Connect with us

Original

Vil Facebook lancere mikrobetaling for medierne?

Medierne har diskuteret og afvist mikrobetaling i årtier, men måske er konceptet på vej med en sådan kraft, at det kan blive svært at afvise

Udgivet

den

Facebook arbejder på et nyt feed for kvalitetsnyheder, som medierne bliver betalt for at levere. Det rulles ud i USA nu, men hvornår det når DK, vides ikke
Foto: Facebook

Opdateret den 19. juni 2019: Facebook har nu røbet detaljer om den nye globale valuta. Den kommer til at hedde Libra og bliver lanceret i starten af 2020. Til forskel fra Bitcoins bliver valutaen stabil og håbet er, at dens tilknytning til Facebooks enorme pengereserver vil sikre den en så høj troværdighed og stabilitet, at brugerne tør binde deres økonomi til den.


I årtier har det været en evergreen at diskutere muligheden for mikrobetaling i medieverdenen. Altså at artikler, video, podcast og andet indhold sælges stykvist.

Men mens medierne på intet tidspunkt har kunnet finde en fælles strategi, kan det være, at forretningsmodellen bliver introduceret udefra af ingen ringere end Facebook.

Det spekulerer Fortune over i en ny artikel og derfor også et par linjer om perspektivet herfra.

Fortunes rationale tager sig udspring i Facebooks offentligt kendte planer om at lancere en såkaldt Facebook-coin. Det er en kryptovaluta a la bitcoins og Fortune forventer, at Facebook måske vil uddele lidt håndører til alle brugere for at kickstarte valutaen.

For at Facebooks milliarder af brugere kan spendere deres Facebook-coins, skal der i sagens natur være noget at bruge dem på. Og intet er mere logisk end at knytte det (coin)forbrug til det indholdsforbrug, som Facebook i allerede faciliterer.

Så er spørgsmålet om medierne, der i forvejen henter store dele af deres trafik fra Facebook, vil tage imod pengene eller fastholde den typiske enten-eller-økonomi, hvor artiklerne enten er gratis eller koster et helt abonnement.

Hvis man skal komme ideen fra Fortunes imøde, kan man spekulere i, at det måske netop er en model, der i mindre grad vil true abonnementsmodellen end hvis medierne selv tilbød mikrosalg direkte på egne sites.

Hvorfor det? Fordi mikrosalg direkte på mediet af mange opfattes som en kannibaliserende trussel mod abonnementet. Men hvis mikrosalget (kun) eksisterer i forbindelse med brugere, der kommer via Facebook, får det mere karakter af supplement til abonnement og gratisindhold end alternativ til abonnement.

Fortune får medvind til deres tanker fra samtaleplatformen KIK, der allerede har introduceret deres egen kryptovaluta. Her udtaler CEO Ted Livingston, at det ikke bare er teknisk muligt at bruge KIK-coins til mikrobetaling – det er kun et spørgsmål om tid før det sker.

Kernen i vores måde at bruge Facebook på er jo mikroforbrug. Mikroforbrug af underholdning, privat samvær og nyhedsforbrug. Så hvis Facebook beslutter at bygge bro mellem mikroforbrug og mikrobetaling med deres kommende valuta efterlader det medierne med fem store spørgsmål:

  1. Har man råd til at sige nej?
  2. Har man råd til at sige ja?
  3. Hvor stort gebyr vil Facebook beholde til sig selv?
  4. Først snuppede Facebook annonceøkonomien og nu truer de indholdssalget. Hvor dominerende skal de have lov at være?
  5. Burde man have lanceret modellen selv istedet for at have ventet på Facebooks formentlig ikke helt venlige disruption?

Læs Facebooks egne ord om Libra

Original

DMJX åbner iværksætter-uddannelse

Nu bliver det lettere at tage de første usikre skridt ud i det iværksætterliv, som mange mediefolk opsøger

Udgivet

den

DMJX åbner iværksætter-uddannelse
Rektor for DMJX Trine Nielsen. Foto: Anders Hviid

Det er hævet over enhver tvivl at flere og flere mediemennesker i fremtiden kommer til at skabe deres egne arbejdspladser og virksomheder. Derfor slår DMJX snart dørene op til en ny medieiværksætteruddannelse, der skal gøre det lettere for nye startuppere at komme igang.

Den nye uddannelse får adresse i DMJXs afdeling i Emdrup og får navnet “Fra ide til virksomhed – Business Makers”.

Teknisk set er uddannelsen et efteruddannelsesforløb, men reelt er der tale et forretningsudviklingsforløb, hvor DMJX støtter iværksætterne med alle de relevante værktøjer og kompetencer, som skal i sving, når man starter op for sig selv.

Derfor er der både undervisning i regnskab, økonomi, strategi, salg, markedsføring, branding, produktudvikling og finansiering.

Samtidig byder det halve år på intensiv networking med de andre på holdet (op mod 40) og det skal der gerne komme værdifulde samarbejder ud af.

Rektor på DMJX Trine Nielsen fortæller, at initiativet kommer til verden som en reaktion på, at flere end hver femte dimittend fra Emdup og knap hver tiende fra DMJX i Aarhus springer ud som selvstændige.

“Med vores nye initiativ ønsker vi at gøre dem i stand til at skabe deres egen virksomhed – alene eller sammen med andre, og ikke kun fokusere på at overleve, men også skabe vækst. De kreative erhverv er i vækst, men mangler færdigheder og kompetencer i forhold til at udvikle forretning og det håber vi at kunne gøre her,” siger Trine Nielsen.

Uddannelsen har kickoff den 19. november og der er ansøgningsfrist den 10. november.

Læs mere her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu