Opdateret den 19. juni 2019: Facebook har nu røbet detaljer om den nye globale valuta. Den kommer til at hedde Libra og bliver lanceret i starten af 2020. Til forskel fra Bitcoins bliver valutaen stabil og håbet er, at dens tilknytning til Facebooks enorme pengereserver vil sikre den en så høj troværdighed og stabilitet, at brugerne tør binde deres økonomi til den.
I årtier har det været en evergreen at diskutere muligheden for mikrobetaling i medieverdenen. Altså at artikler, video, podcast og andet indhold sælges stykvist.
Men mens medierne på intet tidspunkt har kunnet finde en fælles strategi, kan det være, at forretningsmodellen bliver introduceret udefra af ingen ringere end Facebook.
Det spekulerer Fortune over i en ny artikel og derfor også et par linjer om perspektivet herfra.
Fortunes rationale tager sig udspring i Facebooks offentligt kendte planer om at lancere en såkaldt Facebook-coin. Det er en kryptovaluta a la bitcoins og Fortune forventer, at Facebook måske vil uddele lidt håndører til alle brugere for at kickstarte valutaen.
For at Facebooks milliarder af brugere kan spendere deres Facebook-coins, skal der i sagens natur være noget at bruge dem på. Og intet er mere logisk end at knytte det (coin)forbrug til det indholdsforbrug, som Facebook i allerede faciliterer.
Så er spørgsmålet om medierne, der i forvejen henter store dele af deres trafik fra Facebook, vil tage imod pengene eller fastholde den typiske enten-eller-økonomi, hvor artiklerne enten er gratis eller koster et helt abonnement.
Hvis man skal komme ideen fra Fortunes imøde, kan man spekulere i, at det måske netop er en model, der i mindre grad vil true abonnementsmodellen end hvis medierne selv tilbød mikrosalg direkte på egne sites.
Hvorfor det? Fordi mikrosalg direkte på mediet af mange opfattes som en kannibaliserende trussel mod abonnementet. Men hvis mikrosalget (kun) eksisterer i forbindelse med brugere, der kommer via Facebook, får det mere karakter af supplement til abonnement og gratisindhold end alternativ til abonnement.
Fortune får medvind til deres tanker fra samtaleplatformen KIK, der allerede har introduceret deres egen kryptovaluta. Her udtaler CEO Ted Livingston, at det ikke bare er teknisk muligt at bruge KIK-coins til mikrobetaling – det er kun et spørgsmål om tid før det sker.
Kernen i vores måde at bruge Facebook på er jo mikroforbrug. Mikroforbrug af underholdning, privat samvær og nyhedsforbrug. Så hvis Facebook beslutter at bygge bro mellem mikroforbrug og mikrobetaling med deres kommende valuta efterlader det medierne med fem store spørgsmål:
- Har man råd til at sige nej?
- Har man råd til at sige ja?
- Hvor stort gebyr vil Facebook beholde til sig selv?
- Først snuppede Facebook annonceøkonomien og nu truer de indholdssalget. Hvor dominerende skal de have lov at være?
- Burde man have lanceret modellen selv istedet for at have ventet på Facebooks formentlig ikke helt venlige disruption?
Læs Facebooks egne ord om Libra