Connect with us

Medietendenser

9 tendenser, der vil præge medierne i 2025

Her er hvad du kan forvente, vi skal snakke om i år

Udgivet

den

Tendenser der vil præge medierne i 2025

Hvad kommer vi til at tale om i mediebranchen i år?

Svaret er nok afhængigt af, hvor man befinder sig, og hvad der påvirker ens medie aktuelt.

Jeg har forsøgt at spotte nogle generelle tendenser, som jeg tror vil danne bagtæppe for de fleste nye tanker og ideer i 2025.

Ud over nedenstående temaer, vil der naturligvis også komme masser af snak om mediestøtte, printdød, konsolidering, vækst i nyhedsbreve og podcast, besparelser, troværdighed, nyhedstræthed, annoncekrise, verifikation og forhåbentlig journalistik.

Min metode beskrives nederst.

Hvis du foretrækker at læse tendenserne i et samlet format, kan du downloade dem her på pdf.

Du er meget velkommen til at dele tendenserne med interesserede venner og kolleger.

God læselyst

Jan

1

AI forstærker storytelling

Kunstig intelligens skaber nye måder at opleve journalistik på – fra interaktive chatbots til dynamiske opsummeringer. 2025 er året, hvor journalistikken for alvor får teknologisk turbo.

Klik og fold hele tendensen ud


2

Journalistikken bliver flydende

Liquid journalism flytter grænserne for, hvordan journalistik kan tilpasses modtagerens ønsker. Men vil robotstyrede nyheder reelt erstatte redaktionens nøje prioritering? Og vil nogen betale for det?

Klik og fold hele tendensen ud


3

Nu kommer AI-first

Et paradigmeskifte vil redefinere mediedrift ved at integrere kunstig intelligens i alle led. Balancen mellem teknologi og mission kræver strategisk skarphed og konstant tilpasning.

Klik og fold hele tendensen ud


4

Klimaet indtager medierne i 2025

Klimaforandringer rykker fra niche til nyhedsmotor i 2025. Data afliver myten om at mediebrugerne ikke orker klimajournalistik.

Klik og fold hele tendensen ud


5

Human in the loop står for fald

Flere medier løsner grebet om menneskelig kvalitetssikring af journalistikken. AI-produkter i realtid udfordrer branding og troværdighed.

Klik og fold hele tendensen ud


6

Et helt nyt internet

Robotterne står nu for 50 procent af trafikken på internettet, og det kommer til at betyde, at nettet i stigende grad bliver tilpasset robot-brugerne

Klik og fold hele tendensen ud


7

AI-audio og video boomer

Medieverdenen revolutioneres af klonede stemmer, interaktive podcasts og flersprogede videoer. Præsentationen af journalistikken outsources til robotter.

Klik og fold hele tendensen ud


8

Nyhedsinfluencere får større indflydelse

Markedet for influencere vokser voldsomt, og i 2025 kommer medierne til at skæve misundeligt til influencernes autenticitet og tætte brugerrelationer.

Klik og fold hele tendensen ud


9

Nyhedsdistributionen omkalfatres

Striben af aktører,  der snupper mediernes arbejde og serverer det gratis for brugerne, bliver længere og længere. Medierne står tilbage med alle omkostningerne, mens andre snupper gevinsten.

Klik og fold hele tendensen ud


Metode

Tendenserne er udvalgt og researchet på baggrund af inputs, jeg har suget til mig i løbet af året og særligt i årets sidste måneder. Jeg har desuden læst talrige forudsigelser fra andre aktører, som jeg lader mig påvirke og inspirere af. Særligt vil jeg fremhæve Ezra Eeman og de næsten 100 predictions fra Niemanlab.

Jeg anvender løbende AI i mit arbejde. Især til at strukturere, skabe overblik og hjælpe mig med at forbedre mit sprog. Jeg bruger oftest ChatGPT, NotebookLM og Google Gemini.

Læs også