af data fra Crowdtangle.
Successen for de virtuelle influenter trækkes i høj grad af Lil Miquela, der hostes af det amerikanske firma Brud.fui.
Sidste år røg Lil Miquela på Time’s liste “Most Influential People on the Internet 2018″ og på Youtube er hendes videoer blevet set og hørt næsten ni millioner gange.
Noonoouri er en anden af Instagrams virtuelle stjerner. “Hun” er 19 år og arbejder for luksusbrands som Dior, Valentino og Versace.
“Noonoouri is cute, curious and couture”, siger hendes franske skaber Joerg Zuber.
Hype Auditor har en længere liste med portrætter af andre virtuelle influenter.
Deres analyser viser desuden, at de virtuelle influenters største publikum er kvinder i 18 til 24-års alderen.
Hype Auditor påpeger desuden, at indhold – især video – med virtuelle influenter, er kostbart at producere og at det lægger en dæmper for deres aktivitet. Produktionen bliver dog hele tiden mere og mere avanceret og billigere og billigere, så hvis nogen influenter af kød og blod tænker, at aktivitet kan være et konkurrenceparameter, så er det nok også kun en stakket frist.
Lil Mequela slår i gennemsnit et opslag op om dagen på Instagram.