Connect with us

Original

Reuters tester deepfake nyhedsindslag

Deepfake tager fart i medieverdenen. BBC er igang og nu eksperimenterer Reuters med hele nyhedsindslag med syntetiske værter

Udgivet

den

Reuters tester deepfake nyhedsindslag
Kredit: Reuters

Det internationale nyhedsbureau Reuters har udviklet en prototype af en nyhedsmaskine, der ved hjælp af automatisering og deepfake-teknologi kan producere hele nyhedsindslag med sportsresultater, billeder af mål og videospeak fra en sportsvært.

Nyhedsværten, som er et rigtigt menneske, har indtalt en lang række replikker og tal, og ud fra det kan kunstig intelligens modellere værtens mimik så ansigttræk og mundbevægelser matcher de nyheder, som bliver “oplæst”.

Her efter kombineres værtens speak med video fra fodboldkampen – fuldstændig som vi kender det fra traditionelle sportsnyheder på TV. Eneste forskel er, at værten aldrig har speaket og at han til gengæld kan lave et indslag for utallige fodboldkampe samtidigt.

Medietrends skrev for nyligt om, hvordan BBC eksperimenterer med vejrudsigter, som også benytters sig af deepfake. Og ligesom med BBC, er det også danske Synthesia, som Reuters samarbejder med om deepfake sportsnyheder.

De to eksempler på lødige udnyttelser af deepfake vidner om, at teknologien kan komme til at spille en væsentlig rolle i medieverdenen. Fuldstændig som de automatiserede tekstartikler længe har gjort i den etablerede medieverden.

Med deepfake er de etiske udfordringer dog langt større, da “bedraget” er mere gennemført og overbevisende. Derfor åbner BBCs og Reuters innovationslyst utvivlsom en debat, som bliver interessant og formentlig stærkt polariseret. Debatten er vigtig, men det bliver næppe noget, der standser udviklingen – højst bremser den.

Hos Reuters bliver den etiske debat ikke adresseret, men Nick Cohen, global head of product, core news services, siger:

“Reuters har længe ligget forrest med udforskning af potentialet i, hvordan nye teknologier kan distribuere nyheder og information. Prototyper hjælper os med at forståm hvordan kunstig intellgens og syntetiske medier kombineret med real time feeds med billeder og rapportering kan skabe helt nye produkter og services.”

Læs Reuters meddelelse om prototypen her

Original

Canadisk pop up medie med succes

The Sprawl udkommer mindre end halvdelen af tiden. Alligevel elsker medlemmerne pop up mediet og betaler helt frivilligt hver måned

Udgivet

den

Canadisk pop up medie med succes

Hvorfor udkomme hele tiden, når man kan nøjes med at publicere, når man virkelig har noget på hjertet.

Sådan er filosofien bag det canadiske pop up medie The Sprawl, der har eksisteret siden efteråret 2017.

The Sprawl skriver dybdegående lokal kvalitetsjournalistik i Calgary i det vestlige Canada – en by, der er lidt større end København.

Hos The Sprawl er pop up konceptet sat i system med udgivelsesperioder og lange pauser, kaldet quiet mode.

Når The Sprawl holder pause

Når The Sprawl popper up, sker det med et skarp fokus på en bestemt problemstilling i et par uger. Det kalder The Sprawl for editions og indtil videre har pop up mediet udgivet 10 editions, som alle ligger tilgængelige på sitet – også når The Sprawl er i quiet mode.

The Sprawl blev skabt som et en-mands projekt af journalisten Jeremy Klaszus efter han havde mistet sit job ved lukningen af en lokal ugeavis i Calgary. Da der samtidig var lokalvalg fandt han det oplagt at skrive en artikelserie om valget og til det formål oprettede han sitet The Sprawl.

Da valget var slut, gik The Sprawl helt efter planen i dvale, men da Klaszus journalistik allerede under valget var blevet bemærket, lød spørgsmålene fra alle sider, hvad så nu? Hvad skriver du om næste gang? Og så var konceptet skabt.

I dag har Klaszus fået økonomi til både at lønne sig selv og et antal freelancere og kadancen er sat op. Ud over fem årlige editions er der også blevet råd til en podcast og en tegneserie. Og i 2020 bliver kadancen sat op til syv editions – et løft på 40 procent.

Økonomien stammer fra frivillige månedslige støttebeløb fra 800+ læsere, lidt fonde og en vellykket kickstarterkampagne.

The Sprawl har helt sikkert fået medvind, fordi kræfterne udelukkende bruges på kvalitetsjournalistik. Men også fordi temaerne og måden de udrulles på oftest opleves meget relevante for læserne, der aktivt inddrages i processen.

Det sker både fordi The Sprawl rækker skriftligt ud til læserne med opfordringer til at blande sig og fordi Jeremy Klazsus ofte arbejder fra biblioteker eller cafeer med sin laptop og ofte via Twitter opfordrer folk til at kigge forbi og sige hej.

The Sprawls koncept kan næppe kopieres af større medier, men ideen om at forstyrre læserne mindst muligt og med størst mulig præcision spiller fint ind i en generel less is more-tendens, som pibler frem overalt i medieverdenen.

The Sprawl er derfor en bekræftelse på, at indholdet er det vigtigste og at en gammel tro på at fast frekvens er en nødvendighed for at læserne ikke skal glemme mediet, godt kan kompenseres af nyhedsbreve og sociale medier.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu