Connect with us

Original

Vil Facebook lancere mikrobetaling for medierne?

Medierne har diskuteret og afvist mikrobetaling i årtier, men måske er konceptet på vej med en sådan kraft, at det kan blive svært at afvise

Udgivet

den

Vil Facebook lancere mikrobetaling for medierne?
Foto: Facebook

Opdateret den 19. juni 2019: Facebook har nu røbet detaljer om den nye globale valuta. Den kommer til at hedde Libra og bliver lanceret i starten af 2020. Til forskel fra Bitcoins bliver valutaen stabil og håbet er, at dens tilknytning til Facebooks enorme pengereserver vil sikre den en så høj troværdighed og stabilitet, at brugerne tør binde deres økonomi til den.


I årtier har det været en evergreen at diskutere muligheden for mikrobetaling i medieverdenen. Altså at artikler, video, podcast og andet indhold sælges stykvist.

Men mens medierne på intet tidspunkt har kunnet finde en fælles strategi, kan det være, at forretningsmodellen bliver introduceret udefra af ingen ringere end Facebook.

Det spekulerer Fortune over i en ny artikel og derfor også et par linjer om perspektivet herfra.

Fortunes rationale tager sig udspring i Facebooks offentligt kendte planer om at lancere en såkaldt Facebook-coin. Det er en kryptovaluta a la bitcoins og Fortune forventer, at Facebook måske vil uddele lidt håndører til alle brugere for at kickstarte valutaen.

For at Facebooks milliarder af brugere kan spendere deres Facebook-coins, skal der i sagens natur være noget at bruge dem på. Og intet er mere logisk end at knytte det (coin)forbrug til det indholdsforbrug, som Facebook i allerede faciliterer.

Så er spørgsmålet om medierne, der i forvejen henter store dele af deres trafik fra Facebook, vil tage imod pengene eller fastholde den typiske enten-eller-økonomi, hvor artiklerne enten er gratis eller koster et helt abonnement.

Hvis man skal komme ideen fra Fortunes imøde, kan man spekulere i, at det måske netop er en model, der i mindre grad vil true abonnementsmodellen end hvis medierne selv tilbød mikrosalg direkte på egne sites.

Hvorfor det? Fordi mikrosalg direkte på mediet af mange opfattes som en kannibaliserende trussel mod abonnementet. Men hvis mikrosalget (kun) eksisterer i forbindelse med brugere, der kommer via Facebook, får det mere karakter af supplement til abonnement og gratisindhold end alternativ til abonnement.

Fortune får medvind til deres tanker fra samtaleplatformen KIK, der allerede har introduceret deres egen kryptovaluta. Her udtaler CEO Ted Livingston, at det ikke bare er teknisk muligt at bruge KIK-coins til mikrobetaling – det er kun et spørgsmål om tid før det sker.

Kernen i vores måde at bruge Facebook på er jo mikroforbrug. Mikroforbrug af underholdning, privat samvær og nyhedsforbrug. Så hvis Facebook beslutter at bygge bro mellem mikroforbrug og mikrobetaling med deres kommende valuta efterlader det medierne med fem store spørgsmål:

  1. Har man råd til at sige nej?
  2. Har man råd til at sige ja?
  3. Hvor stort gebyr vil Facebook beholde til sig selv?
  4. Først snuppede Facebook annonceøkonomien og nu truer de indholdssalget. Hvor dominerende skal de have lov at være?
  5. Burde man have lanceret modellen selv istedet for at have ventet på Facebooks formentlig ikke helt venlige disruption?

Læs Facebooks egne ord om Libra

Original

Q&A: ”Jeg satser på, at kvinderne i målgruppen bliver så optaget af det stærke indhold, at de pusher det til både deres mænd, sønner og døtre”

Ekstra Bladets chefredaktør Karen Bro forlader EB for at lancere et nyt internationalt medie for kvinder på hendes egen alder.

Udgivet

den

Ekstra Bladets chefredaktør Karen Bro forlader EB for at lancere et nyt internationalt medie for kvinder på hendes egen alder.
Foto: Stine Heilmann

(Dette interview er foretaget via Messenger og er en del af en serie, der tryktester mediefolk, der kaster sig ud i nye projekter.)

