Connect with us

Nyhed

Facebook vil lade medier mikrosælge events

Interviews, koncerter, boksekampe, yogatricks, foredrag eller måske lige frem redaktionsmøder kan nu sælges stykvist via Facebook

Udgivet

den

Facebook vil lade medier mikrosælge events
Foto: Facebook

Facebook åbner nu for, at man kan sælge online events via deres platform. Det kan for eksempel være et medie, der vil sælge liveadgang fra en begivenhed, som de vurderer brugerne er friske på at betale lidt for.

Det kan være alt fra et eksklusivt interview, en sportsbegivenhed, en koncert eller andet.

I første omgang bliver den nye funktion dog kun udrullet i 20 lande, som Danmark ikke er en del af. Men Norge og Sverige er, så det er lige i nabolaget.

Hvis man skal vurdere muligheden for succes til den nye feature, trækker det voldsomt op, at Facebook giver indholdsproducenterne en komplet pakke. Dels har Facebook publikummet, man kan promovere begivenheden via Facebook, deltagerne kan tilmelde sig og blive mindet om det, når det sker og altså også nu betale via Facebook.

Arrangører kan opkræve alt mellem 0,99 $ og 99,99$.

På grund af corona lover Facebook, at de ihvertfald i det første år vil lade indholdsleverandørerne modtage 100 procent af indtægterne. Hvad der sker derefter, er uvist.

De 100 procent er dog kun gældende, hvis salget sker via desktop eller Android. Det skyldes, at betalingen sker via Facebook Pay og hvis det er installeret på et Apple-produkt æder Apple de første 30 procent af ethvert salg.

Facebook skriver i deres update, at de har opfordret Apple til at afvige fra deres generelle krav for at hjælpe de mange små virksomheder, der lider under coronakrisen. Men det har Apple afvist.

Skubber på mikrosalg

Det er naturligvis for tidligt at spå om, den nye feature bliver en succes. Men gør den det, vil den være med til at vænne flere mennesker til ideen om mikrosalg. Mikrosalg er, som de fleste der interesserer sig for medieøkonomi ved, en forkætret størrelse, som de fleste mediefolk afviser hårdt.

Men digitale brugere har for længst vænnet sig til mikroforbrug, som de blandt andet opdager via sociale medier. Man kan derfor sagtens argumentere for at mikrosalg før eller siden vil følge efter som en logisk konsekvens af forbrugsmønstret. Under alle omstændigheder, kan det have stor betydning, når en magtspiller som Facebook rykker på området.

Facebook har tidligere haft gang i mikrosalg, da de ville lancere kryptovalutaen Libra sidste år. Planerne blev dog taget af bordet, men var de blevet realiseret, havde det utvivlsomt også ført til mere mikrosalg.

Det fremgår ikke af Facebooks lancering, hvornår den nye mulighed kan bruges af det danske marked. Men danske brugere vil formentlig snart opleve det som et tilbud fra udenlandske Facebooksider.

Læs også