Connect with us

Medietendenser

10 tendenser der vil præge medierne i 2024

Her er årets tendensrapport fra Medietrends

Udgivet

den

10 tendenser der vil præge medierne i 2024

AI blev som forudset den helt store transformer i medieverden i 2023, og den tendens fortsætter massivt i 2024.

Det betyder nye formater, nye muligheder, nye udfordringer, nye frenemies, nye strategier, nye kulturer, nye værdiopfattelser og grænser, der ændrer sig i takt med vores voksende erfaringer med AI.

Nedenfor er de 10 tendenser, som jeg forventer vil præge medieverden i 2024.

Husk at klikke på de røde pile ved hver tendens, så hele teksten åbnes.

Det er ottende år i træk, at jeg/Medietrends sætter det lange lys på ved årsskiftet.

Hvis du har lyst til at tage tendensrapporten med i sofaen, kan du downloade en printvenlig pdf her.

Del meget gerne denne udgivelse med venner og kolleger.

God læselyst

Jan Birkemose

1

Den menneskelige værdi stiger

Kort sagt
Stigende brug af AI i journalistik vil synliggøre behovet for alt det, som kendetegner professionelle og menneskelige fagpersoner. Rigtige mennesker bliver et selling point i 2024.
Klik på pil for at læse hele tendensen


2

Verifikation og troværdighed trues

Kort sagt
Troværdige og verificerede nyheder bliver sværere at skabe end tidligere. Men i en verden af støj og kunstigt skabt indhold, er det ikke alene mediernes udfordring, men også deres konkurrencefordel.
Klik på pil for at læse hele tendensen


3

Nu kommer brugerne i centrum

Kort sagt
Medier, der ikke kender eller forstår deres brugeres behov, har dårlige odds. Derfor vil flere og flere medier inddrage analysemodeller og kortlægninger af brugerne i de redaktionelle prioriteringer.
Klik på pil for at læse hele tendensen


4

Forstærket fokus på fastholdelse

Kort sagt
Spillepladen er ændret, og det er svært at indfange nye brugere. Derfor vil energien øges på at fastholde de eksisterende brugere. Det betyder bedre kvalitet og mere fokus på nyhedsbreve.
Klik på pil for at læse hele tendensen


5

AI kickstarter nye formater

Kort sagt
Kunstig intelligens gør det ikke bare let at automatisere. Teknologien åbner også for nye formater og genrer, som tidligere ville have været kostbare at udvikle som ekstra udstyr til originalhistorien.
Klik på pil for at læse hele tendensen


6

AI-strategi er STRATEGI

Kort sagt
Strategisk sans er medieledernes vigtigste kompetence i 2024. Alt handler om AI. Men AI skal ikke håndteres som et isoleret fænomen, men derimod som brændstoffet i selve hovedstrategien.
Klik på pil for at læse hele tendensen


7

AI-lyd og video eksploderer

Kort sagt
Måske den mest iøjnefaldende AI- teknologi lige nu. Særligt audio kan være med at til at nå nye målgrupper eller servicere eksisterende brugere med meget bedre kvalitet.
Klik på pil for at læse hele tendensen


8

Mister vi evnen til at læse langt?

Kort sagt
Der er næsten kun godt at sige om den kunstige intelligens evne til at opsummere. Men der er en alvorlig skyggeside, som vi er nødt til at forholde os til – både som mediebrugere og som medier.
Klik på pil for at læse hele tendensen


9

AI – mediernes nye frenemy

Kort sagt
De store sprogmodeller sætter medierne i et alvorligt dilemma, der minder om det had-kærlighedsforhold, der har været til de sociale medier. Nu er det endnu sværere at få øje på kærligheden.
Klik på pil for at læse hele tendensen


10

Er AI vor tids kulturrevolution?

Kort sagt
Hvad sker der, når en milliard mennesker på samme tid påvirkes af frygt og vilde oplevelser? AI har potentialet til at skabe altomfattende kulturskred, som vi først kan få øje på om nogle år.
Klik på pil for at læse hele tendensen


Dansk Journalistforbund har støttet udgivelsen af af tendensrapporten. Stort tak for det.

Læs også