Der er to gode grunde til at interessere sig for lokalmediet Patch Media.
Dels har en nytænkende forretningsmodel sikret overskud de seneste fire år og dels er Patch så langt fremme med brugerinddragelse, at de næsten er lige så meget lokal onlineopslagstavle som et lokalmedie.
Faktisk er der tale om 1.226 hyperlokale medier, der er fordelt ud over samtlige 50 stater i USA.
Hvis man skal forstå Patch, skal man forestille sig et patchwork, hvor lapperne (patches) er spredt ud over hele USA med alt fra nogle få til op mod 50 patches i hver stat. En Patch kan for eksempel dække en provinsby eller en stor bydel i en storby.
Patchen, kan læses som sit eget selvstændige medie, der dækker hele området, men ideen med Patch er, at det skal være hyperlokalt og tættest muligt på læserne.
Læserne opfordres derfor til at finde deres eget postnummer og på den måde få mixet indholdet, så det er så lokalt som overhovedet muligt. Ikke personaliseret eller segmenteret, men zipmenteret.
På de mange hyperlokale patches er der både journalistik skrevet af ansatte journalister og robotter og opslag og artikler skrevet af læserne selv. Læserne kan for eksempel skrive nekrologer, reportager eller mere opslagsagtige beskeder og informationer.
På den måde bliver de hyperlokale udgaver af Patch til livlige digitale, lokale opslagstavler, der opsamler stort og småt fra området og giver stemme til alle. Og netop det at Patch har erobret en central placering i lokalmiljøet gør Patch Media til en god forretning.
Ifølge Axios har Patch Media haft overskud de seneste fire år. Det skyldes en mangfoldig buket af indtægtskilder, som alle dybest set handler om at kapitalisere på den tætte kontakt til lokalmiljøet.
Det betyder, at Patch Media tjener penge på:
Generelle sponsorskaber af både de hyperlokale sites og de bredere Patches, der dækker hele byer eller stater. I øjeblikket ser det ud som om, at Amazonselskabet Ring, der leverer tyverisikringer til private huse, har købt alle sponsorskaber.
Rubrikmarkeder for både private og kommercielle aktører.
Hyperlokale begivenhedskalenderer, hvor det koster en dollar om dagen at placere en begivenhed.
Lister med salg af fast ejendom.
Annoncer – både programmatic og ad hoc salg.
Patch Media er gratis for brugerne og dem er der mange af.
På en typisk måned har Patch Media på tværs af alle 1.226 hyperlokale sites cirka 30 millioner unikke brugere. I marts måned har coronaen øget antallet til svimlende 48 millioner brugere.
Typisk har Patch Media 85 millioner sidevisninger om måneden, men i marts havde de hele 148 millioner sidevisninger.
Coronavirussen har også bidraget med 150.000 nye tilmeldinger til det daglige nyhedsbrev, så det nu er oppe på 2,3 millioner modtagere.
Ligesom i Danmark lider mange små erhvervsdrivende på grund af lock down og udgangsforbud. Så længe det står på, har Patch Media besluttet at give noget tilbage til lokalsamfundet ved at gøre det gratis at få fremhævede opslag på rubrikmarkedet og begivenhedskalenderne.
Alle 1.226 udgaver af Patch er nøjagtig ens i design og funktionalitet og det er derfor utroligt billigt og let at åbne nye versioner.