Tillykke med dit nye job og projekt. Jeg forstår, at du skal være chefredaktør for et engelsksproget medie for kvinder på din alder og at der er en hemmelig kvindelig investor bag. Er det muligt at beskrive selve mediet kort?

⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️

Karen???

Hej Jan. Undskyld, jeg først svarer nu. Det hele er lidt crazy i de her dage. Jeg skal lige have noget fra hånden, så skal jeg være der med en forholdsvis kort beskrivelse. Bh Karen

Og tak 🙂

Fint fint. Forvent ca. 7-8 spørgsmål. Vi skal bare være i hus inden i morgen aften

Okay. Jeg skal skabe en ny global engelsksproget medieplatform for kvinder på min egen alder. Eller ‘in the second act’, som er en god betegnelse. Kvinder over hele verden har lige som jeg selv fundet ud af, at livet ikke slutter, selv om man bliver 40, 50 eller 60. Det er nu, de for alvor har den. Jeg ser kvinder gå nye veje, søge nye løsninger og tage lederskab med enorm passion og kreativitet i alle mulige grene af samfundet. De inspirerer og vil inspireres. Den kraft og passion vil vi gerne formidle. Der bliver tale om både digitale platforme og et papirmagasin af høj journalistisk kvalitet. Stærke personlige historier vil være en bærende søjle.

Spændende, Vil det også være interessant for mænd, eller satser I rent på kvinder?

Jeg satser på, at kvinderne i målgruppen bliver så optaget af det stærke indhold, at de pusher det til både deres mænd, sønner og døtre 🙂

Men, hvad skal jeg forestille mig, hvis vi har en skala med Alt for Damerne i den ene ende og fx Mandag Morgen i den anden?

Noget helt tredje, som du ikke har set før 😉

Ok, hvilke medier inspirerer dig i det udviklingsarbejde, som du nu skal igang med?

Blandt andet Ekstra Bladet, når det handler om kærligheden til den stærke personlige historie, hvor igennem man fortæller en større historie. Plus den vilje, der er blandt EBs medarbejdere til at gå en ekstra mil for at få den gode historie hjem. Jeg er også inspireret af mit netværk Kvindeligt Talt, som er bygget op omkring talks og debat. Desuden af en række udenlandske medier af al mulig forskellig karakter fra magasiner til podcasts.

EB-energi i nye klæder. Det lyder lovende 🙂

Jeg ved, at du ikke vil fortælle, hvem investoren er. Kun at det er en ikke-dansk kvinde. Men kan du sige noget om størrelsen på investeringen?

Jeg kan sige det, som både du og jeg ved med stor sikkerhed. Det er ikke gratis at skabe god journalistik 😉

Så let slipper du altså ikke. Der er jo medie start ups, som nærmest ikke koster noget at etablere og så er der medier, der lægger fra land med 15-20 medarbejdere, der lokkes til fra andre medier.

Det var godt. Du har jo også været på EB 😉. Vi kommer ikke til at starte med en stor stab. Jeg er på udkig efter dygtige freelancere i hele verden.

Hvordan skal I tjene penge?

Jeg kan ikke fortælle dig om forretningsmodellen endnu, men grundlæggende tror vi på, at der er et åbent vindue for det, der er vores passion. Det tyder den respons, jeg får i de her dage også på. Vi sætter fra land med projektet, fordi vi mener, det er vigtigt. Verden har brug for kvindelige værdier (som både mænd og kvinder har).

Er der en lanceringsdato sådan cirka?

Nej, men der vil efter planen løbende komme nyt ud.

Ok, jeg vil glæde mig til at følge med

Tak for chatten, men du får lige et bonusspørgsmål fordi du er dig. Medietrends skrev i sidste uge, at kvinder kun fylder halvt så meget som mænd i danske medier. Det er formentlig ikke et særligt dansk fænomen, så jeg tænker, at det er good news for dit medieprojekt?

Det tænker jeg også og selv tak. Det var en fornøjelse.

Held og lykke. Og hold os orienterede 🙂

Will do 🙂 Hvor stor er din redaktion?

Ha ha, det er da kun mig. Med “os” mente jeg alle de 8000 kloge læsere

Ha ha – eller det royale ‘vi’ 👍🏼

Nemlig

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu