Connect with us

Original

Vil Facebook lancere mikrobetaling for medierne?

Medierne har diskuteret og afvist mikrobetaling i årtier, men måske er konceptet på vej med en sådan kraft, at det kan blive svært at afvise

Udgivet

den

Vil Facebook lancere mikrobetaling for medierne?
Foto: Facebook

Opdateret den 19. juni 2019: Facebook har nu røbet detaljer om den nye globale valuta. Den kommer til at hedde Libra og bliver lanceret i starten af 2020. Til forskel fra Bitcoins bliver valutaen stabil og håbet er, at dens tilknytning til Facebooks enorme pengereserver vil sikre den en så høj troværdighed og stabilitet, at brugerne tør binde deres økonomi til den.


I årtier har det været en evergreen at diskutere muligheden for mikrobetaling i medieverdenen. Altså at artikler, video, podcast og andet indhold sælges stykvist.

Men mens medierne på intet tidspunkt har kunnet finde en fælles strategi, kan det være, at forretningsmodellen bliver introduceret udefra af ingen ringere end Facebook.

Det spekulerer Fortune over i en ny artikel og derfor også et par linjer om perspektivet herfra.

Fortunes rationale tager sig udspring i Facebooks offentligt kendte planer om at lancere en såkaldt Facebook-coin. Det er en kryptovaluta a la bitcoins og Fortune forventer, at Facebook måske vil uddele lidt håndører til alle brugere for at kickstarte valutaen.

For at Facebooks milliarder af brugere kan spendere deres Facebook-coins, skal der i sagens natur være noget at bruge dem på. Og intet er mere logisk end at knytte det (coin)forbrug til det indholdsforbrug, som Facebook i allerede faciliterer.

Så er spørgsmålet om medierne, der i forvejen henter store dele af deres trafik fra Facebook, vil tage imod pengene eller fastholde den typiske enten-eller-økonomi, hvor artiklerne enten er gratis eller koster et helt abonnement.

Hvis man skal komme ideen fra Fortunes imøde, kan man spekulere i, at det måske netop er en model, der i mindre grad vil true abonnementsmodellen end hvis medierne selv tilbød mikrosalg direkte på egne sites.

Hvorfor det? Fordi mikrosalg direkte på mediet af mange opfattes som en kannibaliserende trussel mod abonnementet. Men hvis mikrosalget (kun) eksisterer i forbindelse med brugere, der kommer via Facebook, får det mere karakter af supplement til abonnement og gratisindhold end alternativ til abonnement.

Fortune får medvind til deres tanker fra samtaleplatformen KIK, der allerede har introduceret deres egen kryptovaluta. Her udtaler CEO Ted Livingston, at det ikke bare er teknisk muligt at bruge KIK-coins til mikrobetaling – det er kun et spørgsmål om tid før det sker.

Kernen i vores måde at bruge Facebook på er jo mikroforbrug. Mikroforbrug af underholdning, privat samvær og nyhedsforbrug. Så hvis Facebook beslutter at bygge bro mellem mikroforbrug og mikrobetaling med deres kommende valuta efterlader det medierne med fem store spørgsmål:

  1. Har man råd til at sige nej?
  2. Har man råd til at sige ja?
  3. Hvor stort gebyr vil Facebook beholde til sig selv?
  4. Først snuppede Facebook annonceøkonomien og nu truer de indholdssalget. Hvor dominerende skal de have lov at være?
  5. Burde man have lanceret modellen selv istedet for at have ventet på Facebooks formentlig ikke helt venlige disruption?

Læs Facebooks egne ord om Libra

Original

Algoritmer presser sig ind i dansk nyhedsbrug

Det er mere og mere almindeligt at danskerne dropper mediernes forsider og lader algoritmer bestemme deres nyhedsmix. Og det er de voksne, der bruger algoritmerne

Udgivet

den

Algoritmer presser sig ind i dansk nyhedsbrug
Foto: Stig Nygaard/Flickr

Som digital nyhedsbruger har du grundlæggende to valg: Gå direkte til mediet eller lad de sociale medier bestemme, hvad du ser.

Sidstnævnte valg bliver stadigt mere og mere almindeligt blandt danskerne, viser årets Digital News Report fra Reuters Institute for the Study of Journalism.

I den danske delrapport, udarbejdet af Kim Schrøder, Mark Blach-Ørsten og Mads Kæmsgaard Eberholst fra RUC, bliver danskernes vej til nyhederne analyseret.

Umiddelbart er der kun tale om et mindre fald i trafikken direkte til medierne, men kigger man nærmere på tallene, er der grund til bekymring for medierne. Ikke mindst fordi mediebrugernes lyst til at gå direkte til medierne er tæt forbundet med deres eventuelle lyst til at betale.

Overordnet set lader flertallet af danskerne (60%) sig styre af konkrete mediebrands, når de skal have stillet deres nyhedssult. Det kan enten være via et medies forside, en app eller søgning efter et bestemt medie via Google.

I princippet kunne de nyheder, der lander hos mediebrugerne via en nyhedsnotifikation (kaldet nyhedsmelding i undersøgelsen) også tilhøre gruppen af brandstyrede nyheder, da brugerne jo selv aktivt har tilvalgt denne funktion fra udvalgte medier. Men forfatterne af undersøgelsen har ikke valgt dette.

Det fremgår ikke af tabellen, men det oplyses af forfatterne, at de 60 procent af nyhedsforbruget, der var brandstyret i 2018, er et fald på tre procentpoint i forhold til 2017.

Sverige og Norge ligger betydeligt højere end Danmark og det er oplagt, at tolke dette i sammenhæng med den større betalingslyst i nabolandene. Om det er fordi man allerede har betalt et abonnement, at man søger mod det medie eller om det er omvendt og at ens betalingslyst stiger, når man aktivt søger mod konkrete medier, skal være usagt.

Læs også: Danskernes lyst til at betale for digitale nyheder er frosset fast

Ser man på aldersgrupper dukker alarmklokkerne op. Ganske vist viser tabellen helt forudsigeligt, at betydningen af mediebrands er større jo ældre man er. Men ifølge forfatterne er der sket store bevægelser siden 2017.

Faktisk skyldes det samlede fald af brandbetydning, at alle aldersgrupper ældre end 18-24 er gået tilbage siden 2017. Den store og nyhedsaktive generation af 35-44-årige er gået hele 13 procentpoint tilbage siden 2017. I samme periode er de helt unge overraskende nok gået 5 procentpoint frem.

Når disse forskelle på alderssegmenter er interessante skyldes det især, at de voksne mediebrugere er mere købestærke og traditionelt set mere loyale mediebrugere. Når der sker tektoniske vandringer væk fra disse grupper, er der grund til bekymring.

Og hvorfor? Fordi mediebrugere, der ikke aktivt tilvælger et konkret medie, men havner på mediet ved algoritmetilfældigheder, har langt mindre grund til at betale. Og fordi al erfaring også viser, at vores hukommelse om, hvilket medie vi læste, er langt mindre, hvis vi kom via algoritmer end ved egne aktive valg.

Når vi ikke husker mediebrandet, er sandsynligheden for at vi aktivt går efter det næste gang også mindre – og dermed er en ond cirkel etableret.

Læs dansk delrapport

Læs international rapport

Læs resten af artiklen

Nye job

Brief

Google tjener 31 mia. kr på mediene. Det anslår News Media Alliance i en analyse, som dårligt nåede at blive publiceret, før den blev kritiseret af blandt andet Google og faktisk også flere medier. Mens Google kalder regnestykket noget, der kunne være på bagsiden af en kuvert, betegner fx Slate det som ”flimsy” – News Media Alliance.

Mikrobetalingspioner stopper mikrobetaling. Den hollandske nyhedsaggregator Blendle, der har været kendt for at sælge artikler i løsvægt indstiller styksalget. Fremover vil de i stedet satse 100% på deres Spotify for news-model, hvor kunderne betaler et abonnement på 9,99 euro om måneden og så får fri adgang til en lang række artikler fra udvalgte betalingsmedier – NiemanLab

Google opdatering halverer Daily Mails søgetrafik. Den 3. juni gennemførte Google en ordinær opdatering af deres søgealgoritme, og det har foreløbigt kostet dyrt hos Daily Mail, der oplever en halvering af deres søgetrafik. Medietrends har forhørt sig hos flere danske medier, men ingen har oplevet det samme – Pressgazette

Bliv klogere på Facebooks globale valuta i næste uge. Det har kimen til en altomfattende disruption af den digitale verden og en hel del mere, når Facebook lancerer en global kryptovaluta. Hidtil har det været ventet, at det først sker i 2020, men nu står det klart, at Facebook allerede i næste uge vil løfte sløret for deres planer for den kommende valuta kaldet Libra – Techcrunch

Hvad betyder Libra for medierne? Umuligt at svare på. Men ædruelige mennesker spekulerer på, at det kan sætte gang i indholdssalg på Facebook og måske/måske ikke kan det kickstarte mikrobetaling af journalistik – Medietrends

Andre læser lige nu