Connect with us

Original

Virtuelle influenter sejrer på Instagram

Computerskabte influenter skaber fire gange så stort engagement på Instagram som rigtige mennesker

Udgivet

den

Virtuelle influenter sejrer på Instagram

Hvis der er en faggruppe, der skal være særlig opmærksom på risikoen for at blive udkonkurreret af robotter, så er det influenter på de sociale medier.

I de senere år er der strømmet computerskabte influentere ind på Instagram og Youtube og helt nye beregninger fra Medietrends viser, at de virtuelle influenter skaber næsten fire gange så stort engagement, som de rigtige menneske-influenter.

Stjernen over alle virtuelle influenter er Lil Miquela, der har eksisteret siden 2016. “Hun” har i dag 1,7 millioner følgere, som regelmæssigt bliver udsat for Lil Miquelas anprisninger af Calvin Klein, Prada og Samsung Mobile.

Lil Miquela har en også Youtube-kanal og har indspillet musikvideoer.

Mere om hende senere, for hvis ikke det var fordi “hun” og de andre virtuelle influenter var så effektive, så ville de bare være nogle imponerende kodestumper uden reel værdi.

Men målt i de sociale mediers sande valuta, engagement, er de hypereffektive. Det viser en sammenligning af gennemsnitlig interaction rate for henholdsvis virtuelle influenter, ægte influenter og Instagrams største profiler.

Interaction rate viser, hvor mange likes, delinger og kommentarer influenternes opslag i gennemsnit får korrigeret for antal følgere. Det betyder, at man kan sammenligne store og små profiler.

Store ægte influenter som Cristiano Ronaldo, Ariana Grande og andre har dog flere hundrede millioner følgere og får derfor fortsat flere interaktioner end deres computerskabte udfordrere.

En anbefaling af et produkt fra et idol af kød og blod er formentlig også mere værd end, når anbefalingen kommer fra en virtuel figur.

Men influentere på c-holdet uden mange millioner følgere, har god grund til at skæve bekymret til udviklingen. Alene tilstrømningen af nye følgere til de 20 største virtuelle influenter må være angstprovokerende for den underskov af influenter, der “bare” har 100.000 følgere eller færre.

Listen med de 20 største virtuelle influenter er skabt af firmaet Hype Auditor, men beregning af antal følgere er foretaget af Medietrends ved hjælp af data fra Crowdtangle.

Successen for de virtuelle influenter trækkes i høj grad af Lil Miquela, der hostes af det amerikanske firma Brud.fui.

Sidste år røg Lil Miquela på Time’s liste “Most Influential People on the Internet 2018″ og på Youtube er hendes videoer blevet set og hørt næsten ni millioner gange.

Noonoouri er en anden af Instagrams virtuelle stjerner. “Hun” er 19 år og arbejder for luksusbrands som Dior, Valentino og Versace.

“Noonoouri is cute, curious and couture”, siger hendes franske skaber Joerg Zuber.

Hype Auditor har en længere liste med portrætter af andre virtuelle influenter.

Deres analyser viser desuden, at de virtuelle influenters største publikum er kvinder i 18 til 24-års alderen.

Hype Auditor påpeger desuden, at indhold – især video – med virtuelle influenter, er kostbart at producere og at det lægger en dæmper for deres aktivitet. Produktionen bliver dog hele tiden mere og mere avanceret og billigere og billigere, så hvis nogen influenter af kød og blod tænker, at aktivitet kan være et konkurrenceparameter, så er det nok også kun en stakket frist.

Lil Mequela slår i gennemsnit et opslag op om dagen på Instagram.

Original

Her er danske mediers gode ideer til coronajournalistik

Coronakrisen har sat skub i mediernes lyst til at ideudvikle. Her er overblik over hvad medierne eksperimenterer med

Udgivet

den

Her er danske mediers gode ideer til coronajournalistik

Redaktionerne er affolket, men hjemme fra køkkenbordene pibler der utallige nye redaktionelle ideer ud til danskerne om corona.

Medietrends samler her løbende ideerne så vend tilbage til artiklen, den bliver helt sikkert udbygget med flere tiltag hen ad vejen.

Videnskab.dk lader alle kopiere deres artikler

Vi har en sundhedskrise og alle har krav på kvalitetsjournalistik om corona. Sådan lyder forklaringen på, at Videnskab nu lader alle kopiere og publicere deres artikler om corona. Eneste krav er, at man krediterer Videnskab.dk og linker tilbage. Læs mere om tilbuddet

Piratprogram fra Asger Juhl

Journalist Asger Juhl med en fortid på blandt andet Radio 24Syv var lynhurtig til at lancere en daglig Facebook Live om corona. Fast gæst er professor Lone Simonsen og sammen vender de to den seneste udvikling i en hyggelig, begavet og uformel tone. Programmet er hurtigt blevet populært med op mod 40.000 daglige views. Se det her hver dag klokken 16.

Nyhedsbrev fra Information

Mange udenlandske medier har lanceret popup nyhedsbreve om corona, men herhjemme er Information det første medie, der har grebet ideen. Generelt får popup nyhedsbreve om aktuelle, hotte emner ofte masser af tilmeldinger og høje åbningsrater, og deter også meldingen fra Information, der allerede før de udgav første nyhedsbrev havde fået 5000 tilmeldinger.

Siden er antallet næsten fordoblet og åbningsraterne er nogle gange helt oppe på 75 procent. Norske NRK fik også på få dage 10.000 tilmeldinger til deres popup nyhedsbrev om corona samt åbningsrater på hele 70 procent. Tilmeld dig til Informations nyhedsbrev om corona her

Coronabot fra Børsen

Børsen har længe været blandt de førende danske medier i chatbotdisciplinen og efter coronahelvedet er brudt løs tilbyder du nu også et dagligt overblik om coronakrisen på Messenger. Efter to dage har 1000 ud af Børsens 6000 modtagere af nyheder på Messenger tilmeldt sig den nye tjeneste. Tilmeld dig selv her (hvis du allerede er tilmeldt Børsens Messengerbot, skal du bare skrive tilmeld coronaoverblik i tekstfeltet)

Corydon og co caster corona

Børsen har også lanceret et nyt podcastformat, Corydon og Co, hvor chefredaktør Bjarne Corydon diskuterer coronakrisens indflydelse på økonomien og den finansielle sektor med forskellige gæster. I første afsnit er gæsten Børsens cheføkonom Steen Bocian. Lyt podcast her

Overblik hos Altinget

Hver dag publicerer Altinget et samlet overblik over den seneste udvikling i coronakrisen. Overblikket er gratis og publiceres ca 12:45. Det indeholder også en fast grafik med opdaterede tal for antal smittede, indlagte og døde. Find overblikket på Altingets forside

Coronatracker på Twitter

Big data-analytiker Søren Pedersen, der går under aliaset @systemaddict på Twitter, har kodet en bot, der indsamler seneste dødstal fra alle lande samt artikler om corona fra danske medier. Botten har sin egen Twitterprofil med navnet https://twitter.com/coronatrackerdk

Medietrends giver overblik fra Facebook og Instagram

Medietrends har lavet et dashboard med overblik over de vigtigste opslag om corona på Facebook og Instagram fra danske politikere, statsledere, danske og udenlandske medier samt opslag, der handler om Danmark. Dashboardet er lavet med Crowdtangle og kan ses på alle skærme – jo større, jo bedre. Dashboardet opdaterer i real time. Se det her

Spørg om Corona på TV2 News

TV2 News lader i et tilbagevendende 30 minutters program seerne stille spørgsmål til udvalgte eksperter.

Jysk Fynske Mediers læsere spørger med Hearken

På Jysk Fynske Medier har de længe anvendt Hearken-systemet til at læserne kan stille spørgsmål, men under coronakrisen, har de oprustet og tilsyneladende er spørgelysten stor. Se for eksempel hos Aarhus Stiftstidende her

TV2.dk opdaterer fast dataartikel

Hvor mange er smittede? Hvor bor de? Hvor mange er døde og mange andre relevante spørgsmål om udbredelsen af coronasmitte opdateres hver dag i et fast format på tv2.dk. Tjek her

TV2 Regionerne tilbyder sofaskolen.dk

Samtlige TV2-regioner embedder Sofaskolen.dk, der er interaktiv online-undervisning leveret af Alinea. Undervisning er tilpasset alle grundskolens klassetrin.

Corona-nyheder på tværs af Teknologiens Mediehus sites

Teknologiens Mediehus udsender fra på fredag et corona-nyhedsbrev med indhold om coronavirus på tværs af Ingeniøren, Version2, PRO-medierne og Tech Management. Tilmeld dig til nyhedsbrevet her

Smittesimulation på TV2.dk

Det redaktionelle udviklingsteam på TV2 har lavet fire meget pædagogiske simulationer af hvordan coronavirussen smitter i fire forskellige scenarier. Visualiseringerne er inspireret af et tilsvarende projekt på Washington Post, som på få dage er endt som det mest læste på avisen nogensinde. Tjek TV2s lækkerier her

TV2 udsender også nu et dagligt nyhedsbrev om corona.

Rakkerpak laver corona for børn

Produktionsselskabet Rakkerpak med Dorte Palle og Tor Arnbjørn har lanceret coronaforborn.dk, som er et forum og en podcast for børn og med børn om corona. Børn fra alle ender af verden, herefter kaldet korrespondenter, kommer til orde med korte dagbogsbidrag eller digte om, hvordan corona påvirker deres dagligdag.

Niels Lunde skriver dagligt nyhedsbrev

Børsens chefredaktør Niels Lunde sender hver dag klokken 10 et nyhedsbrev med fokus på corona. Tilmeld dig her


Corona-nyhedsbrev fra Faglige Seniorer

Faglige Seniorer er i forvejen kendt i nyhedsbrevskredse for at stå bag en af de mest bemærkelsesværdige nyhedsbrevssucceser i Danmark. På cirka to år har de fået snart 100.000 tilmeldte. Nu sender de et ekstra corona-nyhedsbrev ud om lørdagen, som efter deres egne oplysninger har tårnhøje åbningsrater. Tilmeld dig her.

Bidrag til listen med tip om gode redaktionelle og journalistiske ideer blandt danske medier. Send gerne to-tre linjer og eventuelt et link på denne mail

Flere gode cases..

Gerd Maria May fra Room of Solutions samler også på gode og nye måder at dække corona på. Tjek hendes liste, som især indeholder udenlandske eksempler her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu